سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

*مهم: بخش سوم از فصل اول :توصییه های تجربی:اجرایی وفنی در راهسازی :رده وطبقه بندی خاکها.

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 7 از 7

موضوع: *مهم: بخش سوم از فصل اول :توصییه های تجربی:اجرایی وفنی در راهسازی :رده وطبقه بندی خاکها.

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304

    Lightbulb *مهم: بخش سوم از فصل اول :توصییه های تجربی:اجرایی وفنی در راهسازی :رده وطبقه بندی خاکها.

    * رده بندی و طبقه بندی خاکها با استفاده از ازمایش های دانه بندی ومنحنی ان (بخش اول ودوم) در ایین نامه های : بین المللی:
    دوستان این بخش مهم است لطفا با دقت بیشتری مطالعه گردد. در اینده نشانه ها وعلایم در تفسیر شیت های ازمایشگاهی ناشی از این طبقه بندی هاست ونمی توان مرتب تکرار کرد. مرا ببخشید از تنوع رنگهای نوشتاری وفونتها -هدفم :مشخص کردن موضوعات مهم وجلب دقت شماست. جداول بسیار خوبی داریم در "ایین نامه امریکا یی" که البته بقیه کشور های اروپایی و از جمله ما خود را با ان وفق داده ایم. سه مرجع با صلاحیت در این رابطه داریم:انستیتو تکنولوژی "ماسا چوست":M.I.T - اداره های راه وترابری وراهداری امریکا:"AASHTO:American A SS0CIATION OF State Highway and T RANSPORTATION Officias. و دیگری : طبقه بندی متحده :یونی فاید:Unified S YSTEM . من در کارهای سابق خود بیشتر به سیسیتم :آشتو تمایل داشته ودارم. سعی کنید این جداول مختصر را "حفظ کنید -اکثرا در کارگاهها انهم راهسازی نمی شود :لپ تاب را همراه :تیودولیت وشاخص سر شانه حمل کرد.!. توصیه :M.I.T:ذراتبا قطر : 100mm تا 2 mm را :Gravel:شن در نظر می گیرد. دانه های با قطر :0.06 میلیمتر یا 60 میکرون تا 2میلیمتر را:Sand: ماسه 2 تا 60میکرون را لای وریز دانه وبالاخره : کوچکتر از قطر 2 میکرون را رس:Clay می گیرد.
    همین داستان بنحوی دیگر برای اشتو ویون فاید مطرح است. -
    طبقه بندی:AASHTO: شن:75 میلیمتر تا 2 میلیمتر. ماسه:2 میل تا 50 میکرون-لای :2 تل 5 میکرون(که منجر به هیدرومتری می شود.)وسر انجام:رس :با قطر کوچکتر از 2 میکرون. طبقه بندی :متحده:یونی فاید:UNIFIED: .شن:4.75 تا 75 میلی متر.-ماسه: 75 میکرون تا 4.75 میلیمتر.-لای ورس(ریز دانه ها): زیر 75 میکرون.
    نتیجه مهم: با این ابعاد میکرونی چطور میشود :با الکها کار کرد؟ و این جاست که هیدرومتری بکمک می اید. من قبل از تقسیم بندی دستور اعمل های اشتو صلاح می دانم به ازمایشهای زیر اشاره ای داشته باشم. " حدود اتربرگ": بنام دانشمند سویدی در 1911 وکار جاودانه ATTERBERG,S LIMIT S : الف:حد روانی: liquid lImit =L.L: اگرچه این کازا گرنده بزرگ بود که اول بار حد روانی را بدست اورد.مثل زمانی که :بنیان:یونی فاید بر اساس کارهای او قرار گرفت.لیک بعدی ها بودند که انها را به تکامل رساندند.. حال کار چگونه وهدف چیست.؟ . ازمایش بزبان ساده وعملی: یک مقدار خاک رس را با مقداری اب مخلوط کنید در حدی که حالت سیالی -دوغابی وقابل هم زدن باشد(مثل چای وشکر).ببخشید سعی دارم مثالها را بزبان روزمره خودمان بگویم. تا ملاحظه کنید اینها در اصل ساده تر از ان هستند که برا ی شما جلوه داده ومی دهند!. حالا بگذارید یک کنار -به تدریج با تبخیر اب در یکی دو روز وکمتر جایی مثل بندر عباس وبوشهر واهواز : حتی چند ساعت. در بشر :BESHER یا BECHER مدرج ازمایشگاهی :حالت گل-خمیری:PLASTIC بخود می گیرد. مثل گل سفال گران:(نکته :فلسفی!:عاقبت خاک گل کو زه گران خواهیم شد!!. ) سپس نیمه جامد :SEMISOLID ودر نهایت :خشک :SOLID می شود."این مقدار رطوبتی که این پروسه را طی می کند تا خاک از حالت مایع به خمیری در اید:"حد مایع یا حد روانی :Liquid Limit" مرز بندی کرده اند."وبه اختصار:L-L. روند کار ادامه می یابد.
    مقدار رطوبت یا در صدی بعد از فرایند اول یا روانی که دوباره از دست می رود تا عاقبت : بحالت خمیری وگل سفالگری افند در واقع مرزانتهای تغیر شکل خمیری را روشن می سازد.p.L=plastic limit.و سر انجام اخرین مرحله از دست دادن رطوبت منجر به حالت انقباض یا جمادگونگی می شود. (در هوای گرم جنوب وشرجی اینکار در اطاق طی میشود. اما در ناطق سرد وبرفی باید در :اون .o ven حرارتی خشک شوند. بهر حال حالت خشکی وجامد:S.L=shrinkage limit نا مدارد. روش کار انطر که کازا گرانده واتر برگ انجام دادند بسیار ساده اند. مثلا برای حد روانی وخمیری و جامد :
    دقت کنید:مقداری خاک را از الک نمره 40 عبور دهید.-خال تشتک زیر سرند را برداشته با اب درون یک افشانک(جا ظرفی شیشه شور )مرطوب ومانند حالت خمیر گیر نانوایی "ورز" دهید.-بعد در یک پیاله دسته دار (موسوم به پیاله کازا گرانده که دسته ای شبیه چرخ خیاطی قدیمی وهندلی دارد) ریخته با کاردک ماله و صاف کنید-با شیار کش "یک شیار عمیق تا ته ظرف به ضخامت:10 تا12 میلی متر بزن-حالا با دسته پیاله بارامی پیاله را بچرخان- هر بار که بال می رود توسط اهرمی یک چکش سر میله ای در هر ثانیه گردش دوضربه می زند. شکاف یا شیار گل بهم می اید.تعداد ضربات و زمان هم امدن شیار را یاداداشت کن-حال :مقداری از گل پیاله را در قوطی های الومینیومی کوچک (تمام این وسایل در ازمایشگاه است) -شاید جنس ظرفها کمی عوض شده باشد نسبت به 20 سال قبل ولی اصل داستان فرقی نکرده است.-ریخته وزن کنید.این کار ها را برای حداقل
    سه نقطه :بین :
    10 تا 20 ضربه -20 تا 25 ضربه-و 25 تا 35 ضربه تکرار می کنم. وبعد قوطی های محتوی گل ها را درون :ovenحرارتی می گداریم.درجه حرارت را روی 110 تا:
    115 درجه سانتی گراد تنظیم و از مایشگاه را ترک می کنیم.بعد از 24 ساعت بر گردید. در این فاصله یا به عملیات ایستگاهها سرکشی کنید. یا اگر قوسافقی-کلوتوییدی-قایمی داشته اید.فرصت خوبی است برای چک کردن خطا های کودرا تیک وسیستماتیک و سرشکنی . یا چک کردن برداشتهای مشکوک. قوطی را ازاون که در اورید خاک خشک کامل است. وزن انرا گرفته ودر برگ تست یادداشت کنید با تاریخ وساعت.با توجه به تعداد ضربات و زمان انها که قبلا گفتم در چند نوبت است در صد رطوبت خاک بازای تعداد ضربات معلوم شده نقاط را بهم وصل کنید.که حالت خطی دارد.
    "در صد رطوبت برای 25 ضربه مهم وحد روانی :L.L را نشان می دهد. " برای حد خمیری : فتیله هایی از گل را رود سطح انقدر مالش می دهیم تا در سطح ترکهایی 3 میلیمتری ظاهر شوند..حال این فتیله ها را در قوطی ریخته و 24 ساعت در اون خشک می کنیم.نتیجه مهم دوم:
    اندیکس (INDEX) یا شاخص خمیری(P.I) را می دهد. محاسبات روی برگه ازمایشگاهی: 1-وزن خاک مرطوب بر حسب گرم=وزن قوطی-وزن خاک مرطوب با قوطی . - 2-وزن خاک خشک بر حسب گرم=وزن قوطی-وزن خاک خشک با قوطی 3-وزن اب بر حسب گرم=وزن خاک خشک-وزن خاک مرطوب :مهم: در صد رطوبت= (وزن اب تقسیم بر وزن خاک خشک ) ضربدر 100=برحب %.
    *توصیه مهم تجربی سوم:*از هر روشی که استفاده می کنید برای جلوگیری از خطا تجربه نشان داده :خاکی را انتخاب کنید که ذران ان از الک نمره 200 (0.075) میلیمتر بتوانند رد شوند( دستگاه کواتر کمکتان می کند قبلا گفتم).
