سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

معماری ایرانی_تاریخانه دامغان

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: معماری ایرانی_تاریخانه دامغان

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    مدیر ارشد
    محل سکونت
    برازجان
    رشته تحصيلي
    عمران
    نوشته ها
    498
    پسندیده
    1,743
    مورد پسند: 1,127 بار در 418 پست
    میزان امتیاز
    1508

    معماری ایرانی_تاریخانه دامغان


    قدیمی ترین مسجد ایران


    معماری ایرانی_تاریخانه دامغان



    مسجد تاریخانه بعد از مسجد فهرج قدیمی ترین مسجد ایران به حساب می آید اما آن را سمبل حضور معماری ساسانی به عنوان نخستین بسترهای ظهور معماری اسلامی می دانند.


    هنر آنلاین: خانه خدا اینجاست. ستون های چهل گانه مسجد تاریخانه دامغان، به استناد قدیمی ترین کتب، شهادت می دهند که اینجا خدا خانه داشته است! آندره گدار، درباره این مسجد نوشته است: "نمونه ای از بناهایی که مقدم بر دوره سلجوقیان است می توانیم ارئه دهیم یعنی مقدم بر دوره ای که نمونه اصلی مساجد ایران در آن تشکیل یافته، دو نمونه از میان آنها مسجد جامع نائین و تاریخانه دامغان است." بر این اساس است که مسجد تاریخانه را قدیمی ترین مسجد ایران می دانند.


    تاریخانه به معنی خانه خدا است و آن را مسجد چهل ستون هــــــم می نامند و این رقم اغلب در ایران نماینده آن نیست که حتماً چهل ستون داشته باشد، بلکه به معنی ستون های متعدد بوده و اصلی ترین ویژگی معماری این مسجد به حساب می آید.


    جدا از این موضوع، نقشه این بنا نقــشه مساجد صدر اسلام است که از هر عنصر خارجی عاری است. قدمت این مسجد به حدی است که حتی در دوره سلجوقیان مورد مرمت قرار گرفته و به جای مناره خشت و گلی آن که ریخته بود، برجی از آجر ساخته اند .






    این بنا شامل صحنی است تقریباً مربعی که از چهار طرف طاق هایی دارد و یکی از طاق نماها که عمیق تر از دیگران است، جای مقصوره مسجد قرار گرفته و به همین جهت مواجه با قبله است. نقشه این مسجد ساده ترین و خالص ترین و حتی می توان گفت علمی ترین نقشه مساجد صدر اسلام است.


    یکی دیگر از ویژگی های مهم این بنا، تماما ایرانی بودن آن است. در بنای تاریخانه یعنی در اشــــــکال معماری که در آن به کار برده اند و در شکل ساختمان هیچ چیز نیست که ایرانی خالص نباشد و حتی می توان گفت در این بنا هیچ شکل و هیچ جزئی از ساختمان نیست که متعلق به معماری زمان ساسانیان نباشد. در هر صورت می توان آخر دوره بنی امیه را قدیمی ترین زمان ساختمان این بنا دانست.


    آن چه اکنون از مسجد تاریخانه مانده 26 ستون است که ضخامت هر یک چهار متر و به ارتفاع 2 متر و 84 سانتی متر است و شش دهانه طاق و یک طاق بزرگتر که محل منبر و محراب بوده. در جهت شمالی مسجد مناره آجری به ارتفاع 26 متر است که از مسجد فاصلــــه دارد و قاعده آن 13 متر بدون سکو از روی زمین و قطر منتهی الیه آن در بالا 8/6 متر و مانند مناره مسجد جامع دامغان سر آن ساخته نیست بعضی گفته اند که بر اثر زلزله خراب شده ولی سر آن منظم است و اگر بر اثر زلزله می بود غیر منظم بود.




    در ارتفاع ده متری آن کتیبه ای به خـط کوفی با آجر صورت گرفته است. بانی آن ابو حرب بختیار ممدوح منوچهری است بنابراین، این مناره در فاصله سالهای 420-430 هجـــری قمری ساخته شده است.


    تاریخانه در جنوب شرقی دامغان واقع شده و در حال حاضر متروک و تا حدودی مخروبه است ولی آن چه از آن باقی مانده هنوز چشم هر بیننده ای را خیره می کند. در سمت غربی مسجد بین ۶ ورودی و طاق، یک ورودی و طاق بزرگ تری به طول ۱۴/۱۲ متر و عرض ۵/۰۲ متر وجود دارد که آثار محراب و منبر مسجد در این قسمت دیده می شود.


