پلی یورتان از ترکیب دو ماده شیمیایی پلیمر و یورتان ساخته شده است؛ اگر بخواهیم به زبان ساده تر به تعریف این ماده مهم بپردازیم تا برای تمامی مخاطبان این مطلب، گویا و واضح باشد، می توان گفت که یک ماده پلاستیکی بسیار کاربردی می باشد که به دلیل مزایای زیادی که دارد، جزو محصولات مهم و حیاتی در زندگی امروز انسان ها در تمام دنیا به شمار می رود.این ماده به شکل های مختلف مانند : ابزار پیش ساخته پلی یورتان در ساختمان سازی، در لباس و کفش، بسته بندی مواد غذایی و… مورد استفاده قرار می گیرد.شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی در ساخت صندلی ماشین مخصوص نوزاد هم، پلی یورتان به کار برده شده است.


در واقع شما هر کجا که باشید با نگاهی به اطرافتان، می توانید محصولات مختلفی مانند : مبلمان و تشک و… که از این ماده مهم ساخته شده را مشاهده نمایید! بنابراین ضروری است که با ابزار پلی یورتان بیشتر آشنا شده و بدانیم که چه اثراتی در زندگی امروز و آینده ما، به جا خواهد گذاشت؟ در حوزه ساختمان سازی، نصب ابزار پیش ساخته پلی یورتان به منظور طراحی دکوراسیون داخلی منازل صورت می گیرد و از دیگر مشتقات پلی یورتان در عایق ها، روکش های ضد آب برای لوله ها استفاده فراوانی می گردد. این ماده بی خطر، به دلایل مختلفی از جمله : وزن کم و ماندگاری بالا و استفاده آسان در قیاس با دیگر مصالح ساختمانی مثل : سیمان و چوب و… دارای تقاضای بیشتری در بازار می باشد.


علاوه بر موارد گفته شده، تنوع در طرح های مختلف ابزار پیش ساخته پلی یورتان نیز از جمله نکات مهمی است که آن را به متریالی محبوب، در میان افراد تبدیل کرده است. به عنوان مثال، پانل دیواری فوم پلی یورتان به گونه ای طراحی شده که مانند سنگ و چوب واقعی به نظر بیاید و از این رو از پانل های مصنوعی، به منظور بازسازی خانه ها و ایجاد انواع تزئینات دیوار استفاده می گردد..
پیشنهاد می کنیم مطلب مراحل انجام گچکاری و گچبری را هم مطالعه کنید.


یکی دیگر از دلایل تقاضای بالای این پانل های دیواری این است که این متریال در مقایسه با نمونه های واقعی، دارای وزن کمتر بوده و پهنای آن نیز کمتر می باشد. بنابراین برای کسانی که دارای محدودیت فضا در منازلشان هستند، می تواند انتخابی بی نظیر باشد.


آیا پلی یورتان خطرناک است؟
در بخش قبلی به مزیت ها و امتیازهای استفاده از ابزار پیش ساخته پلی یورتان، نسبت به سایر متریال ها اشاره کردیم؛ اما سوال مهمی که در این میان مطرح می گردد، این است که آیا با وجود کاربرد فراوان این ماده، می تواند تهدیدی برای سلامتی انسان ها به حساب بیاید؟ ما در زندگی روزمره خود همواره به ارزش غذایی محصولات مختلفی که مصرف می کنیم، اهمیت می دهیم و در فروشگاه ها به ارزش غذایی محصول مورد نظر و میزان کالری آن، توجه می نماییم. در واقع دغدغه مهم ما این است که از رفع نیازهای ضروری خود و سلامتی بدنمان، اطمینان حاصل نماییم.


همین موضوع هم در ساخت و ساز ساختمان ها با خرید اینترنتی ابزار پیش ساخته پلی یورتان صدق می کند؛ همواره تلاش می گردد که از تجهیزات با کیفیت و امنیت بالا، استفاده گردد. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است این مصالح ساختمانی، ضرری برای سلامتی ما نداشته باشند؛ چرا که هوای اطراف آن را تنفس می نماییم و لازم است که مواد شیمیایی مضر از این متریال ها متصاعد نگردد. در پاسخ به این دغدغه مهم باید بگوییم که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (epa) غیر سمی بودن پلی یورتان را تایید نموده است. پانل های دیواری هم که در بخش قبل به آن اشاره نمودیم، چنانچه در مقابل نور خورشید قرار بگیرند هیچ نوع ماده شیمیایی و یا گازی از خود متصاعد نمی کنند.


بهتر است مطلب ​آشنایی با انواع مختلف گچبری در هنر معماری ایران را هم بخوانید.


اتحادیه تولید کنندگان ایزوسیانات اروپا نیز فوم پلی یورتان را ماده ای بی خطر معرفی کرده است. بنابراین استفاده از ابزار پیش ساخته پلی یورتان می تواند انتخابی مطمئن و درست برای نیازهای مختلف افراد باشد.


منبع : ابزار پیش ساخته پلی یورتان دکارت استور