دوستان گرامی
با سلام و احتراملینک ذیل حاوی پرسشنامه ایست که جهت انجام قسمتی از رساله دکتری اینجانب تحت عنوان "تکنولوژی پرینت سه بعدی ساختمان" تهیه شه است. ممنون می شوم اگر دقایقی از وقتتان را به پر نمودن این پرسشامه اختصاص دهید. ضمناً از دوستانی که در این حوزه تمایل به انجام کار پژوهشی دارند، دعوت بعمل می آید. با سپاس فراوان
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

پرینت سه بعدی ساختمان (3D Concrete Printing) به تکنولوژی خروج متریال از یک نازل متصل به ربات پرینتر، در جهت از پیش طراحی شده جهت ساخت ساختمان اطلاق می گردد. متریال مورد استفاده در این شیوه ساخت غالباً بتن بوده که جهت خروج بدون مشکل از لوله های پرینتر، پایداری پس از پرینت و همچنین نشان دادن مقاومت کافی هنگام بهره برداری خواص آن اصلاح شده است. در این شیوه ساخت، ساختمان مورد نظر از قبل در یک نرم افزار طراحی سه بعدی، مانند AutoCAD 3D ، SketchUp، Revit و ... طراحی شده و تمام المان های ساختمان مانند دیوارهای پیرامونی و همچنین داخلی به طور همزمان ساخته خواهند شد.
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
از مزایای این سیستم میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • صرف زمان کمتر جهت ساخت ساختمان در مقایسه با سیستم های متداول( حتی امکان ساخت ساختمان در 24 ساعت نیز وجود دارد).
  • صرف مصالح کمتر و همچنین آلودگی های زیست محیطی کمتر که می توان این شیوه ساخت را دوستدار زیست نامید.
  • کاهش حوادث و تلفات نیروی انسانی حین کار
  • دقت در اجرا به واسطه کنترل اتوماتیک توسط سیستم های کامپیوتری و در نتیجه کاهش خطاهای انسانی
  • قابلیت ساخت اشکال پیچیده معماری با دقت بالاتر
  • و در نهایت کاهش هزینه کلی ساخت با توجه به موارد ذکر شده

از معایب این سیستم می توان به عدم وجود استاندارد های کافی جهت طراحی و ساخت ساختمان ها با این شیوه با توجه به این که این شیوه ساخت در حال حاضر در مراحل ابتدایی ظهور قرار دارد اشاره نمود. هزینه بالای دستگاه پرینتر، عدم وجود شیوه استاندارد جهت مسلح سازی سازه و همچنین مشکلات موجود در ساخت ساختمان های چند طبقه با این شیوه، از دیگر معایب روش ساخت ساختمان با پرینترهای سه بعدی می باشند.