پانل*های ساندویچی اصطلاحاً به آن دسته از ساختارهایی اطلاق می*شود كه از یك هسته مركزی ضعیف و لایه*های خارجی قوی تشكیل شده باشد. معمولاً در ساخت این قبیل پانل*های ساندویچی از كامپوزیت های الیاف شیشه (فایبرگلاس) و اخیراً از كامپوزیت*های الیاف طبیعی كمك گرفته می*شود.
1) پانل*های ساندویچی
یك پانل ساندویچی در حقیقت از دو بخش اصلی تشكیل شده است: نخست هسته میانی كه ضعیف و معمولاً حجیم است. دیگری پوسته*های واقع در دو طرف هسته كه قوی و معمولاً نازكهستند. معمولاً هسته ضعیف میانی از جنس فوم یا لانه زنبوری می*باشد و پوسته*های واقع دردو طرف هسته از كامپوزیت*های الیاف شیشه یا الیاف طبیعی، ساخته می*شوند. این ساختار به ظاهر ساده كه به علت شباهت ظاهریش با ساندویچ به همین نام خوانده می*شود،مزیت*ها و قابلیت*های فوق*العاده*ای از خود نشان می*دهد.
یك ساختار ساندویچی، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به تك*تك اجزای خود دارد و از سبكی فوق*العاده*ای نیز برخودار است. همچنین هزینه نسبتاً پایینی داشته و به سرعت و سهولت می**تواند در ساخت*وساز مورد استفاده قرار گیرد.
بعد از پروفیل*های پالتروژن و محصولات تهیه شده به روش قالب باز، پانل*های ساندویچی مهترین مورد استفاده كامپوزیت*ها در صنعت ساختمان است.
گرچه این پانل*ها در گذشته از طریق لایه*چینی دستی و روش قالب باز تهیه می*شدند، اما امروزه به مدد فرآیندهای ماشینی، سرعت و كیفیت تولید این محصولات تا حد فوق*العاده*ای افزایش یافته است. همین مسیله موجب كاهش هزینه و افزایش استقبال از این محصولات گردیده است.
علاوه بر ساخت*وساز، موارد استفاده زیادی از پانل*های ساندویچی را در صنایع هوافضا، خودرو، كشتی*سازی و غیره می**توان مشاهده نمود.
2) مزیت*های پانل*های ساندویچی برای مصارف ساختمانی
آنچه پانل*های ساندویچی را به عنوان گزینه*های مناسب در ساختمان*سازی كشورهای جهان مطرح ساخته است به شرح زیر است:
2- الف) سبكی فوق*العاده
به علت استفاده از مواد سبك در هسته این پانل*ها، وزن پانل به شدت كاهش می*یابد. یك دیواره ساندویچی در مقایسه با نمونه مشابه سیمانی یا آجری گاه تا50 برابر سبك*تر است. این مسئله به ویژه در سبك*سازی بنا، مقابله با زلزله و كاهش هزینه زیرسازی بسیار مهم است.
2- ب) مقاومت بالا
علی**رغم سبكی فوق*العاده پانل*های ساندویچی، این محصولات مقاومت فوق*العاده*ای در برابرانواع بارهای فشاری و ضربه*ای دارند. این پانل*ها نیروی وارده را به خوبی جذب كرده و مقاومت بالاتری نسبت به چوب از خود نشان می**دهند. این مسئله در ساخت دیوار*ه*ها و سقف*های كاذب از اهمیت ویژه*ای برخوردار است.
2- ج) مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی
این قبیل پانل*ها بر خلاف دیوار*ه*های متداول بتنی در برابر رطوبت هوا و شرایط خورنده محیطیدچار آسیب*های ناشی از خوردگی نمی*شوند. این مسیله باعث حداقل شدن هزینهتعمیرونگهداری می*گردد. در مقایسه با پارتیشن*های چوبی این پانل*ها از طول عمر چندین برابر در محیط*های مرطوب برخوردارند. همچنین به علت عدم پوسیدگی، از نظر بهداشتی نیز مطمئن بوده و جای نگرانی برای تجمع میكروب در ساختمان باقی نمی*گذارد.