    یکی از جالب ترین ویژگی های معماری این مسجد، رواق های بی سقف آن است که امروز دوباره به معماری مساجد ایران به نوعی رجعت داشته است. آندره گدار در گزارش خود از تاریخانه به این موضوع اشاره می کند و می نویسد، کسی که مأمور تعمیر این رواق ها شده، به جای آن که طاق های ضربی معمول در معماری ساسانی را بسازد، از بالای ستونی به ستون دیگر و موازی با دیوار قبله، دستک هایی کار گذاشته و روی آن طاق های نازک و سبُک و گلابی شکل ساخته بوده که هیچ تناسبی با ستون های محکم و قطور تاریخانه نداشته است. اگر چه امروز این طاق ها از بین رفته اند اما این شیوه در حال بازگشت به معماری مساجد ایران است.




    طرح کلی مسجد کاملاً ساده است ولی بیشتر کارشناسان آن را بسیار گیرا یافته اند؛ زیرا احساسی از شکوه و زیبایی شاهانه ارائه می کند و یکی از با شکوه ترین بناهای اسلامی است که بی شک، مظهر عظمت و اعتماد و در عین حال، فروتنی است. ساختمان از لحاظ مصالح و سبک به طور کامل به شیوه ساسانی است، حتی آجرچینی شعاعی و ابعاد آجرهای قرمز و خود ستون ها شبیه همان طرح های کاخ ساسانی است که فاصله چندانی با آن محل ندارد.



    ولی چگونه یک بنای ناب ساسانی می تواند سخنگوی موثق اسلام باشد؟ تاریخانه، با وجود ماهیت نیرومند ساسانی اش، ساسانی نیست؛ چون ساختار آن با دستاوردهای اسلامی به طور کامل تغییر یافته است. این امر دارای اهمیت فراوانی است؛ چرا که نشان می دهد شکل بیش از مصالح با فنون معماری منشأ اولیه اثر نیرومند عاطفی آن است. دست کم بخشی از این شکل، ناشی از نیازهای عبادی است که مستلزم هیچ تشکیلات یا تشریفات پیچیده ای نیست، بنابراین با سادگی محض، به خوبی سازگار است.

    برگرفته از برترین ها


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ

    ویرایش توسط boushehromran : ۱۷ ۰۴ -۱۳۹۳ در ساعت 15:25
    2 کاربر مقابل پست boushehromran عزیز را پسندیده اند: CivilF,SIAMAK-TORKASHVAN7

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304
    همکار عزیز ومحترم سلام: بسیار جالب بود وبهره بردیم. دوست عزیز :در عراق البته در سال 1354 که هنوز حسن البکر رییس جمهور وصدام معاون وقدرت زیادی نداشت من سفری بانجا داشتم. در میان اغلب اثار باقیمانده از معماری ساسانیان در بابل (عراق امروز واستانی از امپراطوری ایران) و بخصوص "طاق کسری" یا "ایوان مداین" وخرابه های باقیمانده کاملا مشاهه کردم وگزارشی همراه عکس به مرحوم مهندس سیحون دادم که ایشان به حقیر لطف داشت ودر دفتر بعد از ظهرش رفت وامدی داشتیم. او هم تایید کرد .این قوسها با توجه به نبودن فرهنگ معماری در اعراب قبل از اسلام نشان میدهد:ابداع کننده :قوسهای:دسته سبدی -وشاخ بزی- و تقسیم بارتوسط انحنا به پایه ها ایرانیان حتی قبل از روم ویونان بوده اند. قوسهای نیم دایره را بعدها انان در کلیساهای خود و مساجد وسازه هایاسلامی از معماری ساسانی برداشت کردند.البته دلیل انکه می بینینید تمام اثاراسلامی حتی در زمان سلطه خلفای عباسی بر ایران وعراق(بابل یا بین النهرین ایران که بعدها زبانش هم عربی شد)توسط معماران ایرانی طراحی شده ونام انها اغلب در گوشه ای حک شده.
    حتی تاج محل هند برخلاف تحریف عمدی مورخین انگلیسی وهندی: کار یک معمار اصفهانی است. با تشکر از مطالب خوب شما.

    2 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: boushehromran,CivilF

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. معماری ایرانی_عمارت هشت بهشت اصفهان
    توسط boushehromran در انجمن معماری ایرانی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۰۲ ۰۴ -۱۳۹۳, 13:04

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 22:02 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو