در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را
فراموش کرده اید از طریق
ايــن ليـــنک
آنرا بازیابی کنید.
سلام مهمان گرامي؛
خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق
ايــن ليـــنک
ثبت نام کنيد.
5 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: admin,CivilF,memar1373,sara.Architect,SIAMAK-TORKASHVAN7
براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...
ممنون مهندس واقعا عالیییییی و جامع بود. سپاس.![]()
کاربر مقابل پست sara.Architect عزیز را پسندیده است: mehrdad52
بــــــه یــــاد داشـــتـه بـــــاش :
آیـــــنـده کــــتـابـی اســت کـــه امــــروز مــــی نـــــویــسی
پـــــس چــــیـــزی بــــنـویـــس کـــه فـــــردا از خــــوانــدن آن لـــــذت بــــبـری . . .
با سلام
توسط لینک زیر می توانید انرا دانلود کننید:
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
با تشکر از جناب مهندس [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] به خاطر این فایل ارزشمند
لطفا فایلها را در آپلود سنتر سایت آپلود کنید چون دانلود کردن از سایتهایی مثل مدیافایر دردسرهای خاص خود را دارد و ممکن است پس از مدتی این سایتها فایلها را از سرور خود پاک کنند همچنان که قبلا هم این کار را کرده اند
با تشکر
4 کاربر مقابل پست admin عزیز را پسندیده اند: CivilF,mehrdad52,sara.Architect,SIAMAK-TORKASHVAN7
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ][تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
----------------------------------------------------------
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
سلام
بحث خیلی خوبی هست بهسازی و مقاومسازی
اگر دوستان مطلب داشته باشن باز، بشه این تاپیک رو بیشتر بسط داد و مطالب خوبی قرار داد، خیلی خوب میشه
من مقداری رو مقاومسازی کار کردم
خوشحال میشم از مطالب خوب و به روز در این زمینه بیشتر مطلع بشم و تبادل نظر کنیم
3 کاربر مقابل پست CivilF عزیز را پسندیده اند: admin,mehrdad52,sara.Architect
با سلام وعرض تشکر از شما همکار محترم از فایل مفید-جامع و هشدار دهنده :بهسازی لرزه ای سازه ها:
جناب مهندس :من نقطه نظرات خود را بشرح ذیل تقدیم می دارم: والبته خلاصه وفاکتور گرفته-واین کار را بعنوان گشایشی برای :ایجاد بحث علمی ونقطه نظرات دیگر دوستان -انجام میدهم .امید در بحث شرکت کنند واز میان برخورد ارا من شخصا بیاموزم.که رسالت اصلی این سایت -به تصور بنده -چنین بوده وهست. اما بعد:
1-نخستین گام در تقویت سازه ها در برابر زلزله ونیروهای جانبی (باد وزلزله) اول :اهمیت خود سازه است(I:عمومی:بیمارستان-مراگز اب وبرق و...) و بعد اینکه از نظر اقتصادی وبراورد هزینه های سنگین ارزش ان در عملکرد بعد زلزله چقدر است.البته این دلیل نمی شود سازه های مسکونی مردم (یا 90 درصد سازه ها ومحل زندگی مردم را از قلم بیاندازیم).اما باید ه امدادها ونیازهای بعد زلزله اولویت داد.لذا در طراحی سازه های عمومی باید بیشتر اهمیت داد وهزینه کرد.
2-سالهاست شخصا شاهدم :ایین نامه 2800 بطرز محافظه کارانه وزیرکانه ای از ارائه تعریفی صریح -قاطع-و شفاف خودداری و:از "تراز واقعی پی" و محل اثر برش پایه - بصورت مبهم وکلی صحبت می کند.:این نقطه اثر یا محور صفحه اثر نیروی برش پایه را شما همکاران عزیز:کجا در نظر می گیرید؟.: الف:زیر فونداسیون وروی بتن مگر.ب: در مرکز ثقل فونداسیون؟.-ج:در تراز صفحه کف ستون؟. اینکه کلی گفته شود :ترازی که از ان پی شروع می شود :مبهم و کلی گویی است. کدام تراز؟.
3-پایداری سازه اگر علیرغم اسیب هایی که خورده وهنوز سر پاست قابل اطمینان هست؟.فقط استاتیکی وبه بارهای ثقلی و قائم ایستا یی دارد.؟. خسارات وارده به سیستم های دفاعی ولزه بر(بادبندها ودیوار برشی ) در حد قابل تعمیر وجبران هست؟.
