اگر تا کنون پیچ و مهره خریده باشید، احتمالا متوجه شده*اید که برخی از آنها از 100٪ فولاد ضد زنگ ساخته شده*اند، در حالی که جنس برخی دیگر از فولاد گالوانیزه است. فقط بر اساس این امر، تشخیص تفاوت بین آنها دشوار است. از این گذشته، هر دو در ظاهر یکی هستند و تقریبا یکسان عمل می*کنند. بنابراین، تفاوت بین [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] فولاد ضدزنگ و فولاد گالوانیزه چیست؟
اصطلاح استیل ضد زنگ برای توصیف پیچ و مهره*های فولادی که با حداقل 10٪ کروم مخلوط شده*اند، به کار می*رود. افزودن کروم به عنوان یک آلیاژ به محافظت در برابر زنگ*زدگی و خوردگی اتصال*دهنده*ها کمک می*کند. در حالی که اتصال*دهنده*هایی که از فولاد ضدزنگ ساخته شده*اند، از نظر فنی از زنگ*زدگی مصون نیست، اما مطمئنا مقاومت بالاتری نسبت به پیچ و مهره*هایی که از فولاد خالص ساخته شده*اند، دارد. به همین دلیل است که اغلب از فولاد ضد زنگ برای اتصالات*دهنده*ها و پیچ و مهره*هایی که در محیط*های خارجی استفاده می*شوند و رطوبت زیادی در آن محیط*ها وجود دارد، استفاده می*شود. کروم برای محافظت از فلز در برابر زنگ زدگی و خوردگی کار می*کند.
از طرف دیگر فولاد گالوانیزه نوعی از فولاد است که یک لایه از فلز روی بر روی آن روکش شده است. تقریبا مانند همتای خود، استفاده از فولاد گالوانیزه در ساخت پیچ و مهره نیز با هدف محافظت اتصال*دهنده در برابر زنگ*زدگی و خوردگی خواهد بود. روی به عنوان مانع و ایجاد محافظت در برابر فولاد و جلوگیری از واکنش رطوبت هوا با فولاد به کار می*رود و از زنگ زدگی محافظت می*کند.
انتخاب پیچ و مهره مناسب با کاربرد

شاید می*خواهید بدانید که کدام نوع از پیچ و مهره بهترین عملکرد را دارد. فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه؟ هر دو جوانب مثبت و منفی مخصوص به خود را دارند. از نظر قیمت، به طور معمول با تحقیقات در بازار خواهید یافت که فولاد گالوانیزه ارزان*تر بوده و به راحتی در دسترس است. آیا شما به دنبال پیچ، لولا، واشر، اتصال*دهنده و غیره هستید، فولاد گالوانیزه معمولا هزینه کمتری از فولاد ضد زنگ دارد. این امر باعث می*شود که برای مصرف*کنندگان و شرکت*ها که به دنبال صرفه*جویی در بودجه هستند، یک انتخاب جذاب باشد.
در حالی که پیچ و مهره ساخته شده از فولاد گالوانیزه ارزان*تر است، اما اتصال*دهنده*های ساخته شده از فولاد ضد زنگ قوی*تر هستند. استحکام فولاد ضدزنگ به دلیل این که حاوی کروم است، که از فولاد پوشیده از روی، قوی*تر و بادوام*تر است.
بنابراین، آیا باید فولاد ضدزنگ یا فولاد گالوانیزه را انتخاب کنید؟ پاسخ ساده*ای برای این سوال وجود ندارد، زیرا هر دو نوع فولاد جوانب مثبت و منفی خود را دارند. با این گفته، فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه همان هدف مشترک را برای محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند و آنها به خوبی به این هدف می*رسند. لازم به ذکر است، هنگامی که فلز در معرض رطوبت باشد، خطر زنگ زدگی وجود دارد، اما انتخاب هر یک از این فلزات خطر بروز خوردگی را به شدت کاهش می*دهد.
البته باید نسبت به کاربرد، نوع پیچ و مهره را انتخاب کنید. هر نوع از اتصال*دهنده باید الزامات مخصوص به محیط کار را رعایت کند. پیچ و مهره*ای که روکش گالوانیزه دارد، در صورتی که در محیطی مورد استفاده قرار بگیرد که احتمال سایش وجود داشته باشد، در صورتی که پوشش آنها از بین برود، نمی*توانند به خوبی در برابر زنگ*زدگی مقاومت کنند. اما انواع پیچ و مهره*های ساخته شده از فولاد ضدزنگ، در اثر خراش و یا سایش همچنان قابلیت ضد زنگ بودن را حفظ می*کنند. این خاصیت به دلیل این است که کروم با فولاد ترکیب شده و آلیاژی متفاوت ایجاد شده است. حتی اگر اتصال*دهنده دچار سایش شود نیز خاصیت ضد زنگ بودن خود را حفظ می*کند.