سلامنقل قول:
نوشته اصلی توسط CivilF [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
مهندس میشه لطفا بیشتر توضیح بدید؟
نمایش نسخه قابل چاپ
سلامنقل قول:
نوشته اصلی توسط CivilF [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
مهندس میشه لطفا بیشتر توضیح بدید؟
با سلام
همانطور که دوستان فرمودند قرار دادن مهاربند در باکس پله صحیح نیست
مشکل اساسی این است که اتصال کاملی با دیافراگم سقف جهت رد و بدل کردن نیروها بین بادبند و سقف وجود ندارد مثلا در کنار داکتهایی که اتصالی به سقف ندارند بهتر است که بادبند قرار نگیرد
در دهانه ای که تیر میان طبقه وجود دارد و اجرا و مدلسازی آن مشکل ایجاد می کند چون مهاربند با تیر میان طبقه پله برخورد می کند
در راستای طولی هم شمشیری های پله هستند که اگر شمشیریها را در کنار ستون قرار دهیم و بادبند را در آکس ستونها قرار دهیم این مورد مرتفع می شود و مهاربند را می شود اجرا کرد ولی اینکار درست به نظر نمی رسد و کلا بهتر است که در باکس پله بادبند قرار نگیرد
همکار گرامی:sara.arch:
با سلام-بزبان ساده:بنظر بنده :بزرگترین دلیل: این است که :فضای باکس پله ها-باکس نورگیر ها-داکتها-و...در واقع در برابر برش پایه زلزله و بار گسترده با دهای سهمگین وقدرت مکش شدید انها(مانند طوفانهای کاراییب وفلوریداو جنوب شرقی اسیا) -"یک خالی گاه"محسوب می شوند. پیچیدن حتی بادهای معمولی در راه پله ها وراهروها وزیر پیلوت اپارتمانها و یا احساس لرزه کامل در موقع عبور وسائل نقلیه سنگین در این نقاط سازه بعلت :همین : تهی بودن این فضاها ودر واقع عدم سختی واینرسی کافی انها در مقایسه با سایر قسمتهای سازه که با میانقابها پر شده اند -می باشد. البته در سازه های بتنی با اجرای دیوار های برشی بتنی (در سازه های معمول مسکونی با ضخامت :20 تا25 سانت) مسلح -بعلت سختی بالای انها از فرض دو عدد ناودانی یا نبشی بادبند اسکلت فولادی-در باکس پله ها با محاسبه دقیق ایجاد هسته مقاوم -این اشکال سازه های فلزی وجود ندارد. ودر واقع ما : "خالی گاه وفضای تهی" به شدت اسکلت فلزی -بعلت ایجاد صلبیت واینرسی بیشتر بتن نداریم. البته با نصب ایزولاتور ها در حالی که شمشیری ها در دل ستونهای جانبی با اتصال درست نصب شوند وبادبندها کامل در چهار طرف اجرا شوند(وحالت یک سیستم خرپایی مستوی-مستطیلی-عمودی ایجاد شود) وایزولاتورها در گره های اتصال این خرپاهای عمودی در گره های بحرانی(مقاطع نیرو های فشاری وکششی حداکثر) اتصال به ستونها نصب گردند -می توان این ایراد را برطرف نمود. اما در کشور ما بعلت بالا بودن قیمت این ایزولاتورها(وارداتی با ارز ازاد) -وعدم اگاهی صاحب کاران از عملکرد انها (صاحب کارانی که بعلت همین عدم اگاهی حتی در زدن بادبندهای سازه مشکل دارند وطفره می روند وفکر می کنند اینها را مهندس سازه زیادی! ودست بالا! گرفته است) چون مانند ژاپن وکره -ارزان وعملی نیست-لذا همان بهتر که در اسکلت فلزی تا زمانی که فرهنگ مقاوم سازی سازه ها را نیاموخته ایم -این بادبندها در این فضاها اجرا نشوند.:12:
ضمن تشكر از مشاركت دوستان در ادامه بحث خواستم موضوع ديگري را ادامه بحثمان قراردهم : اجراي اتصالات در ساختمانهاي فلزي وبتني ... يه موردي كه خيلي باهاش برخوردداشتيم اجراي اتصال ساده درسازه هاي فلزي ميباشد كه معمولا با اجراي يك نبشي نشيمن ونبشي اسمي فوقاني تامين ميگردد منتهي بحثي كه هست اينه كه به جرات ميتوان گفت 99درصد موارد اين اتصال را كامل مفصل اجرا نمي نمايند چراكه همانطور كه مستحضريد دراتصال ساده بانبشي در نبشي نشيمن بايستي بعد عمودي نبشي جوشكاري شود و دربعد افقي آن تنها برگشت جوش (طولي درحدود 20درصد بعدنبشي ) بايد اجراگردد ودرنبشي اسمي فوقاني برعكش آن فقط بعد افقي نبشي جوشكاري بايد گردد. ليكن هرچه من وشما مي بينيم جوشكاري دورتادور نبشي ميباشد كه با عث نيمه گيردار شدن اتصال شده وپيچش ناخواسته ( كه مدنظر طراح نبوده ) به ستون تحميل ميگردد . منتظر نظرات مهندسين گرامي ميباشيم ...