-
تاریخچه سقف عرشه فولادی
در سال 1742میلادی، پل مالوین شیمی دان فرانسوی برای اولین بار راهکاری برای روکش دار کردن فولاد ارائه داد. وی با آغشته کردن آهن در مقدار زیادی روی ذوب شده توانست آهن روکشدار تولید کند.
در سالهای اخیر دهه 1820 برای اولین بار معمار و مهندس هنری پالمر آهن با روکش گالوانیزه را کنگره دار کرد. این مصالح جدید فولادی درصنعت ساخت و ساز به جهات وزن کم، مقاومت بالا در برابر خوردگی، استحکام بالا، سهولت در اجرا و حمل و نقل آسان در کوتاهترین زمان به رایج ترین و عمده ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز در کشورهایی نظیر استالیا، نیوزلند، ایالات متحده و چندی بعد در کشورهای انگلیس و هند و دیگر کشورهای اروپایی تبدیل شد.
معمار هنری پالمر برای تولید سقف مرکب متال دک یا همان عرشه فولادی از فولاد با درصد پایینی از کربن استفاده میکرد تا اینکه با گذشت زمان این آلیاز جای خود را به فولاد نرم داد.
سال ها بعد فناوری طراحی و تولید سقف های [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...] (عرشه فولادی) با تغییرات و پیشرفت چشمگیری روبرو شد و در صنعت ساختمان و ساختمان سازی به رایج ترین و شاخص ترین مصالح در اجرای سقف تبدیل شد.
سقف های [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...] (متال دک) در ابتدا تنها به عنوان قالب درجا برای بتن ریزی سقف های معمول مورد استفاده قرار میگرفتند تا اینکه چندی بعد مهندسین خبره در این خصوص دریافتند که با ایجاد این بند و بست ها به منظور کاربری بتن و عرشه فولادی در کنار هم، پس از سخت شدن بتن از قابلیت سازه ای این عرشه فولادی نیز بطور مرکب در مرحله بهره برداری بکارگرفته شود.
در دهه میلادی 1980 با کسترش تکنولوژی سقف عرشه فولادی/متال دک، شرکت ها بزرگ بسیاری در این امر شروع به فعالیت کردند و همواره به سرعت شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون اجرای سقف عرشه فولادی در صنعت ساخت و ساز هستیم.
-
عرشه فولادی
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]سقف*هایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورق*های فولادی گالوانیزه ذوزنقه*ای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقف*ها مورد استفاده قرار می*گیرد از سایر سقف*ها متمایز می*شود و البته با استفاده از آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی این ورق فولادی، این نوع سقف اجرا می*شود. از بخش*های اصلی سقف*های کامپوزیت عرشه فولادی باید به تیرهای فرعی مورد نیاز در بین تیرهای اصلی سازه اشاره نمود
سقف عرشه فولادی یک المان سازه*ای مستطیل شکل هستندکه به عنوان سطح یک طبقه یا سقف عمل می* کنند. عرشه از نورد شدن ورق*های باکیفیت فولاد ساخته* می* شود و به گونه *ای طراحی می *گردد که روی تیرهای سقف گسترده شود. تنوع ضخامت، شکل و عمق عرشه امکان اجرای دهانه *های با طول متفاوت و در شرایط مختلف بارگذاری را ایجاد کرده است. همچنین با اتصال عرشه به سازه اصلی، می*توان از عرشه به عنوان یک دیافراگم، که مهار جانبی برای سازه ایجاد می* کند، بهره برد.
بتن ریزی در این سقف از سطح بسیار صاف ویکپارچه برخوردارست که پس از آن نیاز به کف سازی و پوکه ریزی نمی باشد وبا سرعت بالا آماده عملیات نازک کاری می باشد.
در این سیستم،قالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان می باشد، حذف گردیده و اجرای سقف را با سرعت بالا عملی می کند و این امکان وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تاسیساتی به صورت یکجا نسبت به بتن ریزی تمام سقف وطبقات اقدام نمود. نصب ورقه ها بدون جوشکاری و فقط بامیخ های فولادی انجام می شود. ویژگی های سقف عرشه فولادی(متال دک) :
حذف قالب بندی
حذف تیرهای فرعی
حذف میلگردهای کششی
نصب بدون جوشکاری و با میخ های فولادی
تامین ایمنی کارگاه و حداقل فضا برای دپو
امکان بتون ریزی کلیه طبقات در یک زمان
وزن کمتر سقف موجب کاهش وزن سازه و سبکتر شدن اسکلت و فونداسیون ساختمان خواهد شد.
در ساختمان های اسکلت فلزی وزن فولاد تا ۲۲ کیلوگرم برمترمربع کاهش خواهد یافت.
