سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

ضوابط و استاندارد های طراحی مربوط به: فضاهای اداری

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: ضوابط و استاندارد های طراحی مربوط به: فضاهای اداری

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    مدیر بخش معماری
    محل سکونت
    بوکـــان
    رشته تحصيلي
    معماری
    نوشته ها
    661
    پسندیده
    695
    مورد پسند: 995 بار در 499 پست
    میزان امتیاز
    1498

    ضوابط و استاندارد های طراحی مربوط به: فضاهای اداری

    ساختمان یک اداره بزرگ شامل مکانهای مختلف و متعددی است:

    - بخش های اداری دفاتر مجزا برای یک تا سه نفر به همراه کارگاههایی برای کار آموزان و دفاتر گروهی برای حداکثر 20 نفر، بعضی ادارات کارگاههای مجزا را با بخش های گروهی یکی می کنند. در اداره ای با پلان باز به جز یک بخش منشی گری مجزا، بقیه مکانها برای کار فردی و گروهی چند منظوره اختصاص می یابد.

    - قسمت های انبار اسناد برای نگهداری پرونده ها، طرح ها، میکروفیلم و وسایل الکترونیکی، لوازم بایگانی و ثبت ، ثبت اسناد باز سازی و خرد کردن.

    -بخش های خدمات اصلی اداری، دارای تجهیزات نوشتاری، تکثیر ، چاپ، فتوکپی و کامپیوترهای شخصی

    قسمت پست خانه، نامه ها و محموله های پستی،کنترل ورود و خروج اجناس

    - بخش نمایش گروهی شامل اتاقهای گردهمایی با دیوارهای متحرک و بخش های نمایشگاه، تالار های کنفرانس و گردهمایی

    -امکانات اجتماعی شامل رختکن، آشپزخانه، توالت برای هر طبقه یا بخش، بخش استراحت کارکنان، محل خوردن و آشامیدن، امکانات ورزشی، سالن غذا خوری با آشپزخانه.

    -مکانهای اضافی و ضمیمه، احتمالاً برای تعلیم در زمینه استفاده از وسایل سمعی و بصری

    امکان نیاز به وجود یک قسمت برای ورود اتومبیل ، جای پارک (به صورت زیر زمین) و بخش های تحویل.

    -فضاهای گروهی شامل راهروها – پلکان – آسانسورها – ورودی های خروجی و اضطراری به صورت داخلی و خارجی.

    خدمات اصلی شامل وجود مسائل خدمات فنی ، تهویه مطبوع، دستگاه تهویه، سیستم حرارتی ، برق، سیستم آرمانی ، پردازش اطلاعات، مرکز کامپیوتری، مخابرات و نظافت و مراقبت

    سطح زير بنای لازم در ادارات را تقریباً از 2 تا 3متر مربع به حدود 15 تا متر مربع18 افزایش می دهند.

    روندکار:
    تاثیرات تکنولوژی اطلاعات کامپیوتری کردن سیستم اداری پیشرفت در زمینه ی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به تغییر شرایط کاری در اداره ها کمک شایانی کرده است. تاثیر کامپیوتری کردن سیستم اداری بر کارگاهها و نقشه ها، نیازهایی را دفع کرده که ساختمانهای اداری موجود دیگر نمی توانند آنها را برآورده نمایند. طراحی مناسب ، موانع روند کار را به حداقل می رساند.

    شرایط قرارگیری فضاهای اداری:
    ساخت ساختمان اداری جدید به موقعیت محلی آن بستگی دارد. ساختمان باید تا حد امکان در محلی ساخته شود که از روشنایی مفید روز بهره برده و از تابش شدید نور و گرمای خورشید دور باشد. در ایالات متحده، 90% از ساختمانهای اداری در جهت شرق و غرب ساخته شده اند زیرا نفوذ نور خورشید در صیح و بعدازظهر ناخوشایند است. استفاده از سایه بان برای ممانعت از نور خورشید از سمت جنوب آسان می باشد. با این وجود اگر جهت اولیه، شمالی – جنوبی باشد نور خورشید به همه ی اتاقها می رسد.

    سیستم ها:
    ساخت یک ردیف اتاق معمولاً مقرون به صرفه نبوده و تنها برای بخشهای انتهایی اداره که نور خورشید یک معضل است قابل قبول می باشد. طراحی اتاقهای سه ردیفه و منظم مخصوص ساختمانهای اداری و مرتفع است.
    در ساختمانهایی که بدون راهرو ساخته می شوند. همه ی اتاقها (با نور طبیعی و مصنوعی ) در اطراف یک هسته ارتباطی شامل آسانسور ها – پلکان کانالهای تهویه و ... جمع می شوند. ولی در ساختمانهای دیگر بخشهای خدماتی در حاشیه قرار می گیرند.

