سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

توصییه های تجربی: اجرایی و فنی در راهسازی

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 4 از 4

موضوع: توصییه های تجربی: اجرایی و فنی در راهسازی

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    371
    پسندیده
    698
    مورد پسند: 1,135 بار در 354 پست
    میزان امتیاز
    1160

    توصییه های تجربی: اجرایی و فنی در راهسازی

    با سلام به کلیه دوستان وهمکاران واعضای محترم - بخصوص مهندسان: mehrdad52-bousheromran-admin-sarbaz 121-civilf-b,kariminia-جهان بین-صابری و با درود بی پایان به همکاران عزیزی که اکنون در گرمای روز و سرمای شب بیابانهای کویری این سرزمین پهناور با زحمات طاقت فرسای خود با احداث این راهها و نزدیکتر شدن شهر ها در واقع "راه وپلی " به نزدیکتر شدن قلوب مردم انها بیکدیگر می سازند. فصل اول :اشار ه هایی کوتاه ویاد اوری برخی مطالب وایتم ها: اگرچه همکاران این موارد را می دانند ولی قبل از مسایل اصلی بد نیست مروری سریع وکوتاه نموده وزودتر به موضوعات کاربردی به پردازیم. در خلال جملات اگر مواردی سیوال گونه در رابطه با ایین نامه ها ودستور العمل ها وکتب طرح می شود: دلیل وحمل بر رد انها نیست -چرا که نه من دران مقام وصلاحیت هستم ونه انها نا صحیح- برعکس یکی از بهترین دلایل درستی وصحت ایین نامه ها "این است که : توسط افراد اگاه وبا بالاترین درجات علمی نوشته می شوند-کار فردی نیست ودر حقیقت ایین نامه مجموعه ای از زیباترین تشکل حرفه ای -علمی است وباید انرا "شخصیتی حقوقی دانست"- دیگر اینکه :این شخصیت حقوقی برخلاف شخصیت حقیقی(فردی) ازانتقاد صحیح نه تنها ازرده نمی شود بلکه با میل وامتنان انرا می پذیرد ودر "به روز کردن وتصحیح خود می کوشد" -نمونه اشکار این :سعه صدر :ویرایش های سیستماتیک ایین نامه های جهانی مثل :2800 ایران- امریکا -اروپا و...است این ها را گفتم که در بحث خود به مواردی اشاره می کنم که خود در اجرا یا برخورد کرده ام یا در کارگاههای همکا رانم در طول این سالها شاهد بوده ام. 1-جسم راه:Natural Subgrade: متشکل از دو بخش اصلی است : زیر سازی ورو سازی. - 1-1: زیر سازی:Sub-Base: از انجا که زیر سازی یا ساب بیس بنظر من اهمیت بیشتری از رو سازی دارد واز انجا که این قشر مهم باید :"روی بستر زمین "موجود وطبیعی" به این مسیله دقت کنید: استحکام ومقاوم بودن ژیوتکنیکی خاک بستر طبیعی "حرف اول "را می زند. مثل استراکچر بتنی یا فلزی سازه ها که باید بر مقاومت مجاز ایمنی از خاک فونداسیون تکیه کنند.اما همیشه این خاک ایمن در دسترس نیست. فرض کنید در منطقه ای جنگلی با بافت طبیعی خاک " Organic الی و گیاهی باید واریانتی را که چار ه ای جز گذر از ان ندارد اجرا کنید.(در مطالعه بعلت دره وکوهبری و تونل هزینه با لا می رود ولذا کارفرما از چند واریانت مشاور این را انتخاب کرده است.). البته حتما نباید جنگل وباطلاق (یا باتلاق) ومرداب باشد که خاک الی وارگانیک باشد. در خیلی مناطق که اکنون بنظر :خاک خشک ومعمولی است گاه قطعات گسترده ای از لایه های ارگانیکی مدفون است. که نشان میدهد در دوران زمین شناسی (بخش مورفولولوژی از ژیولوژی) زمانی جنگلی و جلگه ای بوده وبعد از هزاره ای(میلیون ها سال دوران شش گانه زمین شناسی منظور است نه 1000 سال) تغیرات شکلی ژیو مورفولوژی داده است. و این لایه نابود شده الی زیر لایه های رسی و شنی وماسه ای دفن شده است.