تعریف مرمت :
واژه*ای است کلی، مشخص، مداخله*های فنی ـ عملی که به منظور تضمین تداوم زمانی یک اثر هنری صورت می*گیرند.
- مرمت آن لحظه شناسائی یک اثر از لحاظ ترکیب فیزیکی و تاریخی، هنری، بمنظور انتقال به آینده را تشکیل می*دهد... روندی انتقادی و سپس اقدام خلاقانه، یکی به عنوان جدایی ناپذیر از دیگری.
- مرمت عبارت از لحظه شناسایی یک اثر از نظر ترکیب فیزیکی و تاریخی و هنری، به منظور انتقال به آینده.
انواع مرمت:
۱- مرمت علمی و آرکئولوژیک (با مطالعه و تأمل انجام گرفته و بسیار ساده می*باشد. محکم کردن بناها، سوارکردن المانهای جدا شده اثر، حفاری بناهای دورانکلاسیک بخصوص یونان و روم، عملکرد بنا عوض می*شود).
۲- مرمت آرتیستیک و یا هنری (مرمتگر اجازه خلق و ابداع دارد. قسمت*های از بین رفته با روحیات جدید مرمتگر ترمیم می*شود، بناهای دوران گوتیک و رنسانس، بناها یا دارای عملکرد هستند و یا اینکه ما برای ادامه حیات بنا باید به آنها عمکرد بدهیم).
روشهای مختلف باززنده*سازی:
۱- مرمت یا باززنده*سازی حفاظتی: حفاظت و تعمیرکلیت بنا ـ بیشتر در زمان مطالعه بنا انجام می*گیرد
۲- باززنده*سازی سبکی، [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]: جایگذاری مجدد تکه*ها و عناصر پس از بررسی دقیق سبک، بطوریکه آخرین ترکیب آنها بیشترین شباهت را به اولین صورت داشته باشد ـ در این سبک مجاز به ساخت فقط عنصر اتصال دهنده هستیم.
۳- پاک سازی سبکی: برداشتن الحاقات نامناسب بناکه اصالت بنا را زیر سؤال برده*است.
۴- مرمت تکمیلی: بازسازی بخش*های از دست رفته بنا به منظور بازگرداندن آن به محیط و زندگی شهری و عمومی که مرتبط با نظریه و فلسفه*ای خاص باشد.
مرمت در قرون وسطی (قرن ۵ الی۱۴): ۱- بازسازی از نظر شکل و فرم ۲- توجهی به اصول زیباشناسی و مسائل باستان شناسی نمی*شد.
مرمت در دوره [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] (قرن ۱۴ الی ۱۶):
۱- استفاده از اثر به صورت مدل
۲- دستکاری در بنا امری عادی بود (افزدون و یا تکمیل قسمتی)
۳- اصل زیبایی مد نظر معمار بوده
۴-*معماران این دوره عقیده داشتند بنای تاریخی را آنچنان که می*بایست باشد (و به عللی ناقص مانده) باید تکمیل نمود.
مرمت در دوره [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] :
اهمیت به بخش مرمت شده بصورتیکه اصل اثر در درجه دوم اهمیت قرار می*گرفت. در این دوره اختیارات زیر را برای مرمت کننده داده بودند:
۱- خلق اثر جدید بخاطر بهره*گیری از خصوصیات معماری زمان مرمت
۲- تکمیل اثر هنری با استدلال: ممکن است روزی چنین بوده باشد.
۳- استفاده ازکارهای هنری جدا شده از اثر بصورت عامل تزئینی یا دکور.
مرمت در دوران [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]:
هنرهای سه*گانه این دوران ([تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] ـ [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] ـ [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]) بخاطر اینکه به روی ماهیت اشیاء و تجربه گذشتگان بنیانگذاری شده*اند بصورت یک طبیعت ثانی در آمده*اند.
سیستم معماری کلاسیک: خصوصیات لازمی راکه ماوراء محدودیت*های تاریخی قرار دارند در یک کار بخصوص متجلی می*سازد.
در سال ۱۷۳۰م بررسی آثار ماقبل تاریخ در پاریس مورد بحث قرار گرفته شد.
در سال ۱۷۳۲م اولین موزه عمومی مجسمه*های باستانی در رم در «کامین دولیو» افتتاح شد.
در سال ۱۷۳۹م مجموعه واتیکان در معرض دید عموم قرار گرفت.
در سال ۱۷۵۰م مجموعه*های هنری در پاریس و لوکزامبورگ در معرض تماشای عموم قرار گرفت.
مکتب «[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]» را می*توان به عنوان لغو ضمنی فرهنگ [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] شناخت. یکی از نتایج مستقیم این مکتب تقسیم وظایف معمار است.
در این دوران به عکس [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] طرح از روی مدل اجرایی بوجود می*آمد، اکنون اجرا می*تواند خود را با طرح منطبق ساخته و از این راه به هماهنگی برسد.
مرمت در دوره [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] و [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]:
در دوره «[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]» سعی می*شودکه توجه هنرمند به دورهکلاسیک معطوف شده، ارزش حقیقی را فقط متعلق به این مکتب قلمداد نمایند. در صورتیکه در دوره «رومانتیسیسم»که دوره بعد از نئوکلاسیسیسم می*باشد، برای هنری که واقعاً ارزش هنری دارد، ارزش قائل می*شوند.
طرح نمونه*های مرمت در دوره «نئوکلاسیسیسم» مشکل است، زیرا یا اصلاًکار مرمت صورت نگرفته و یا مرمت آنچنان انجام شدهکه هیچ تفاوتی با اصل اثر ندارد و تمامی مراحل مطالعه و تحقیق توسط باستان شناسان صورت گرفته و برنامه*ریزی می*شده*است.
مرمت بناهای کلاسیک بخاطر اهمیت دادن به دوره کلاسیک چه برای فروش و چه برای حفظ آثار ـ در صورت نبود مدارک کافی، مرمت حتی با حدس و گمان نیز انجام می*شد.
روش [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] ([تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]): روش علمی که در آن کار مرمت بیشتر به صنعت نزدیک شده تا به هنر و طی آن باستان شناسان با مطالعات علمی اثر را تکمیل می*کردند و بیشتر توجه شان معطوف به فرهنگ بصری بوده*است.
مرمت قابل قبول در این دوره:
۱- مرمت از روی سبک شناسی (جوانیکازانوا)
۲- رعایت سلسله مراتب (وینکلمن)
- ریشه تئوری*ها و نظریه*های مرمت معماری را باید در نیمه دوم قرن ۱۸ جستجوکرد.
منبع : وبگاه انجمن مهرازی ایران