شرایط معافیت خدمت سربازی سال 90

شرایط معافیت خدمت سربازی سال 90

معافیت سه برادری به همین دلیل تصویب شد و البته به تازگی با یک منع جدید قانونی قرار شد دوباره اجرا شود؛ موافقت ستاد کل نیورهای مسلج. با این حال تاکنون ۴۳۰ هزار نفر با توجه به قانون سه برادری معاف از سربازی شده اند.
ضمن اینکه گفته شده ممکن است در شرایطی، معافیت دوبرادری هم اجرا شود. هرچند سازمان نظام وظیفه می گوید فعلا خبری از معافیت دوبرادری نیست. به گفته سردار کمالی، جانشین معاونت انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، براساس پیش بینی ها مشخص شد که اگر طرح معافیت دو برادری اجرایی شود در مرحله اول ۱۰۰ هزار نفر و در مراحل بعدی هر سال ۷۰ هزار نفر می توانند از این معافیت استفاده کنند:
“ولی با توجه به اینکه با روند رو به نزول افراد ذکور در کشور مواجه هستیم و با گسترش دانشگاه ها این طرح تا اطلاع ثانوی اجرایی نخواهد شد و افراد نباید منتظر استفاده از معافیت دو برادری بمانند چرا که دچار غیبت خواهند شد.”
مدت خدمت سربازی در سال ۹۰
مدت خدمت دوره سربازی در سال ۹۰ نیز همچنان ۱۸ ماه است که برای مشمولان لیسانس یک ماه، فوق لیسانس دو ماه، دکتری سه ماه و همچنین خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی دو ماه و مناطق محروم و بد آب و هوا یک ماه کسر می شود. مدت خدمت محققان فوق لیسانس و بالاتر به ازای تحقیق یا اختراعی که درباره مسایل نیروهای مسلح و انرژی اتمی ارایه می کنند، براساس ضوابط ابلاغی از سوی ستاد کل دو ماه تا پایان خدمت کسر می شود.
سربازان متاهل غیرغایب نیز در استان های محل سکونت خود به کارگرفته می شوند. البته آن گونه که جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفته است، سالانه ۶۰هزار نفر از مشمولان و سربازان غایب دستگیر می شوند که امسال این موضوع تشدید می شود.
معافیت افراد خارج از کشور
افرادی که تا سال ۸۲ از کشور خارج شده اند و حداقل دو سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می توانند با پرداخت مبلغ ۵۰میلیون ریال معافیت دایم بگیرند. مشمولانی که بعد از سال ۸۳ از کشور خارج شده اند نیز اگر دانشجوی یکی از دانشگاه های خارج از کشور باشند و تا پایان شهریور ماه سال ۸۵ نیز از کشور خارج شده اند، به شرط آنکه یکی از دانشگاه های داخلی آنها را پذیرش کند، می توانند به کشور آمده و در دانشگاه داخلی بدون اینکه غیبت سربازی داشته باشند، ادامه تحصیل دهند.
همچنین اگر فرد به صورت غیرقانونی نیز از کشور خارج شده باشد در مورد غیبت مشکلی ندارد و می تواند با پذیرش دانشگاه داخلی بدون غیبت ادامه تحصیل بدهد. همچنین در برخی مواقع با موافقت رهبر انقلاب، افرادی که چند سال از تاریخ اعزام آنها گذشته و غیبت کرده اند، از خدمت وظیفه عمومی معاف می شوند.
معافیت های کفالت
اگر پدر ۵۹سال تمام و بالاتر داشته باشد و مشمول، برادر بالای ۱۸سال نداشته باشد؛ پدر کمتر از ۵۹سال داشته باشد اما به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی، نیازمند مراقبت باشد؛ مادر فاقد همسر (همسر مادر فوت شده یا از یکدیگر طلاق گرفته باشند) یا شوهر مادر (ناپدری مشمول) که بیش از ۷۰سال سن داشته باشد یا به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی بیمار و نیازمند به مراقبت باشد؛ پدربزرگ (پدری یا مادری) که فرزند پسر نداشته و بالای ۷۰سال سن دارد یا به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی نیازمند مراقبت باشد، در صورتی که نوه پسر بالای ۱۸سال دیگری نداشته باشد.
