رودخانه پوتوماک در ایالات متحده از موقعیت مهم وخاصی برخوردار است. ارتباط ایالت های :ویرجیینا-مریلند-وپایتخت سیاسی امریکا:واشینگتن .دی.سی از طریق :پل وودرو ویلسون روی رودخانه مذکور تامین می شود.
بنابراین این پل همواره از ترافیک سنگینی برخوردار است. ابتدا این پل در دهه:1950-1960 در 6 باند وبرای بار ترافیکی75000 خودرو در روز طراحی وساخته شد.با توسعه سریع این ایالت ها وسنگین شدن روز افزون بار ترافیک پل مذکور بسختی جوابگو بود ومشکلات عدیده ای بوجود امد.لذا اداره امور شاهراهای (راه وترابری) مریلند طراحی-محاسبه توسعه پل را برای مهندسان مشاور ومجری به مناقصه گذاشت. شروط اصلی ومهم که باید مشاور رعایت می کرد :علاوه براتصال ایمن سازه جدید توسعه به قدیمی -برقراری ارتباط با دهانه قبلی به ورودی وخروجی واشینگتن بود. بنابراین توسعه ویا پل جدید بایستی :ورورودی وخروجی های :ایالت های:مریلند-ویرجیینیا-وبخصوص واشینگتن .دی.سی را تامین می کرد.
گروه مهندس مشاور :پارسونز در بالتیمور برنده این مناقصه بود.پارسونز وهمکارانش :پل جدید را در اتصال به پل قبلی در طول 1830 متر با 17 پایه اصلی "V"شکل طراحی کردند. یک دهانه متحرک دران طراحی کردند.عرض پل جدید 71 متر بود.و6 باند به 6 باند قبلی اضافه شد.اکنون پل ویلسون به 12 باند ترافیک رسیده بود.دهانه متحرک خود متشکل از دو سازه است. بنظر من الهام طراح برداشت استادانه ای از پلهای قلعه ای قرون وسطی که با زنجیر ونیروی مکانیکی انسان یا اسب باز وبسته می شد -می باشد.البته این برداشت نطر وتصور بنده است. این پل براساس استاندارهای :ایین نامه :AASHTO بارگذاری محاسباتی وشالوده پایه ها بروش:CAISSON(صندوقه) گذاری بتن ریزی شده است.
بد نیست یک بررسی اجمالی از سازه بنماییم: فونداسیونها تحت تاثیر نیروهای طولی بزرگی ناشی از بارهای :مرده وسربار های دائم دینامیکی قابل توجه قرار دارند.این نیروها در پایه های باسکولی در ارتفاع 70 متراز سطح اب و20 متر درون گل ولای بستر رودخانه قرار دارند.بهر حال مراکز ونقاط عطف اثر این نیروها می توانند لنگرهای بسیار بزرگی ایجاد کنند.. بنابراین فونداسیونها بسیار حجیم می شدند .ابتکار پارسونز وتیم طراحی محاسبات این بود که پایه ها را بصورت :V طرح نمود تا در عین حال از نطر ارشیتکور نیز منطر زیبایی ایجاد کرده باشد.این پل جدید دارای 8 شاه تیر فولادی اصلی بصورت باکس وجعبه است که با عرشه بتن مسلح بصورت کامپوزیت کار می کنند.
تیرهای افقی فولادی صندوقه ها -سختی لازمه را در عرض پل تامین می کنند.ودر عوض شاه تیرها وحماله های اصلی یک حالت انعطاف پذیری (با توجه به درزهای انبساط محاسبه شده ) د ر برابر تغیرمکان کنترل شده (چیزی شبیه طبقه نرم محاسبه شده وانعطاف در سازه ها در زلزله که در تایپیک های قبلی خود اشاره نمودم.) را بعهده دارند.
توجه: انچه که فوقا بعرض رسید- فقط وصرفا ترجمه -نیست.اگرچه در مطالعه تاریخچه پل مذکور از متون وارشیو :American Society of Civil Engineers :ASCE=Civil Engineering(انجمن مهندسین سیویل امریکا) استفاده نموده ام و مطالب بسیار مفصلتر از سطور فوق است -که دراین مقوله نمی گنجد-در عین حال یک تفسیر وبرداشت مختصر فنی است.
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
پل قدیمی
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
سکوهای سفید محل پایه های پل جدید( قبلا یک برج مسکونی در این محل بود که برای توسعه پل تخریب شد)
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
بخش سازه متحرک پل
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
عملیات اجرایی پایه های v وعرشه
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
برای عبور کشتی
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
تصویر موقعیت
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
نمای زیبایی از سازه متحرک
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
پارسونز ومهندسین ناطر واجرایی
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
شاه تیرها وپلهای عرضی