4- مهمترین مسئله (از نظر شخصی من): ایا سازه در تغیر مکانها اگرچه برپا مانده:اما وارد مرحله خمیری شده ومفاصل پلاستیکی متعدد در ان ایجاد گردیده اند.؟-قطر ترکها در اعضای بتنی از 3 میلیمتر به بالاتر است؟.می توان با پر کردن ترکها وشاتکریت و این قبیل تمهیدات سازه ا باز سازی شده تلقی نمود؟و از ان دوباره استفاده نمود؟-نظر شخصی من :"خیر " وپاسخ منفی است.!.ایا شما خود حاضرید زیر چنین سقفی که ترکهای ورود سازه به حوزه زیر سطح دیاگرام هوک ان به نزدیکی نقطه تسلیم رسیده است زندگی کنید؟. یکی از دلایل من در اکراه از روش محاسبه پلاستیکی وبه حد رسانیدن تا حتی ترکهای مجاز (برابرایین نامه ) همین است. حتی با فرض ترک تا زیر 3 میلیمتر وفرض 1 میلی متر - نمایانگر عبور سازه از حد تنش مجاز والاستیک هست. و در زلزله های بعدی تمهیداتی مثل یک ورقه شاتکریت -یا بست زدن وسنجا ق فولادی -با عرض معذرت از نظر حقیر- حکم :همان :بند زدن سبوی شکسته را دارد. وخود شما با تمام این تعمیرات سطحی(چون نمی توانند عمقی باشند-چرا که عمقی هزینه تقریبا برابر ساخت دوباره است.).حاضرید خود یا خانواده اتان را زیر چنین سقفهایی اسکان مجدد دهید؟. اغلب ایراد بر روش تنش مجاز والاستیک گرفته می شد ومی شود که اقتصادی نیست. اما در نظر گرفته نمی شود که بخاطر ظرافت مقاطع و صرفه جویی سازه را تا نزدیک تسلیم وبه حد نهایی محاسبه ونزدیک کردن -کار را برای واردکردن سازه بسوی تشکیل مفاصل پلاستکی وانهدام هموار وتسریع می سازد-اگر چنین نیست -می توان به قابهای محاسبه شده با این روشها در سازه هایی که اداری یا بخش خصوصی عمده بودند در زلزله های طبس-بم-منجیل و...نگاه کرد.ایا فقط سازه های سنتی مردم تخریب شد؟. من در سفر خود باین نقاط در چند روز بعد زلزله(سعی می کنم در تایپیک های بعدی دراین باره صحبت نمایم .در اینجا مجال نیست -مفصل است.). به تصاویربعد از زلزله ومفاصل پلاستیک(به عکسهای اعوجاج ستونها وخرد شدن میانقابها دوباره نگاه کنید-در فایل مهندس مهرداد) -مخارج تعمیرات وگاه عدم امکان واجبار به ساخت مجدد بسیار بیشتر از فرض ضخامت های بیشتر محاسباتی الاستیک وتنش مجاز می شود؟. قضاوت عادلانه کنیدبدون جانبداری و تحت تاثیر ایین نامه ای لطفا.! -فقط قضاوت مهندسی خودتان واتکا به ندای ناشی از تجربیات خودتان.
5-واما تمرکز ما در طراحی روی چه مواردی بهتر است باشد؟:
1لف:سختی سازه را افزایش دهیم؟.ب-شکل پذیری را زیاد کنیم؟.ج-انرژی زلزله را جذب وکاهش داده ومستهلک کنیم؟.
الف:سختی را با بادبندی در اسکلت فلزی ویا بتنی(سیستم مختلط) و یا دیوار برشی بتنی در اسکلت بتنی وفلزی(با تمهیدات واتصالات خاص بین بتن ومیله گردها وستونهای فلزی) و تسلیح میانقابهای اجری بین ستونها افزایش داد وبالابرد. البته برخلاف تصور برخی از دست اندرکاران سختی زیاد چندان مطلوب نیست-باید نرمی وحتی ایجاد نرمی در حد کنترل شده(اینهم نه در حد افراط وتفریط مانند سختی در حد متناسب ومتعدل) را در طراحی لحاظ کرد. این نرمی محدود حالت انعطاف پذیری در تغیر مکانهای سازه در مدهای ارتعاش را می دهد. ومی تواند بخشی از انرژی را مستهلک کند. سختی زیاد باعث تمرکز وتراکم انرژی زلزله وحالت گیسختگی ناگهانی ویا انفجاری میانقابها را تشدید می کند(رزونانس). طبقات پیلوت(پارکینگ) که بسیار متداول هستند -بعلت رفتار سریع نرمی فوق العاده در تغیر مکانها خطرناک وبحرانی هستند.والبته راهکارها وتمهیداتی وجود دارد که باید با نظارت دقیق مهندس سازه تک به تک اتصالات برابر انها اجرا گردد
ب- افزایش شکل پذیری :که مختصری بالاهم اشاره شد-می توان از jacketing-ژاکت کردن یا در واقع پوشاندن محیطی ستونهای فرض بتنی با صفحات فولادی یا خود بتن مسلح ویا دور پیچ کردن مثل خاموتهای دایره ای صلبیت بیشتری ایجاد نمود.