داشتن مادربزرگ (پدری یا مادری) فاقد همسر و فرزند پسر؛ داشتن برادر بالای ۱۸سال فاقد همسر، فاقد فرزند سالم بالای ۱۸سال و فاقد پدر که به تشخیص شورای پزشکی نیازمند مراقبت باشد؛ مشمول خواهر بیمار بالای ۱۸سال فاقد پدر، همسر و فرزند و نیازمند مراقبت به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی داشته باشد؛ داشتن خواهر مجرد ازدواج نکرده، فاقد پدر دارای سن ۱۸ تا ۲۴سال تمام و داشتن خواهر و برادر زیر ۱۸سال صغیر فاقد پدر، مواردی است که مشمول با داشتن این شرایط از خدمت معاف می شود.
البته برای احراز شرایط معافیت کفالت علاوه بر این موارد، داشتن سه شرط زیر برای همه متقاضیان معافیت کفالت الزامی است؛ اول اینکه فرد به سن مشمولیت یعنی ۱۸سال تمام رسیده باشد، مشمول فاقد غیبت باشد، مشمول یگانه مراقب و نگهدارنده از شخص مکفول (پدر، مادر، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ) باشد و در صورتی که مشمول دارای برادر بالای ۱۸سال دیگری نیز باشد، در صورتی واجد شرایط معافیت کفالت است که بنا به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی آن برادر قادر به سرپرستی و مراقبت از شخص مکفول نباشد.
همچنین در معافیت هایی هم که نداشتن پدر شرط است، مانند کفالت خواهر و برادر صغیر و مثل آنها، چنانچه پدر با رای مراجع قضایی زندانی بوده و حداقل یک سال از حبس قطعی وی باقی مانده باشد نیز مشمولان می توانند در صورت داشتن شرایط تقاضای معافیت کفالت کنند. همچنین یگانه سرپرست خواهر مجردی که به سن ۲۴ سالگی رسیده از خدمت معاف می شود.
معافیت های پزشکی
معافیت های پزشکی هم ماجرایی دارد و بسیار پیچیده تر از معافیت های دیگر است. نداشتن کفایت رشد و نمو جسمی و عضلانی کافی که موجب ناتوانی در انجام تکالیف نظامی می شود، منجر به معافیت دایم خواهد شد. پایین افتادگی احشاء توام با اختلالات عملی نیز منجر به معافیت دایم مشمول می شود.
مشمولان مبتلابه بیماری های غدد مترشحه داخلی نیز با توجه به نوع بیماری که به آن مبتلاهستند از معافیت استفاده می کنند. برخی بیماریهای غده تیرویید، غدد پاراتیرویید، بیماریهای غدد بیضه، بیماریهای تغذیه و متابولیک، امراضی هستند که شامل را از خدمت معاف می کنند.
برخی بیماری های پوستی مثل انواع اگزماهای وسیع و شدید، عفونت های قارچی عمیق و وسیع پوست، هیپرییدروز (عرق کردن کف دست) شدید، پسوریازیس کف دست و پا و پسوریازیس های شدید و گسترده وانور سه، سل های پوستی، هیپودرمیتهای ندولر شدید و منتشر و مقاوم و توام با علایم سیستمیک و… بیماری های پوستی ای هستند که منجر به معافیت دایم می شوند.
اختلالات تعادلی مخچه ای معاف دایم، انواع میلیت های شدید و سکل آنها، بیماری ام اس، انسفالیت ها و انسفالویاتی ها در صورتی که عوارض جسمی یا روانی پایدار و ناتوان کننده داشته باشد، انواع صغر عضلانی بزرگ مشروط بر اینکه اختلال شدید و مشهود ایجاد کرده باشد، انواع صرع به شرط ثبوت کلینیکی یا پاراکلینیکی در یکی از مراکز درمانی دانشگاهی یا نظامی، انواع فلج اعصاب کراینال شدید و مداوم، انواع سکته های مغزی و ضایعات عروقی مغز با عارضه عصبی، تورتیکولی و… نیز معافیت مشمول را به همراه دارد.
منبع: خبرآنلاین