توجه کنید : پروفیل طبیعی یا خط زمین(در مقایسه : با خط پروژه) در نقاطی عمیق ودر مناطقی ممکنست نزدیک به سطح باشد. واین ان حالتی است که ممکنست ما در نقاطی که بطور چشمی و ظاهری انرا رسی-ماسه ای فرض کرده ایم - در قطعاتی از راه به خاکهای نا مرغوب بر خورد کنیم. ساده ترین شناسایی خاک ارگانیک یا الی " بوی بد ناشی از گندیدگی گیاهان ومواد الی خاک از انست". وقتی یک مهندس راه ساز هنگام خاکبرداری (پروفیل برداری تا زیر خط پروژه است) بوی این خاک را حسمی کند بنا بر تجربه خود اول به خط القعر خاک برداری رفته و مقداری از انرا کف دست گذارده و با مالش دو دست اول رطوبت (اب اپتیمم این خا کها) را حس می کندوبعد بوی پوسیدگی مواد الی - ته رنگی که کف دست باقی می گذارد سیاه ویا قهوه ای باقی می گذارد. ​بنابراین "لزوم واهمیت ازمایش های ژیوتکنیک ومکانیک خاک مشخص می گردد. در این قبیل موارد چاره ای جز خروج این خاک از ان قطعه یا قطعات راه نیست چون چنین خاکی ویا خاکهای رس مارنی که در اثر اب دیدن متورم می شوند (طبقه رسهای حساس) ویا ماسه بادی(زاویه اصطکاک بین دانه ای بسیار پایین ونزدیک به صفر) -به هیچ وجه قابل اطمنینان نیستند. پس وجود یک ازمایشگاه محلی همراه (می تواند در یکی از ایستگاهها در کانکسی مستقر شود وبا جلو رفتن پیکتاز جابجا ودر دسترس شود.) الزامی است. اگرچه یک سری ازمایشهای زیر را قبل از شروع کار و موقعی که عملیات تیم نقشه بردار در حال تهیه پروفیلهای طولی وعرضی است باید انجام داد*توصییه مهم:اگر در مشاور یا پیمانکار هستید ودر دفتر کاری نمانده یا ندارید از رییس خود بخواهید شما را در تیم نقشه براری یا ژیو تکنیکی(بسته به علاقه اتان ) قرار دهد -اگر کار اولتان است -حتی با فقط حقوق پایه بدون فوق العاده و اضافه کاری- با انها باشید. ومرتب از کارهای روزانه خود یادداشت بردارید مسایلی را که نمی دانید بپرسید -اشکالی ندارد انها وقتی یک جوان علاقمند وپر انرژی را ببنند که داردکمک میکند و بجای دفترنشینی در کنار انهاست -مطمین باشید کمک می کنند.فقط کافی است در هر کدام از این کا رگاهها(راه-سازه-سد-سازه های ابی وخاکی ویا تیم های مطالعاتی شهر سازان) "یک کار را تا به اخر تحمل کنید ودوام اورید وبانتها برسانید". روزی هم نوبت شما خواهد رسید. به هر حال : ازمایشها ی لازم عبارت از :بافت طبقات زمین و بررسی خصوصیات فیزیکی ومکانبکی وضخامت ورنگ لایه ها- آزمایش نفوذ استاندارد:S.P.T)و تعداد ضرباتN( پیاله یا ظرف حاوی خاک در ازمایشگاه وضربات برای سنجش در این باره بیشتر توضیح می دهم -مورد ان پیش خواهد امد.) - تعین رطوبت نسبی طبیعی خاک(در صد رطوبت)-حدود اتر برگ(L.L , P.L) -وزن مخصوص ظاهری-ضریب نفوذ پذیری -وضعیت چسبندگی وکوهزیون خاک اگر رس در ان غالب است ویا فی وزاویه اصطکاک اگر ماسه غالب است) .از مایش مهم :سه محوری(لس انجلس)- تعین وضعیت خورندگی خاک (هدایت الکتریکی یا باصطلاح :EC) و سولفاتهای موجود در خاک- این برگهای ازمایشگاهی مهم هستند وباید شما در تفسیر و نتیجه گیری از انها مسلط باشید. من سعی می کنم با ذکر مثالهایی این موضوع را بیشتر شرح دهم . اما یک توصیه *مهم دارم : دوستان-این مطالب را من دارم از حافظه خود تحریر می کنم لذا ممکنست مواردی را شما توضیح بخواهید -خواهش می کنم قبل از اینکه هر بخش را باتمام بر سانیم لطف کنید سیوال مطرح کنید تا هم نوشته های من در جهت موردنظر شما جهت گیرد و هم گام به گام موارد کاملا تشریح شوند.