مركز مالی جهانی شانگهای یكی از پروژه*های بلندپروازانه چینی ها برای دستیابی به توسعه اقتصادی است . این سازه در حال حاضر یكی از بلندترین آسمان*خراشهای جهان به شمار می آید. مركز مالی جهانی شانگهای كه به اختصار Shanghai WFC یا SWFC نامیده می*شود، یكی از پروژه*های بلند پروازانه چینی*ها به منظور دستیابی به توسعه اقتصادی است كه به عنوان یكی از بلندترین آسمان*خراشهای جهان به شمار می آید. این برج در منطقه ای ساخته می شود كه زمانی مزرعه و مرداب بوده است.
این مركز در منطقه تجاری و اقتصادی Lujiazui، در مركز ناحیه جدید Pudong شانگهای، واقع است. توسعه ناحیه جدید Pudong شانگهای بخشی از برنامه درازمدت دولت چین برای توسعه و عمران شهری سریع و در مقیاس بزرگ محسوب می*شود.
تا پایان سال 2005 میلادی، حدود سه هزار واحد مالی از جمله 87 مركز داد و ستد بانكی خارجی در شانگهای ایجاد شده است.
عملیات ساختمانی مركز مالی جهانی شانگهای در آگوست سال 1997 شروع شد، اما از اكتبر سال 1998، اجرای پروژه به دلیل بحران اقتصادی آسیا و ركود ناشی از آن، به حال تعلیق درآمد، تا اینكه پروژه در سال 2003 دوباره به جریان افتاد و پس از اعمال تغییرات و اصلاحاتی در طرح نخستین آن، برای تطابق طرح با آخرین نیازمندیهای تكنولوژیكی و كاركردی شركتهای مالی فعال در بازارهای آسیا، عملیات ساختمانی مركز از نوامبر سال 2005 یك بار دیگر آغاز شد. ساختمان بلند، باریك و گوه *شكل این مركز در 101 طبقه توسط شركت (KPF Kohn Pederson Fox Association) مستقر در نیویورك، طراحی شده است و ارتفاع نهایی آن 492 متر پیش بینی شده است.با سرعتی بسیار بالا (هر طبقه در 5/4 روز) و هزینه*ای بالغ بر 1/1 بیلیون دلار ساخته خواهد شد و بر اساس پیش*بینی*های اولیه، عملیات اجرایی آن در سال 2008 به پایان می رسد.
فرم اصلی طرح ساختمان مركز مالی جهانی شانگهای، یك مكعب است كه به وسیله قوسهایی كه به برافراشتگی ساختمان تأكید می*كنند، قطع *شده است. شاخص*ترین عنصر طرح كه موجب تقویت هندسه اصلی ساختمان می*شود و تحسین بسیاری از معماران را برانگیخته است، فضای خالی یا روزنی می*باشد كه در میان سطوح فوقانی ساختمان ایجاد شده است و به مثابه دروازه*ای در آسمان عمل می*كند. در ضمن از نظر سازه*ای، روزن ایجاد شده موجب كاهش فشار باد بر سازه می*شود. این فضای خالی كه گردشگران قادر خواهند بود در آن قدم بزنند، با افزایش ارتفاع ساختمان عریض تر شده و در انتهای برج با یك پل كه دو طرف ساختمان را به هم وصل می*كند، بسته می*شود.
در طرح نخستین برج، فضای خالی بالای آن با اقتباس از دروازه مدور موجود در باغهای چین باستان (موسوم به دروازه ماه)، دایره*ای به قطر 50 متر پیش*بینی شده بود، اما در اواسط سال 2005، KPF طرح جایگزین دیگری ارائه كرد كه بر اساس آن یك فضای خالی مربع*شكل جایگزین روزن دایره*ای شكل قبلی شد. همچنین در طرح جدید، عرصه*ای به مساحت 700 مترمربع در طبقه 101، جهت مشاهده شهر از بالا، پیش*بینی شده است كه مرتفع*ترین عرصه رصد و مشاهده در جهان خواهد بود.«آكیما یوشیمارا» Akio Yoshimura، مدیر مركز مالی جهانی شانگهای، از مزایای طرح جدید به موجزتر بودن آن و نیز تسهیل عملیات ساختمانی و كاهش هزینه*ها و زمان ساخت*وساز اشاره می*كند. او می*گوید: «من شخصاً طرح جدید را خیلی دوست دارم؛ فضای خالی مربع*شكل بالای برج شبیه یك پنجره است كه از طریق آن می*توان به آینده*ای پرامید نگریست.»
ساختمان مركز مالی جهانی شانگهای بصورت یك مجتمع چندمنظوره طراحی شده و در طرح آن علاوه بر فضاهای اداری هوشمند كه از بالاترین سطح كیفیت و كاركرد برخوردار هستند، تسهیلات جنبی فراوان از قبیل فضاهای كنفرانس، یك هتل مجلل پنج ستاره، فضاهای تجاری و رستوران* پیش*بینی شده است.
طرح كلی، مقیاس و ساختار جدید برنامه*ریزی مركز مالی جهانی شانگهای به گونه*ای است كه این ساختمان را در آینده به نشانه شهری جدید شانگهای در قرن 21 و از آن مهم*تر به نماد موفقیت اقتصادی آسیا تبدیل می كند و این مركز منادی آغاز دوران جدید تجارت در آسیا خواهد بود.