    **توصیه مهم تجربی چهارم **= قبلا هم گفتم از احداث راه در زمین های که بافت مناسب ندارند باید خودداری کرد و کار فرما را بخاطر نا اگاهی ویا صرفه جویی بی جا منصرف واو را توجیه کرد.:مثل:خاکهای نباتی وارگانیکی ورس حساس(صابونی) و لایه سنگی گچی:SO4Ca,2H2O -ماسه بادی-و....در صورت اجبار باید این خاک نا مناسب خارج واز "قرضه"خوب استفا ده کرد. پس از خاکبرداری وخروج خاک نا مناسب -تسطیح و سپس مسیر ابپاشی و توسط غلتک(نحوه انتخاب غلتک توضیح داده خواهد شد.).متراکم شودمقدار اب پاشی چقدر باید باشد؟.*توصیه شماره 5: تجربه نشان داده "مقدار اب پاشی حداقل 2 تا 3 در صد بیش از رطوبت اپتیممی باشد که برگهای ازمایشگاهی تراکم :compactionنشان می دهد. حداقل تست تراکم باید:90% را نشان دهد. توصییه شماره شش: در بالا کلی اشاره شد چه خاکهایی بدرد بستر سازی نمی خورند .در کل می توان این رابطه را بخاطر سپرد.:
    خاکهایی با وزن مخصوص خشک(منظور م نمونه هایی که در اون حرارتی اب خود را از دست داده اند و وزن مخصوص انها در این حالت تعین شده باشد.)کمتر از :1.5g/cm3که بروش ازمایشگاهی AASHTO بدست امده باشند :در گروه خاکهای نامناسب قرار گرفته بدرد خاکریزی وزیر سازی نمی خورند.
    به
    :ازمایش هایی اشاره خواهیم کرد که در کار عملا مهمترین نقش را دارند .ولذا این ازمایشها مهمترین تست هایی هستند که باید برگهای انها را تفسیر ودر کار استفاده کنید. لذا مجدد متذکر می شود. به این نکات کلیدی دقت کنید. موارد تیوری و تعریف را در متون فراوان دانشگاهی خودودانلودها می توانید دنبال کنید.
    *آزمایش : اززش ماسه ای:Sand Equivalent : بروش :AASHTO:این ازمایش مهم است .اگر ماسه خاکی وکثیف باشد ودارای خاک رس -اب را رس خاکی می مکد واین ماسه چه در بتن چه در راهسازی مشکل ایجاد خواهد کرد. 25گرم در لیترمحلول استوکس رقیق تهیه و110 گرم ماسه رد شده از الک نمره4 حال در لوله ازمایش تا 10 سانت محلول را می ریزیم وبارامی ماسه را داخل ان -این مخلوط را در حالی که سر وته لوله را محکم گرفته ایم بطور افقی 90 بار توسط دستگاه یا با دست در هر ثانیه یکبار تکان می دهیم(سر لوله بسته است ) . انرا در محل ثابت قرار داده وبعد مقادیر ماسه (ارتفاع) و لای رس یا خاک (لرد-LERD) روی انرا هم از لوله مدرج یا با خط کش می خوانیم. ارزش ماسه ای (S.E) :یا:سند اکی ولان= ارتفاع ماسه بخش بر ارتفاع رس وحاصل ضربدر 100 -تا برحسب در صد شود. مثال: اگر رس لایه 5 اینچی و ماسه :6 اینچ شد: S.E=6/5X100=120.
    *آزمایش :سابش :لس انجلس: روش:AASHTO: استاندارد:ASTM:دستگاه حالت یک بشکه یا استوانه دوار فلزی به قطر 70 سانت و طول 50 تا 60 سانت است که داخل ان 10 تا12 گلوله فلزی 5 سانت قطر با وزن هرکدام حدود :نزدیگ به نیم کیلو قرار دارد. محور :روتور یا چرخش به یک دینام وصل است . احتمالا این دستگاه امروزه جدید وکاملتر شده است. ما می توانیم به یکی از روشهای :A-B-C-D نمونه مصاح خود را انتخاب کنیم. براساس اندازه الکها ودر صد های رد شده ومانده روی انها:مثلا:روش:A:الکها مانند انچه قبلا اشاره کردم :7 تا عمودی رویهم(در دانه بندی مفصل گفته شد) : از بالا به پایین: درشت به ریز:
    رد شده از الک 1.5اینچ ومانده روی الک 1 اینچ: 1250 گرم-رد شده ازالک 1اینچ:و مانده روی 3/4 اینچ:1250 گرم-ردشده از 3/4 ومانده روی:1/2اینچ:1250 گرم-رد شده از 1/2 مانده روی 3/8 :1250گرم-بقیه صفر این برای روش :A بود. 12 گلوله سایش لازم است.استوانه را بسته و دینام را بکار می اندازیم.سرعت روی 31 تا32 دور در دقیقه تنظیم شود.پس از 500 دور دستگاه خاموش ومصالح خارج وروی الک نمره :12 سرند شوند ومصالح مانده رد شده از الک توزین شوند.:
    در صد ساییدگی وفرسایش=وزن مصالح رد شده از الک 12 بر وزن کل مصالح(5000گرم شد) وحاصل ر برحسب در صد کنید. این فشرده ای بود از ازمایش لس انجلس. دو ازمایش مهم دیگر داریم : کمپکشن وسی.بی.ار -که در جای لازم یعنی مراحل زیر سازی خواهند امد چون نیاز به توصییه های خاص دارند.
