مقدمه:
زلزله بم موجبات تأثر Ùˆ تأس٠عمومي را نسبت به Ùجايعي كه براي مردم منطقه پيش آمده، Ùراهم آورد. ليكن زلزله مازندران با لرزش شديدي كه در تهران اØساس شد علاوه ‌بر همدردي با مردم آن ديار، باعث نگراني Ùˆ تشويش بيش از Øد براي ساكنين پايتخت گرديد Ùˆ همدلي با ديگران را با نگراني براي خود در هم آميخت.
مجدداً بØØ« مقاوم‌سازي، سخن روز همة مسؤولين Ùˆ Øتي مردم گرديد. عده‌اي مقاوم‌سازي را به عنوان «ساختن مقاوم ساختمان‌هاي نوساز» Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ù…ÙˆØ¯Ù†Ø¯ Ùˆ عده‌‌اي ديگر بØØ« «مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي قديمي» را مدنظر دارند. ولي نكته نگران كننده‌ اين است كه متأسÙانه Øتي بعد از وقوع زلزله‌هاي اخير، هنوز ساختمان‌هاي خصوصي، عمومي Ùˆ آموزشي دولتي در تهران در Øال اØداث است كه در كمال تأس٠عمداً يا سهواً، ضوابط Ù…Øاسباتي Ùˆ اجرائي مقاوم‌سازي زلزله در مورد آنها اجرا نمي‌شود Ùˆ نظارت صØÙŠØÙŠ هم بر آنها Øاكم نمي‌باشد Ùˆ معلوم نيست در كجاي اين هياهو Ùˆ غوغاي مقاوم‌سازي، قرار دارند.
Â
كليات:
به هرØال مسأله مقاوم‌سازي در هر دو زمينه ياد شده (Ú†Ù‡ ساختمان‌هاي قديم Ùˆ باÙت Ùرسوده Ùˆ Ú†Ù‡ ساختمان‌هاي نوساز) Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒØ¨Ø§Ø´Ø¯. در مورد نوسازي ساختمان‌ها نياز به ضوابط منسجم‌تري براي كنترل دقيق طراØÙŠØŒ ساخت براساس نقشه‌هاي اجرائي، جوشكاري صØÙŠØ Ùˆ بتن‌ريزي قابل اعتماد وجود دارد مخصوصاً Øتي پس از Ù…Øاسبات Ùˆ طراØÙŠ مناسب، ضع٠جوشكاري در ساختمان‌هاي Ùلزي Ùˆ كم بودن مقاومت بتن در سق٠و پي ساختمان‌هاي Ùلزي Ùˆ در كل ساختمان‌هاي بتني، معضل بزرگي مي‌باشد Ùˆ هيچ نوع كنترلي بر آنها وجود ندارد. قابل ذكر است كه اكثر بتن‌هاي مصرÙÙŠ در ساختمان‌هاي ساخته شده Øتي در چند سال اخير از مقاومت Ù…Øاسباتي ضعيÙ‌تر هستند Ùˆ در هنگام وقوع زلزله، Ùجايع جبران ناپذيري را بوجود خواهند آورد. در Øالي‌كه نزد مردم، اسكلت بتني ساختمان مقاوم‌تري را تداعي مي‌نمايد. «شن Ùˆ ماسه شسته نشده، دانه‌بندي غلط، كم بودن عيار سيمان، شل Ùˆ پر آب بودن بتن براي بتن‌ريزي راØت‌تر با پمپ Ùˆ …»، همگي باعث كاهش مقاومت بتن مي‌شوند. شركت‌هاي توليد بتن، در صورت كاستي مقاومت بتن از ميزان تعهد شده، تØت شرايطي Ùقط Øاضر به پرداخت بهاي بتن مي‌باشند Ùˆ خسارات وارد بر ساختمان را نمي‌پذيرند. پيشنهاد مي‌شود چنين امري مستوجب برخورد كيÙري از طريق قوه قضائيه باشد.