نیاز به اثبات لرزش در این سقف ها به میزان قابل توجهی کمتر از سقف دال بتونی و یا مشابه می باشد.
سرعت اجرا تا یازده برابر اجرای سقف دال بتونی و یا سقف تیرچه و بلوک می باشد .
مقاومت این نوع سقف در برابر آتش سوزی چندین برابر سایر انواع سقف ها می باشد .
برشگیرهای (گل میخ*ها) خاصی که در این نوع سقف مورد استفاده قرار می*گیرند به جهت نوع مصالح و روش خاص اجرا، از نقاط قوت این نوع سقف محسوب می*شود. قطر این برشگیرها حداکثر ۲۰ میلیمتر و ارتفاع آنها با توجه به شکل ورق فولادی متغیر می*باشد و در نهایت حداقل ارتفاع گل میخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه*ای اندازه*گیری می*شود از ۴۰ میلیمتر نباید کمتر باشد. این گل میخ*ها به وسیله دستگاه جوش قوس الکتریکی به خصوصی که Stud Welder خوانده می*شود به بال تیرهای سازه*ای جوش می*شود.
مزایا [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...] :
۱. سرعت :
سریعترین نوع (تحویل ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع در یک روز)، کاهش بیش از ۵۰% زمان اجرای سقف ها، عدم نیاز به شمع گذاری، نصب آسان، امکان بتن ریزی همزمان چند سقف، حذف عملیات قالب بندی و باز کردن مجدد
۲. سبک بودن :
کاهش حدود ۲۵% از بار مرده سقف۱۰ تا ۳۰% ، صرفه جویی در فولاد سازه فلزی۴۰ تا ۷۰% ، صرفه جویی در مصرف میلگرد سقف۱۰ تا ۱۵% ، صرفه جویی در مصرف بتن، امکان حمل ورق عرشه فولادی تا ۲۵۰۰ متر مربع در یک تریلر
۳.صرفه اقتصادی :
کاهش بیش از ۵۰ درصدی در هزینه اجرای اسکلت، بازگشت سریع سرمایه ، کاهش هزینه های بالاسری نظارت و اجراتخصیص حداکثری وام صنعتی سازی، کاهش هزینه های کارگاهی
معایب سقف*های عرشه فولادی :
۱*. سختی استفاده در اسکلت*های بتنی به همراه الزام تمهیدات خاص
۲. با مقایسه سقف*های معمول در صنعت ساختمان مانند تیرچه بلوک (تیرچه فلزی یا بتنی)، دال بتن مسلح، سقف*های کامپوزیت (مرکب) *می*توان گفت که سقف*های عرشه فولادی یکی از ایمن*ترین و اقتصادی*ترین سقف*هائی است که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است
کاربرد عرشه فولادی :
سقف عرشه فولادی برای استفاده در سازه*های مختلف از جلمه موارد زیر به کار می*رود.
با صفحات سیمانی سبک مانند LSF و CSF، PBS، LGS *.
در سازه*های صنعتی پیش ساخته سبک
برای سازه*های اسکلت فلزی سبک و سنگین (مدرن، سنتی، صنعتی و نیمه صنعتی)
برای سازه*های اسکلت بتنی با حذف قالب بندی، تیرچه، بلوک و کم کردن حجم بتن سقف می*تواند مورد استفاده قرار گیرد.
انواع [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...] از نظر موارد مورد :
مجموعه سقف عرشه *فولادی به دوقسمت تقسیم می *شوند:
۱.عرشه* های مورد استفاده در بام* ها
۲. کف* های مرکب عرشه فولادی
۱. عرشه* های مورد استفاده در بام* ها
عرشه* های فولادی مورد استفاده در بام، اعضای سازه *ای هستند که عملا در همه بام* های مسطح قابل استفاده هستند. این عرشه* ها قطعات مستطیل شکلی هستند که روی تیرها و تیرچه* های بام گسترده می* شوند تا یک سطح صاف و یک دست و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی ایجاد گردد. این عرشه* های فولادی به عنوان زیرلایه برای مصالح مختلف ساخت بام مانند بام* های *ساخته شده از لایه های آسفالت (built up roofing)، سقف* های غشایی و یا سقف* های با ورق*های فولادی عایق می* باشند. عرشه* های بام همچنین در اشکال غیرمعمول شیبدار و یا منحنی شکل نیز به کاربرده* شده *اند.
۲. کف* های مرکب عرشه فولادی
کف* های عرشه فولادی مرکب شامل عرشه* های فولادی و بتن مسلح درجا که روی آن اجرا می* گردد می* شود. عرشه نه تنها به عنوان قالب ماندگار برای بتن عمل می* کند، بلکه به وسیله برش*گیرهایی که روی آن نصب می* شود، اتصال برشی قابل توجهی را با بتن ایجاد می*کند، به طوری که با سفت شدن بتن و افزایش مقاومت آن، دو ماده (فولاد و بتن) به صورت ترکیبی با هم عمل می* کنند.
