تقریبا همه ما می*دانیم جوجه کشی چیست. دستگاه جوجه کشی، دستگاهی است که، می*تواند تخم*های دارای نطفه را جوجه کند. در این دستگاه پس از مدتی، ممکن است، چیزهای عجیب و غریب زیادی پیدا **شود. از پوست تخم مرغ گرفته، تا جوجه نارس و مرده! به همین دلیل، برای جوجه کشی دسته بعدی تخم*ها، [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] اجباری است.
در این مقاله موارد زیر مورد بررسی قرار گرفته*اند:

• نظافت جوجه کشی
• خشک کردن دستگاه جوجه کشی
• ضد عفونی دستگاه جوجه کشی

نظافت دستگاه جوجه کشی

قبل از هرچیز باید دستگاه جوجه کشی را نظافت کنید. برای این کار باید ابتدا دستگاه جوجه کشی را خنک کنید. بنابراین، برق دستگاه را قطع کنید و اجازه دهید، دستگاه خنک شود. پس از خنک شدن، می*توانید قطعات دستگاه جوجه کشی را از یکدیگر جدا کرده، و نظافت دستگاه را آغاز کنید. تمیز کردن دستگاه جوجه کشی، باید به صورت قطعه به قطعه انجام شود.


می*توانید نظافت اولیه را با مواد شوینده و آب گرم آغاز کنید. می*توانید قطعاتی مانند، در دستگاه، پایه دستگاه، سینی زیرین و در برخی موارد، جایگاه تخم مرغ*ها را با آب گرم بشویید. سایر قطعات را باید از یک پارچه اسفنج یا ابر و مواد شوینده استفاده کنید. هرچند، برای نظافت جوجه کشی، نیازی به خیس کردن دستگاه نیست. بلکه همانطور که گفته شد با اسفنج یا ابر به آرامی بر روی سطوح قطعات دستگاه بکشید. هنگام نظافت، مراقب باشید، هیچکدام از قطعات الکتریکی دستگاه نباید خیس شوند. پس از آن با یک پنبه الکلی، روی قطعات الکتریکی را بکشید. نظافت دستگاه از این طریق، امن*ترین راه ممکن است.


پس از آن برای اطمینان بیشتر، می*توانید قطعاتی که الکتریکی نیستند را، بیشتر تمیز کنید. تجربه نشان داده، اسپری الکل و کرم تمیز کننده سینک، بهترین گزینه برای نظافت جوجه کشی است. اما، همانطور که گفته شد، برای هر قطعه الکتریکی دستگاه، از یک پارچه، پنبه و یا اسفنج استفاده کنید. پارچه را به محلول تمیز کننده سینک آغشته کنید، سپس تا نزدیکی این قطعات تمیز کنید. پس از آن همانطور که گفته شد، بر روی قطعات الکتریکی با الکل و سایر مواد ضد عفونی کننده بکشید. توجه داشته باشید، این مرحله با ضد عفونی دستگاه جوجه کشی تفاوت دارد.


خلاصه مراحل عملی:

• دستگاه را از برق بکشید تا خنک شود.
• قطعات را از یکدیگر جدا کنید.
• قطعات الکتریکی را با الکل و پنبه تمیز کنید.
• سایر قطعات را با مواد شوینده بشویید.

اکنون زمان خشک کردن دستگاه جوجه کشی رسیده است. در ماه*های گرمتر سال، بهتر است دستگاه جوجه کشی خود را برای چند ساعت، در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.این کار باعث از بین رفتن باکتری*ها و ویروس*ها می*شود. نور خورشید، برای نظافت دستگاه بسیار مهم است. اگر نور خورشید در دسترس ندارید، پیشنهاد می*کنیم اجزای آن را با یک پارچه تمیز یا حوله خشک کنید. پس از آن چندین ساعت دستگاه را در معرض باد قرار دهید تا به آرامی خشک شود.
همچنین برای خشک کردن، و نظافت جوجه کشی، می*توانید از سشوار استفاده کنید. باد گرم سشوار می*تواند مانند نور خورشید عمل کرده، و باکتری*ها و ویروس*ها، را از بین ببرد.


خلاصه مراحل عملی:

• در صورت امکان، دستگاه را در معرض نور خورشید قرار دهید، تا خشک شود.
• در غیر این صورت دستگاه را در معرض باد قرار دهید.
• می*توانید از سشوار برای خشک کردن دستگاه استفاده نمایید.