هدف این نیست که ما اینجا دوباره مطالب کتابی را که در دسترستا ن هست نکرار کنیم. مطرح کنید فرضا :ازمایش سه محوری برای جه موردی انجام می شود؟. یا حالا که به خاک ارگانیک بر خوردیم تکلیف چیست؟. یا در باره اب اپتیمم بیشتر توضیح بده. یا هرگونه مسایل دیگر -قبل از وارد شدن ما به مبحث روسازی . البته مبحث زیرسازی هنوز نیاز به توضیح دارد. بهر حال قبل از رسین به دیتایل بدنه وکالبد زیر سازی باید مواردی چند توضیح داده شوند. هر منطقه ای که در ان قرار است راه اجرا شود خاک با دانه بندی متنوع خود را دارد. اما در مجموع یک یا چند تعریف در طبقه بندی وکلاسه کردن خاکها کرده اند که در اصل وبنیان این چارت با هم تفاوت چندانی ندارند فقطروش کار ومطالعه قدیمی وجدید ودر حقیقت اصلاحاتی افزوده وویرایش هایی صورت گرفته اند. رو شها یی که ما براساس ان کار می کردیم: روش طبقه بندی "ااشتو:AASHTO"و دیگری روش متحده یا یونی فاید:UNIFIED است. اما قبل از ان باید اضافه کنم : اول باید یک منحنی دانه بندی از خاک داشته باشیم در صدهای غالب دانه ها وجنس انها از بافت منطقه مشخص شود بعد باید فرمول توزیع دانه بندی ونمودار مناسب انرا برای کارگا ه خود با استفاده از یکی ازروشهای خود تعریف کنیم. *بخش اول: دانه بندی خاکهای درشت دانه وغربالی: در ازمایشگاه مقدار مشخصی از خاک را بصورت خشک وپودر شده را از یک سری الک های روی هم سوار شده (معمولا 7 عدد) با قطر چشمه یا روزنه ایی : به ترتیب :از سوراخهای درشت به ریز از بالا به پایین : 3/8-1/2-3/4-1-1.5-2-2.5-3 برحسب اینچ ویا در واقع الکهای :شماره:4-8-16 -30-50-100-200 (توضیح اینکه:بجای الک 8 نمره 10 وبجای 16 نمره20 و بجای 30و50 دیده ام از نمرات 40 و60 هم استفاده کرده اند .که با توجه به قطر ریز این الکها زیاد توفیری در اصل قضییه ندارد.).می باشند. برای مفدار ازمایش میتوانید مثلا :30 تا35 کیلو خاک برای الک 100 و20 تا 30 کیلو برای الک 75 میلیمتر و 15 تا 20 کیلو گرم برای الک 2 اینچ یا 50 میلیمتری و10 تا 15 کیلو برای الک 1 اینچ یا25 میلمتر و 5 کیلو برای الک 3/4 اینچ و 1 تا 2 کیلوگرم برای الک 3/8 اینچ در نظر بگیرید.یعنی شما برای ازمایش مقدار 100 تا 120 کیلو خاک را باید دردستگاه کوارتر:QUarter(دستگاه ربع یا تقسیم کردن خاک برای هر الک) بریزید(منظور نمونه های برداشته شده وپلاک بندی با تاریخ ونام محل یا پیکه نقشه برداری) بریزید. یک توضیح مختصر: و توصییه اول تجربی: در نمره یا شماره الکها یاد اوری می کنم: الک نمره :4 یعنی :4.75 میلیمتر قطر چشمه یا روزنه.الک فرضا نمره 20 :قطر روزنه :0.85 میلیمتر یا 850 میکرون. روزنه های الکهای 20 به بعد برحسب میلیمتر اعشاری می شوند وبخاطر سپاری سخت. لذا انها را برحسب میکرون( هر هزار میکرون برابر یک میلی متر ) بخاطر بسپارید. توصییه دوم:این 120 تا 140 کیلو نمونه برداری : در چند کیسه برزنتی یا پلاستیکی مخصوص :با پلاک بندی و تاریخ برداشت به ازمایشگاه ژیوتکنیک ومکانیک خال منتقل شوند. در هر قطعه اصلی راه (متشکل از چندین پیکه(میخ) وبخصوص : تغیر مسیر های : قوسهای کلوتویید وافقی نمونه برداری ضروری است.
    وقتی کیسه نمونه را در quater خالی کردید . واین دستگاه (چیزی شبیه کولر 6000 یا 7000 ! والبته مکعب مستطیلی) انها را برای الکهای مختلف برایتان :ربع-ربع یا جدا می کند که گفتم مثلا در محفظه برای :قطر درشت ترین دانه :90 یا 100 میلیمتر : 30 تا 35 کیلو گرم برای ریختن روی الک منظور کرده است. اهرم دستگاه را که ان زمان دستی بود حالا شاید برقی شده باشد می کشید وکواتر و توزیع انجام می شود. حال باید ردیف عمودی الکها را (که مثل ظروف سه تایی غذای که با خود سر کار می برید با گیره رویهم سوار می شوند) از چشمه درشت به ریز از بالا به پایین روی هم سوار کنید. بعد کل الکهای سوار شده را در
    دستگاه : shaker برقی که روی میز وتکیه گاه فلزی دارای دو بازوی عمودی با گیره های مخصوص است (دستک) محکم کنید. کار شیکر شبیه عمل ویبراسیون بتن است. با این تفاوت که بجای دست انسان با دوران افقی وارتعاشی نمنه های خاک شروع به سرند و عبور از سوراخها می کنندبعد از مدتی دیگر خاکهای روی الکها ثابت می مانند وپایین نمی روند. مقادیر مانده روی الکها را پس از خاموش کردن دستگاه وزن ویادداشت کنید.(در برگهای مخصوص وچاپی ازمایشگاهی) . در صد رد شده را می شود محاسبه کرد:
    در صد مانده روی هر الک=وزن خاک روی هر الک -تقسیم بر-وزن اولیه نمونه -ضربدر 100 یا برحسب%.
    قدم بعدی: روی یک sheet چاپی ازمایشگاهی (این شیت های گوناگون در همه ازمایشگاهها فراوان وجود دارند.) که بر حسب تقسیمات لگاریتمی تنظیم شده :در صد عبوری هر الک را روی محور عمودی ببرید:
    percent Finer by weight(چون این فرمها انگلیسی هستند مجبورم معادل انها را هم برایتان ذکر کنم.). بعد قطر یا اندازه دانه ها را روی محور افقی ببرید. در شیتهای چاپی : خوشبختانه زیر محور افقی :zone بندی شده -منطقه Gravel یا شن -منطقه :ماسه sand-منطقه لای و ریز دانه :Fines و....مشخص شده اند. خود بخود با رسم دیاگرام "یا منحنی :دانه بندی :مناطق غالب قطر ها وجنس خاک محل شما روشن می شوند.شود.
    حال منحنی دانه بندی شما براحتی با همین چند نقطه رسم می شود. توصییه مهم وسوم:یهدف از بدست امدن منحنی دانه بند ی خاک که بسیار مهم است (چیزی که اگر یادتان باشد admin عزیز در اسفالتهای حفاظتی مطرح کرد -ودر واقع منجر به تایپیک بخش بعدی ان شد). وقتی توصیه می کنم موارد را مطرح کنید-بخاطر بحث روی کار برد و نحوه اجرای انها در روی زمین یا ازمایشگاهها ست.).واینها به تایپیکی که بصورت :روزانه واز حافظه شخص نوشته می شوند جهت مناسب وکار بردی می دهد. ان سیوال دانه بندی بالا منجر به حداقل دو مقاله مفصل اجرایی شد.دو ضریب مهم علاوه بر منحنی دانه بندی خاک نیز بدست می ایند: ضریب یو نیفرم یا یکنواختی -و ضریب انحنا یا گرادیان خمش. که در گزارشات برگها ممکنست به لاتین :unif0rmity coefficient( کفه سیان اونیفرمه: بفرانسه) و گرادیان کورواتور :Gradation 0f curvature که معادل انها بفارسی عزیز خودمان عرض شد. اگر عزیزان اصطلاح جدیدتر ی را دیده اند که فرهنگستان به فارسی ابداع کرده مرا اگاه سازند.مثل واژه :زیبای :"سازه" بجای زمان ما که "استراکچر "می گفتند. ترجیح میدهم بزبان کشور خودم حرف بزنم. اما گاهی معادل ندارد یا من نمی دانم. اگر اصطلاحات خارجی امد بدون اراده وبرحسب دوران کاری مابوده است ویا معادل ندارد.عفو فرمایید. در مورد این ضرایب:
    ضریب یکنواختی =D60/D10 و ضریب یا گرادیان انحنا=(D30)^2/D60XD10) . از منحنی دانه بندی که رسم کردیم استخراج می شود:
    D10-D30-D60 قطر یا دیامتر:DIAMETERذراتی هستند که :
    10%-30%-60% دانه های انان ریزتر هستندوبنابراین در شیت ازمایشگاهی که شما مهندس عزیز بدستتان میرسد تفسیر می کنید: منطقه شن وماسه وریز دانه ها در محدوده چه پیکه ومیخ هایی قرار دارندوقطر و در صد انها چگونه اند. ​پایان بخش اول از فصل نخست(ازمایشها).
    ویرایش توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 : ۱۰ ۰۴ -۱۳۹۳ در ساعت 10:29
    4 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,mehrdad52,جهان بین

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    712
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    960

    آزمايشات

    مهندس تركاشوندعزيز سلام
    ببخشيد مهندس همانطور كه جنابعالي اشاره فرموديد درخصوص ضرورت وتفسير آزمايشات موردتاكيدتان ويا آزمايش cbr توضيحات بيشتري رائه بفرمائيد سپاس فراوان ازشما
    کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده است: admin
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    371
    پسندیده
    698
    مورد پسند: 1,135 بار در 354 پست
    میزان امتیاز
    1160
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrdad52 نمایش پست ها
    مهندس تركاشوندعزيز سلام
    ببخشيد مهندس همانطور كه جنابعالي اشاره فرموديد درخصوص ضرورت وتفسير آزمايشات موردتاكيدتان ويا آزمايش cbr توضيحات بيشتري رائه بفرمائيد سپاس فراوان ازشما
    دوست عزیزم :اگر مطالب را مرتب دنبال فرمایید ما بر اساس خواست شما ودوستان از از مایشها البته مهمترین انها شروع کردیم . به :c.b.r ( میزان تحمل بار بری-کالیفرنیا خواهیم رسید.)

  4. Top | #4


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    371
    پسندیده
    698
    مورد پسند: 1,135 بار در 354 پست
    میزان امتیاز
    1160
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrdad52 نمایش پست ها
    مهندس تركاشوندعزيز سلام
    ببخشيد مهندس همانطور كه جنابعالي اشاره فرموديد درخصوص ضرورت وتفسير آزمايشات موردتاكيدتان ويا آزمايش cbr توضيحات بيشتري رائه بفرمائيد سپاس فراوان ازشما