هرچند بين كساني كه در تهيه ملزومات Ùˆ آهن آلات Ùˆ بتن عمداً كوتاهي مي‌نمايند Ùˆ آنان كه در اين مورد دريغ نمي‌ورزند ولي به علت عدم اطلاع Ùني لازم، ساختمان آنها در اجرا ضعي٠است تÙاوت بسياري وجود دارد ولي شايد در هنگام وقوع زلزله، سرنوشت هر دوي آنها يكي، يعني نتيجه تخريب ساختمان Ùˆ بروز Ùاجعه انساني Ùˆ مالي باشد بنابراين Ù„Øاظ نمودن ضوابط قوي‌تر اجرائي Ùˆ نظارتي Ùˆ كنترل مضاع٠بسيار ضروري به نظر مي‌رسد. در جائي كه شهرداري گزارش مهندس ناظر مبني بر عدم خلا٠در متراژ ساختمان را با بازديد مضاع٠عوامل شهرداري كنترل مي‌نمايد مي‌بايست در مورد اصل بسيار مهم‌تر يعني استØكام ساختمان، اين كنترل مجدد Ùˆ مضاع٠نيز وجود داشته باشدت Ùˆ تنها به گزارش مهندس ناظر اكتÙا ننمايد، چون شرايط ساخت Ùˆ ساز Ùˆ مسائل تØميلي از طر٠مالك Ùˆ كارÙرما، متأسÙانه بنيان‌هاي اين‌گونه نظارت را به كلي سست نموده است Ùˆ نبايد با Ø·Ø±Ø Ù…Ø³Ø§Ø¦Ù„ شعارگونه از واقعيت آن اجتناب نمود.
                                                Â
مسأله مهم بعدي، قطعات الØاقي Ùˆ غير باربر ساختمان مثل ديوارهاي اطرا٠و تيغه‌ها، دست‌انداز بام Ùˆ بالكن Ùˆ پنجره Ùˆ شيشه مخصوصاً نماهاي شيشه‌اي مي‌باشد كه به علت عدم اتصال كاÙÙŠ به سازه ساختمان در اثر وقوع زلزله Øتي مواقعي كه ساختمان از نظر اسكلت مقاوم باشد، «اØتمال جدائي Ùˆ ريزش» آنها به داخل Ùˆ خارج ساختمان وجود دارد Ùˆ Øتي در برخي موارد آوار Ùˆ شيشه بر سر اÙرادي كه در Øال خروج از ساختمان هستند Ùرو ريخته Ùˆ باعث جراØت Ùˆ يا Ùوت آنها گرديده است. بايد آيين‌نامه‌هاي اجرائي براي اتصال كامل اين عناصر به سازه ساختمان ارائه گردد Ùˆ در مورد نماهاي شيشه‌اي نيز تجديدنظر اساسي صورت پذيرد. مسأله مهم بعدي بازسازي ساختمان‌هاي Ùرسوده مي‌باشد كه ظاهر شكيلي به آن مي‌دهد Ùˆ ضعÙ‌هاي سازه‌اي آن‌را مي‌پوشاند Ùˆ اين در Øقيقت خواسته يا ناخواسته نوعي تقلب در ساخت Ùˆ Ùروش به Øساب مي‌آيد. در Øالي‌كه شهرداري‌هاي مناطق به هيچ وجه نبايد به ساختمان‌هايي كه استØكام واقعي سازه‌اي ندارند اجازه بازسازي بدهد.
مقاوم‌سازي:
مقاوم‌سازي در مورد ساختمان‌هاي بسيار قديمي كه عمدتاً متشكل از ديوار باربر Ùˆ بعضاً همراه با يك نيمه اسكلت Ùلزي هستند به علت هزينه‌هاي بالا Ùˆ مشكلات اجرائي اگر Ù…Øال نباشد به غيرممكن نزديك است. در مورد ساختمان‌هاي نيمه قديمي Ùˆ بعضاً جديدتر، كه به صورت اسكلت بتني اجرا شده، به علت پوشش ميلگرد در داخل بتن Ùˆ عدم دسترسي آسان به آن Ùˆ عدم وجود مصالØÙŠ كه به راØتي به بتن اتصال يابد، تشخيص موارد ضع٠و همچنين مقاوم‌سازي آن بسيار مشكل بوده Ùˆ اجراي ورق Ùˆ پروÙيل Ùلزي جوشكاري شده روي اسكلت بتني به صورت وصله Ùˆ پينه راهگشا نخواهد بود، هرچند در كيÙيت Ùˆ مقاوم بودن بتن مصرÙÙŠ نيز بايد جداً شك نمود.