    می توان از نور خورشید تا فاصله 7 متری از پنجره استفاده کرد. با استفاده از سیستم های جدید تکنولوژی روشنایی روز که مسیر نور را هدایت کرده و تغییر می دهند. ( منشور ها و باز تابنده ها) می توان از روشنایی روز حداکثر استفاده و بهره برداری کرد.

    "شناخت انواع ادارات"

    اصول کلی
    ساختمانهای اداری بزرگ معمولاً بناهای چند طبقه با دیوارهای متحرک داخلی هستند. مراکز تاسیساتی مثل لوله کشی – پلکان – آسانسورها و غیره معمولاً در حداکثر مراجل تعیین شده از طرف مقررات ساختمان سازی قرار می گیرند. برای صرف حداکثر زمان و تداوم کار در محیط های اداری، می توان هسته های تاسیساتی را در جلوی ساختمان در یک طرف از داخل ساختمان، در گوشه های داخلی در انتهای یک گذر گاه ، پایین راهروها نزدیک منبع نور قرار دارند.

    یک ردیف ستون ساده مرکزی باغث ایجاد راهرو در یک سمت یا سمت دیگر می شود. ساخت یک ردیف دو تایی از ستون، دفاتری با ارتفاع یکسان را ایجاد می کنند. در چنین شرایطی راهروها باید مستقیماً توسط پنجرعه های مرتفع و یا از طریق درهای شیشه ای داخل دیوار روشن شوند. می توان راهروها را از طریق نور گیرهای سقفی در ساختمانهای پهلو دار و ساختمانهای کوتاه، ساختمانهای زاویه دار، ساختمانهای T شکل و U شکل به صورت مقرون به صرفه با روشنایی روز روشن کرد.

    مبلمان فضاهای اداری:
    تناسب لوازم اداری با دفاتر، تحت تاثیر عواملی چون قابلیت تطبیق ، تنظیم، دوام، سازگاری، فضای نگهداری، بهره وری، زیبایی و چگونگی سیم کشی می باشد.
    فضای مورد نیاز برای کارمندان در حالت نشسته یا ایستاده ، مبنایی برای محاسبه ی حداقل فاتصله بین میزها و میز تحریرها است (حداقل فاصله مطلوب 10 متر) صندلیها باید قابل تنظیم چرخدار و مبله و مجهز به پشتی تکیه دادن باشند. دفاتر بایگانی ، آرشیو و کارتهای اطلاعات مربوط به دانشگاهها و ... را می توان در کمدهای بدون پهلو که معمولاً از جنس استیل و در ابعاد استاندارد ساخته می شوند قرار داد.


    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]



    خـــدا صـــدامــو میـــشنوی؟ ... بـــاور کـــن بـُــــریـــدم... بُــــریدم از آدمـــهای ایــــن زمیــــنت خـــــدا...

    خســـته نیـــستم امــــا خســــته م کــــردن...