ج- با نصب ایزولاتورها در( base isolation)-بصورت بالشتک هایی فرضا پلیمری یک سطح جدایی بین سازه اصلی در محل اتصال پایه به فونداسیونها ایجاد نمود.وقابلیت تغیر شکل جانبی وجذب استهلاکی انرژی را افزایش چشمگیری داد.در واقع بنظرم این بهترین حالت مقابله در میان موارد بالاست. کمک فنرهای وسکوز می توانند در محلهای بحرانی گره ها در اتصالات پل به سنونها هم باشند -یعنی فقط مختص به اتصال ستون به صفحه کف ستون نباشند. در ژاپن -کره-سنگاپور-مالزی سالهاست شرکتهای معروف:میتسوبیشی-سونی-...انها را بصورت دستگاه کامل مانند کمک فنر ماشین با سایزهای مختلف وسفارشی تولید می کنند..ودر بازار ساختمانی انها فراوان وجود دارد.
صحبت وبحث در این رابطه بسیار است ودر این چند جمله تمام نمی شود .واگر فرصت شد در ادامه -بعد موارد بیشتری را خواهم اورد.بیشتر هدفم گشودن ومدخل : بحث وشنیدن صحبت دوستان وهمکاران بود.
یک فایل نیز برای خاتمه موقت باین بخش ضمیمه می کنم -امید مورد پسند قرار گیرد. [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]![]()
ویرایش توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 : ۰۹ ۱۱ -۱۳۹۳ در ساعت 11:51
3 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,mehrdad52,sara.Architect
تشكر مينمايم از توضيحات مبسوطي كه مهندس تركاشون عزيز ارائه فرمودن ( نظير بحث تراز انتقال برش پايه به زمين و بحث سختي وشكل پذيري ) وبمنظور بسط موضوع ميخواستم نظر دوستان را جويا شوم كه بنظر شما قراردادن مهاربند دركنار بر خارجي راه پله ميتواند كار درستي باشد يا خير ؟ واز طرفي مگر مهاربند نبايد به كف صلب متصل باشد تا بصورت صحيح نيروهاي وارده از سقف وستونها بگيرد و به تراز پائينتر منتقل نمايد ؟ كه بعضا مشاهده ميشود طراح بنا به ملاحظات معماري دست به اين كار ميزنند ... دوستان اين تنها گوشه كوچكي از بحث مقاومسازي لرزه اي بود واميدوارم نظرات خودرا مطرح فرمائيد وموارد ديگري هم به بحثمان اضافه شود ...![]()
3 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: admin,sara.Architect,SIAMAK-TORKASHVAN7
براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...
با عرض سلام و احترام خدمت اساتید گرامی
به نظر من در کنار باکس راه پله میتونیم در راستای طولی اش بادبند بزاریم چون در این راستا به سقف سازه متصل میشه و در گرفتن بار جانبی موثر واقع میشه. ببخشید اگه جامع نیست، هدفم اینکه لطفا بیشتر برای من توضیح بدید. ممنون از لطفتون. با تشکر از شما![]()
2 کاربر مقابل پست sara.Architect عزیز را پسندیده اند: mehrdad52,SIAMAK-TORKASHVAN7
بــــــه یــــاد داشـــتـه بـــــاش :
آیـــــنـده کــــتـابـی اســت کـــه امــــروز مــــی نـــــویــسی
پـــــس چــــیـــزی بــــنـویـــس کـــه فـــــردا از خــــوانــدن آن لـــــذت بــــبـری . . .
با سلام و احترام
در ادامه بحث آقای ترکاشون :
1- در رابطه با اهمیت سازه ها: هرچه اهمیت سازه بیشتر باشه مسلما ضوابط براش سخت تر میشه و مسلما هزینه ساخت بالاتر میره. در رابطه با سازه های مسکونی هم به صورتی طراحی میشه که خطر جانی وجود نداشته باشه. اما باید هزینه رو در نظر گرفت.
2- در رابطه با محل اثر برش پایه: محل اثر برش پایه رو معمولا به دو حالت میگیریم: اگر ترازی که پی از آن شروع میشه هم سطح زمین باشه، و در پایینتر از سطح زمین دیگه سازه ادامه نداشته باشه، همون میشه محل اثر برش پایه. اما اگر پایینتر از سطح زمین هم سازه ادامه پیدا کرده باشه، دو حالت داریم: اگر سازه جدا باشه میشه باز تراز پی (یعنی همون سطح بالای پی یا سطح کف ستون) اگر متصل باشه به اطراف، محل اثر نیروی برش پایه میشه سطح بالایی زمین
3- رو دقیق متوجه نشدم. ولی تحلیل غیرخطی انجام میشه رو سازه موجود، و اعضایی که تخریب شدند، اگر سازه سرپا باشه و پاسخگو باشه و اعضای باربر جانبی و یا حتی در برخی قسمتها اعضای تیر، قابل تعویض باشند، تعویض میشوند. و با سازه موجود تحلیل غیرخطی انجام میشه تا دیده بشه که سطح عملکرد مورد نظر رو پاسخگو هست یا نه. در برخی قسمتها هم میشه تقویت انجام داد (ستون)
4- فکر میکنم در قسمت 3 کمی در این رابطه توضیح داده شده باشه. شرایط موجود بررسی میشه و باید دید که مقاومسازی پاسخگو هست یا نه. بحث هزینه باید در نظر گرفته بشه و ...
کاربر مقابل پست CivilF عزیز را پسندیده است: mehrdad52
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)