همانطور كه می دانید جوشكاری مقاومتی استفاده وسیعی در صنعت به خاطر تمیز بودن و سهولت انجام كار دارد و امروزه گستره استفاده از آن به میكرو اتصال ها و اتصالات بسیار كوچك نیز رسیده است . در جوشكاری مقاومتی به وسیله عبور جریان بالا از اتصال ( همراه با اعمال فشار ) و ذوب شدن فلزات در نقطه اتصال جوش شكل می گیرد .
این نوع جوشكاری از لحاظ اصول شكل گیری جوش مانند جوشكاری مقاومتی معمولی است ( مانند نقطه جوش Spot Welding ). قطعات روی الكترود مسی پایین قرار گرفته و الكترود بالایی همراه با اعمال فشار به قطعات رسیده و با اعمال جریان بالا و ذوب شدن در نقطه اتصال جوش شكل می گیرد (شکل 3) . تفاوت این نوع جوشكاری با جوشكاری مقاومتی ساده در این است كه در این نوع جوشكاری به خاطر دقت بالای مورد نیاز، كنترل فرآیند مشكل است و دیگر اینكه لایه اكسید ایجاد شده به خاطر كوچك بودن منطقه جوش درصد قابل توجهی از جوش را تشكیل می دهد .
حیاتی ترین قسمت این فرایند جریان در نقطه تماس می باشد . در جوش مفاومتی معمولی جریان توسط یك دكمه وصل و سپس طی مدت معینی قطع می شود تا جوش شكل بگیرد ولی در این نوع جوشكاری جریان به یكباره وصل نشده بلكه ابتدا یك جریان كم به اتصال اعمال شده و بعد از مدت معینی به آرامی جریان زیاد میشود ، بعد از نگه داشتن در مدت معینی دوباره به آرامی كم می شود یعنی جریان به صورت یك پروفیل اعمال می شود و دستگاه تغذیه باید توانایی ایجاد این پروفیل جریان را داشته باشد . این امر به خاطر شكستن لایه های اكسید و كم كردن آن در فلز جوش انجام می شود . برای آگاهی از پروفیل جریان و بهترین شكل آن برای فلزات مختلف به مقالات تخصصی كه در این زمینه تهیه شده مراجعه كنید .
كاربرد این نوع جوشكاری بیشتر در صنایع الكترونیك ، ساخت اتومبیل ، هوا فضا و ساخت تجهیزات پزشكی می باشد . از جمله كاربرد های آن در در صنایع الكترونیك می توان به اتصال سریع یك سیم به یك سیم دیگر یا قطعه دیگر اشاره نمود مانند ساخت سنسورها ، باتری ها و سلول های خورشیدی . استفاده آن در صنعت اتومبیل ایجاد جوش و اتصال در مونتاژهای سبك مانند سنسورها ، سیستم ایر بگ و كنترل جرقه است . در صنعت پزشكی از این نوع جوشكاری در ساخت وسایلی مانند ابزارهای جراحی و سمعك ها استفاده می شود .
جوشكاری مقاومتی میكرو اتصال ها یا Micro Resistance Welding یك روش مقرون به صرفه برای قطعات كوچك است كه بسیار سریع بوده ( در حد كسری از ثانیه ) ،و بسیار تمیز است و قیمت هر اتصال در آن به خاطر مصرف جریان برق ناچیز و استفاده از تجهیزاتی كه خیلی گران نیستند بسیار پایین است . با توجه به مزایای فوق استفاده از این روش به سرعت گسترش خواهد یافت .