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    مدیر بخش معماری
    محل سکونت
    بوکـــان
    رشته تحصيلي
    معماری
    نوشته ها
    661
    پسندیده
    695
    مورد پسند: 995 بار در 499 پست
    میزان امتیاز
    1498
    عنوان مقاله : استانداردهاي طراحي ساختمانهاي اداري
    منبع مقاله :پایان نامه کارشناسی ارشد ابوذر مرندی
    کلید واژگان:استاندارد+گروه مديريت+گروه مالي+گروه فروش +خدمات عمومي+بخش خدمات فني+گروه توليدي
    ...
    ...
    5ـ استانداردهاي طراحي ساختمانهاي اداري
    5ـ1ـ ساماندهي عملكردهاي فضاهاي اداري
    عمل فضاي اداري شبيه يك ماشين بزرگ است كه بايد تمام بخشهاي آن با يكديگر مرتبط و هماهنگ بوده و به درستي عمل كنند. هر عملكرد اداري بايد به سادگي و روشني با بخشهاي ديگر در ارتباط قرار گيرد، ضمن آنكه حداقل اصطكاك را با آنها داشته باشد.
    شش عملكرد اداري مبنا عبارتند از:
    1_ مديريت
    2_ امور مالي
    3_ فروش
    4_ خدمات عمومي
    5_ خدمات فني
    6_ توليدي
    1_ گروه مديريت: كه هميشه با سلسله مراتب خاص خود در يك محدوده، متمركز است. اين بخش از رفت و آمد عموم و دسترسي مستقيم دور است و مي تواند در حاشيه فضاهاي اداري يا در مركز آن واقع شود. بخشهاي رسمي تر مي توانند به مديريت اختصاص يابند و طبيعتاً بزرگترين و بهترين دفاتر كار در بخشهاي اجرايي، گروه مديريتي هستند، به دليل تشخص و ارباب رجوع بيشتر.
    2_ گروه مالي: با وجود آنكه مسئوليتهاي بخش مالي در ادارات عمومي گستردگي دارد و درصد قابل توجهي از نيروي دفتري را شامل مي شود، بايد در ارتباط مستقيم با بخش معاملات كالا باشد.
    بخشهاي مربوط به خريد در ارتباط با ارباب رجوع هستند و از اينرو بايد در نزديكي پذيرش قرار داشته باشند. بخشهاي پرسنلي نيز بايد در نزديكي پذيرش قرار گيرند تا بتوان بدون حركت زياد در فضاي اداره به آنها دسترسي داشت.
    فعاليتهاي اطلاعاتي هميشه در انتهاي خط قرار مي گيرند و بايد در مركزي به دور از شلوغي و سر و صدا باشند.
    3_ گروه فروش : در برخي از ادارات مجموعه اي، از عملكردهاي فروش به عنوان فعاليت اصلي محسوب مي شوند و ارتباطات مهمي بين اين بخش و ديگر بخشهاي ادارات وجود دارد. گروه فروش ارباب رجوع زيادي داشته و نيازمند فضاهاي زياد براي كاتالوگها و بايگاني است.
    4_ خدمات عمومي: اين بخش در خدمت بخشهاي ديگر است و شامل: بايگاني مركزي: ماشين نويسي، كتابخانه، امور پست و تلكس و فاكس، چاپ و تكثير، روابط عمومي، و غيره مي باشد.
    عملكردهاي مرجع مانند: بايگاني مركزي، كتابخانه و بخش ماشين نويسي مركزي، عموماً نسبت به ديگر بخشها داراي مركزيت هستند. بخش نامه نگاري نيز در انتهاي جريان كار اداري واقع شده است، قسمت فتوكپي به دليل سر و صدا مي تواند در نزديكي قسمتهايي كه داراي سر و صداي بيشتري هستند، قرار گيرد. مثلاً در نزديكي پذيرش و فضاهاي انتظار.
    مركز تلفن در بخشي از محدودة پذيرش واقع مي شود. در مؤسساتي كه سازماندهي پيچيده تري دارند، اين بخش مي تواند خود يك مركز جداگانه و مستقل از ساير فعاليتها باشد.