    علایم طبقه بندی در روش یونی فاید:متحده: قبلا گفتیم این روش که جدیدتر از اشتو است توسط دانشمند بزرگ ژیو تکنیک ومکانیک خاک :کازا گرانده ارایه شد.اهمیت روش او استفاده در راههای اصلی و باند فرودگاههاست. او تیپ خاک را با حرف "اول" نشان داد.مثل:G=GRAVEL یا S=SAND - شن وماسه. C=CLAY(رس)-لای یا سیلت=M -مثلا: Sandy siltلای همراه ماسه :ماسه لای دار-well Graded Gravel:شن خوب دانه بندی شده-Poorly Graded Sand:ماسه با دانه بندی بد!.-CL=رس با پلاستیسیته کم. اینها در برگ های ازمایشگاهی بصورت مخفف مثل : GW-GP-SWو...اورده میشوند. چند مثال:
    اگر در برگه خاک را با Gw دیدید:شانس اورده اید: ارزش این خاک برای لایه زیر اساس :عالی است.برای اساس خوبست.خطر تورم رسهای حساس را ندارد.مقاومت برشی(مدول برش) -تراکم وکمپکشن واشباع(ابپاشی) در حد عالی است. یا اگر با :OL:روبرو شدید: بد شانسی است .چرا ؟ چون این خاک :ارگانیکی مخلوط با ماسه لای یا لای رسی با پلاستیسته کم است.ارزش استفاده در زیر اساس واساس را ندارد.مقاومت برشی بد وتورم خطر ناکی در یخبندان دارد اگر استفاده نشود بصلاح است . وبهتر با قرضه خوب جایگزین شود. اگرچه بنا برتجربه می توان با غلتک فرضا : چرخ لاستیکی پاچه بزی تراکم انرا به حد متوسط رساند .اما من عقیده باین قبیل راه حل ها ندارم.مثل اینکه یک ماشین تصادفی را صافکاری ورنگ کنیم. هیچگاه ان یکپارچگی اولیه را نخواهد داشت.توصیه من به همکارانی که هنوز بر این باورند می شود با کمپکشن ورساندن ضریب عکس العمل به5 تا6KG/CM3 بهبودی ایجاد کرد ودر مخارج صرفه جویی!! کرد(که چه قدر از این کلمه اقتصادی در کارهای عمرانی سو استفاده شده ومی شود! وبعدها دو برابر کل پروژه خرج باز سازی کرده اند.!).این است :نکنید ! عزیزان. این خاک در زمستان تورم دارد . چیزی که بد است وازمایشگاه تایید نمی کند بد است. و شوخی هم ندارد. وبا این وصله ها هم درست نمی شود. کار استاندارد انجام شود گران ولی یک بار برای همیشه.مردم عزیز جنوب خراسان : قطعه راه :تربت حیدریه به گناباد وبه بیرجند وزاهدان را که توسط :مشاور ومجری : Ital Stradeh: شرکت ایتالیایی در سال 1359-1360 شروع شد وسر انجام در 1362 تمام شد بیاد دارند.درستی ودقت کار بحدی بود که این قطعات :تا 1380 که من مداوم در ان مسیر برای کار های نظارتی خود می رفتم و مردم منطقه وکارشناسان اداره راه هم شاهد بودندنیاز به تعمیرات زیر سازی وروسازی پیدا نکرد! - وجالب اینکه شرکت بسیاری از ماشین الات خود را در محل بعنوان ضمانت وتعمیرات دهها سال باقی گذارد . بعدها اداره راه انها را از ایشان خرید با قیمت بسیار مناسب.اگرچه در برخی از قطعات بعد از 30 سال تعمیراتی جزیی پیش امد ولی این بعلت :دبی بسیار بالا یی از تردد تریلر ها وکمر شکن هایی بود که قطعات بسیار سنگین وحتی تانک ونفر بر برای زمان جنگ جابجا می کردند .واین جاده بمدت حداقل 10 سال زیر ضربه چرخ فوق سنگین وحتی اکنون مدام زیر اثرچرخ ماشین های سنگین بطرف زاهدان وبالعکس است. متاسفانه شرکت ایتال استراده دیگر برای عقد قرارداد بر نگشت. چون در پرداخت صورت وضعیت ها وتعدیلات دچار بورکراسی اداره ها شده بود. این مثالی عینی از یک راهسازی خوب وخاطره خوش مردم منطقه از کار انهاست. درست کارکردند. کیفیت فنی را فدای صرفه جویی اقتصادی(که معلوم هم نیست همیشه درست باشد) نکردند. پایان بخش سوم از فصل اول. * توجه: دوستان اگر مواردی جهت توضیح نیاز است مطرح کنید تا با پاسخ به شما جلو برویم وزودتر به اتمام زیر سازی رسیده ورو سازی و توصیه های اجرایی : در صد های قیر لازم ویا استفاده از غلتک ها در هر نوع بستر خاک و....برسیم. به هر حال ادامه این مطالب نیاز به استقبال شما دارد. .وقتی سیوالی نباشد: یا نیازی نمی بینید یا موضوع باب میلتان نیست. بنابراین نمی توان ادامه داد ووقت خود و سایت را گرفت. موفق وپیروز باشید.