هنگامی که سقف* عرشه فولادی برای اولین بار معرفی شدند، در ابتدا به عنوان قالب ماندگار برای دال های بتن مسلح به کار برده شدند. این نوع از قالب* ها موجب کاهش در هزینه و زمان ساخت دال ها نسبت به حالت استفاده از قالب *های سنتی شدند. علاوه بر آن مواردی هم وجود داشتند که عرشه فاقد پوشش بتنی بود و به تنهایی بارها را منتقل می* کرد. نام این نوع از عرشه* ها، عرشه غیرمرکب است. در دهه ۱۹۶۰، عرشه* های فولادی به یک سری ابزار مکانیکی برای قفل شدن بتن و عرشه فولادی مجهز شدند. با قفل شدن عرشه* های فولادی در بتن، عرشه* ها تبدیل به اجزای تحمل لنگر مثبت در بتن مسلح شدند. علاوه بر آن، عرشه به عنوان قالب بتن نیز عمل می*کرد. مقطع مرکب حاصل به عنوان دال مرکب عرشه فولادی شناخته شد.
عملکرد :
سقف عرشه* فولادی دارای دو عملکرد اصلی هستند:
در طول بتن *ریزی، سقف عرشه *فولادی وزن بتن تر و میلگردها را به همراه بارهای موقت ناشی از فرآیند ساخت تحمل می *کنند. به این ترتیب معمولا نیازی به استفاده از جک در زیر دال، تا زمان گرفتن بتن، نیست.
در طول بهره بر*داری، عرشه *ها در ترکیب با بتن برای تحمل بارهای کف *ها عمل می*کنند. این عملکرد ترکیبی به وسیله اتصال برشی و قفل شدن بتن و عرشه درهم به وجود می* آید. این قفل شدگی ناشی از برآمدگی* های روی عرشه (مشابه عاج*های میلگرد در بتن مسلح) و همچنین در اثر شکل خاص پروفیل این عرشه* ها می* باشد، که از جداشدن عرشه و بتن جلوگیری می* کند.
عرشه *ها همچنین ممکن است برای جلوگیری از کمانش پیچشی جانبی تیرها، ویا به عنوان یک دیفراگم برای کل سازه به کار روند. علاوه بر آن عرشه* ها به کمک میلگرد*های قرار گرفته روی آن و یا الیاف فولادی موجود در بتن، می توانند به کنترل ترک*های ناشی از اثرات انقباض بتن کمک کنند.
انواع پروفیل های مورد استفاده :
سقف عرشه *فولادی توسط شرکت*های مختلفی تولید می* شوند و اگرچه شباهت* هایی بین پروفیل*های تولیدی آنها وجود دارد، ابعاد و شکل دقیق آنها ممکن است متفاوت باشد. در کل دو نوع سقف عرشه فولادی از نظر شکل پروفیل موجود است:
پروفیل* های قفل شونده
پروفیل *های ذوزنقه* ای
کاربرد :
سقف* عرشه فولادی بیشترین کاربرد را در سازه* های اداری با اسکلت فلزی پیدا کرده است، اما آنها برای انواع مختلف سازه *ها که در زیر می *آیند نیز مناسب هستند:
ساختمان* های تجاری
ساختمان* های صنعتی و انبارها
آسایشگاه *ها
ورزشگاه* ها
مدارس
سینما ها
خانه های مسکونی
منبع :سازه افزار [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
-
قیمت سقف عرشه فولادی
به جز مواردی که در مقاله ی [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...] در رابطه با روند قیمت گذاری عرشه فولادی گفته شده یکسری دیگر از موارد در رابطه با قیمت سقف عرشه فولادی این جا گفته می شود .