    5_ بخش خدمات فني: سرويسهاي فني مثل مهندسي، ترسيم، طراحي و تعميرات، معمولاً در نزديكي فعاليتهايي كه با آنها هماهنگ هستند، قرار مي گيرند، مانند: توليد، فروش و تداركات.
    6_ گروه توليدي:اين بخش هميشه در يك اداره ثانويه قرار مي گيرد كه در خارج از مؤسسه واقع هستند و به اندازة بخش عمومي حائز اهميت است و بايد به همان اندازه داراي شأن و امكانات باشد.
    5ـ2ـ مطالعة نمودار سازماني
    ترتيب عمليات اداره در واقع شكلي از سازماندهي خواهد بود كه بر طبق آن جريان كار و نيازهاي فيزيكي هر بخش شكل مي گيرد كه در نمودارهاي سازماني منعكس مي شود. همچنين نمودار، كليدي براي يافتن ارتباط ميان بخشها مي باشد.
    فعاليتهاي جزئي بهتر است كه در اطراف فعاليتهاي مهم اداري قرار گيرد تا آنكه با آنها ادغام گردد.
    هر بخش دلايل خوبي براي قرار داشتن در يك موقعيت به جاي موقعيتهاي ديگر دارد. در اينجا ده راهنما براي تصميم گيري در اين مورد كه هر بخش در كدام موقعيت مي تواند باشد، موجود است. زماني كه هر بخش به لحاظ موقعيت كلي در يك محدودة بزرگ حل گردد مي تواند در آينده در جزئيات تغيير كند، بدون اينكه تغيير خاصي در الگوي زير بناي كار به وجود آيد. و نهايتاً اين راهنما بهترين و مساعدترين توافق را پيشنهاد مي كند.
    1_ مناسبت با عموم:
    بخشهايي كه تعداد زيادي ارباب رجوع دارند، مي توانند به شكلي قرار گيرند كه ارباب رجوع يك روند كوتاه، مستقيم و بدون زحمت را از ورودي اصلي به بخش مورد نظر خود طي كند. بخشهاي فروش، خريد، استخدام يا بخشهاي خصوصي، هميشه بيشترين ارباب رجوع را دارند. دسترسي مناسب نه تنها موجبات را حتي ارباب رجوع را فراهم مي سازد، بلكه حداقل مزاحمت را براي كارمندان ايجاد مي كند.
    2_ گردش كار:
    بخشهايي كه نزديكترين رابطه را با هم دارند مي توانند به يكديگر نزديكتر باشند. در اين صورت، كارها در حداقل زمان انجام مي شود. در صورتي كه اين بخشها زياد از يكديگر فاصله داشته باشند، انرژي زيادي هدر رفته، تلفنهاي داخلي بيش از حد لازم اشغال خواهد شد.
    3_ تجهيزات ويژه:
    كار در برخي قسمتها نياز به تجهيزات ويژه اي، دارد كه داراي سيم كشي وسيع مي باشند، مسلماً بخشهايي با اين خصوصيت، به خاطر گسترشهاي احتمالي آينده، نمي توانند در جوار يكديگر قرار گيرند، چرا كه جابجايي چنين بخشهايي هزينة بالائي در بر دارد. برخي مقاطع كاري داراي تجهيزات با سر و صداي زياد هستند. مانند: تجهيزات ماشين نويسي، تكثير، سمعي بصري و …. براي كم كردن مزاحمت اين بخشها براي ديگر كارمندان بايد آنها را از ديگر بخشها جدا كرد.
    4_ عملكردهاي مركزي:
    بخشها و امكاناتي در خدمت كل اداره هستند، بايد به شكل مركزي قرار گيرند تا بتوانند براي استفاده كنندگان به راحتي قابل دسترسي باشد. به طور مثال بخشهاي مكاتبات و ماشين نويسي، بايگاني مركزي، حسابداري و دبيرخانه، بالاخص اتاقهاي استراحت، سرويس و بوفه.
    5_ حوزه هاي محرمانه:
    ممكن است لازم باشد عملكردهاي خاصي، از ديگر بخشهاي اداره و قسمتهاي عمومي جدا شوند. بايگانيهاي مركزي، بخشهاي كنترل و دفاتر حقوقي، مثالهائي از اين عملكردها هستند.
    6_ اتاقهاي كنفرانس:
    اتاقهاي كنفرانس بايد در بخشهاي مفصلي ميان مديريت و فضاي كاري قرار گيرند. اگر اداره داراي تهويه باشد، اين اتاقها مي توانند در فضاهاي داخلي تر قرار گيرند تا به ديگر فضاها مجال دهند كه در جبهه هاي نورگير واقع شوند.
    7_ آسانسورهاي خدماتي:
    بخشهاي دريافت و تحويل كه در آنها ميزان زيادي كالا در نزديكي محدودة تحويل قرار مي گيرند، به دليل اتلاف زمان كمتر بايد داراي آسانسورهاي خدماتي باشند.
    8_ تحويل:
    فعاليتهاي مربوط به تحويل بار و بسته هاي پستي بايد در مجاورت ورودي و خروجي باشند.
    9_ امكانات خدماتي:
    غذاخوري، تجهيزات پزشكي و فضاهاي استراحت عموماً در طبقات پائين تر هستند.
    10_ آسانسورهاي معمولي:
    زماني كه اداره اي، بيش از يك طبقه دارد، تعبية آسانسور ضروري است. بهتر است بخشهاي عمومي در طبقات پائين تر قرار گيرند.
    مبناي شبكة زير ساخت (مدول) در طراحي فضاي اداري جايگاه شخصي كارمند است، همراه با ميز و تجهيزات لازم براي او. فضاي باز اداري براي هر كارمند اين قابليت را بايد دارا باشد كه به او امكان دهد محدودة خود را به شكل مطلوب در آورد. در دفاتر و اداراتي كه داراي سيستمي با روية مشخص هستند، استانداردهاي فضائي بايد اقتصادي باشند. در جائي كه كار اختصاصي است و ارباب رجوع زياد دارد و همچنين در مواردي كه روحية خاصي مدنظر است، فضا مي تواند وسيع باشد.
    در ادارات عمومي 100 فوت مربع (3/9 متر مربع) براي هر كارمند منظور مي شود.
    65 فوت مربع (04/6 متر مربع) براي هر كارمند يك استاندارد اقتصادي است.
    80 فوت مربع (4/7 متر مربع) براي هر كارمند را مي توان ميزان توسط مطلوب به شمار آورد.
    5ـ3ـ راهنماي طراحي فضاها
    طرح فضاي خوب لزوماً قرار دادن كمترين فضا براي هر شخص نيست. بلكه بر عكس، فضاي كاري خيلي كم ميزان كارايي كارمندان را كاهش مي دهد و صرف وقت زياد و بهره وري كم، پول ذخيره شده از بابت ساخت يا اجاره فضاي كوچكتر را جبران مي كند. از اينرو فضاسازي خوب، فضاي كافي به كارهاي خاص مربوط به هر عملكرد اختصاص مي دهد و از ميزان فضاي بي مورد كم مي كند.
    هيچ ميزاني مجاز فضايي كه بتواند بطور خودكار به برنامه ريزي فضات منجر شود، وجود ندارد. معذالك خطوط و چهارچوبهايي هستند كه با بررسي از ميان تعداد زيادي فضاي اداري، اعم از تجارتي و دولتي حاصل شده اند. اين پيشنهادها مي توانند در طرح فضاهاي مورد نياز راهنما باشند.
    گونه هاي لازم به پنج گروه ذيل تقسيم مي شوند:
    1_ فضاي دفتري
    2_ فضاي بايگاني
    3_ تجهيزات ويژه
    4_ انبار
    5_ خدمات ويژه
    (در مورد اين پنج فضا به تفكيك توضيح داده مي شود.)

