عایق های الاستومری رولی ساده معمولا در عایق کردن تاسیسات ساختمانی در داخل ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین انتخاب برای لوله های با قطر بالا محسوب می شود.
بهترین زمان برای عایق کردن این تاسیسات زمان نازک کاری در ساختمان می باشد یعنی وقتی که لوله ها و اتصالات جاگذاری شده باشند.در این زمان همه جای ساختمان که نیاز به عایق کاری دارد از قبیل سقف و کف و دیوار و لوله ها و ... عایق می شوند.جاهایی را که احتمال اتلاف انرژی در آنها بیشتر است در اولویت عایق کاری هستند.
عایق هایی که تو کار محسوب می شوند در بحث نگه داری و تعمیر از اهمیت کمی برخوردارند و حداقل عمر آنها 20 سال است.در صورت که عایق کاری رو کار مثل عایق کاری لوله های موتور خانه ها اگر برایشان مشکلی پیش بیاید میتوان آنها را تعویض کرد.در این موارد عایق epdm بهترین گزینه می باشد چرا که به دلیل نوع ساختار پلیمریشان از مقاومت بیشتر نسبت به سایرین برخوردار هستند.
این عایق ها دمای منهای 200 تا مثبت 150 را تحمل می کنند.برای شناسایی این عایق ها می توان آنها را در داخل ماکرو فر گذاشت تا ماکروفر بنا به این قانون که جنس هایی که مولکول آنها قطبی باشد را داغ می کند می توان به این تشخیص رسد که این عایق epdm است چون دارای ساختار مولکولی غیر قطبی است و داغ نمی شود.
برای ساختمانهای با ارتفاع زیاد در حالت معمول بیشتر در دیوارها از عایق حرارتی استفاده می شود و در سقف و کف کار برد ندارد.البته در برخی موارد عایق ها با توجه به متریال آنها چند کاربرده هستند و به عنوان عایق صوتی و حرارتی به طور همزمان استفاده می شوند.در حالت کلی نباید فراموش کرد که عایق کاری حرارتی محاسبات دارد که این کار ملزم به این است که در وهله اول در نظر بگیریم که چه سطحی از ساختمان و خانه با خارج از محیط در ارتباط است و علاوه بر این موضوع اتخاب عایق مناسب در هر محیط جغرافیایی با توجه به سیستم گرمایی و سرمایی ساختمان و در نظر گرفتن بهترین مواد با قطر و ضخامت مناسب کار با توجه به شرایط به طوری که کمترین هزینه را در بر گیرد نیز جزو ارکان عایق کاری است.
از طرفی دیگر مسئله حائز اهمیت در این بحث این است که این عایق ها تا چه اندازه ماندگار هستند و اینکه موضوع پل های حرارتی تا چه حد در عملیات عایق کاری در نظر گرفته شده است چرا که در بعضی از موارد ابزار های رسانای برودت و حرارت را به دیواره عایق و دیوار ها وصل میکنند بدون در نظر گرفتن این موضوع که ما می خواهیم با عایق کاری ارتباط های حرارتی را حذف کنیم.
علاوه بر اینها سبک بودن عایق و سرعت اجرای عملیات عایق کاری دوام و پایدار بودن آن موضوع بسیار مهمی است که باید بررسی شود.عملیات عایق کاری بسیار تخصصی است و نیازمند متخصصین مکانیک و عمران دارد.در عایق کاری باید همزمان جدار ساختمان و متریال و اتصالات و نوع سازه و تاسیسات را در نظر گرفت، چرا که مواد مشترک بین دیوار و تاسیسات ساختمانی عایق می باشد.از جهت دیگر نوع تاسیسات انتخابی برای ساختمان در انتخاب عایق موثر است. به طور کلی باید جنس تاسیسات و شرایط جغرافیایی و جنس دیوار ها در اتخاب عایق به طور همزمان بررسی شوند.
عایق کاری در دو حالت انجام می شود.اول اینکه بخواهیم ساختمان را براساس قوانین ملی ساختمان بسازیم و یا اینکه ساختمان ساخته شده ای داریم و می خواهیم ار انتلاف انرژی در آن جلوگیری کنیم .افراد معیارشان برای
عایق الاستومری کاری هرگز زیبایی نخواهد بود بلکه زمانی این کار را انجام می دهند که به این نتیجه برسند که این کار باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه هایشان خواهد شد.البته این موضوعی مسلم است که بهترین زمان برای عایق کاری همان ابتدای ساخت ساختمان است که طبق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان عایق کاری اجباری است و در این زمینه همه عملیات را یک نفر نمی تواند پشتیبانی کند و نیازمند چند نفر هستیم برای حمایت از عملیات عایق کاری
افرادی که بعد از ساخت ساختمانشان به فکر عایق کاری می افتند وضعشان کمی متفاوت است و مجبور به استفاده از چک لیست موارد لازم و سپس اجرای عملیات هستند.منبع:عایق الاستومری پافلکس