محوطه یک ساختمان به عنوان اولین فضایی که بازدید کننده درآن قدم می نهد از اهمیت بسزایی برخوردار است . خواه این ساختمان یک مدرسه باشد یا یک بیمارستان یا حتی فضای یک منزل مسکونی .فردی که برای اولین بار وارد مکان می شود با هر نگاه درباره محیط اطراف خود قضاوت میکند .
گیاهان درمحوطه جایگاه ویژه ای دارند ومهمترین عنصر بکار رفته در محیط می باشند. بنابرین کاشت و جانمایی گیاهان در محیط عملی است که طراح باید با دقت و تخصص انجام دهد .
انتخاب خاک در محوطه سازی
در [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] در بخش های مختلف عناصر با نیروهای دینامیکی و استاتیکی متفاوتی در کنار هم قرار میگیرند که هر کدام از آنها نیاز های متفاوتی برای زیر سازی دارند . همچنین با توجه به ایجاد بستر کاشت گیاهان در محوطه سازی،بررسی ، جمع آوری ، خاکبرداری و خاکریزی با مطالعه دقیق خاک موجود در سایت و همچنین استفاده از خاک مناسب درمحوطه سازی ، می تواند نقش مهمی در رشد و سهولت نگهداری گیاهان و استقامت عناصر در مقابل نیرو های ذکر شده داشته باشد .
مصالح ساختمانی در محوطه سازی
خوشبختانه امروزه تولید و نو آوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان سازی در جامعه با رشد سریعی روبروست ؛ اما شناخت وانتخاب صحیح مصالح برای محوطه سازی امرییست که علاوه بر حس زیبایی شناسی در محوطه سازی نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی داراست . علاوه بر مصالحی که بصورت عمومی در فعالیت های مختلف ساختمانی استفاده میشود بخشی از مصالح بطور تخصصی فقط در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد که اطلاع از این موارد میتواند کمک بزرگی در بالا بردن سطح کار محوطه سازی باشد.
ساخت المانها در محوطه سازی
با توجه به مساحت وخواست کارفرما المانهای متفاوتی در محوطه سازی مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از المانها عبارتند از [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] ، رواق ، [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]، برکه ، [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]، باربیکیو ،[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] و...
آلاچیق در محوطه سازی
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] کلمه عمومی است که در زبان فارسی به هرنوع سرپناهی که در فضای باز استفاده میشود ، اطلاق می گردد و حتی نوع کاربری آن که در مواردی بعنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود نیز تغییری در این نام ایجاد نمیکند . این در حالیست که در محوطه سازی برای انواع مختلف از [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] ، بسته به کاربرد آن نامها و تعاریف جداگانه ای وجود دارد .
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] در محوطه سازی
یکی از المان هایی که در چند سال اخیر برای [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] شدیدا مورد استقبال عمومی قرار گرفته ، [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] بوده است . ساخت [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] می تواند با مصالح مختلف انجام پذیرد . در ساخت [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]مواردی چون نحوه ریزش آب ، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی ، ایزولاسیون و سهولت نگهداری ، از اهمیت بالایی برخوردار است .
برکه در محوطه سازی
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد . برکه در محوطه سازی معمولا برای فضا هایی با هدف آرامش ، طراحی و ساخته می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد . برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی ،می تواند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] فضای سبز ایفا کند. گیاهانی چون نیلوفر آبی ، لویی و.. که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند ، در آبهایی که راکد هستند ( مثل برکه ) قادر به ادامه حیات اند.
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] در محوطه سازی
از دیر باز شنا به عنوان یکی از مفرح ترین ورزشها مورد توجه بوده است، به همین دلیل ساخت ا[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] سالها در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار داشته. امروزه با تغیر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی ازمحوطه سازی ویلا ها دیده می شود . [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]به دلیل چالشهایی چون آب بندی ، تصفیه و نگهداری ، از تخصصی ترین عناصر در محوط سازی است.
نهر در محوطه سازی
در فرهنگ کهن ما همیشه آبهای روان چه در باغهای ایرانی که ساخت آنها به بیش از 2000 سال میرسد و چه در شرایط طبیعی از اهمیت و استقبال زیادی برخوردار بوده ، به همین دلیل داشتن چنین المانی در محوطه سازی می تواند فضایی متفاوت ایجاد نماید.
کف سازی در محوطه سازی
همواره یکی از اثر گذارترین بخشها در محوطه سازی کفسازیهاست . کفسازی جزیی از بخش سخت محوطه سازی(hard scape) است که می تواند نقش مهمی در راهنمایی استفاده کنندگان ، تقسیم فضا، زیبایی، القای حسی خاص و ... در محوطه سازی داشته باشد . استفاده از مصالح مناسب محوطه سازی در این بخش برای حفظ امنیت ، زیبایی ، استحکام و .. بسیار دارای اهمیت است.
تاسیسات برقی در محوطه سازی
استفاده از انرژی برق برای روشنایی عمومی، نور پردازی و راه اندازی تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی امری اجتناب ناپذیر است . اگر چه به دلیل حضور مهندسین در بخش ساختمان سازی ، استفاده از استاندارد های مهندسی برق در ساختمانها نهادینه شده ؛ اما در محوطه سازی به دلیل اجرای سنتی محوطه ها ، کمتر به این امر توجه شده.استفاده از روشهای صحیح در انتقال و بهره برداری برق در محوطه سازی ، نقش مهمی در ایمن سازی و کاهش هزینه های نگهداری داراست .
تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی

تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی شامل آبرسانی ، تاسیسات آبیاری اتومات ، تاسیسات استخر و تاسیسات [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] ، بخشی از علم تاسیسات است که کمتر در ساختمان مورد توجه قرار می گیرد . به همین دلیل برای داشتن تاسیسات مناسب در محوطه سازی ، آگاهی از نوع و عملکرد لوازم موجود در بازار و بکار گیری آنها در محلهای مناسب امر اجتناب ناپذیر است.

[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]