اجرای کفپوش اپوکسی یکی از مراحل مهم در استفاده از این نوع کفپوش ها می باشد. در این مقاله قصد داریم به شما مراحل اجرای کفپوش اپوکسی را با تصویر آموزش دهیم. اپوکسی دارای کاربرد گسترده ای است. یکی از موارد کاربرد کفپوش اپوکسی در تالارها ، رستوران ها، استخر ها و ... است. در حال حاضر می توان گفت کاربرد اپوکسی سه بعدی یکی از بارزترین نمونه های قدرت کفپوش های اپوکسی در زیبایی محیط است.
توجه به نکات ریز اجرایی در این زمینه و به کار گرفتن اصول صحیح در اجرای آن اهمیت بسیار زیادی دارد که سبب افزایش کیفیت کار و در نتیجه دوام کفپوش می شود. بنابراین در ادامه شما را با اجرای کفپوش اپوکسی سه لایه در کف آشنا می کنیم.
مرحله اول: اطمینان از شرایط سطح مورد نظر

1: سطح مرطوب نباشد

اولین گام برای اجرای [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] اطمینان از تمیز بودن سطح است به این منظور لازم است که سطح، از هرگونه آلودگی و رطوبت در امان باشد و لازم است سطح کاملا خشک شده باشد. برای اطمینان می توانید به مدت 24 ساعت یک نایلون را روی سطح قرار دهید در صورتی که نایلون خیس شود لازم است صبر کنید زیرا هنوز شرایط برای اجرای کف پوش اپوکسی مناسب نیست و در صورتی که رطوبتی بر روی آن نباشد می توان اقدام به اجرای کفپوش اپوکسی کرد.
2: عدم وجود هر ماده آستری

لازم است سطح بتن یا هر سطح دیگری که می خواهید بر روی آن اپوکسی را اجرا کنید از هر گونه مواد شیمیایی و مزاحم در امان باشند. همچنین لازم است بتن دوره عمل آوری خود را سپری کرده باشد که 28 روز است.

3: پاک کردن رنگ اجرا شده

در صورتی که سطح بتن دارای رنگ باشد لازم است حتما آن را از قبل تمیز کنید. ممکن است برای این کار لازم باشد از آب استفاده کنید در این صورت حتما باید قبل از اجرای کفپوش اپوکسی آن را خشک کنید.
گام دوم: زیرسازی سطح و تمیز کردن آن


  1. 1. لازم است حتما زیرسازی کف به درستی انجام شده و از قبل عاری از هرگونه مواد اضافی مانند روغن، چربی و یا هر گونه چرک و آلودگی باشد.
  2. 2. لازم است هر گونه مواد زائد از روی سطوح پاک شود.
  3. 3. اگر بر روی سطوح جامانده مواد زائد وجود دارد حتما آن را با جارو برقی پاک نمایید.
  4. 4. برای تمیزکاری عمیق سطح می بایست از روش ساب زدن استفاده نمود.
  5. 5. اگر لازم شد می توانید کف را با مواد شیمیایی پاک کنید. که برای این کار حتما باید اسید کف را پاک یا خنثی نمایید.
  6. 6. پر کردن تمام درزها با بتونه اپوکسی ضروری است.


مرحله سوم: آماده کردن مواد و مخلوط آن ها

در این مرحله لازم است ابتدا مواد مناسب را انتخاب نموده و با توجه به کیفیت سطح نوع پرایمر را انتخاب نمایید. مواد لایه میانی و لایه نهایی نیز باید مناسب با نوع کاربری و نوع روش اجرایی در نظر گرفته شود. همچنین لازم است هنگام استفاده از اپوکسی برای رعایت ایمنی حتما ماسک و دست کش استفاده نمایید.

مرحله چهارم: اجرای کفپوش اپوکسی

برای اجرای کف پوش اپوکسی می توانید از یک غلطک حوله ای برای اجرای پرایمر استفاده نمایید.
سپس این لایه را به مدت 12 تا 24 ساعت بدون هیچ تماسی نگهدارید تا خشک شود. پس از اجرا لازم است یک سطل از مواد [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] مخلوط کنید. و شروع به اجرای اولین لایه اپوکسی نمایید. سپس 24 ساعت صبر کنید تا لایه خشک شود. سپس اقدام به بررسی مشکلات احتمالی کنید.
حدودا 12 تا 16 ساعت صبر کنید تا فیلر و بتونه ای که در درزها ریخته اید خشک شوند.
سپس لایه دوم اپوکسی را اجرا کنید. و به مدت زمان 24 ساعت اجازه دهید کاملا خشک شود. در این بازه زمانی به هیچ وجه بر روی آن تردد نکنید.

مزایای اجرای کف پوش اپوکسی

پس از آشنایی کامل با مراحل اجرای کفپوش اپوکسی لازم است مزایای این نوع کفپوش را نسبت به سایر کفپوش ها بدانید که برخی از آن ها عبارت اند از:

  1. 1. پوشانندگی عیوب و زیبا سازی ظاهر
  2. 2. دارای صرفه اقتصادی
  3. 3. دارای مقاومت کافی در برابر ضربه
  4. 4. دارای مقاومت کافی در برابر حریق و حرارت
  5. 5. عدم تاثیر پذیری از مواد شیمیایی و عدم واکنش با آن
  6. 6. قدرت ماندگاری طولانی مدت
  7. 7. حفاظت از سطح های زیرین
  8. 8. نگهداری و نظافت آسان
  9. 9. انعکاس نور و دارای ایمنی بالا
  10. 10. تحمل وزن وسایل نقلیه سنگین
  11. 11. نظافت آسان به دلیل عدم نفوذ غبار و ذرات در درزها (داشتن سطح صاف)