    ویرایش توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 : ۱۵ ۰۴ -۱۳۹۳ در ساعت 09:57
    2 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: boushehromran,mehrdad52

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1107
    ضمن سپاس فراوان وتشكر ازمهندس تركاشوندعزيز: جناب مهندس بسيار استفاده كرديم اگر برايتان امكانش باشد چنانچه عكسهاي مربوط به هر سرفصل را اگر نزدخود داريد الصاق نمائيد بسيار سپاسگزار ميشويم بي صبرانه منتظر ادامه توصيه هاي جنابعالي ميباشيم
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304

    Lightbulb توصیه های تجربی راهسازی

    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrdad52 نمایش پست ها
    ضمن سپاس فراوان وتشكر ازمهندس تركاشوندعزيز: جناب مهندس بسيار استفاده كرديم اگر برايتان امكانش باشد چنانچه عكسهاي مربوط به هر سرفصل را اگر نزدخود داريد الصاق نمائيد بسيار سپاسگزار ميشويم بي صبرانه منتظر ادامه توصيه هاي جنابعالي ميباشيم


    انواع زیر سازی راه که براساس تجربه توصییه می شوند.
    توضیح: این مشخصات مواردی بود که در عمل سالها قبل کار کردیم وضرری هم ندیدیم. اگر امروزه روشهای بهتری سراغ دارند لطف کنند -نه برای من -برای مهندسان جوان وتازه نفس راهساز مطرح کنند.ومانند بنده دلایل را هم ذکر کنند.
    1- قشر زیر اساس با توونان و قشر اساس با ماکادام: subbase: در محل هاییکه نزدیک رودخانه ومعادن غنی شن وماسه هست -مقرون بصرفه است از مصالح مذکور استفاده گردد.البته با ضوابطی که عرض میشود:
    ضخامت قشر زیر سازی معمولا : تولرانسی بین 20 تا 50 سانت دارد.(بسته به جنس ومقاومت خاک پروفیل طبیعی زمین -)ولی کمپکشن وکوبیدن باید در اقشار 15 سانت -15 سانت انجام گیرد. دوستان مواظب باشید در این اقشار 15 سانتی هر لایه حداکثر قطر شن در مخلوط :بیش از 7 تا 8 سانت نباشد.وبهر حال نباید از 2/3 ضخامت لایه (من تجربی 15 سانت را انتخاب کردم در هر لایه برای کمپکشن شما می توانید کم وزیاد با چند بار ازمون وخطا بکنید) بیشتر باشد.یعنی قطر :شن حداکثر:2/3 ضخامت 15 سانت می شود :10 سانت که این حد نهایی است (در موارد دیگر مثل راکفیل های هریسون سازی که بعد می گویم) - حداکثر 7 یا 8 سانت.یادتان باشد:در این مخلوط زیر سازی رودخانه ای حداقل نیاز به 20 در صد وزن مصالح لایه :خاک رس بعنوان جسم چسبنده دانه ها دارید.اگر مخلوط فقیر از این چسب است باید اضافه کنید.(وگرنه در اینده مجبورید راه حل اساسی ولی گرانتر همکار محترم :مهندس mehdad52 را بکار ببرید. استفاده از دوغاب سیمان). برعکس از خاک رس زیاد تر از درصد فوق بود -مانع کمپکشن خوب می شود . دانه های درشت قلوه سنگی توونانها را باید خرد کرد. بهر حال ما یک محدوده تجربی خوب را باید تعریف کنیم. توونان مسیلها ورودها :باید در یکی از Range های زیر قرار گیرند : شش تا هفت غربال را در ازمایشگاه صحرایی عمودی سوار کنید. به ترتیب:از بالا به پایین:3اینچ- 1.5 اینچ-1 اینچ-الک نمره 4-الک نمره 40-الک نمره 200 - نمونه خاک را از بالا بریزید :ممکنست 100% از 3 اینچ رد شود و30 تا 70 در صد از نمره4 20 تا 40 در صد از نمره 40و10 تا 20 در صد از نمره 200. این حالت اول پذیرفته شده تجربی است. این موارد را دقت کنید:در کتب و متون کلاسیک دنبال انها نباشید.