در ساختمان‌هاي اسكلت Ùلزي به علت ماهيت آن، اجراي مقاوم‌سازي عملي‌تر است، ليكن به دليل هزينه زياد Ùˆ تخريب قسمت‌هاي زيادي از نازك‌كاري Ùˆ سÙت‌كاري براي دسترسي به تيرها Ùˆ ستون‌ها Ùˆ اتصالات، Ùˆ همچنين چند واØدي بودن ساختمان‌ها Ùˆ عدم Øصول تواÙÙ‚ هماهنگ در اين مورد بين مالكين واØدها، معمولاً از اجراي آن اجتناب مي‌ورزند، Ùˆ در صورت اجرا نيز رسيدن به يك نتيجه ايده‌آل ممكن نمي‌باشد.
در اين‌گونه موارد، گزينه بهتر، تخريب Ùˆ نوسازي كامل ساختمان مي‌باشد. به هرØال وضعيت Ùونداسيون Ùˆ مقاومت آن در برابر نيروي زلزله نيز بايد بررسي گردد.
مدارس:
بنابر مطالب Ùوق‌الذكر، مقاوم‌سازي در مورد ساختمان‌هاي خصوصي، عملاً در Ø³Ø·Ø ÙƒÙ„Ø§Ù† Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ù…ÙŠâ€ŒØ¨Ø§Ø´Ø¯ Ùˆ ساختمان‌هاي عمومي، مخصوصاً مدارس Ùˆ بيمارستان‌ها، Øائز اهميت بيشتري هستند.
به طور مثال اگر زلزله نسبتاً شديد در ساعت 11 ØµØ¨Ø Ø§ØªÙاق بيÙتد در ساختمان‌هاي مسكوني قديمي كه عمدتاً به صورت دو طبقه مسكوني مي‌باشند، تعداد 4 الي 5 Ù†Ùر ساكن هستند در Øالي‌كه در يك مدرسه بين 300 الي 800 Ù†Ùر در Øال تØصيل مي‌باشند Ùˆ چنين اتÙاقي در اين‌گونه ساختمان‌ها، Ùاجعه جبران‌ناپذيري را در پي خواهد داشت.
در يك بررسي كلي، ساختمان‌هاي وابسته به وزارت آموزش Ùˆ پرورش را كه صرÙاً جهت موارد آموزشي استÙاده مي‌گردند، مي‌توان به صورت ذيل تقسيم‌بندي نمود:
الÙ- مدارس بسيار قديمي، كه عمر آنها بيش از 30 سال است Ùˆ متشكل از ديوار باربر Ùˆ يا نيمه اسكلت Ùلزي مي‌باشند. اين نوع ساختمان‌ها عمدتاً Ùاقد عناصر مقاوم در مقابل زلزله مثل بادبند Ùˆ قاب خمش‌گير مي‌باشد Ùˆ هيچ‌گونه مقاومتي Øتي در مقابل زلزله‌هاي كم شدت نيز نخواهد داشت.
ب- مدارس نسبتاً جديدتر، كه عمر آنها بين 15 تا 30 سال است Ùˆ عمدتاً به صورت اسكلت Ùلزي اجرا شده‌اند ليكن نه داراي Ù…Øاسبات Ùˆ نقشه‌هاي مناسب بوده Ùˆ نه در اجراي آنها رعايت اصول Ùˆ استانداردهاي لازم شده است Ùˆ مقاومت آنها در مقابل زلزله به شبهات زيادي همراه است.
ج- مدارس جديد، كه عمدتاً بعد از سال 67 الي 68 ساخته شده‌اند به علت وجود Ùˆ اعمال آيين‌نامه‌هاي Ù…Øاسباتي Ùˆ اجرائي، از طر٠سازمان‌هاي ذي‌ربط از وضعيت مناسب‌تري برخوردارند، ليكن به علت عدم كنترل دقيق اجرائي كه ناشي از موارد مختل٠است هنوز اطمينان كاÙÙŠØŒ Øداقل نسبت به بعضي از آنها وجود ندارد.