افزایش و کاهش هزینه مواد اولیه مورد استفاده در تولید سقف عرشه فولادیجالب است بدانید که افزایش و یا کاهش هزینه مواد اولیه*ای که در ساخت و تولید این نوع سقف مورد استفاده قرار می*گیرد موجب افزایش قیمت سقف عرشه فولادی می*گردد. دو ماده اصلی نقش بسزایی را در تولید سقف عرشه فولادی ایفا می*کنند که شامل: قراضه و سنگ آهن می*باشند. درصورتی که موجودی این دو ماده برای تولید سقف عرشه فولادی کم باشد و میزان تقاضای تولیدکنندگان این نوع سقف برای دریافت این مواد زیاد باشد، قیمت این مواد افزایش پیدا می*کند و با افزایش قیمت مواد اولیه، درنهایت قیمت سقف عرشه فولادی نیز افزایش پیدا می*کند. اما درصورتی که موجودی مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت سقف عرشه فولادی زیاد باشد و میزان تقاضای تولیدکنندگان این نوع سقف برای مواد اولیه کم باشد، قیمت مواد اولیه کاهش پیدا می*کند و درنهایت قیمت سقف عرشه فولادینیز کاهش پیدا می*کند. توجه داشته باشید که افزایش و یا کاهش [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...] به کوچکترین موادی که در تولید آن نقش دارد نیز بستگی دارد، از آن*جایی که در ساخت سقف عرشه فولادی از فولاد زنگ* نزن استفاده می*شود و برای تولید این نوع فولاد از موادی مانند نیکل و کروم استفاده می*گردد درصورت افزایش قیمت این مواد نیز تعرفه سقف عرشه فولادی نیز افزایش پیدا می*کند و درصورتی که هزینه این مواد شیمیایی کاهش پیدا کند در نهایت قیمت سقف عرشه فولادی نیز دچار کاهش می*شود. [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]قیمت سقف عرشه فولادیحتی هزینه*های دیگر مانند هزینه*های انرژی*هایی که در ساخت و تولید سقف عرشه فولادی مورد استفاده قرار می*گیرد نیز درنهایت موجب افزایش و یا کاهش [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...] می*گردد چراکه ذوب* کردن و همچنین شکل*دهی سقف عرشه فولادی یکی از پرمصرف*ترین صنایع در بخش انرژی می*باشد. از این*رو تولیدکنندگان این نوع سقف ساختمانی باید علاوه بر بررسی افزایش و یا کاهش قیمت مواد اولیه و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید سقف عرشه فولادی، افزایش و یا کاهش قیمت انرژی*های مصرفی در این صنعت مانند نفت و گاز را مرتب بررسی کنند تا بتوانند هزینه سقف عرشه فولادی را به راحتی پیش*بینی کنند. بنابراین افزایش و یا قیمت تمامی مواد اولیه حتی کم*ترین مواد شیمیایی و همچنین انرژی*های مصرفی در این صنعت بر تعیین قیمت سقف عرشه فولادی تاثیر*گذار خواهد بود.هزینه حمل* و* نقل جهت صادرات و یا واردات محصولبخشی از تجارت برخی از کشورها را ساخت و تولید سقف*های عرشه فولادی و یا سایر صنایع فولادی تشکیل می*دهد به*گونه*ای که این کشورها [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...] را به سایر کشورها صادر می*کنند و با توجه به هزینه*ای که باید بابت حمل*و*نقل این محصول فولادی پرداخت کنند درنهایت سقف عرشه فولادی را با قیمت بالاتری به کشورهای واردکننده می*فروشند به*گونه*ای که کشورهای واردکننده این محصول باید هزینه حمل*و*نقل آن به*علاوه هزینه خود محصول را باهم به کشور صادرکننده پرداخت کنند.حتی برخی از کشورها مواد اولیه*ای که در ساخت این محصول مورد استفاده قرار می*گیرد را تولید و به کشورهای واردکننده این مواد اولیه صادر می*کنند از این*رو کشورهای واردکننده مجبورند هزینه حمل*و*نقل مواد اولیه به*علاوه هزینه خود مواد اولیه را به کشور صادرکننده پرداخت کنند و درنهایت سقف عرشه* فولادی را با قیمت بالاتری در بازار عرضه کنند.از این*رو هزینه حمل*و*نقل این محصول و یا حتی مواد اولیه آن جهت صادرات و یا واردات موجب افزایش [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]می*گردد. البته توجه داشته باشید که سیاست*های هر کشوری در محاسبه قیمت حمل*و*نقل کالا متفاوت می*باشد اما مهم*ترین نکته*ای که در خصوص حمل*و*نقل محصول وجود دارد و باید از سمت کشورها اجرا گردد تا هیچ *یک از تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران متحمل ضرر نشوند، انتخاب روش بین*المللی جهت حمل*و*نقل محصول می*باشد در غیر این صورت تمامی افرادی که در این صنعت مشغول کار هستند مانند تولید*کنندگان، فروشندگان و حتی خریداران متحمل ضرر می*شوند به*گونه*ای که تولید*کنند مجبور می*شود مواد اولیه را با قیمت بالایی خریداری کند و در بازار عرضه کند، فروشنده نیز مجبور است این محصول را با قیمت بالایی از تولیدکننده خریداری کند و درنهایت سودی که قرار است از محصول ببرد را بر هزینه بالای آن بیافزاید و هزینه محصول بیشتر از قبل شود و خریدار نیز با بالاترین قیمت خریداری کند در اصل علاوه بر اینکه تولید*کننده و فروشنده متحمل ضرر می*شوند، بیشترین ضرر را خریدار می*کند.
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
منوبع : آسمان خراش [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]