مواردی هستند که سالها :AASHTO و انجمن مهندسین راه وترابری کالیفرنیا با ازمون وخطا به انها رسیده اند وعلیرغم گذشت سالها - با اصلاحاتی جزیی ایین نامه های فعلی مجبور به پذیرش انها شده اند. به هر روی: روی یک برگ شیت چاپی ازمایشگاه زیو تکنیک : از الک 3اینچ خطی بکشید تا محور لگریتمی الک نمره 4 واز ان وصل به 200 -مجدد از الک 1.5 اینچ مستقیم به 200-توجه کنید محور عمودی شیت در صد عبوری را رعایت کنیداین محدوده قابل پذیرش :حالت اول است. مصالح شما اگر در شکم این منحنی قرار گرفت قابل قبول است ویا باید بدهید فرمول اختلاط درصد کارگاه را ازمایشگاه بدهد یا خود بدست اورید. در حالت دوم :مصالح از الک 1.5 اینچ رد می شوند :100% و از نمره:4-30 تا70 درصد وازنمره:40-30 تا 40 درصد(اینها min و max ر صد عبورند -می توانید متوسط بگیرید.). و از نمره 200 :10 تا 25 در صد.که منحنی خطی انرا رسم کنید. -وبالاخره : ممکنست مصالح رودخانه ای ما در این حالت قرار گیرد:رد شده از الک 1اینچ:100%-نمره 4: 40 تا 80 در صد-نمره : 40-25 تا 45 در صد-و نمره :200-10 تا 25 درصد.
    یک توصیه تجربی مهم: اگر در محل با معادن سنگ اهک سست برخورد کردید می توانید از خردکردن انها بجای توونان رودخانه ای استفاده کرد. فقط قبلا یک ازمایش کوچک کنید با اب دچار تورم اگر شد مصرف نشود.سپس مقادیری رس برای چسبندگی اضافه شود.در این انتخاب: رابطه تجربی زیر را که خوب بوده دارم: این خرده سنگهای اهکی باید :از الک:3اینچ :100% و از الک نمره 10: 40 تا 80 در صد واز الک:200 "10 تا 25 در صد رد شوند. توصییه تجربی دیگر اینکه:در این مصاح ورودخانه ای سعی کنید از غلتک چرخ لاستیکی 10 تا12 تن درجا ویبران -در تراکم 15 سانت 15 سانت که گفتم استفاده کنید. تا حد روانی :بین 30 تا40 وحد خمیری:p.i: 5.5 تا 6 جواب دهد. تجربه وسفارش مهم دیگر:یاگر بستر خاکی زیر اساس خاک مقاوم وخوبی نبود چه باید کرد:؟. سنگهای تخت لاشه سنگ را باید به ضخامت 15 تا 25 سانت بدهید بچینند این سنگها اگر ازراکفیلهای صخره ای باشند عالی است ولی اگر نبود می توانید از سنگهای اهکی مقاوم استفاده کنید.سپس شن وخرده سنگ بریزید تا خلل وفرج پر شوند.ابپاشی وبا غلتک 10 تا 12 تن استوانه ای کمپکت شود. ضمنا دوست عزیز عکسها در همان سالها همراه گزارش ماهانه پیشرفت فیزیکی وزیو تکنیک وگاه با صورت وضعیت ها در سه نسخه به کارفرما ومشاور و پیمانکار می دادم.فکر نمی کردم برای خودم بردارم.چون در ارشیو مشاورخودمان بود. متاسفانه :این مشاور خود را منحل ودر : 1365 مدیران ان به امریکا مهاجرت کرده اند واکنون تا جایی که من خبر گرفتم از یکی از کارمندان سابق انجا -در ایالت: اوهایو با یک شرکت امریکایی ادغام شده ودر کار خود هم بسیار موفق هستند.
    ویرایش توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 : ۳۰ ۰۴ -۱۳۹۳ در ساعت 09:32
    2 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: boushehromran,mehrdad52

