سیستم سپتیک یک سیستم تصفیه فاضلاب زیرزمینی بسیار کارآمد و مستقل است. از آنجا که سیستم های سپتیک محل تخلیه و دفن فاضلاب خانگی در مکان می باشند، این سیستم ها اغلب ارزان تر از سیستم های فاضلاب متمرکز در مناطق روستائی هستند به گونه ای که حجم آنها بزرگتر است و خانه ها بیشتر از هم فاصله دارند. ضمنا سیستم های سپتیک از نظر طراحی ساده هستند، و به طور کلی این مزیت باعث می شود که این سیستم ها به منظور نصب و نگهداری بسیار ارزان تر باشند. و با استفاده از فرایندهای طبیعی برای تخلیه فاضلاب در محل، معمولا در حیاط پشتی خانه، سیستم های سپتیک نیازی به نصب خط فاضلاب طولانی ندارند، و این امر باعث می شود تا محیط زیست کمتر به خطر بیفتد. یک سیستم سپتیک شامل دو قسمت اصلی است: مخزن سپتیک تانک و یک فضای تخلیه، مخزن سپتیک، یک جعبه ضدآب (ضد اکسید) است که معمولا از بتن یا فایبرگلاس ساخته شده ودارای یک لوله ورودی و خروجی است.


جریان فاضلاب داخل خانه از ظریق لوله فاضلاب به مخزن سپتیک وارد می شود. مخزن سپتیک طبیعتا فاضلاب را در مخرن نگه می دارد آن در مخزن تا مواد جامد و مایعات از یکدیگر جدا شوند. مواد پسماند و فاضلاب درون مخزن سه لایه را تشکیل می دهد. جامدات سبک تر از آب (مانند روغنهای گریس و روغن) که در بالای لایه ای از پوسته پوشیده می شوند. جامدات سنگین تر از آب در پایین تانک قرار می گیرند که یک لایه لجن را تشکیل می دهند. این یک لایه میانی از فاضلاب که تا حدود زیادی روشن است را تشکیل می دهد.


لایه های لجن و پس مانده در مخزن سپتیک تانک باقی می ماند که طبیعتا در آن باکتری های موجود در فاضلاب یافت می شوند تا جامدات را از بین ببرند. لجن و پس مانده ها که نمی توانند شکسته شوند، تا زمانی که مخزن پمپ شود، در مخزن ذخیره می شوند. لایه مایع شفاف بوسیله یک دستگاه توزیع از
مخزن سپتیک به میدان تخلیه جریان پیدا می کند، و کمک می کند تا توزیع فاضلاب به طور مساوی در میدان تخلیه انجام شود.


یک میدان تخلیه استاندارد (که همچنین به عنوان یک زمین تصفیه، زمین تخلیه یا یک سیستم جذب خاک شناخته می شود) مجموعه ای از ترانشه ها یا تخته ای است که با شن و ماسه تا سه فوت قبل از از سطح زمین دفن می گردد. لوله های سوراخ شده یا کاشی های تخلیه از طریق ترانشه ها برای توزیع فاضلاب تعبیه می شوند. پسماند فاضلاب به آرامی از لوله ها عبور می کند تا به سنگ و زیر زمین نفوذ کند. شن و ماسه و خاک به عنوان فیلترهای بیولوژیکی عمل می کنند.


نگهداری سیستم سپتیک


اگر شما از یک سیستم سپتیک استفاده می کنید ، نگهداری از آن امری مهم می باشد. با توجه به تعداد دفعاتی که پمپاژ جامد از مخزن صورت می گیرد، سه فاکتور مهم مورد توجه می باشد:


تعداد افراد در خانواده شما؛
مقدار تولید فاضلاب (بر اساس تعداد افراد خانواده و میزان استفاده از آب)؛
حجم جامدات در فاضلاب (به عنوان مثال، با استفاده از دفع زباله، میزان جامدات را افزایش می دهد).منبع:
مخزن سپتیک شریان کاو