ضد عفونی دستگاه جوجه کشی

سرانجام وقت آن است که مهمترین مرحله تمیز کردن، دستگاه جوجه کشی خود، یعنی، ضد عفونی دستگاه جوجه کشی را انجام دهید. بسیاری از افراد، این مرحله را انجام نمی*دهند. چرا که به خیال خود، تمیز کردن دستگاه، یعنی تمیز کردن زباله*های دستگاه و شستن آن با آب و صابون! شستشوی دستگاه جوجه کشی با مواد شوینده به از بین بردن هرگونه خاک و آلودگی کمک می*کند. یا ممکن است باعث از بین رفتن چربی*های ماسیده بر روی دستگاه شود.


اما مرحله اول، باعث از بین رفتن و جلوگیری از ایجاد باکتری*ها، قارچ*ها یا ویروس*ها نمی*شود. درواقع حقیقت امر چیزی فراتر از اینهاست. اگر تمایل دارید، راندمان دستگاه شما، همچنان بالا بماند، باید ضد عفونی دستگاه جوجه کشی را جدی بگیرید. روشهای مختلفی برای ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی شما وجود دارد ، به عنوان مثال، مواد ضدعفونی کننده را به صورت بخور به دستگاه بدهید، و مواد ضد عفونی کننده را به صورت اسپری به تمام دستگاه خود اسپری نمایید.
در روش بخور، معمولاً ترکیبی از فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی استفاده می*شود. همچنین برای نظافت جوجه کشی می*توانید مخلوطی از آب و الکل، سفید کننده یا سایر محلول های تمیز کننده را به دستگاه اسپری نمایید. در ادامه نظافت دستگاه روش اسپری روی دستگاه را توضیح خواهیم داد.


قبل از هرچیز، توجه داشته باشید، اگر از الکل در اسپری خود استفاده می*کنید، حتما از همان نوع الکلی باشد، که پیش از این، برای نظافت دستگاه و قطعات الکترونیکی استفاده کرده*اید. اسپری*های بسیاری برای ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی در بازار یافت می*شوند. دقت داشته باشید، که بسیاری از آنها ممکن است سمی بوده، و راندمان دستگاه شما را تا حد زیادی پایین بیاورند. برخی از انها غیر سمی هستند، که بعد از ضد عفونی دستگاه جوجه کشی، تمیز شده و باکتری ها ، قارچ ها ، ویروس ها و سایر ارگانیسم های مضر تأثیر منفی بر راندمان دستگاه دارند را از بین می*برد.


دستگاه جوجه کشی تمیز و خشک شده خود را با اسپری ضدعفونی کننده خود اسپری کنید. سپس حدود 1 ساعت به اسپری کردن محلول، به دستگاه ادامه دهید. در طول همین ساعت، ضد عفونی دستگاه جوجه کشی شما کامل خواهد شد. در بسیاری از اسپری*ها مانند الکل، نیازی به شستشوی بعد از اسپری نیست. چرا که مواد اسپری شده تبخیر خواهند شد. برخی از مواد استفاده شده در برخی محصولات، نیاز به شستشو بعد از اسپری دارند. هنگام خرید اسپری، به این مسئله دقت لازم را داشته باشید. بنابراین ممکن است پس از نظافت جوجه کشی، مجبور به شستن و خشک کردن دستگاه باشید.


خلاصه مراحل عملی:

• می*توانید برای ضد عفونی کردن دستگاه، از بخور مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.
• برای ضد عفونی کردن دستگاه، می*توانید از اسپری ضدعفونی کننده استفاده نمایید.
• در هر دو حالت، ضد عفونی را به مدت 1 ساعت انجام دهید.
• اگر از مواد خاصی که نیاز به شستشو دستگاه دارند، دستگاه باید شسته شود.

[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] انواع تجهیزات پرورش طیور از جمله خوراک طیور، قفس پرورش طیور و [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] و شانه بسته بندی تخم طیور را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید علاوه بر مطالعه مطالب آموزشی در زمینه پرورش پرندگان، با شرکت در آکادمی علمی گندم و مشاهده ویدیو های آموزشی این مجموعه به طور تخصصی از جوجه کشی کسب درآمد داشته باشید.