  4. Top | #4


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1107
    ضمن تشكر وسپاس فراوان اززحمات مهندس تركاشوند عزيز : مهندس جان درخصوص نوع غلطكهاي مناسب هرلايه خاكريزي وشيوه صحيح غلطك زني وروشهاي تجربي آبپاشي وررسيدن به رطوبت بهينه هم اشاراتي بفرمائيد مثل هميشه سپاسگذارتونم ....
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  5. Top | #5


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrdad52 نمایش پست ها
    ضمن تشكر وسپاس فراوان اززحمات مهندس تركاشوند عزيز : مهندس جان درخصوص نوع غلطكهاي مناسب هرلايه خاكريزي وشيوه صحيح غلطك زني وروشهاي تجربي آبپاشي وررسيدن به رطوبت بهينه هم اشاراتي بفرمائيد مثل هميشه سپاسگذارتونم ....




    با سلام واحترام : واین که در این هوای گرم در کارگاه راهسازی سخت مشغول هستید -ضمن عرض خسته نباشید " در مورد :غلتک زنی-ابپاشی واب اپتیمم-ومورد اسفالت "که در پیام دیگر فرموده بودید :موارد زیر را سعی میکنم خلاصه باستحضار برسانم. اگر چه مستحضرید کارهای اجرایی بخصوص کار سنگین راهسازی قابل فشرده شدن وخلاصه نیست .مسایل باید کامل باز شوند. اما بعد:
    1-قبل از شروع عملیات روسازی توجه شود:با چک کردن RANDOM رقوم چند نقطه در چند ایستگاه با احتساب ضخامت توپکا -با تیودولیت و مقایسه با کدهای خط پروژه از صحت عملیات زیر سازی مطمین شوید چون هنوز وقت رفع نواقص و اصلاحات شیب درصد وکمپکشن هست. - شیت های (اخرین شیت ها) تراکم :PROCTOR(معمولی یا اصلاحی در رابطه بین در صد رطوبت:optimum و وزن مخصوص خشک منظورم است -اگر انجام شده مجدد نگاه کنید. برگه ازمایش ژیوتکنیکی compaction Test ومنحنی های دانسیته و درصد اب اپتیمم ورطوبت نسبی موقع ابپاش وکوبیدن را که با یکی از روشهای:ASTM-D1557: MODIFIED:متدهای :D-B-C را می گویم.) .
    2-در مورد تراکم ورطوبت" اب کوب" احیانا SUB GRADE با اسکریپر و گریدر پخش وپروفیله شده -وبعد با غلتک 10 -12 تن از کناره به وسط بصورت نواری کوبیده شده -شما در پیام های قبل از ریختن دوغاب سیمان برای جبران فیلر وریز دانه گفته بودید .بهر حال امید وارم با درایت ومهارت شما :اولا اختلاط سیمان با مصالح توسط تیغه گریدر خوب انجام شده باشد -ثانیا حداقل :2 تا2.5 در صد بیش از رطوبت اپتیمم(تست های ژیوتکنیکی خاک و مصالح مصرفی) ابپاشی وغلتک زنی در لایه های 15 سانت -15 سانت صورت گرفته باشد.
    در مورد نوع غلتکها ووزن انها این امر بستگی به نوع ترافیک وجاده ای دارد (درجه راه؟) که مشاور در نظر گرفته-براساس :Design Traffic Number" یا واحد وشاخص مهندسی ترافیک وعدد راه یا عدد ترافیک-منظورم اینکه دبی عبور اماری را چه گرفته باشند. و Traffic Classificationبستگی دارد.
    در مورد در صد قیر در روسازی -این بستگی به "فرمول کارگاهی " دارد که مهندس مسیول مانند یک فرمول طرح اختلاط بتن در سازه ها باید بدست اورد. واین بسته به نوع دانه بندی اسفالتی دارد که انتخاب می کنید. بطور کلی ومعمول بین 4 تا6 در صد است.
    اگر سطح زیرسازی قطعه اشاره شده تمیز است در هر متر مربع 2 تا3 کیلو گرم قیر پاشی شود یادتان باشد یک مورد تجربی را توصییه می کنم: میزان قیر برای چسباندن زیر سازی به رو سازیاز 0.08 وزن مصالح مصرفی بیشتر نشود -بعنوان یک معیار- بهر حال 1.5 تا 2 کیلو گرم در متر مربع قیر پاشی mc2 با درجه حرارت :50 تا 70 خوبست.
    3-در مورد روسازی:
    سیلکت (قشر اولی) :پس از پخش قیر بطور یکنواخت روی ان بد نیست سنگ شکسته ریز پاشیده وبا غلتک سبک یا متوسط کوبیده شود. ابعاد این خرده سنگها از 2تا13میلیمتر بیشتر نباشد.مقار ان در حدود 18 تا 20 کیلو در هر متر مربع (تجربه کرده ام) می شود.در مورد سیلکت (قشر دوم) : مقدار سنگ شکسته بابعاد 13 تا 25 میلیمتر پخش و با غلتک 12 تا 15 تن کوبیده شود سپس قیر گرم با قیر پاش بطور فشاری و سنگشکسته ریز وکوبیدن با غلتک 8 تا 12تن -حداقل مقدار قیر :3.5 کیلو گرم در متر مربع باشد.
    4-در رابطه با فرمول اسفالت روش ما طرح مارشال بود وبهترین در صد قیر بر اساس تجربه :4.8درصد بود که در بالا هم اشاره شد. در مورد اسفالت بیندر وتوپکا هنوز کارگاه شما بان مرحله نرسیده است. اگر لازم بود اعلام کنید تا اقدام شود. ویک سیوال که دارم اینکه :طرح اسفالت را مشاور داده یانه؟که باحتمال زیاد داده است. وضعیت دانه بندی بیندر وتوپکا ودر صد قیر را چقدر گرفته اند؟. با ارزوی موفقیت برای شما.
    2 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: boushehromran,mehrdad52

  6. Top | #6


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1107
    مهندس تركاشوندعزيز باسپاس از توضيحات كاملتون - مهندس جان درخصوص پياده نمودن كد(رقوم ارتفاعي لايه هاي خاكريزي) توسط اكيپ نقشه بردار ونكات قابل طرح در حفر ترانشه ازتجربيات گرانقدرتون مارا بهره مندسازيد .
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  7. Top | #7


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrdad52 نمایش پست ها
    مهندس تركاشوندعزيز باسپاس از توضيحات كاملتون - مهندس جان درخصوص پياده نمودن كد(رقوم ارتفاعي لايه هاي خاكريزي) توسط اكيپ نقشه بردار ونكات قابل طرح در حفر ترانشه ازتجربيات گرانقدرتون مارا بهره مندسازيد .
    جناب مهندس مهرداد گرامی همکار ارجمند راهساز
    درود برشما- در پاسخ به مورد فوق الذکر -ودیگر موارد قبلی توجه شما را به بررسی تایپیک فصل اخر توصییه های راهسازی جلب می کنم. نظرات شما ودیگر همکاران می تواند راهنمای خوبی برای بنده وپر بار شدن مطالبم باشد.
    2 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: boushehromran,mehrdad52

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. توصییه های تجربی: اجرایی و فنی در راهسازی
    توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 در انجمن راه و ترافیک
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۶ ۰۴ -۱۳۹۳, 17:10
  2. ضوابط تعیین سطح زیر بنای بیمارستان های عمومی
    توسط boushehromran در انجمن دانلود کتابهای الکترونیکی آموزشی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۲۵ ۰۷ -۱۳۹۲, 16:36
  3. دانلود نشریه شماره 264 آیین نامه اتصالات در سازه های فولادی
    توسط admin در انجمن نشریات سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۰۷ ۰۹ -۱۳۹۱, 01:15
  4. آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
    توسط admin در انجمن نشریات سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۶ ۰۷ -۱۳۸۹, 23:44
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۲۵ ۰۴ -۱۳۸۹, 19:51

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 00:29 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو