واتر استاپ، محصولی می*باشد که جهت آب بندی درزهای اجرائی و انبساطی که در سازه بتنی طراحی شده اند به کار می*رود. مقاومت شیمیائی در برابر عوامل مهاجم، مقاومت مکانیکی در برابر انواع تنشهای سازه ای، استقرار درست در محل درز در زمان قالب بندی و جوش اصولی دو سر واتراستاپ به یکدیگر موارد مهمی می باشند که در اثربخشی آب بندی این محصولات باید لحاظ گردند.
نحوه نگهداری:

واتراستاپ باید در فضای استاندارد انبارش شود و در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. حتما باید در کاور پلاستیکی نگه داشته شود تا در اثر مرور زمان کمترین افت روان کننده را داشته باشد. بر روی پالت گذاشته شود تا در اثر فشار بر روی سطوح نا هموار آسیب نبیند. هوای سرد می تواند باعث سفت شدن آن شود که قبل از مصرف باید به مدت لازم در هوای گرم نگهداری و سپس مصرف شود.

موارد مهم مؤثر بر قیمت واتر استاپ:



  1. کنترل ابعادی: پهنا، ضخامت و طول واتراستاپ تهیه شده مورد کنترل دقیق قرار گیرد.
  2. کنترل ظاهری: سطح واتراستاپ صاف و عاری از هر گونه لکه های نا همگن باشد و هیچگونه سوراخ و پارگی در سطح و لبه های واتراستاپ مشاهده نشود. واتراستاپ علاوه بر داشتن انعطاف مناسب نباید بیش از اندازه نرم باشد.
  3. بوی واتراستاپ: این بو ناشی از مواد روان ساز در واتراستاپ می باشد که بوی مطبوعی می باشد. استنشاق بوی مواد نفتی حاکی از استفاده از گازوئیل در کامپوند بوده که به منظور ارزان سازی واتراستاپ بکار می رود که علاوه بر نامطبوع بودن، بر خواص و عمر واتراستاپ تاثیر بسیار منفی دارد.
  4. مقاومت شیمیائی: در پروژه هایی که در معرض غلظت بالای عوامل شیمیائی می باشند، لازم است که واتراستاپ مقاومت شیمیائی بالائی داشته باشد. این کنترل توسط آزمایشگاه باید انجام پذیرد.