    دوست عزیز وگرامی :سلام: در پاسخ به این ازمایش که اشاره فرموده اید لازم بتوضیح است :بسیار مهم است. اگرچه مورد مهم واصلی مثل این را نمی شود در چند سطر خلاصه کرد ولی سعی می کنم زیاد نشود.اما نکات مهم وتجربی برای کار شما را نمی توانم از قلم بیاندازم. همانطور که قبلا هم گفته ام تعاریف در کتب درسی دانشکده فراوان است.ولی ما چه استفاده ای از اینها در عمل باید ببریم؟. به هر حال توجه وحوصله کنید.
    ازمایش باربری کالیفرنیا:C.B.R :California Bearing Test: توسط اداره راهسازی کالیفرنیا تدوین یافته ودر جهان استفاده می شود. روش مورد استفاده وعلاقه من براساس: ااشتو بود.AASHTO-T193 استاندارد تی 193-اکنون باید اصلاحاتی داشته باشد.ولی بنیان این ها همان اصول اولیه است. مثل محاسبه یک سازه که زمانی دستی عمل میشد وحالا با نرم افزار همان مسیر را رایانه طی می کند. لنگرهای مثبت ومنفی و تغیر مکانها فرقی نکرده اند. این ازمایش جالب ومفید : را می توان هم در ازمایشگاه انجام داد هم در خو د محل وروی زمین. "چه کار بردی دارد وچه مشکلی را حل می کند.؟. "با استفاده از تست شما کیفیت خاک بستر زیر سازی و میزان بار چرخهای وسایط نقلیه وباصطلاح :اثر چرخ دینامیکی دستتان می اید واز روی اینها می توانید:ضخامت قشر روسازی را تعین کنید.
    در این ازمایش شما به :ضریب یا در صد :C.B.R: نیاز دارید. این در صد چطور بدست می اید؟. مقدار بار معین ازمایش را روی صفحه ای وارد می کنیم واین صفحه به یک میله سنبه مانند متصل است .مقادیر فرو رفتن سنبه در خاک را هر بار یادداشت می کنند. برای تجسم فرض کن صفحه در حالت ازمایش میدانی ودر عمل روی یک جک هیرولیک در یک تعمیر گاه باشد واتو مبیل روی صفحه و 1 تا 1.5 متر بالا نگهداری شده ومکانیک از زیر براحتی روی میل لتگ واگزوز وغیره کار می کند. در ازمایشگاه وسایل کوچک است وسنبه با با گذاری دستگاهی کوچک(شبیه گیوتین ) عمل می کند. جدول استاندارد اشتوی کالیفرنیا در 20 سال قبل اینطور بود که امده بودند جدولی را مثل استاندارد :لگاریتم -یا خطوط مثلثاتی تنظیم کرده بودند.(اکثر ما یک فتوکپی در کارگاه داشتیم). این طور بود: روش کار در محل وروی خود زمین :
    برای بار گذاری مثلا فشار 200کیلو گرم نیرو در خاک یا زمین اگر فرض میله سنبه ای 2 تا 3 میلی متر فرو میرفت گیج Gage یا عقربه مقاومت خاک را برای فرو رفتن این سنبه: 70 تا 75 kg/cm2 نشان می داد. ان زمان یک لوله استوانه ای مدرج که یک پیستون داخل ان هیرولیکی عمل می کرد داشیم.اغلب مهندسان کار گاه داشتند :بنام :چکش هامر اشمیت.
    المانی بود. وما انرا در سازه ها وقتی با ضربه به فرض ستون بتنی یا :cut off( فراز بند ) سدی می زدیم : مقادیر :مینیمم وماکسیمم مقاومت 28 روزه بتن وعیار را روی منحنی ترسیمی روی استوانه رو یا غلاف می داد ورسم می کرد . البته چکش اشمیت با تقریب خوب وضع را به شما برای سنجیدن کار ودرستی ان می داد.واگر مقاومت مشکوک بود شما را راهنمایی به ازمایشگاه برای "کر:"گیری می کرد. ارزان بود با دلار 70 ریال ومارک 25 ریال . بنابراین با حواله بانکی براحتی این وسایل وکتب درسی :مک گروهیل :امریکا والمان وفرانسه را مستقیم با یک نامه می خریدیم و15 روز بعد بدست ما میرسید. گفتم تا بدانید اکثر مهندسان این وسایل ویک تیودولیت t16 سویدی و nivo زایس المان را داشتیم. ولذا کار برای ما ملموس ولذت بخش بود. لذا اغلب این ازمایشها را حتی خود ما قبل از رسیدن ازمایشگاه انجام می دادیم واگر اشتباهی هم داشتیم با نتایج ازمایشگاه اداره راه یا مشاور تصحیح می کردیم. به هر حال: برای بار 300 کیلو ومقدار 5 میلیمتر فرو رفتن سنبه مقاومت خاک :100کیلو گرم بر سانتیمتر مربع است.اشتباه با ان مقاومت فشاری مجاز خا ک در محاسبات زیر فونداسیون سازه های ساختمانی نکنیند.که در حد:1.5 تا 3 یا 4 کیلو گرم بر سانتیمتر مربع در خاکهای معمولی (رس-ماسه ای) و کلنگی تا دج در نظر می گیرند. این مربوط به بستر خاک راهسازی و پروفیل طبیعی زمین است و مقاومتی است که خاک در مقابل فرو رفتن نوک شاقولی تیز میل سنبه از خود نشانمیدهد و فشاری که به فنر داخل گیج می اید وعدد را نشان می دهد. وبالاخره :برای 8میلیمتر سنبه وبار 400کیلو 130 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع وبرای 10 میلیمتر و12 تا 13 میلیمتر به ترتیب :480 تا 500 کیلو بار(نزدیک نیم تن)و مقاومت 160 تا 180 کیلو گرم بر سانتیمتر مربع را داریم. این برای خاکهای معمولی بستر راهها که اغلب مخلوط رس وشن وماسه است تقریبا همه جا جوابها در همین range است. لذا:اداره راه وترابری امریکا(اشتو در ایین نامه خود رابطه زیر را بدست اورد): C=باری که شما بصورت ازمایشی ودلخواه وارد می کنید تقسیم بر این بارهای جدولی استاندارد ایین نامه اشتو و حصل ضربدر عدد100-تا ضریب C.B.R برحسب در صد در اید.از شرح متدهای B ,Dاستانداردهای :ASTM ,COMPACTION که مربوط به کار ازمایشگاهی است فعلا خودداری می کنم.مگر انکه موردی برای شرح مطرح شود وپیش اید.اما بطور خلاصه وفشرده : به توصییه های تجربی زیر توجه فرمایید.
    **در SHEETازمایشگاهی اگر نتایج :C.B.R: را با اعداد زیر که براساس تجربیات یادداشت شده اند مقایسه کنید :نتیجه درستی خواهید گرفت:اینها را با ازمایشها تطبیق داده ایم و با ایین نامه اداره راه کالیفرنیا و پروتکل انجمن مهندسان راه امریکا همفاز ورند شده اند.
    1- اگر در صد :C.B.R : بین 2تا 5 در شیت یا منحنی قید شده بود(معمولا ازمایشگاه برای توجه مهندس کارگاه دور این اعداد را "های لایت" یا دایره می کشد: مقاومت وپایداری زمین بستر برای زیر سازی :بسیار بداست.
    2-اگر در صد:بین
    : 5-10:C.B.R "بدونامناسب".
    3-RANGE :C.B.R=10-20:وضعیت بستر خاک : متوسط .
    4-C.B.R=20-40:RANGE:بستر :خوب
    5-RANGE OF C.B.R=40-70 :خاک بستر:بسیارخوب.
    6-RANGE OF :C.B.R=70-100 :مقاومت وپایداری خاک بستر :عالی
    من این ازمایش مهم را بسیار فشرده کردم در حالی که دوستان ازمایشگاهی می دانند: در محل با بارگداری صفحات فولادی وضخیم وجکهای هیرولیکی در راههای درجه1 وباند فرودگاهها ودر ازمایشگاه بصورت :مدل کردن کار می شود. اما تصور کردم چیزی که برای همکاران من مطرح است:تفسیر و استفاده از شیت های ازمایش است. که بیشتر سعی بر این جهت دارم. موفق وموید باشید.
    کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده است: mehrdad52

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۱ ۰۳ -۱۳۹۳, 09:21
  2. آیین نامه 519
    توسط pikpak در انجمن آیین نامه های داخلی
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۲۵ ۰۲ -۱۳۹۳, 15:09
  3. آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
    توسط admin در انجمن نشریات سازمان مدیریت و برنامه ریزی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۶ ۰۷ -۱۳۸۹, 23:44
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۲۵ ۰۴ -۱۳۸۹, 19:51
  5. نقدی بر آیین نامه بتن ایران
    توسط admin در انجمن آیین نامه آبا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۲۴ ۰۳ -۱۳۸۹, 22:14

کلمات کلیدی این موضوع

base، فلزی، فوق، فونداسیون، فرمول، فردی، قوسهای، قدم، قدیمی، لازم، لس، مفصل، مقاومت، مقایسه، مناطق، مورد، موردی، موضوعات، میلیمتر، میز، محترم، محدوده، مروری، مسیله، مسیر، مشخص، مطالعه، چند، چون، نوبت، چیست؟، چارت، ندارد، چرا، همین، همراه، هیچ، های، هزینه، هزاره، وقتی، کنار، کوتاه، کارفرما، کارهای، کاری، کدام، کردن، گونه، گانه، گذر، گسترده، پیش، پذیری، آزمایش، الکتریکی، انرژی، اهمیت، این، اینکه، ایین، ایران، اجرا، اجرایی، احداث، اخر، ازمایش، است، اشاره، اضافه، به، با، بادی، ببرید، بتنی، بجای، بحث، برخی، برداشته، بررسی، بسته، تقسیم، تواند، ترتیب، تعین، جهان، جابجا، حقوقی، حاوی، حتما، حتی، خاکهای، خط، دفتر، دلایل، دیدن، دیده، دانید، دانست، دارد، در، دره، رنگی، راهها، ردیف، زمانی، زیر، زیرسازی، زاویه، سنجش، ساده، سازه، سازی، سد، شناسی، شهر، شوند، شود؟، شکلی، شب، شبیه، شده، شرح، شش، صفر، صدر، ضریب، طولی، طرح، علاقمند، عمودی، عبوری

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 06:35 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو