درباره نماي ساختمان

 

بحث نماسازي درساختمان وساخت بدنه شهري نيز يك بحث هويتي و فرهنگي است ، در نماهاي شهري ما معمولا به هم ريختگي هايي مشاهده مي شود كه بيشتر ناشي از تقليد هاي كوركورانه ازسبك هاي معماري است. استفاده بي رويه و نابه جا از يكي ازمصالح در يك دوره زماني باعث از بين رفتن و بي ارزش شدن آن مصالح مي شود كه متأسفانه دربدنه هاي شهري خود بسيار با اين پديده روبه رو هستيم مگر نه اين كه معماري هرعصري بيانگرتفكرو انديشه حاكم برآن دوره است ،پس درآن صورت مي توان گفت كه سيماي هر بنا نيز بيان كننده تفكرصاحب آن است .
امروزه تأثيرمناظربا توجه به ارتباط تنگا تنگي كه ميان افراد و اطرافشان وجود دارد بيش از هر زمان ديگري قابل توجه است و مي تواند به شكل محسوس  و يا نا محسوس سبب بروزرفتارهاي اجتماعي گوناگوني گردد و گاهي اين تأثير تا جايي است كه باعث صعود قيمت هاي برخي مناطق و ارجحيت آن ها نسبت به مناطق ديگرمي گردد و متأسفانه با وجود توجه روزافزون به مسأله پوشش بنا و نقش مهمي كه مي تواند در بهبود شرايط معماري روزگارما داشته باشد درمعماري معاصركشورما هنوزتوجهي درخور و مناسب به آن نشده است .
اغلب دست اندركاران صنعت ساختمان ،پوشش ساختمان را لايه اي جدا در نظرمي گيرند كه فقط وظيفه زيبا ساختن بناها و نشان دادن منزلت اجتماعي صاحبانشان را برعهده دارند و دراثبات اين امرهمين بس كه قوانين كنترل پيش آمدگي بناخط آسمان و كنترل همسطح بودن بناهاي مجاور است درحالي كه مثلا درروسيه هرساختماني كه قرار است ساخته شود قبلا ماكت آن تهيه مي شود و در هرصورت با همخواني با بدنه شهري مجوزساخت مي گيرد . شايد خالي ازلطف نباشد كه با جزئيات و تأثيراتي كه نماها درمقياس كوچك ولي با اثر بخشي فراوان به جاي مي گذارند بحث را ادامه دهيم ؛ زماني كه به يك ساختمان نگاه مي كنيم انتظار همگني خاصي كه ازابتدا تا انتها رفته است را داريم واگربه چنين امري توجه شده باشد ما شاهد يك كمپوزوسيون خوش تركيب قطعا خواهيم بود .در واقع نما بايد به شكلي طراحي گردد كه خاص چند طبقه از قبل طراحي شده و موقعيت آن باشد نه به شكلي كه اگر قبلا قراربود به طبقات قبلي ، طبقه هاي جديدي اضافه گردد تغييري در طراحي نما نتوان انجام داد و همين نما را تا بالا يكسره ادامه داد بلكه بالعكس و كاملا ارزيابي شده به نما و كل مجموعه مي بايستي نگريست و در يك نتيجه اين كه نما بايد ابتدا و انتهايش درطراحي كاملا مجزا و مشخص به چشم بخورد وختم آن در ظاهرساختمان معين باشد .
پوشش ساختمان درحد فاصل يك فضاي بازو يك فضاي بسته يا نيمه باز قرارمي گيرد . بدنه اي كه ازيك طرف فضاي بازوازطرف ديگر فضاي بسته را تعريف مي كند. به قول پيانو معماري هنري مملو ازتضاد است . تضاد ميان انضباط وآزادي ،تكنولوژي و محيط زيست ،مدرنيسم و سنت و پوشش معماري به عنوان يكي ازاجزاء اصلي وغيرقابل تفكيك آن بايد دربردارنده تمام اين تضادها باشد به گونه اي كه تجميع اين تضادها به اثرمعماري دركل يگانگي بخشد . معماري به عنوان هماهنگ كننده طبيعت و محيط ممنوع بايد صرف نظرازپايداري هاي نظام اكولوژيكي ورابطه بين موجودات آن با بسترهاي طبيعي مانند يك اكوسيستم ،يكپارچگي و تماميت آن را ديده و حتي فشارهايي كه ازسوي بشر به آن وارد مي شود را نيزجبران نمايد .اين ارتباط و وابستگي همان پيوستگي وآميزش بي مرز اين دو محيط است كه معمار با توجه به نگرش و جهت يابي زيست محيطي باعث شكل گيري اساسي طراحي پايدارآن خواهد شد . كه درك اجزاي زنده و غيرزنده را مي طلبد

 

راهنمای دانلود

  • برای دانلود، به روی عبارت "دانلود" کلیک کنید تا به صفحه دانلود فایل در آپلود سنتر سایت هدایت شوید و در صفحه جدید بر روی دکمه دانلود کلیک کرده و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • جهت استفاده از فایل های فشرده از نرم افزار WinRar استفاده نموده و به پسورد هر فایل توجه نمایید.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.iromran.ir ( حتما با حروف کوچک تایپ شود ) می باشد. تمامی حروف را میبایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده اند، برای خارج سازی فایل ها از حالت فشرده از نرم افزار WinRar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.

رمز فایل

www.iromran.ir

همچنین ببینید

دانلود پاورپوینت پروژه درس روش های اجرای ساختمان

پروژه نحوه اجرای پی در ساختمان مربوط به درس روش های اجرای ساختمان های فولادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X بستن تبلیغات
همکاری در فروش سل یو