د- ساختمان مدارس غيردولتي Ùˆ غيرانتÙاعي Ùˆ آموزشگاه‌هاي خصوصي، ‌كه مجوز آنها آموزشي نبوده است Ùˆ در انتخاب ساختمان اين مؤسسات صرÙاً كميت Ùˆ مقدار Ùضاهاي مورد نياز، بررسي شده Ùˆ هيچ‌گونه كنترل كيÙيت Ùˆ استØكام سازه در مورد آنها اصلاً Ùˆ اساساً Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ø¨ÙˆØ¯Ù‡ است. بنابراين ساختماني كه Ú†Ù‡ بسا براي استÙاده مسكوني يا اداري (با بار زنده آيين‌نامه 200 يا 250 كيلوگرم بر مترمربع) نيز Ùاقد استØكام مورد نياز مي‌باشد بعد از بازسازي مورد بهره‌برداري آموزشي (با بار زنده 350 كيلوگرم براي كلاس‌ها Ùˆ 500 كيلوگرم براي راهروها Ùˆ 1000 كيلوگرم بر مترمربع براي مخازن كتاب) قرار گرÙته است.
چه بايد كرد:
اين امر بايد با همكاري وزارت مسكن Ùˆ شهرسازي، سازمان نظام مهندسي، وزارت آموزش Ùˆ پرورش، سازمان توسعه Ùˆ نوسازي مدارس كشور، شهرداري Ùˆ ساير سازمان‌هاي ذي‌ربط صورت گرÙته Ùˆ مراØÙ„ ذيل پيشنهاد مي‌گردد؛
1-      تهيه و ارائه ضوابط و آيين‌نامه و بخش‌نامه‌هاي اجرائي توسط سازمان‌هاي ذي‌ربط
2-       بهره‌گيري از مهندسان عمران داراي پروانه اشتغال به كار سازمان نظام مهندسي جهت انجام اين امر مهم، كه آنان پس از تهيه گزارش از وضعيت موجود، Ø·Ø±Ø Ùˆ نقشه‌هاي اجرائي مقاوم‌سازي را ارائه نمايند. Øق‌الزØمه اين موضوع مي‌تواند به‌ صورت ارائه سهميه متراژ اضاÙÙŠ تشويقي (Ù…Øاسباتي) مهندسين موردنظر تهاتر گردد.
3-       بررسي Ùˆ تأييد Ø·Ø±Ø Ùˆ نقشه‌ مربوطه در يك هيأت عالي نظارتي Ùˆ يا توسعه مهندسان مشاور مورد تأييد وزارت مسكن Ùˆ شهرسازي Ùˆ شهرداري.
4-       اجراي آن در زمان تعطيلي مدارس به خصوص در تابستان توسط گروه‌هاي اجرائي مجرب.
هزينه‌هاي مربوط به عمليات اجرائي شامل دستمزدها Ùˆ Ù…ØµØ§Ù„Ø Ù…ØµØ±ÙÙŠ مي‌باشد. هزينه Ù…ØµØ§Ù„Ø Ù…ØµØ±ÙÙŠ در چنين مواردي به نسبت كل هزينه ناچيز به نظر مي‌رسد. (به طور مثال با نصب Ùˆ جوشكاري يك لچكي به صورت ورق مثلثي كوچك به وزن تقريبي يك كيلوگرم، مقاومت برشي تكيه‌گاهي يك تير اصلي را مي‌توان بسيار برابر اÙزايش داد).
5-      ولي دستمزدها مقادير بيش‌تري نسبت به Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø±Ø§ در بر مي‌گيرند Ùˆ در كل با هزينه‌هاي نسبتاً متوسط Ùˆ معقولي، مي‌توان عمل مقاوم‌سازي مناسبي را در چنين ساختمان‌هايي انجام داد.
6-      در مراØÙ„ بعدي، اين روش را مي‌توان براي مجتمع‌هاي بيمارستاني Ùˆ اداري Ùˆ يا عمومي كه با ارباب‌رجوع بيشتري درگير هستند انجام داد.
7-      ر از همين امروز شروع كنيم مي‌توانيم در تابستان آينده، صدها مدرسه را در مقابل زلزله مقاوم نماييم Ùˆ Ùرزندان دلبندمان را با خيالي آسوده‌تر براي Ùراگيري علم بÙرستيم تا اگر روزي ما نباشيم آنان زنده بمانند زيرا آينده متعلق به آنهاست