    1_ سطح پيشنهادي براي فضاي دفتري
    در مقادير پيشنهادي كه در پي براي هر بخش آمده، فضاي مربوط به ارباب رجوع، فضاي استراحت، مخزنها، تجهيزات اداري و قفسه ها در نظر گرفته شده اند.
    در اين جدول فضاهايي كه پوشش دهندة كل اين پنج فضا هستند، مانند راهروها و فضاهاي ورودي محسوب نشده اند:
    متر مربع
    مديران عاليرتبه 74/55 _ 16/373
    مديران جزء 58/18 _ 29/9
    سرپرستها 29/9 _ 432/7
    كارمند (ميز 60 اينچي) 1/5
    كارمند (ميز 55 اينچي) 1/4
    كارمند (ميز 50 اينچي) 1/4
    كارمندها در پشت ميزها در كنار هم و به صورت دو تا در هر رديف در نظر گرفته شده اند. فضاي مربوط به پرونده ها و صندلي هاي ارباب رجوع در صورت نياز اضافه مي شود.
    2_ فضاي مربوط به بايگاني:
    فضاي واقعي كه توسط يك قفسة بايگاني اشغال مي شود و بازشوي آن به راحتي قابل اندازه گيري است، مبناي ابعاد اين بخش است. تضمين دقيق در اين مورد كه چه مقدار به اين ميزان جهت فضاي كار افزوده شود، قبل از تصميم گيري در مورد نحوة مرتب كردن فضاي بايگاني مشكل است. بطور كلي هر قفسة نگهداري پرونده ميزان فضاي زير را بدون در نظر گرفتن محدودة كاري جلوي آن، در بر مي گيرد.
    متر مربع
    قفسة نگهداري نامه ها 5/0
    قفسة نگهداري اسناد و مدارك 65/0
    كمد نگهداري نامه ها 6/0
    كمد نگهداري اسناد و مدارك 7/0
    3_ تجهيزات ويژه:
    گونه هاي ويژه تجهيزات دفتري نياز به فضايي بيش از حد معمول دارند كه براي يك كارمند تعيين شده است. ميزان فضاي اشغال شده توسط اين تجهيزات به فضاي كارمند استفاده كننده از آنها، افزوده مي شود. اين تجهيزات عبارتند از:
    1_ تجهيزات كپي برداري
    2_ تلفن داخلي
    3_ تجهيزات فاكس
    4_ ساعت كار زني
    5_ ديگر تجهيزات ويژه

    4_ انبار:

    نيازهاي انبار كردن، بستگي به طبيعت كار، سابقه آن و تمايل سيستم اداري به ثبت و نگهداري دارد. در اينجا چند فضاي اداري مورد نياز كه مي توانند مد نظر قرار گيرند، مطرح شده اند.
    1_ زيرزمين
    2_ اتاقهاي ذخيره
    3_ بايگاني راكد
    4_ قفسه بندي
    5_ سرايداري
    6_ اتاقهاي مخزن
    7_ اتاقهاي پشتيباني

    5_ خدمات ويژه:

    بسته به نوع كار، ساختمانهاي اداري نياز به فضاهايي دارند كه با استفادة آنان سازگار است و معمولاً فضاهاي زير را در بر مي گيرد:
    1_ پذيرش
    2_ انتظار
    3_ مذاكره و مصاحبه
    4_ امتحانات
    5_ كنفرانس
    6_ نمايشگاه
    7_ امور پزشكي
    8_ غذاخوري
    9_ استراحت كارمندان
    10_ اجتماعات
    11_ مرسولات
    در اينجا ابعادي براي فضاهايي كه بطور معمول مورد نياز هستند داده شده كه بر اساس استفاده براي 15 نفر مي باشد.
    متر مربع
    فضاي پذيرش 1/37
    فضاي انتظار 5/18
    فضاي كنفرانس 5/46
    به ازاي هر نفر اضافه، 10 فوت مربع (9/0 متر مربع) بر اين مقادير افزوده مي شود.
    ساماندهي اداري اغلب بر مبناي مدولي كه از مبلمان و تجهيزات استاندارد بر گرفته شده، انجام مي شود. براي دفاتر عمومي بزرگ، طرح مدول بر اساس ميز و صندلي و تقريباً 50 الي 60 فوت (150 الي 180 سانتي متر است. از آنجائيكه اين ابعاد براي راهروهاي مابين رديفهاي ميز و صندلي كافي است، مدول مي تواند براي شكل بخشيدن به يك شبه منظم براي طراحي فضاهاي اداري بزرگ، مناسب باشد.
    در ساماندهي دفاتر شخصي، فاكتورهاي كنترل شده حداقل جنبة كاربردي را در طرح ديوار پنجره ها دارند. بدين منظور يك مدول طراحي 120 الي 150 سانتي متر مناسب و سودمند خواهد بود. در اين فاكتور، كوچكترين دفاتر (2 مدول) 240 الي 300 سانتي متر عرض دارند و بدين ترتيب مجموعه اي، مناسب از اندازه هاي اداري از طريق تكرار مدولها حاصل مي شود. اگر ديوارهاي خارجي، پنجره هاي يكسره داشته باشند ( كه عرض هر كدام يك مدول است)، عرض دفاتر بايد از مدول تبعيت كند، ولي هرگاه بين پنجره ها ديوار كشيده شده باشد، در فاصلة اين ديوار، تقسيمات داخلي مي توانند تغيير كنند.
    اين شكل طراحي بدنه، انعطاف پذيري بيشتري به ساماندهي اداري مي بخشد و در مقابل، نور طبيعي كمتري را به داخل هدايت مي كند.
    مدول طراحي پلان و مدول ديوارهاي خارجي بايد با مدول سازه يا دهانة ستونها تطبيق داده شود. اگر تمامي اين مدولها يكسان باشد ديوار يا پنجره اي، كه در پهلوي ستون قرار مي گيرد از ديگر اجزاء كوچكتر خواهد بود. اگر بخشهاي ديوار از لحاظ اندازه برابر انتخاب شوند، مدول طراحي پلان در عرض ستونها متفاوت خواهد بود. هرگاه ستونها در بخش داخلي ديواره ها باشند، با مدول نما تداخل نمي كنند، اما در طراحي و ساماندهي داخلي محدوديت ايجاد مي كنند. اگر در بيرون ديوارها قرار گيرند، مدول پلان و نما تحت تأثير آنها قرار نمي گيرد.
    فضاي بين ستون در ساختمانهاي اداري چند طبقه كمتر مركز تا مركز 25 فوت (900 الي 1050 سانتي متر) در نظر گرفته يم شود. انعطاف پذيري فضاي داخلي به حدي حائز اهميت است كه هزينه زياد حاصل از كم كردن ستونهاي را تحت الشعاع قرار مي دهد. حتي دهانه هاي زياد در حدود 60 الي 70 فوت (1800 الي 2100 سانتي متر) در نظر گرفته مي شود.
    كارآيي طراحي يك ساختمان اداري مي تواند با مقايسة فضاي مفيد نسبت به كل آن سنجيده شود. كارآيي متوسط 70% است كه مي تواند حداكثر تا 85% برسد. فضاي مفيد عبارتست از آسانسورها، پله ها، توالتها و فضاهاي مكث آنها، راهروها، داكتها و لوله ها و فضاي سرايداري.
    اين امكانات به صورت فشرده و به شكلي ساخته مي شوند كه در يك جا قرار مي گيرند و به آنها ًتأسيساتً گفته مي شود. تعداد آسانسورهاي مورد نياز بر اين اساس برآورد مي شود: هر آسانسور براي 250 فوت مربع (5/2322 متر مربع) فضاي مفيد در نظر گرفته مي شود. فضاي مكث جلوي آسانسور ) _ 6 فوت (270 _ 180 سانتي متر) عرض دارد و اين در صورتي است كه آسانسورها در يك سو باشند و در صورتي كه در هر دو سو باشند، عرض اين فضا 10 الي 12 فوت (300 الي 360 سانتي متر) مي باشد، راهروها معمولاً 5 الي 6 فوت (150 الي 180 سانتي متر) عرض دارند. و اگر خيلي طولاني باشند، عريض تر و اگر خيلي كوتاه باشند، باريك تر.
    در طراحي ساختمانهاي اداري يك فضا با عرض 70 _ 60 فوت (1800 الي 2100 سانتي متر) و 150 فوت (4500 سانتي متر) طول يا بيشتر را در وسط ساختمان به مجموعه سرويس اختصاص مي دهند.
    براي انعطاف پذيري بيشتر در فضاي مفيد، مجموعة سرويس مي تواند كاملاً به خارج از فضاي اداري منتقل شود. بدين ترتيب آزادي پلان بيشتر خواهد شد.
    ارتفاع كف تا كف معمولاً حدود 12 فوت (360 سانتي متر) است و مي تواند بين 14 _ 11 فوت (420 _ 330) متغير باشد. سقف تمام شده تا كف داراي ارتفاعي بين 5/8 تا 8 فوت (255 _ 240 سانتي متر) است و مابقي آن عبارت از فضاي مربوط به لوله هاي تأسيساتي و همچنين نور پردازي داخلي است. به منظور پرهيز از عمق زياد اين فضا، شبكة تيرها گاه داراي گشايشهايي هستند كه عبور لوله ها ممكن مي سازد.
    5ـ 4 ـ ايدة اوليه در طراحي فضاهاي اداري
    ايدة اوليه طراحي اداري تأثير عميقي بر طرح مي گذارد و دقيقاً از برنامه ريزي كار ناشي مي شود. چرا كه برنامه ريزي اندازه و فرم ساختمان را تعيين مي كند. دو ايدة اصلي مي تواند در نظر گرفته شود:
    پلان قراردادي يا رسمي كه در آن بيشتر بخش محيطي ساختمان داراي فضاهاي مجزا از يكديگر است و پلان باز كه در آن كل كارمندان توسط جدا كننده هاي كوتاه يا مبلمان مدولار از يكديگر جدا شده اند. مسلماً ايدة اولية بسيار مرتبط با تصميم گيريها و بر طبق استانداردهاي فضايي است و ضمن جمع آوري اطلاعات، مي بايست در مورد آن تصميم گيري شود.
    براي هر يك از دو كانسپت اصلي گفته شده چند نقطة ضعف و قوت وجود دارد. چنانچه از نامش پيداست، پلان رسمي، سالها شيوة معمول و متداول طرح دفاتر اداري بوده و حداقل توسط نسل كهن كارفرمايان ترجيح داده مي شود. در يك اداره مركزي كه داراي ميزان كارمند و ارباب رجوع زياد است، پاسخ دادن به اين سيستم در پلان منجر به اشغال تمامي محيط ساختمان توسط دفاتر بسته است.
    نقاط قوت طراحي بسته عبارتند از:
    1_ فضاي شخصي قابل درك براي كارمندان فراهم مي شود.
    2_ اين پلان براي مؤسساتي كه خطوط مشخصي براي جدا سازي بخشهاي مختلف خود دارند، مناسب است.
    3_ استفاده از فضاي جلسات در حداقل آن مي باشد.
    نقاط ضعف طراحي بسته عبارتند از:
    1_ در صورت تغييرات، ديوارها بايد تخريب شوند.
    2_ در فضاهاي داخلي از نور طبيعي استفاده نمي شود.
    3_ اتلاف انرژي به دليل استفادة كمتر از نور طبيعي بالا است.
    پلان باز طرفداران خاص خود را در ايده هاي اولية طراحي فضاهاي اداري داراست، تا جايي كه حتي هيئت رئيسة ارشد نيز در فضاهاي جدا شده توسط ديوارهاي جدا كنندة كوتاه قرار مي گيرند. اين طراحي در اروپا ريشه گرفت و در دهة 1960 به آمريكا رفت و در دفاتر مركزي ًيوني رويالً و ًوير هوسرً مورد استفاده قرار گرفت. در سالهاي اخير، طراحي باز بيشتر مورد پذيرش واقع شده اما كمتر پيش مي آيد كه براي مسئولان عالي رتبه دفاتر بسته طرح نشود. از اينرو كارفرمايان و رؤسا كه گروه خاصي را تشكيل مي دهند، در اتاق كارهاي راحت قرار مي گيرند. در طراحي باز فضا نياز به تمهيدات صوتي دارد.
    نقاط قوت طراحي باز عبارتند از:
    1_ كارمندان بيشتري از نور طبيعي برخوردار هستند.
    2_ پلان بسيار انعطاف پذير بوده و فضا مي تواند به راحتي به گونه اي، متفاوت ساماندهي شود.
    3_ با استفاده از فضاي كارهاي مدولار، تفاوت ميان فضاي مورد استفادة كارمندان قابل حل است.
    4_ به دليل استفادة بيشتر از نور طبيعي مقرون به صرفه تر است.
    نقاط ضعف سيستم طراحي باز عبارتند از:
    1_ فضاي شخصي نامحسوس بوده، گاهي به كلي موجود نيست.
    2_ طرح پلان ساختمان به شكل بلند و كشيده امكان پذير نيست.
    3_ پيدا كردن مسير براي ارباب رجوع مشكل است.
    4_ فضاي جلسات بيشتري، نسبت به پلان بسته، مورد نياز است.
    چنانچه در بالا گفته شد، طرحهاي ادارات امروزه، انتخابي ميان دو ايدة اصلي مذكور هستند، با اين نياز هميشگي و مشترك كه بخش مديريت، بايد از فضاي كار جدا باشد. در سيستم باز قرار گرفتن مديريت در بخشهاي پيراموني و يا جدا سازي آن توسط جدا كننده هاي شيشه اي، اين نتيجه را حاصل مي كند.


    6ـ نتيجه گيري
    ايده اوليه طراحي اداري، تأثير عميقي بر طرح مي گذارد و دقيقاً از برنامه ريزي كار ناشي مي شود.
    ايده اوليه طراحي اداري در قبل از دهه 60 ميلادي بر پاية طراحي بسته بوده است و پس از آن در سالهاي 1960 به بعد ، طراحان به سمت طراحي اداري بر پاية طراحي باز رفتند. سيستم هاي بسته و باز هر كدام نقاط قوت و ضعفي دارد كه ذكر گرديد.
    در ابتدا گمان مي رفت كه با توجه به رشد سريع تكنولوژي ، سيستم طراحي باز ،جوابگوي كامل به تمامي نيازهاي مدرن خواهد بود . ولي عواملي نظير پيشرفت غير قابل باور علوم رايانه اي و همچنين توجه نكردن اين سيستم به نيازهاي فردي و طبيعي هر انسان موجب شد تا اين سيستم مقبوليت اوليه خود را از دست بدهد.
    با اين وجود در عصر حاضر ، مبحثي به نام « ساختمانهاي هوشمند » مطرح مي باشد كه شروع آن به اوايل دهه 80 ميلادي بر مي گردد.
    به طبق تعريف : « در اين گونه ساختمانها ، كالبد ساختمان بايد قادر باشد تا تغييرات مستمر آرايش سازماني را در خود پذيرا بشود. علاوه بر اين، نيروي انساني مورد نياز در اين مدلها نيز داراي كيفيت بالا و تخصص بيشتر و قابليت انعطاف و سازگاري زياد براي انجام وظايف متنوع هستند.».

    2 کاربر مقابل پست Ar Sa عزیز را پسندیده اند: sara.Architect,SIAMAK-TORKASHVAN7



    خـــدا صـــدامــو میـــشنوی؟ ... بـــاور کـــن بـُــــریـــدم... بُــــریدم از آدمـــهای ایــــن زمیــــنت خـــــدا...

    خســـته نیـــستم امــــا خســــته م کــــردن...

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 18:15 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو