سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

درباره عایق فوم پلی یورتان صوتی و حرارتی

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 7 از 7

موضوع: درباره عایق فوم پلی یورتان صوتی و حرارتی

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    بهمن -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    محل سکونت
    ميناب
    نوشته ها
    9
    پسندیده
    5
    مورد پسند: 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    492

    درباره عایق فوم پلی یورتان صوتی و حرارتی

    سلام

    یه مقاله درباره عایق فوم پلی یورتان صوتی وحرارتی میخوام لطفا کمک کنید حیاتیه

    با تشکر از شما

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    فوق لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران سازه
    پایه نظام مهندسي
    1نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,105
    پسندیده
    3,174
    مورد پسند: 2,249 بار در 941 پست
    میزان امتیاز
    3740

    کتاب فوم پلي يورتان جايگزين دوغاب ماسه و سيمان

    با سلام
    در این مورد مطالب زیادی موجود هست که در زیر براتون قرار میدم



    کتاب فوم پلي يورتان جايگزين دوغاب ماسه و سيمان
    اين مقاله در شماره هيجدهم (بهمن ماه) به چاپ رسيده است.
    محمد مهدي صفايي
    عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي (واحد تهران جنوب)
    نسيم ارشادفوم پلي يورتان جايگزين دوغاب ماسه و سيمان


    چکيده
    فوم پلي يورتان که يک فراورده نفتي است ، به عنوان بهترين عايق حرارتي در صنعت ساختمان کاربرد دارد، ولي به دليل گراني نسبي تا کنون استقبال چشمگيري در صنعت ساخت کشور از اين محصول نگرديده است. در صورت معرفي و توجيه کاربرد فوم پل ييورتان و منافع اقتصادي استفاده از آن در دراز مدت مي توان از آن بخوبي بهره مند گرديد.
    اين مقاله به فوائد فوم پلي يورتان و استفاده از آن در صنعت ساختمان اشاره دارد . همچنين با تاکيد بر خواص شيميايي و فيزيکي فوم پل ييورتان به تشريح استفاده از آن به جاي دوغاب ماسه سيمان در اجراي نماهاي ساختماني مي شود.

    واژ ه هاي کليدي: فوم پل ييورتان- نصب سنگ- سبک سازي- عايقکاري- ريخت هگري رزين مايع

    1- مقدمه
    با پيشرفت تکنولوژي و تاثيرپذيري صنايع مختلف از آن و تغيير در نيازهاي مصرف کنندگان ، از جمله ضرورت استفاده بيشتر از فضا، افزايش سرعت ساخت و ساز، صرفه جويي در مصرف انرژي و تامين رفاه بيشتر ، و تاثير اين نيازها بر توليد ساختمان، پيوند ميان علوم مختلف با صنعت ساخت و ساز افزايش يافته است . به طوريکه کمتر کسي - در روزگاري نه چندان دور- تصور مي کرد که مواد شيميايي مي توانند جايگزين مصالح سنتي شوند.
    در اين ميان پليمرها توانسته اند طي 4 دهه ، تاثير بسيار زيادي بر صنعت ساخت بگذارند به طوري که استفاده از اين مواد به خوبي توانسته است سازندگان را در رسيدن به اهداف مهمي چون عايقکاري و سبک سازي ساختمان و افزايش سرعت ساخت کمک نمايد. مواردي چون انواع عايق هاي حرارتي، رطوبتي و صوتي، انواع چسب ها، رزين ها، الياف، روکش ها و کفپوش ها، قسمتي از موارد کاربرد پليمرها در صنعت ساخت هستند.
    پلي يورتان مجموعه اي از پليمرهاي بسيار مهم است که به دليل دارا بودن خواص فيزيکي خاص ، از جمله مقاومت در مقابل پارگي و سايش، قدرت کششي و چسبندگي بالا و مقاومت خوب در مقابل روغن ها، مصارف بس يار زيادي در صنايع مختلف دارد. همچنين ساير خواص پلي يورتان مانند مقاومت بسيار زياد در مقابل خوردگي و مقاومت عالي در برابر نفوذ حرارت، برودت، رطوبت و صدا و نيز سبک بودن و خاصيت ارتجاعي بالا باعث شده است تا از اين محصول در صنايع ساختمان سازي در سراسر جهان، استفاده گسترد هاي شود.
    در کنار تمامي ويژگي هاي منحصر بفرد و خواص عالي پلي يورتان ، تا کنون بدليل گراني اين محصول - عليرغم نياز فراوان- استقبال گسترده اي از اين محصول در صنعت ساخت کشور صورت نپذيرفته است . استفاده از پلي يورتان در زمان هاي طولاني داراي کارائي بهتري است و در صورت استفاده از آن- با کاهش مصرف انرژي- تمامي هزينه هاي اوليه جبران خواهد گرديد.

    2- تاريخچه
    اگرچه اولين واکنش هاي منتج به پيدايش يورتان ها به سال 1849 برمي گردد وليکن تا سال 1937 فعاليت هاي خاصي در اين زمينه صورت نپذيرفت. اولين مواد در سال 1941 به صورت الياف، با نام پرلونيو 1 و ايگاميديو 2 در کشور آلمان به بازار عرضه گشت و پس از آن قابليت کاربرد يورتان ها در تهيه چسب ها، اسفنج ها، روکش ها و چرم هاي مصنوعي مورد توجه واقع گشت . فعاليت هاي موازي نيز در کشورهاي انگليس و آمريکا بين سال هاي 1941 تا 1958 ، باعث به دست آمدن انواع متنوعي از محصولات يورتاني گرديد . در اين ميان فوم هاي پلي يورتاني بيش از ساير محصولات مورد استفاده قرار گرفتند و کاربرد آن ها در صنايع مختلف تثبيت گشت و استفاده از آن ها به شدت افزايش يافت.

    3- فوم هاي پلي يورتان
    به طور کلي فوم هاي پلي يورتان را مي توان به 3 دسته کلي فوم هاي نرم، فوم هاي نيمه نرم و سخت تقسيم بندي نمود.
    -1-3
    فوم هاي نرم
    وند / 0تا 80 / فوم هاي نرم پلي يورتان فوم هايي با سلول باز هستند که هوا به راحتي از داخل آن ها عبور مي کند و دانسيته آن ها در محدوده 93 بر اينچ مکعب 3 مي باشد. از نظر خواص فيزيکي و مکانيکي، استحکام کششي و ازدياد طول بهتري از خود نشان مي دهند.
    اين فوم ها داراي خواص عالي جذب صوت و ضريب هدايت حرارت پايين هستند و در برابر اغلب حلال ها مقاومت خوبي دارند. در صورتي که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گيرند به سرعت رنگ خود را از دست مي دهند. همچنين در برابر اسيد ها و بازهاي قوي مقاومت ضعيفي دارند.
    مقاومت تواني آن ها 4 پايين است و با اعمال فشار در شرايط دمايي خاص تغيير شکل هاي ماندگار از خود نشان م يدهند.

    -2-3 فوم هاي نيمه نرم
    فوم هاي نيمه نرم از ترکيب مناسب پلي استر و ايزوسيانات ها ساخته مي شوند. در اين فوم ها مانند فوم هاي نرم با تغيير در فرمولاسيون، تغييرات قابل ملاحظه اي در سختي و ساير خواص حاصل مي گردد. اگر چه اين مواد جاذب آب هستند وليکن رطوبت هوا را جذب نمي کنند.

    -3-3 فوم هاي سخت
    فوم هاي سخت پلي يورتان در سال 1940 به ميزان کم در ساختارهاي ساندويچي به کار رفتند ولي در سال 1960 توسعه واقعي توليد و مصرف فوم هاي سخت پلي يورتان تحت تاثير دو عامل زير تشديد شد.
    - استفاده از مونوفلوئوروتري به عنوان عامل پف زا.
    - استفاده از
    MDI
    پليمري که علاوه بر بهبود خواص باعث ساده شدن فرآيند گشت.
    ضريب هدايت حرارتي فوم هاي سخت پلي يورتان از تمام فوم هاي پليمري ديگر کمتر است و همين امر باعث شده است که از فوم هاي سخت پلي يورتان براي کاربردهاي عايق بيشتر استفاده گردد.

    اجزاي فرمولاسيون پلي يورتان
    يک سيستم واکنش فوم پلي يورتان از اجزاي مختلف پل يال و ايزوسيانات تشکيل مي گردد.
    همچنين عوامل پف زا، کاهش دهنده کشش سطحي، کاتاليزور و ساير افزودني ها، در موارد کاربردي مختلف، قابل افزودن به اين فرمولاسيون هستند.
    افزودني هايي همچون مواد رنگي، پايدار کننده اشعه ماوراء بنفش، تاخير اندازهاي شعله و پرکننده ها در ترکيبات پل ييورتاني استفاده مي شوند که استفاده از هر کدام باعث تغيير خواص شيمايي و فيزيکي محصول نهايي م يگردد.

    -4 فرآيند فيزيکي فوم شدن
    "وقتي که اجزاي فرمولاسيون فوم با يکديگر اختلاط پيدا کردند، واکنش هاي شيميايي به طور هم زمان شروع مي شوند و پس از گذشت زمان اندکي، رنگ سيستم در حال واکنش ، کدر مي گردد. در اين مرحله تشکيل حباب هاي گاز، با چشم قابل مشاهده است. پس از اين مرحله، عمل بالا آمدن فوم شروع مي گردد . با ادامه فرآيند توليد گاز، عمل انتقال مولکول هاي گاز توليد شده از مايع به داخل سلول هاي به وجود آمده صورت مي پذيرد. با ادامه اين فرآيند، از تعداد سلول ها کاسته شده و بر اندازه آن ها افزوده مي شود." ١

    -1-4 دانسيته فوم ها
    "يکي از مهمترين مشخصه هاي هرفومي، دانسيته آن مي باشد که باعث تغيير خواص فيزيکي فوم مي شود. در فوم هاي قالبگيري شده، با توجه به ثابت بودن حجم قالب، دانسيته مواد به مقدار موادي که به داخل قالب ريخته مي شود بستگي دارد. اما در روش هاي توليد فوم به روش غيرقالبگيري يا آزاد، پارامترهاي مختلف ديگري هم بر دانسيته فوم تاثير دارند. يکي از اين پارامترها، اندازه و يکدست بودن ساختمان سلول هاي فوم مي باشد، که اين امر توسط راندمان اختلاط و هسته گذاري در مخلوط فوم کنترل مي شود.
    درجه حرارت مواد اوليه از ديگر پارامترهاي موثر بر دانسيته فوم ها مي باشد. اين دما بر سرعت فوم شدن، سرعت پليمريزاسيون و درجه حرارت نهايي واکنش موثر است. به طور کلي درجه حرارت بالاي مواد اوليه باعث ايجاد فوم با دانسيته نسبتا پايين، با کمي زبري مي شود.
    ظرفيت توليد نيز از دو طريق بر روي دانسيته فوم موثر است . فوم هاي توليدي توسط ماشين هاي کوچک (مثلا ظرفيت خروجي 50 کيلو پل يال در دقيقه) نسبت به فوم هاي توليدي مشابه توسط ماشين هاي بزرگتر داراي توزيع دانسيته پهنتري هستند، به طوري که در اين فوم ها دانسيته مرکز فوم نسبت به دانسيته متوسط فوم از اختلاط بيشتري برخوردار است.
    تنظيم هم زمان سرعت ژل شدن و سرعت رشد فوم نيز بسيار مهم است. کوچکترين تغييرات در موازنه اين سرعت ها، تاثير بسزايي در دانسيته و نفوذپذيري فوم هاي نرم دارد.
    تغييرات فشار جو نيز برروي دانسيته فوم موثر است . دانسيته يک فوم با فرمولاسيون معين، رابطه مستقيمي با فشار جو در لحظه توليد دارد. اين تغييرات جو مي تواند در اثر تغيير در شرايط آب و هوايي و يا تعويض فصول ايجاد شود. مثلا در بعضي از کارخانه ها تحت تاثير جو، علي رغم استفاده از يک فرمولاسيون يکسان، کاهش 30 درصدي در دانسيته، مشاهده شده است."
    دلايل انتخاب فوم پلي يورتان به عنوان ماده اي موثر و متفاوت در صنعت ساختمان برخلاف تصور عمومي مبني بر هدر رفتن بيشترين ميزان انرژي از راه درها و پنجر ه ها، بيش از 40 % اتلاف انرژي ساختمان ها از راه پوسته و بدنه آن ها مي باشد. کوچکترين عيب و نقص در ساختمان، باعث تغيير در درجه حرارت و ميزان فشار هوا مي شود، و مي تواند نفوذ و حرکت هوا را از بين درزهاي موجود به وجود آورد و در نتيجه کار آمدي سيستم ساختمان از نظر مصرف انرژي را کاهش دهد. همراه با هوا، رطوبت نيز مي تواند وارد درزهاي بنا شود و باعث نگراني هايي از بابت سلامت ساختمان شود . فوم پلي يورتان اجازه حرکت هوا و نفوذ رطوبت غير قابل کنترل از راه ديوارها را نمي دهد و باعث ايجاد پوسته اي کاملا بدون درز و نفوذ ناپذير براي ساختمان مي شود و مي تواند محيطي با آسايش بيشتر در داخل بنا به وجود آورد.
    درزها و سورا خ ها را مي پوشاند و محافظي بسيار با ارزش در مقابل نفوذ غير قابل کنترل هوا، کوران هوا، رطوبت وارده به ديوارها و صدا مي باشد.
    همچنين به دليل سبکي زياد ، باعث کاهش بار مرده ساختمان مي گردد و از چسبندگي خوبي برخوردار است به طوري که نياز به هيچ نوع بست، گيره و يا قاب جهت چسبيدن به محل مورد نظر ندارد.
    سرمايه گذاري اوليه جهت استفاده از فوم پلي يورتان، در طولاني مدت به شکل مصرف پايين انرژي، آسايش، کنترل کيفيت هواي داخلي، سلا متي و ايمني بالا قابل بازگشت مي باشد. به علت ساختار فوم پلي يورتان که به صورت سلول هاي بسيار نزديک به هم و فشرده مي باشد (و در نتيجه بيشترين ميزان مقاومت حرارتي 1 در هر واحد را به ما مي دهد). وسايل و تجهيزات گرمايشي- سرمايشي نيز بسيار کارآمدتر بوده و سوخت کمتري مصرف مي کنند.
    همچنين فوم پل ي يورتان مي تواند باعث کمتر شدن هزينه تهيه وسايل و تجهيزات ساختماني نيز بشود، به طوري که مي توان وسايل گرمايشي- سرمايشي کم قدرت تري را خريداري نمود. و نيز فوم پل ييورتان در مقايسه با ساير عايق ها داراي پايي نترين قابليت هدايت حرارتي است.

    برخي ملاحظات هنگام استفاده از فوم پلي يورتان در ساختمان
    - در آب و هواي سرد، هواي گرم داخلي که داراي رطوبت است، پس از عبور از ديوار و در برخورد با سطح خارجي و سرد ديوار، تقطير مي شود (به مايع تبديل مي شود). در صورتي که اين بخار بتواند از ديوار خارج شود، نگراني خاصي وجود ندارد . ولي در بعضي موارد که از ورقه هاي فوم پلي يورتان بين پوشش نهايي ديوار خارجي و داخلي استفاده مي شود، ممکن است بخار موجود در هواي اتاق که از طريق بعضي درزها و شکاف هاي سطح داخلي ديوار وارد آن شده است، به علت غير قابل نفوذ بودن فوم پلي يورتان، در داخل ديوار باقي بماند و نتواند خارج شود. هر چند مطالعات نشان داده است که اين اتفاق به ندرت پيش مي آيد ولي در چنين مواردي بهتر است که از يک لايه بخار بند در سمت گرم ديوار استفاده شود تا از ورود بخار به آن جلوگيري کند.
    - با وجود اينکه عايق هاي فوم شکل، هيچ ارزش غذايي براي حشرات ندارند ولي موريانه ها به راحتي در داخل آن تونل سازي مي کنند. اين تونل ها، ميزان مقاومت حرارتي عايق را کاهش مي دهند. عايق سطح خارجي فونداسيون ها، بيشتر از قسمت هاي ديگر در معرض نفوذ اين حشرات قرار دارد. بعضي از توليدکنندگان ورقه هاي فوم عايق، در ترکيب محصولاتشان از بعضي مواد حشره کش استفاده مي کنند تا جلوي هجوم حشرات را بگيرند . همچنين در بعضي ساختمان ها، در زمين اطراف استراکچر، از نوعي مواد ضدحشره استفاده مي شود. اگر چه عايق کردن ساختمان توسط ورقه هاي فوم در سطح خارجي ديوارها، از نظر مسايل حرارتي، بسيار موثرتر است، ولي در مناطقي که هجوم حشرات مشکل ساز است، کاربرد فوم بردها 3 در سطح داخل ديوار، بهتر مي باشد.
    - بيشتر انواع عايق هاي فوم شکل، به سختي آتش مي گيرند ولي در صورتي که اين اتفاق بيفتد، دودي سياه، غليظ و سمي توليد مي کنند که در بعضي مواقع شامل گاز سيانيد هيدروژن که کشنده است، مي باشد. خاصيت آتشگيري همه فوم ها، بستگي به درجه احتراق آن ها دارد که آن هم با توجه به نوع فرمولاسيون هر فوم متغيير است. براي جلوگيري از آتشگيري مي توان از مواد تاخير انداز شعله در ترکيب فوم پلي يورتان استفاده کرد.

    روش هاي متداول استفاده از فوم پلي يورتان در صنعت ساختمان
    -1-8 استفاده از فوم پلي يورتان به صورت ورق هاي
    در اين روش فوم پلي يورتان به صورت حجمي در کارخانه توليد مي شود و سپس با
    ضخامت مورد نياز بريده مي شود. بدليل جلوگيري از پخش ذرات کريستالي فوم در هوا و دوام
    بيشتر فوم ، مي توان دو طرف اين ورقه ها را با استفاده از کاغذ يا ورقه هاي آلومينومي پوشش داد. کاربرد اين محصول بيشتر به صورت عايق هاي حرارتي و صوتي بين ديوارها و سقف هاي کاذب است.
    شکل 1: فوم پلي يورتان به صورت ورقه اي
    استفاده از فوم پلي يورتان به صورت پانل هاي فشرده (ساندويچ پانل)
    در اين روش قطعات کامپوزيتي با پوشش هاي ورق هاي در دو طرف و فوم پلي يورتان بين
    ورقه ها در کارخانه توليد مي شوند. عامل چسبندگي بين دو ورقه ، فوم مي باشد و با توجه به موارد مصرف، جنس ورقه ها متفاوت است . ورقه هاي آهني گالوانيزه و سياه و آلومينومي،
    متداول ترين پوشش براي ساخت پانل هاي ساندويچي هستند. با استفاده از همين روش
    کانتينر و يا بعضي از ساختمان هاي پيش ساخته توليد مي شوند و نيز از همين روش براي
    ساخت درهاي چوبي (با قابليت جذب صوت بالا) استفاده مي شود.
    شکل 2: فوم پلي يورتان به صورت ساندويچ پانل
    استفاده به عنوان پرکننده بين درزها و شکاف ها
    در اين روش مخلوط مواد ترکيبي فوم ، پس از خروج از مخزن، به داخل شيارها و شکا ف هاي مورد نظر تزريق مي شود و سپس با افزايش حجم باعث انسداد درزها و شکا ف ها مي گردد. از اين روش براي درزبندي اطراف پنجره ها، درها، درزهاي انقطاع و به منظور عايق
    کاري حرارتي، رطوبتي و صوتي استفاده مي شود.
    شکل 3: فوم پلي يورتان به عنوان پرکننده بين درزها و شکاف ها
    -4-8
    استفاده به صورت پاشش برروي سطوح
    در اين روش مواد تشکيل دهنده فوم ، از مخازن جداگانه خارج و در يک کلگيّ با هم
    ترکيب مي شوند و به سطح مورد نظر پاشيده مي شوند. بيشترين استفاده از اين روش- با هدف محافظت از خوردگي سطوح فلزي - در مناطق مرطوب انجام مي شود. همچنين به دليل يکپارچگي و پوشش بيشتر سطوح ، جايگزين مناسبي براي ور ق هاي پلي يورتان است. ولي به دليل مشکلات اجرايي و صعوبت استفاده از دستگا ه هاي تزريق فوم ، اين روش کمتر به کار مي رود.
    شکل 4: فوم پلي يورتان به صورت پاششي بر روي سطوح
    روش اجرايي پيشنهادي
    قدرت چسبندگي فو م هاي پل ييورتان به اکثر سطوح (به جزء سيليکون ها و پليکا) بسيار زياد است به طوري که پس از چسبيدن، جدايي به سختي انجام مي شود و در بعضي موارد عمل جدايي با تخريب انجام مي گردد. "از آنجائي که چسبندگي آن ها برروي بسياري از بسترها مناسب است، از محلول هاي پلي يورتان به منظور افزايش قدرت چسبندگي در ساير سيستم هاي پوششي استفاده مي شود." 1 همچنين "ميزان سختي، مقاومت تراکمي
    و کشش مارپيچي آن ها بيش از سيمان است " 2 به طوري که در ترکيب با برخي پرکننده ها مي توان پوشش هاي سخت و مقاوم در برابر محيط توليد کرد . در اين روش فوم پلي يورتان جايگزين دوغاب ماسه و سيمان مي گردد به بياني ديگر، نه تنها از پل ييورتان به عنوان عايق حرارتي استفاده مي شود، بلکه به جاي دوغاب نگهدارنده سنگ عمل مي کند. بدين منظور از ترکيبات مناسب پلي يورتاني با روش ريخته گري رزين مايع استفاده مي گردد.
    در اين فرآيند سيستم هاي فعال پلي يورتاني ابتدا با يکديگر مخلوط مي شوند و سپس قبل از انجام واکنش (فوم شدن) رزين مايع بين سنگ و ديوار ريخته مي شود . واکنش پس از چند ثانيه انجام شده، باعث پف کردن فوم مي گردد و کمتر از 20 ثانيه فوم به صورت جامد درم يآيد. در اين حالت ، سنگ به وسيله فوم به ديوار چسبيده است . با توجه به انرژي آزاد شده در اين واکنش، لازم است قبل از ريختن فوم، سنگ با نگهدارنده مناسب مهار گردد.
    جزئيات اجرايي مهار سنگ به دو شکل قابل اجرا است که در اينجا به توضيح آن مي پردازيم.
    -1-9
    مهار دائم 3
    در اين روش از بست هاي فلزي مناسب ، به منظور ثابت نگاه داشتن سنگ و جلوگيري از افتادن آن قبل از فوم ريزي و حرکت سنگ در زمان فوم ريزي ، استفاده مي شود . همچنين، اين روش براي نصب سنگ با دوغاب ماسه و سيمان در زماني که از سنگ هاي با تخلخل کم يا بدون تخلخل مثل گرانيت استفاده مي شود، لازم الاجرا است.

    -2-9 استفاده از ساز ه هاي پشتيبان :
    در اين روش قطعات سنگ با استفاده از نگهدارنده هاي موقت، ثابت مي مانند به طوريکه سنگ در حين واکنش فوم تغيير مکاني نداشته باشد.
    اين سازه پس از گذشت زمان گيرايش نهايي، قابل بازکردن مي باشد.
    -10 مزاياي استفاده از اين روش
    -1-10 سبک سازي
    وزن هر متر مکعب دوغاب ماسه و سيمان حدو د 2100 کيلوگرم است، در حاليکه وزن هر متر مکعب فوم پلي يورتان با سختي بالا حدود 100 کيلوگرم است.
    به ازاء هر 25 مترمربع نما، 1 متر مکعب دوغاب يا فوم استفاده مي شود، بنابراين در هر 25 مترمربع سطح نماي ساختمان حدود 1000 کيلوگرم سبک سازي مي شود. 4

    -2-10 عايق کاري
    استفاده از اين روش به دليل فرآيند يکنواخت فوم و نفوذ به تمامي خلل و خرج و پيوستگي کامل (بدون پل حرارتي)، براي عايقکاري مناسبتر از فوم هاي ورق هاي است.

    -3-10
    سرعت ساخت
    مقاومت نهايي دوغاب ماسه و سيمان با طرح اختلاطي مناسب ، 28 روز است در حالي که يک فوم مي تواند حداکثر پس از 20 ثانيه به مقاومت نهايي برسد و اين امر روند نصب سنگ را بسيار سريع تر از شيوه سنتي آن مي کند. همچنين نيازي به صرف وقت جهت گيرايش بيشتر سنگ هاي نصب شده در رديف پايين، قبل از نصب رديف هاي بالاتر نمي باشد. بنابراين استفاده از اين روش زمان اجراي نماي سنگي را بسيار کاهش مي دهد.

    -4-10 الاستيسيته
    يکي از خواص فيزيکي پلي يورتان خاصيت ارتجاعي بسيار بالاي آن مي باشد. به طوري که به علت انعطاف پذيري بسيار زياد، از پوشش هاي پل ييورتاني براي پوشش لاستيک استفاده مي شود. ضمن اينکه پوشش هاي حاصل از برخي فرمولاسيون هاي خاص، هيچ تمايلي به شکنندگي ندارند.
    بنابراين قرارگيري اين ترکيب به جاي دوغاب سيمان ، ضمن استحصال تمامي خواص مورد نظر، از جمله مقاومت در مقابل فشار ضربه، خراشيدگي و سايش و قدرت چسبندگي بسيار زياد، باعث افزايش خاصيت ارتجاعي نماي ساختمان در مقابل نيروهاي داخلي و خارجي و در نهايت جلوگيري از ترك خوردگي و تخريب نما مي گردد.
    -11 موارد کاربردي استفاده از فوم پلي يورتان به جاي دوغاب ماسه و سيمان
    - بازسازي نماهاي فرسوده، بدون تخريب و با حفظ شرايط داخلي بنا
    - بازسازي بنا با هدف جلوگيري از تخريب بيشتر در اثر رطوبت شديد
    - نوسازي و بازسازي بنا با هدف جلوگيري از اتلاف انرژي
    - نوسازي و بازسازي بنا با هدف پيوستگي کامل بين اجزاء نما
    - نوسازي و بازسازي بنا با هدف جلوگيري از تخريب نما در مقابل خطرات ناشي از زلزله و تکا نهاي شديد
    - نوسازي و بازسازي بنا با هدف سبک سازي و کاهش بار مرده ساختمان
    - نوسازي و بازسازي بنا با هدف سرعت بخشيدن به عمليات اجرايي و حصول نتايج سريع
    - نوسازي و بازسازي بنا در مواضعي که استفاده از مصالح سنتي به دلايلي از جمله تهيه، حمل، دپو و اجرا، دشوار است

    -12 معرفي يک نمونه اجرا شده :
    بازسازي نماي يک ساختمان اداري در سال 1381 در تهران، با استفاده از روش ريخته گري رزين مايع به پشت سنگ با جزئيات اجرايي ذيل انجام گرديده است و علاوه بر عايق کاري پوسته خارجي ساختمان، سبک سازي بنا به مقدار حدود 40 تن صورت پذيرفته است.
    شکل 5: ساختمان اداري بازسازي شده به روش ريخته گري رزين مايع
    -1-12
    جزئيات اجرايي در نمونه اجرا شده
    شکل 6: جزئيات اجرايي در نمونه اجرا شده
    -13 نتيجه گيري
    بررسي مطالعه و پژوهش فوق، و همچنين نمونه اجرا شده، بيانگر اين است که در صورت توجه و مطالعه کافي بر روي روش اجرائي ريخته گري رزين مايع به جاي دوغاب ماسه سيمان، مي توان از فوائد بسيار اين روش، در صنعت ساختمان بهره جست . تحقق اين هدف نيازمند انجام تحقيقات آزمايشات تکميلي است.

    مراجع
    ] باريکاني، مهدي ، شيمي پلي يورتان ه ا، جزوه شيمي و تکنولوژي پلي يورتان ها، پژوهشکده علوم، گروه پلي يورتان و الياف و نانوپليمرها،
    1383
    ] برمر، محمد، فوم هاي پلي يورتاني، جزوه شيمي و تکنولوژي پلي يورتان ها، پژوهشکده علوم، گروه پلي يورتان و الياف و نانوپليمرها، 1383
    ] برمر، محمد ، دستگاه ها و روش هاي فرايند پلي يورتان ه ا، جزوه شيمي و تکنولوژي پلي يورتان ها، پژوهشکده علوم، گروه پلي يورتان و الياف
    نانوپليمرها، 1383
    ] مهدي پور، شهرام ، روکش هاي پلي يورتا ني، جزوه شيمي و تکنولوژي پلي يورتان ها، پژوهشکده علوم، گروه پلي يورتان و الياف و نانوپليمره ا،
    1383
    ] يگانه، حميد، الاستومرهاي پلي يورتان ي، جزوه شيمي و تکنولوژي پلي يورتان ها، پژوهشکده علوم، گروه پلي يورتان و الياف و نانوپليمرها،
    1383
    ] مقررات ملي ساختماني ايران، مبحث 19 - صرفه جويي در مصرف انرژ ي، وزارت مسکن و شهرسازي، واحد شهرسازي و معمار ي، بخش
    مقررات و ضوابط ساختماني دفتر نظامات، ( 1371
    [7] [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] / knowledge _ Spfbenefits.htm
    [8] [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] / Education / Healthy _ Home _ Information / Building _ and _
    Construction / foam _ board. htm
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    فوق لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران سازه
    پایه نظام مهندسي
    1نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,105
    پسندیده
    3,174
    مورد پسند: 2,249 بار در 941 پست
    میزان امتیاز
    3740

    کاربرد فوم پلی یورتان درصنعت ساختمان

    کاربرد فوم پلی یورتان درصنعت ساختمان
    چکیده

    فوم پلی یورتان که یک فراورده نفتی است، به عنوان بهترین عایق حرارتی در صنعت ساختمان کاربرد دارد، ولی به دلیل گرانی نسبی تا کنون استقبال چشمگیری در صنعت ساخت کشور از این محصول نگردیده است. در صورت معرفی و توجیه کاربرد فوم پلی یورتان و منافع اقتصادی استفاده از آن در دراز مدت می توان از آن بخوبی بهره مند گردید.

    این مقاله به فوائد فوم پلی یورتان و استفاده از آن در صنعت ساختمان اشاره دارد. همچنین به جهت امکان کاهش تعداد صفحات جهت امکان مطالعه همکاران از ذکر خواص شیمیایی و فیزیکی فوم پلی یورتان صرفنظر شده است.

    1- مقدمه

    با پیشرفت تکنولوژی و تاثیرپذیری صنایع مختلف از آن و تغییر در نیازهای مصرف کنندگان، از جمله ضرورت استفاده بیشتر از فضا، افزایش سرعت ساخت و ساز، صرفه جویی در مصرف انرژی و تامین رفاه بیشتر، و تاثیر این نیازها بر تولید ساختمان، پیوند میان علوم مختلف با صنعت ساخت و ساز افزایش یافته است. به طوریکه کمتر کسی - در روزگاری نه چندان دور- تصور می کرد که مواد شیمیایی می توانند جایگزین مصالح سنتی شوند.

    در این میان پلیمرها توانسته اند طی 4 دهه، تاثیر بسیار زیادی بر صنعت ساخت بگذارند به طوری که استفاده از این مواد به خوبی توانسته است سازندگان را در رسیدن به اهداف مهمی چون عایقکاری و سبک سازی ساختمان و افزایش سرعت ساخت کمک نماید. مواردی چون انواع عایق های حرارتی، رطوبتی و صوتی، انواع چسب ها، رزین ها، الیاف، روکش ها و کفپوش ها، قسمتی از موارد کاربرد پلیمرها در صنعت ساخت هستند.

    پلی یورتان مجموعه ای از پلیمرهای بسیار مهم است که به دلیل دارا بودن خواص فیزیکی خاص، از جمله مقاومت در مقابل پارگی و سایش، قدرت کششی و چسبندگی بالا و مقاومت خوب در مقابل روغن ها، مصارف بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. همچنین سایر خواص پلی یورتان مانند مقاومت بسیار زیاد در مقابل خوردگی و مقاومت عالی در برابر نفوذ حرارت، برودت، رطوبت و صدا و نیز سبک بودن و خاصیت ارتجاعی بالا باعث شده است تا از این محصول در صنایع ساختمان سازی در سراسر جهان، استفاده گسترد ه ای بشود.

    در کنار تمامی ویژگی های منحصر بفرد و خواص عالی پلی یورتان، تا کنون بدلیل گرانی این محصول - علیرغم نیاز فراوان- استقبال گسترده ای از این محصول در صنعت ساخت کشور صورت نپذیرفته است. استفاده از پلی یورتان در زمان های طولانی دارای کارائی بهتری است و در صورت استفاده از آن- با کاهش مصرف انرژی- تمامی هزینه های اولیه جبران خواهد گردید.

    2- تاریخچه

    اگرچه اولین واکنش های منتج به پیدایش یورتان ها به سال 1849 برمی گردد ولیکن تا سال 1937 فعالیت های خاصی در این زمینه صورت نپذیرفت. اولین مواد در سال 1941 به صورت الیاف، با نام پرلونیو 1 و ایگامیدیو 2 در کشور آلمان به بازار عرضه گشت و پس از آن قابلیت کاربرد یورتان ها در تهیه چسب ها، اسفنج ها، روکش ها و چرم های مصنوعی مورد توجه واقع گشت. فعالیت های موازی نیز در کشورهای انگلیس و آمریکا بین سال های 1941 تا 1958، باعث به دست آمدن انواع متنوعی از محصولات یورتانی گردید. در این میان فوم های پلی یورتانی بیش از سایر محصولات مورد استفاده قرار گرفتند و کاربرد آن ها در صنایع مختلف تثبیت گشت و استفاده از آن ها به شدت افزایش یافت.

    3- فوم های پلی یورتان

    به طور کلی فوم های پلی یورتان را می توان به 3 دسته کلی فوم های نرم، فوم های نیمه نرم و سخت تقسیم بندی نمود.

    ضریب هدایت حرارتی فوم های سخت پلی یورتان از تمام فوم های پلیمری دیگر کمتر است و همین امر باعث شده است که از فوم های سخت پلی یورتان برای کاربردهای عایق بیشتر استفاده گردد.

    4- دانسیته فوم ها

    "یکی از مهمترین مشخصه های هرفومی، دانسیته آن می باشد که باعث تغییر خواص فیزیکی فوم می شود.

    دلایل انتخاب فوم پلی یورتان به عنوان ماده ای موثر و متفاوت در صنعت ساختمان برخلاف تصور عمومی مبنی بر هدر رفتن بیشترین میزان انرژی از راه درها و پنجر ه ها، بیش از 40 ٪ اتلاف انرژی ساختمان ها از راه پوسته و بدنه آن ها می باشد. کوچکترین عیب و نقص در ساختمان، باعث تغییر در درجه حرارت و میزان فشار هوا می شود، و می تواند نفوذ و حرکت هوا را از بین درزهای موجود به وجود آورد و در نتیجه کار آمدی سیستم ساختمان از نظر مصرف انرژی را کاهش دهد. همراه با هوا، رطوبت نیز می تواند وارد درزهای بنا شود و باعث نگرانی هایی از بابت سلامت ساختمان شود. فوم پلی یورتان اجازه حرکت هوا و نفوذ رطوبت غیر قابل کنترل از راه دیوارها را نمی دهد و باعث ایجاد پوسته ای کاملا بدون درز و نفوذ ناپذیر برای ساختمان می شود و می تواند محیطی با آسایش بیشتر در داخل بنا به وجود آورد.

    درزها و سورا خ ها را می پوشاند و محافظی بسیار با ارزش در مقابل نفوذ غیر قابل کنترل هوا، کوران هوا، رطوبت وارده به دیوارها و صدا می باشد.

    همچنین به دلیل سبکی زیاد، باعث کاهش بار مرده ساختمان می گردد و از چسبندگی خوبی برخوردار است به طوری که نیاز به هیچ نوع بست، گیره و یا قاب جهت چسبیدن به محل مورد نظر ندارد.

    سرمایه گذاری اولیه جهت استفاده از فوم پلی یورتان، در طولانی مدت به شکل مصرف پایین انرژی، آسایش، کنترل کیفیت هوای داخلی، سلا متی و ایمنی بالا قابل بازگشت می باشد. به علت ساختار فوم پلی یورتان که به صورت سلول های بسیار نزدیک به هم و فشرده می باشد (و در نتیجه بیشترین میزان مقاومت حرارتی در هر واحد را به ما می دهد). وسایل و تجهیزات گرمایشی- سرمایشی نیز بسیار کارآمدتر بوده و سوخت کمتری مصرف می کنند.

    همچنین فوم پلی یورتان می تواند باعث کمتر شدن هزینه تهیه وسایل و تجهیزات ساختمانی نیز بشود، به طوری که می توان وسایل گرمایشی- سرمایشی کم قدرت تری را خریداری نمود. و نیز فوم پلی یورتان در مقایسه با سایر عایق ها دارای پایین ترین قابلیت هدایت حرارتی است.

    5 - برخی ملاحظات هنگام استفاده از فوم پلی یورتان در ساختمان

    - در آب و هوای سرد، هوای گرم داخلی که دارای رطوبت است، پس از عبور از دیوار و در برخورد با سطح خارجی و سرد دیوار، تقطیر می شود (به مایع تبدیل می شود). در صورتی که این بخار بتواند از دیوار خارج شود، نگرانی خاصی وجود ندارد. ولی در بعضی موارد که از ورقه های فوم پلی یورتان بین پوشش نهایی دیوار خارجی و داخلی استفاده می شود، ممکن است بخار موجود در هوای اتاق که از طریق بعضی درزها و شکاف های سطح داخلی دیوار وارد آن شده است، به علت غیر قابل نفوذ بودن فوم پلی یورتان، در داخل دیوار باقی بماند و نتواند خارج شود. هر چند مطالعات نشان داده است که این اتفاق به ندرت پیش می آید ولی در چنین مواردی بهتر است که از یک لایه بخار بند در سمت گرم دیوار استفاده شود تا از ورود بخار به آن جلوگیری کند.

    - با وجود اینکه عایق های فوم شکل، هیچ ارزش غذایی برای حشرات ندارند ولی موریانه ها به راحتی در داخل آن تونل سازی می کنند. این تونل ها، میزان مقاومت حرارتی عایق را کاهش می دهند. عایق سطح خارجی فونداسیون ها، بیشتر از قسمت های دیگر در معرض نفوذ این حشرات قرار دارد. بعضی از تولیدکنندگان ورقه های فوم عایق، در ترکیب محصولاتشان از بعضی مواد حشره کش استفاده می کنند تا جلوی هجوم حشرات را بگیرند. همچنین در بعضی ساختمان ها، در زمین اطراف استراکچر، از نوعی مواد ضدحشره استفاده می شود. اگر چه عایق کردن ساختمان توسط ورقه های فوم در سطح خارجی دیوارها، از نظر مسایل حرارتی، بسیار موثرتر است، ولی در مناطقی که هجوم حشرات مشکل ساز است، کاربرد فوم ها در سطح داخل دیوار، بهتر می باشد.

    - بیشتر انواع عایق های فوم شکل، به سختی آتش می گیرند ولی در صورتی که این اتفاق بیفتد، دودی سیاه، غلیظ و سمی تولید می کنند که در بعضی مواقع شامل گاز سیانید هیدروژن که کشنده است، می باشد. خاصیت آتشگیری همه فوم ها، بستگی به درجه احتراق آن ها دارد که آن هم با توجه به نوع فرمولاسیون هر فوم متغیر است. برای جلوگیری از آتشگیری می توان از مواد تاخیر انداز شعله در ترکیب فوم پلی یورتان استفاده کرد.

    6 - روش های متداول استفاده از فوم پلی یورتان در صنعت ساختمان

    الف- استفاده از فوم پلی یورتان به صورت ورقه ای

    در این روش فوم پلی یورتان به صورت حجمی در کارخانه تولید می شود و سپس باضخامت مورد نیاز بریده می شود. بدلیل جلوگیری از پخش ذرات کریستالی فوم در هوا و دوام بیشتر فوم، می توان دو طرف این ورقه ها را با استفاده از کاغذ یا ورقه های آلومینومی پوشش داد. کاربرد این محصول بیشتر به صورت عایق های حرارتی و صوتی بین دیوارها و سقف های کاذب است.

    ب - استفاده از فوم پلی یورتان به صورت پانل های فشرده (ساندویچ پانل)

    در این روش قطعات کامپوزیتی با پوشش های ورقه ای در دو طرف و فوم پلی یورتان بین ورقه ها در کارخانه تولید می شوند. عامل چسبندگی بین دو ورقه، فوم می باشد و با توجه به موارد مصرف، جنس ورقه ها متفاوت است. ورقه های آهنی گالوانیزه و سیاه و آلومینیومی، متداول ترین پوشش برای ساخت پانل های ساندویچی هستند. با استفاده از همین روش کانتینر و یا بعضی از ساختمان های پیش ساخته تولید می شوند و نیز از همین روش برای ساخت درهای چوبی (با قابلیت جذب صوت بالا) استفاده می شود.

    ج - استفاده به عنوان پرکننده بین درزها و شکاف ها

    در این روش مخلوط مواد ترکیبی فوم، پس از خروج از مخزن، به داخل شیارها و شکا ف های مورد نظر تزریق می شود و سپس با افزایش حجم باعث انسداد درزها و شکا ف ها می گردد. از این روش برای درزبندی اطراف پنجره ها، درها، درزهای انقطاع و به منظور عایق

    کاری حرارتی، رطوبتی و صوتی استفاده می شود.

    د- استفاده به صورت پاشش برروی سطوح

    در این روش مواد تشکیل دهنده فوم، از مخازن جداگانه خارج و در یک کلگیّ با هم ترکیب می شوند و به سطح مورد نظر پاشیده می شوند. بیشترین استفاده از این روش- با هدف محافظت از خوردگی سطوح فلزی - در مناطق مرطوب انجام می شود. همچنین به دلیل یکپارچگی و پوشش بیشتر سطوح، جایگزین مناسبی برای ور ق های پلی یورتان است. ولی به دلیل مشکلات اجرایی و صعوبت استفاده از دستگا ه های تزریق فوم، این روش کمتر به کار می رود.

    7 - روش اجرایی پیشنهادی

    قدرت چسبندگی فو م های پلی یورتان به اکثر سطوح (به جزء سیلیکون ها و پلیکا) بسیار زیاد است به طوری که پس از چسبیدن، جدایی به سختی انجام می شود و در بعضی موارد عمل جدایی با تخریب انجام می گردد. "از آنجائی که چسبندگی آن ها برروی بسیاری از بسترها مناسب است، از محلول های پلی یورتان به منظور افزایش قدرت چسبندگی در سایر سیستم های پوششی استفاده می شود. همچنین "میزان سختی، مقاومت تراکمی و کشش مارپیچی آن ها بیش از سیمان است به طوری که در ترکیب با برخی پرکننده ها می توان پوشش های سخت و مقاوم در برابر محیط تولید کرد. در این روش فوم پلی یورتان جایگزین دوغاب ماسه و سیمان می گردد به بیانی دیگر، نه تنها از پلی یورتان به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود، بلکه به جای دوغاب نگهدارنده سنگ عمل می کند. بدین منظور از ترکیبات مناسب پلی یورتانی با روش ریخته گری رزین مایع استفاده می گردد.

    در این فرآیند سیستم های فعال پلی یورتانی ابتدا با یکدیگر مخلوط می شوند و سپس قبل از انجام واکنش (فوم شدن) رزین مایع بین سنگ و دیوار ریخته می شود. واکنش پس از چند ثانیه انجام شده، باعث پف کردن فوم می گردد و کمتر از 20 ثانیه فوم به صورت جامد درمی آید. در این حالت، سنگ به وسیله فوم به دیوار چسبیده است. با توجه به انرژی آزاد شده در این واکنش، لازم است قبل از ریختن فوم، سنگ با نگهدارنده مناسب مهار گردد.

    جزئیات اجرایی مهار سنگ به دو شکل قابل اجرا است که در اینجا به توضیح آن می پردازیم.

    7-1 - مهار دائم

    در این روش از بست های فلزی مناسب، به منظور ثابت نگاه داشتن سنگ و جلوگیری از افتادن آن قبل از فوم ریزی و حرکت سنگ در زمان فوم ریزی، استفاده می شود. همچنین، این روش برای نصب سنگ با دوغاب ماسه و سیمان در زمانی که از سنگ های با تخلخل کم یا بدون تخلخل مثل گرانیت استفاده می شود، لازم الاجرا است.

    7-2- استفاده از ساز ه های پشتیبان :

    در این روش قطعات سنگ با استفاده از نگهدارنده های موقت، ثابت می مانند به طوریکه سنگ در حین واکنش فوم تغییر مکانی نداشته باشد.

    این سازه پس از گذشت زمان گیرایش نهایی، قابل بازکردن می باشد.

    8 - مزایای استفاده از این روش

    8 – 1 - سبک سازی

    وزن هر متر مکعب دوغاب ماسه و سیمان حدو د 2100 کیلوگرم است، در حالیکه وزن هر متر مکعب فوم پلی یورتان با سختی بالا حدود 100 کیلوگرم است.

    به ازاء هر 25 مترمربع نما، 1 متر مکعب دوغاب یا فوم استفاده می شود، بنابراین در هر 25 مترمربع سطح نمای ساختمان حدود 1000 کیلوگرم سبک سازی می شود.

    8-2- عایق کاری

    استفاده از این روش به دلیل فرآیند یکنواخت فوم و نفوذ به تمامی خلل و خرج و پیوستگی کامل (بدون پل حرارتی)، برای عایقکاری مناسبتر از فوم های ورقه ای است.

    8-3 - سرعت ساخت

    مقاومت نهایی دوغاب ماسه و سیمان با طرح اختلاطی مناسب، 28 روز است در حالی که یک فوم می تواند حداکثر پس از 20 ثانیه به مقاومت نهایی برسد و این امر روند نصب سنگ را بسیار سریع تر از شیوه سنتی آن می کند. همچنین نیازی به صرف وقت جهت گیرایش بیشتر سنگ های نصب شده در ردیف پایین، قبل از نصب ردیف های بالاتر نمی باشد. بنابراین استفاده از این روش زمان اجرای نمای سنگی را بسیار کاهش می دهد.

    8-4 - الاستیسیته

    یکی از خواص فیزیکی پلی یورتان خاصیت ارتجاعی بسیار بالای آن می باشد. به طوری که به علت انعطاف پذیری بسیار زیاد، از پوشش های پلی یورتانی برای پوشش لاستیک استفاده می شود. ضمن اینکه پوشش های حاصل از برخی فرمولاسیون های خاص، هیچ تمایلی به شکنندگی ندارند.

    بنابراین قرارگیری این ترکیب به جای دوغاب سیمان، ضمن استحصال تمامی خواص مورد نظر، از جمله مقاومت در مقابل فشار ضربه، خراشیدگی و سایش و قدرت چسبندگی بسیار زیاد، باعث افزایش خاصیت ارتجاعی نمای ساختمان در مقابل نیروهای داخلی و خارجی و در نهایت جلوگیری از ترک خوردگی و تخریب نما می گردد.

    9 - موارد کاربردی استفاده از فوم پلی یورتان به جای دوغاب ماسه و سیمان

    - بازسازی نماهای فرسوده، بدون تخریب و با حفظ شرایط داخلی بنا

    - بازسازی بنا با هدف جلوگیری از تخریب بیشتر در اثر رطوبت شدید

    - نوسازی و بازسازی بنا با هدف جلوگیری از اتلاف انرژی

    - نوسازی و بازسازی بنا با هدف پیوستگی کامل بین اجزاء نما

    - نوسازی و بازسازی بنا با هدف جلوگیری از تخریب نما در مقابل خطرات ناشی از زلزله و تکا نهای شدید

    - نوسازی و بازسازی بنا با هدف سبک سازی و کاهش بار مرده ساختمان

    - نوسازی و بازسازی بنا با هدف سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی و حصول نتایج سریع

    - نوسازی و بازسازی بنا در مواضعی که استفاده از مصالح سنتی به دلایلی از جمله تهیه، حمل، دپو و اجرا، دشوار است

    10 - نتیجه گیری

    بررسی مطالعه و پژوهش فوق، بیانگر این است که در صورت توجه و مطالعه کافی بر روی روش اجرائی ریخته گری رزین مایع به جای دوغاب ماسه سیمان، می توان از فوائد بسیار این روش، در صنعت ساختمان بهره جست. تحقق این هدف نیازمند انجام تحقیقات و آزمایشات تکمیلی است.

    منبع: نشریه الکترونیکی پیام خانه سازی – تیرماه 1390
    کاربر مقابل پست admin عزیز را پسندیده است: eisa
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

  4. Top | #4


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    فوق لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران سازه
    پایه نظام مهندسي
    1نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,105
    پسندیده
    3,174
    مورد پسند: 2,249 بار در 941 پست
    میزان امتیاز
    3740

    فرآورده*هاي عايق*كاري حرارتي جديد

    فرآورده*هاي عايق*كاري حرارتي جديد
    هدف از عايق*كاري حرارتي، كاهش گرماي انتقال يافته يا به حداقل رساندن اثرات شيوه*هاي جداگانه انتقال حرارت است و فرآورده هاي جديد سعي در تحقق بهتر اين هدف دارد چندي پيش دوره*هاي تخصصي آموزش آشنايي با مصالح ساختماني جديد در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن براي گروهي از متخصصان و دست*اندركاران امر ساختمان برگزار شد.بخشي از اين دوره آموزشي به فرآورده*هاي عايق*كاري حرارتي جديد در ساختمان اختصاص داشت كه سهراب ويسه و ناهيد خدابنده در اين دوره*هاي آموزشي به ارايه اين مباحث و معرفي عايق هاي حرارتي جديد پرداختند. شرح اين مباحث در پي مي آيد. اگر عايق به درستي نصب شود، انتقال گرما كه از طريق جدارهاي ساختمان انجام مي*شود كاهش مي*يابد. هدف از عايق*كاري حرارتي، كاهش گرماي انتقال يافته يا به حداقل رساندن اثرات شيوه*هاي جداگانه انتقال حرارت است. براي مثال عايق پتويي پشم شيشه يا يك تخته صلب پلي استايرن كه فضاي خالي ديوار دو جداره را پر مي*كند، انتقال حرارت را با تبديل فضاي خالي به تعداد زيادي فضاهاي هوايي بسيار كوچك كم مي*كند. فضاهاي هوايي كوچك حركت هوا را كاهش داده و جريان همرفت را به حداقل مي*رساند تا از توان عايق*كاري هواي ساكن استفاده شود. به طور كلي اثربخشي يك فرآورده* عايق*كاري حرارتي به نوع مصالح و در نتيجه ضريب هدايت حرارتي، چگالي و ضخامت آن بستگي دارد. اين موارد بايد همراه با ساير مشخصات لازم از جمله شماره استاندارد ويژگي فرآورده* مربوط، مقاومت*هاي مكانيكي و خواص انتقال بخار آب روي برچسب فرآورده* عايق*كاري حرارتي ثبت شود. چند نوع عايق حرارتي تجاري براي دستيابي به مقاومت حرارتي مورد نياز در دسترس است. انواع اصلي عايق*هاي موجود در كشور پشم شيشه، پشم سنگ، پشم سرباره، پلي استايرن منبسط، فوم پلي يورتان صلب و فرآورده*هاي پرليت منبسط است. ساير عايق*هاي رايج در كشورهاي صنعتي عبارتند از: فرآورده*هاي فوم فنوليك، فرآورده*هاي پشم و الياف چوب، فرآورده*هاي پشم و پنبه و فرآورده*هاي شيشه سلولي. در استاندارد اروپا (EN) براي فرآورده*هاي عايقكاري زير استاندارد ويژگي جداگانه وجود دارد: فرآورده*هاي پشم معدني مصنوعي، فرآورده*هاي پلي استايرن منبسط ساخته شده در كارخانه فرآورده*هاي فوم پلي استايرن اكسترود شده ساخته شده در كارخانه فرآورده*هاي فوم پلي يورتان صلب ساخته شده در كارخانه فرآورده*هاي فوم فنوليك ساخته شده در كارخانه فرآورده*هاي پشم چوب ساخته شده در كارخانه فرآورده*هاي پرليت منبسط ساخته شده در كارخانه فرآورده*هاي الياف چوب ساخته شده در كارخانه فرآورده*هاي پشم پنبه ساخته شده در كارخانه فرآورده*هاي شيشه سلولي ساخته شده در كارخانه انواع مصالح و فرآورده* عايق حرارتي شرح داده شده در زير به عنوان جايگزين براي انواع متداول آنها مطرح شده است: پشم شيشه جديد بعضي از توليدكنندگان اخيرا فرآورده*هاي عايقكاري نوار پشم شيشه با چگالي متوسط و زياد توليد مي*كنند كه مقاومت حرارتي آنها قدري بيشتر از انواع قديمي است. فرآورده*هاي سنگين*تر براي قسمت*هاي عايقكاري با فضاي خالي محدود مورد نظرند. يكي از توليدكنندگان، يك محصول عايق اليافي غيرسنتي را بازاريابي مي*كند. اين محصول تركيبي از دو نوع شيشه است كه با هم ذوب مي*شوند. همان طور كه دو ماده در طي توليد سرد مي*شوند پيچ و تاب*هاي اتفاقي مواد را به وجود مي*آورند. اين باعث مي*شود كه مواد، تحريك پوستي كمتري ايجاد كند. اين محصول نيازي به چسباننده شيميايي براي چسباندن الياف به هم ندارد. همچنين در يك روكش استوانه*اي پلاستيكي سوراخ*دار عرضه مي*شود كه حمل و نقل را آسان مي*سازد. انواع مختلفي از پشم شيشه فله*اي نيز وجود دارد كه براي استفاده با دستگاه*هاي دمنده عايق در نظر گرفته شده*اند. بعضي توليدكنندگان ادعا مي*كنند كه مواد بازيافتي بيشتري به كار مي*برند تا بتوانند در رقابت با توليد*كنندگان ديگر پيشي گيرند. با اين وجود، همه آنها عملكرد حرارتي مشابهي دارند. يكي از انواع اصلي «در پتو دميده» نام دارد. اين شبيه به نوع سلولزي «اسپري _ تر» است كه در آن ماده با يك چسبنده لاتكس مخلوط مي*شود، با آب كمي* تر مي*شود تا چسب فعال شود. سپس آن را به داخل فضاي خالي مي*دمند، آزمايش*ها نشان داده*اند كه ديوارهاي عايقكاري شده با سيستم BIB بسيار بهتر از انواع عايق پشم شيشه (مانند عايق*نواري) پر مي*شوند. پشم معدني واژه پشم معدني به سه نوع عايق كه از اساس يكسان*اند، گفته مي*شود: پشم شيشه يا فايبرگلاس كه از شيشه بازيافتي ساخته مي*شود پشم سنگ كه از بازالت كه نوعي سنگ آذرين است به دست مي*آيد و پشم سرباره كه از سرباره ذوب آهن ساخته مي*شود. بيشتر پشم معدني توليد شده در ايالات متحده پشم سرباره است. اكثر پشم*هاي معدني شكننده و سست هستند. پشم معدني نيازي به استفاده از مواد شيميايي اضافي براي آن كه در برابر آتش مقاوم شود، ندارد. اخيرا يك شركت كانادايي شروع به توليد يك محصول معدني نوع نواري نرم*تر كرده است. اين محصول سنگين*تر است و با استاندارد ديوار دو جداره مطابقت بيشتري دارد. اتلاف حرارتي همرفت هوا در آن تا حدي كمتر از فرآورده*هاي نواري پشم شيشه متداول است. مقاومت حرارتي آن با عايق سلولزي اسپري شده يا نوارهاي پشم شيشه با چگالي زياد قابل مقايسه است. فوم سيماني ايركرته يك عايق سيماني (بر پايه سيماني) سيليكات منيزيم است كه به صورت فوم در مي*آيد و به داخل فضاهاي خالي بسته پمپ مي*شود. غلظت اوليه فوم مشابه كرم ريش تراشي و پس از عمل*آوري شبيه به پودينگ پرمايه است. به آساني توسط آب آسيب مي*بيند چون از مواد استخراج شده از آب دريا ساخته شده است. غيرسمي است و نمي*سوزد. قيمت آن نزديك به فوم پلي يورتان است. الياف پلاستيكي عايق الياف پلاستيكي عمدتا از بطري*هاي پلاستيكي شير بازيافت شده (پلي اتيلن تترافتالات يا PET) ساخته مي*شود. سپس الياف به صورت عايق نواري شبيه به پشم شيشه با چگالي زياد شكل داده و بعد طي عملياتي كندسوز مي*شوند. عايق الياف پلاستيكي نسبتا غيرمحرك است و به سادگي نمي*سوزد. با اين وجود وقتي در معرض آتش قرار مي*گيرد، ذوب مي*شود. همچنين بنا بر گزارش*ها با ابزار متداول كارگاهي، كار كردن و برش اين نوع نوارها مشكل است. عايق فوم شونده در محل اين محصولات داراي چسباننده فوم بر پايه لاتكس هستند كه يك ماده عايق (مانند پشم شيشه)* را به داخل يك فضاي خالي منتقل مي*كند. پس از آن كه حباب*هاي فوم از بني رفت، به جاي خود فضاهاي خالي محبوس با توزيع يكنواخت باقي مي*گذارد كه خاصيت عايق حرارتي مجموعه بدون تغيير مي*ماند. آن را براي فضاهاي خالي بسته در ساختمان*ها استفاده مي*كنند. پشم شيشه، پشم سنگ، پشم سرباره و سلولز براي اين كار، مصرف مي*شود. پنل*هاي عايقكاري سازه*اي (SIP) پنل*هاي عايقكاري سازه*اي اغلب شامل يك هسته تخته فوم است كه از يك يا دو طرف با تخته چندلا، تخته سيم بافته يا تخته گچي (دراي وال) پوشانده مي*شود. عايق معمولا پلي استايرن يا ايزوسيانورات است اما گاهي كامپوزيت*هاي فوم _ كاه نيز استفاده مي*شود. محدوده اندازه پنل*ها معمولا 2/1×4/2 متر تا 2/1×3 متر است. به دليل مقاومت سازه*اي، استفاده از SIP* نياز به الوار ساختماني را كم مي*كند و امكان نشت هوا و پل*هاي حرارتي را به دليل ساختمان قاب استاد كاهش مي*دهد. همچنين سوار كردن ديوار SIP نسبت به ساير روش*هاي ساختماني سريع*تر است. اكثر بررسي*هاي مقايسه*اي بين ديوار بنايي و SIP نشان مي*دهد كه SIP صرفه*جويي قابل ملاحظه*اي در مصرف انرژي به همراه دارد. چون اين پنل*ها انتقال صوت را نيز كاهش مي دهند، بعضي طراحان از آنها براي جداكننده*هاي داخلي نيز استفاده مي*كنند. پنل*هاي SIP* در بام نيز استفاده مي*شود. انواعي از اين پنل*هاي بام وجود دارد كه داراي كانال*هاي هوا درست در زير پوشش خارجي براي تهويه بام است. قالب*هاي بتن عايق (ICF) يك سيستم ICF از تخته*هاي فوم درهم قفل شونده و گاهي از بلوك*هاي فوم توخالي تشكيل مي*شود. قالب*هاي تخته فوم توسط كلاف*ها و ميله*هاي فولادي به صورت قائم و موازي با يكديگر قرار داده مي*شود. پس از افزودن ميله*هاي فولادي مسلح كننده مناسب و ريختن بتن، نتيجه، ديوار بتني عايقكاري شده و بسيار مستحكمي است. اين نوع ساخت را مي*توان از پي تا بام انجام داد. بعضي سازندگان مبتكر بام را نيز با ICF مي*سازند. به دليل قابليت اشتغال، هر ICF در معرض فضاي داخلي ساختمان بايد با يك ماده مناسب مقاوم در برابر آتش پوشانده شود. اكثر آيين*نامه*ها يك تخته گچي نيم اينچي (7/12 ميلي*متر) را قابل قبول مي*دانند. نماي خارجي ساختمان را مي*توان با هر چه كه طراح مطلوب تشخيص دهد، پوشش داد. در ساير سيستم*ها از تخته عايق صلب در مركز ديوار بتني استفاده مي*شود. ديوارها در داخل يك قالب روي يك كف تخت ريخته مي*شوند و پس از عمل آوري آن را با يك جرثقيل بر پا داشته و به محل خود مي*برند. چون تخته عايق در داخل ديوار قرار دارد، مشكلات ناشي از آتش و هجوم حشرات كاهش مي*يابد. سيستم*هاي بلوك عايق معمولا بلوك*هاي پلي*استايرن توخالي هستند كه در هم قفل مي شوند تا سيستم ديوار ICF را تشكيل دهند. ميله*هاي فولادي مسلح كننده اغلب در داخل فضاهاي خالي بلوك استفاده مي*شوند تا ديوار تقويت شود. يكي از معايب ICF* آن است كه فاصله بين فوم و بتن، دسترسي آسان براي حشرات و آب زيرزميني براي ورود به ساختمان ايجاد مي*كنند براي به حداقل رساندن اين مشكلات، بعضي توليدكنندگان قالب*هاي بهسازي شده با حشره*كش*ها را مي*سازند و اغلب روشي براي آب*بندي بلوك*هاي فوم اجرا مي*كنند. بلوك*هاي بتني عايق بلوك*هاي بتني عايق با اشكال و تركيب*هاي متفاوتي ساخته مي شوند. واحدهاي بنايي بتني بهتر، سطح شبكه اتصال دهنده را تا حد امكان كاهش مي*دهند. هسته*ها با عايق به صورت*هاي در جا ريخته، دميده يا فوم شده در محل پر مي*شوند، مگر براي آن سوراخ*هايي كه لازم است در آنها فولاد مسلح*كننده سازه*اي و بتن پركننده قرار گيرد. اين امر ميانگين مقاومت حرارتي ديوار را بالا مي*برد. بعضي از توليدكنندگان بلوك دانه*هاي پلي*استايرن را با لايه نازكي از بتن پوشش مي*دهند. بتن كمك مي*كند كه دانه*هاي پلي*استايرن به هم بچسبند در حالي كه يكپارچگي سازه*اي محدودي به*وجود مي*آيد. دانه*هاي پلي*استايرن منبسط مخلوط شده با سيمان پرتلند، ماسه و افزودني*هاي شيميايي، متداول*ترين گروه تشكيل*دهنده*هاست. علاوه بر اين بلوك*هاي توخالي با مخلوطي از تراشه*هاي چوب و بتن نيز توليد مي*شود. آنها را مي*توان بدون استفاده از ملات روي هم چيد (خشكه چيني). پايداري سازه*اي توسط بتن پركننده و آرماتور مناسب در سرتاسر ديوار سازه*اي به دست مي*آيد. يكي از معايب اين نوع بلوك*ها آن است كه جز چوب در معرض اثر رطوبت و حشرات است. دو نوع بلوك بنايي بتني اتوكلاوي پيش*ساخته توپر در ايالات متحده توليد مي*شود: _ بتن هوادار اتوكلاوي (AAC) _ بتن سلولي اتوكلاوي (ACC) اين گروه از مصالح در ساختمان*هاي اروپا از اواخر سال*هاي 1940 متداول بوده است. هوا تا 80 درصد (حجم) مواد را تشكيل مي*دهد. مقاومت حرارتي اين بلوك*ها 10 برابر بلوك*هاي معمولي است. آنها بزرگ، سبك و داراي سطح تختي هستند كه به نظر اسفنج ريزسوراخ سختي مي*آيد. از ماستيك يا يك ملات نازك براي ساخت ديوار با اين بلوك*ها استفاده مي*شود. سپس اغلب يك لايه گچ به عنوان پرداخت به كار مي*رود. بتن اتوكلاوي به راحتي اره مي*شود. در آن ميخ فرو مي*رود و با وسايل معمولي شكل مي*گيرد. از آنجايي كه اين مصالح به آساني آب جذب مي*كند، به محافظت در برابر رطوبت نياز دارد. در بتن سلولي اتوكلاوي پيش*ساخته از خاكستر بادي به جاي ماسه سيليسي استفاده مي*شود. خاكستر بادي، خاكستر باطله توليد شده ناشي از سوزاندن زغال سنگ در نيروگاه*هاي برق است. خاكستر بادي ماده*اي است كه ACC را از AAC متمايز مي*كند. الياف طبيعي الياف طبيعي مختلفي از نظر خواص عايق*كاري مورد بررسي قرار گرفته*اند. انواع قابل توجه شامل پنبه، پشم، كنف و كاه است. عايق حرارتي پنبه*اي ديگر در ايالات متحده توليد نمي*شود اما در بعضي مناطق هنوز آن را مي*توان يافت. عايق بر پايه پنبه شامل پنبه بازيافت شده و الياف پلاستيكي است كه با همان كندسوز كننده و دافع حشرات و جوندگان مورد استفاده در عايق سلولزي بهسازي مي*شود. عايق پنبه خواص حرارتي مشابه پشم شيشه و عايق سلولزي دارد. بعضي مصرف*كنندگان حساس به مواد شيميايي احساس مي*كنند كه استفاده از اين نوع عايق از نظر سلامتي بر ساير انواع برتري دارد. با اين وجود، مطالعات ميداني نشان داده است كه معمولا اين مورد مهم نيست و ساير منابع آلاينده هواي داخل ساختمان اهميت بيشتري نسبت به نوع عايق*كاري دارند. عايق پشم و كنف در كشورهاي صنعتي غرب مانند آمريكا نسبتا ناشناخته*اند، اما در بعضي كشورهاي كمتر صنعتي مصرف مي*شود. هر دو محصول مقاومت حرارتي ساير انواع عايق اليافي را ايجاد مي*كند. ساخت ساختمان با مكعب*هاي به هم فشرده كاه، كه در 150 سال پيش در دشت*هاي بزرگ ايالات متحده رايج بود، اخيرا مورد توجه قرار گرفته است. پنل*هاي كاه در سال 1930 ميلادي فرآيند به هم پيوند دادن كاه در داخل تخته*ها بدون چسباننده توسعه يافت. پنل*ها معمولا داراي ضخامتي بين 5 تا 10 سانتي*متر هستند و با كاغذ كرافت سنگين روي هر طرف پوشش داده مي*شود. همچنين پنل*هاي عايق صوتي موثري براي جداكننده*هاي داخلي توليد مي*شود. بعضي توليدكنندگان SIP را با پنل*هاي چند لايه، كاه فشرده توسعه داده*اند. فوم*هاي پليمري فوم جسمي است كه از دو فاز مختلف گاز و جامد تشكيل شده است. در مورد فوم*هاي پليمري فاز جامد از پليمر ساخته شده است. در يك توده فومي دو نوع فضاي خالي در بخش پليمري مي*تواند وجود داشته باشد كه آنها را سلول مي*نامند. از اين*رو دو نوع سلول شامل باز و بسته در فوم*ها وجود دارند. در مورد فوم*هاي سلول باز فاز گاز موجود نيز پيوسته است در حالي كه در فوم*هاي سلول بسته فاز گاز ناپيوسته است. نوع سلول شديدا خواص مكانيكي و حرارتي فوم*هاي پليمري را تغيير مي*دهد. انواع فوم*هاي پليمري به شرح زير است: فوم پلي*استايرن فوم پلي*يورتان فوم فنليك فوم اوره فرمالدئيد فوم پلي وينيل كلرايد * فوم پلي وينيل الكل _ فرمالدئيد فوم اپوكسي فوم*هاي ديگر از ميان اين فوم*ها مورد يك تا پنج در عايق*كاري ساختماني و پانل*هاي ساندويچي به كار برده شده*اند. شايان ذكر است كه در پانل*هاي ساندويچي اغلب فوم*هاي سخت كه سلول باز هستند به كار برده مي*شوند. پليمرهايي كه در ساخت اين فوم*ها استفاده مي*شوند به دو دسته كلي گرمانرم و گرماساخت تقسيم مي*شوند. فوم*هاي پلي*استايرن و PVC مثال*هاي مورد اول و فوم*هاي فنليك، اوره فرمالدئيد و پلي*يورتال مثال*هاي مورد دوم هستند. از اين رو بسته به نوع پليمر به كار رفته در فوم ساخته شده نحوه توليد آن متفاوت است. آنچه كه در مورد فوم*هاي مختلف اهميت دارد نوع پليمر و نوع گازي است كه در سلول*هاي آن قرار دارند. اين دو عامل ضريب هدايت حرارتي و يا توانايي يك فوم را در ايفاي نقش عايق حرارتي تعيين مي*كند. پلي*استايرن منبسط مصالح عايق*كاري حرارتي فوم پلي*استايرن صلب، مصالح پلاستيك سلولي صلبي با يك ساختار عمدتا سلول بسته است كه از پلي*استايرن يا از كوپليمرهايي كه تشكيل*دهنده اصلي آنها پلي*استايرن است، ساخته مي*شود. بنابر روش توليد، تمايزي بين فوم پلي*استايرن توليد شده با انبساط دانه*هاي پلي*استايرن براي تشكيل حبه*ها (به اختصار فوم منبسط شده EPS) كه پس از آن به هم متصل مي*شود تا تخته*ها را تشكيل دهند و فوم پلي*استايرن فوم شده با اكسترود كردن، (به اختصار فوم اكسترود شده XPS) وجود دارد. فوم پلي*استايرن به طور وسيعي در عايق حرارتي به كار برده شده است. قيمت آن پايين بوده، در دسترس بوده و به راحتي ساخته مي*شود، محكم و پايدار بوده و در برابر تخريب مقاوم است. پلي*استايرن اكسترود شده به صورت تخته در اندازه*هاي مختلف جهت ساخت ديوار و عايق بام در دسترس است. دانه*هاي قابل انبساط پلي*استايرن را نيز مي*توان به صورت صفحاتي براي نما در ساختمان*سازي ساخته و به كار برد. در مواردي كه كاربرد عايق حرارتي موردنظر است مقاومت بالا لازم نبوده و پلي*استايرن منبسط به اندازه كافي مقاومت دارد. فوم پلي*استايرن را در جرم ويژه*هاي بسيار پايين نيز مي*توان توليد كرد ولي كاهش جرم ويژه به افزايش ضريب هدايت حرارتي با كاهش عايق حرارتي و افزايش انتقال بخار آب مي*انجامد. از اين رو از اين نوع فوم*هاي بسيار سبك در كاربردهاي بسيار حساس نمي*توان استفاده كرد. فوم پلي*يورتان فوم پلي*يورتان صلب فرآورده يا مصالح عايق*كاري پلاستيكي سلولي نيمه صلب يا صلب با يك ساختار سلولي اساسا بسته كه بر پايه پلي*يورتان قرار دارد. مصالح عايق*كاري فوم پلي*يورتان صلب (PUR) در حضور كاتاليزورها و مواد دمنده با واكنش شيميايي پلي*ايزوسيانات*ها با تركيبات حاوي هيدروژن اسيدي و يا با تريمريزاسيون پلي ايزوسيانات*ها ساخته مي*شوند. مزيت*هاي فوم پلي*يورتان عبارتند از: هدايت حرارتي كم كه از تمامي مصالح عايق متداول ديگر كمتر است. وزن سبك و استحكام بالا قابليت بسيار زياد در پذيرش تغيير در فرمولاسيون جهت برآورده كردن انتظارات كاربردي چسبندگي قوي به بسياري از مواد نفوذپذيري كم در برابر بخار آب مقاومت حرارتي در دماي بيش از 100 درجه سلسيوس قابليت فوم شوندگي در محل براي پر كردن شكل*هاي پيچيده فوم سخت پلي*يورتان در گستره وسيعي از دما به عنوان عايق حرارتي به كار برده شده است. براي مثال، اين نوع فوم در عايق*كاري ازت مايع در 196- درجه سلسيوس و بخار در 126+ درجه سلسيوس به كار برده شده است. به دلايل ذكر شده در بالا فوم پلي*يورتان در ساخت عايق پانل ساندويچي سبك به كار برده شده است. فوم انعطاف*پذير پلي*يورتان نيز در عايق*كاري لوله*ها مي*تواند به كار برده شود. فوم*هاي پلي*يورتان به صورت يك لايه نازك با كارآيي بالا در عايق*كاري بدنه يخچال*ها و فريزرها به كار برده مي*شود. همه عايق*هاي فوم پلي*يورتان سلول بسته كه امروزه در كشورهاي صنعتي توليد مي*شود، با گازي غير از CFC (كلروفلوئور كربن) به عنوان ماده دمنده ساخته مي*شود. اگرچه اين گازها به خوبي گاز CFC عايق*كاري را انجام نمي*دهند، به لايه ازن سياره زمين آسيب كمتري وارد مي*كنند. چگالي فوم*هاي ساخته شده معمولا 32 كيلوگرم بر متر مكعب است. فوم*هاي پلي*يورتان سلول باز با چگالي كم (8 كيلوگرم بر مترمكعب) نيز وجود دارد. اينها شبيه فوم*هاي پلي*يورتان معمولي هستند اما قابليت انعطاف بيشتري دارند. بعضي انواع با چگالي كم از دي*اكسيدكربن به عنوان ماده دمنده استفاده مي*كنند. فوم*هاي كم چگالي به داخل ديوارهاي دو جداره باز اسپري مي*شوند و به سرعت منبسط مي*شوند و فضاي خالي را پر از درزبندي مي*كنند. حداقل يك توليدكننده وجود دارد كه فوم*هاي آهسته منبسط شونده عرضه مي*كند. اين نوع براي ساختمان*هاي موجود كه عايق حرارتي ندارند در نظر گرفته شده است. اين فوم مايع بسيار آهسته منبسط مي*شود و بنابراين احتمال آسيب رسيدن به ديوار ناشي از انبساط بيش از حد كاهش مي*يابد. فوم در برابر بخار آب نفوذپذير است،* قابل انعطاف بوده و در برابر مكش آب (عمل كردن مانند فتيله) مقاوم است. اين عايق درزبندي هواي خوبي انجام مي*دهد. هم*چنين كندسوز است و بعد از برداشتن منبع آتش، شعله پايدار نخواهد بود. استاندارد بريتانيا الزاماتي براي تخته*هاي لايه*اي شامل يك هسته فوم پلي*يورتان صلب كه به دو روكش*نماي انعطاف*پذير متصل شده است، ارايه مي*دهد. اين صفحات براي مصرف در فضاي خالي ديوارهاي توخالي ساختماني سنگين و به عنوان عايق حرارتي زير لايه*اندود، مناسب است اما براي مصرف در عايق*كاري سقف و بام توصيه نمي*شود. به ويژه آنها را نبايد در جاهايي كه در موقع آتش*سوزي امكان اينكه به طور مستقيم در معرض شعله قرار گيرند، به كار برد. مصرف*كننده نهايي بايد خود از اينكه ساختمان پايان يافته الزامات كافي مقررات ساختماني مربوط به ويژه در رابطه با خواص آتش را برآورده مي*سازد، رضايت داشته باشد. فوم اوره فرمالدئيد بر پايه نيتروژن فوم اوره فرمالدئيد (UF) در طي دهه 1970 در ساختمان*هاي مسكوني استفاده مي*شد. با اين وجود، پس از چندين شكايت در دادگاه مربوط به مسايل سلامتي به دليل اجراي نادرست از بازار ساختمان*هاي مسكوني حذف شد و اكنون عمدتا براي ديوارهاي بنايي در ساختمان*هاي تجاري يا صنعتي استفاده مي*شود. در اين نوع عايق فومي از هواي فشرده به عنوان ماده منبسط كننده استفاده مي*شود. فوم UF بر پايه نيتروژن ممكن است چند هفته طول بكشد تا كاملا عمل*آوري شود. برخلاف عايق پلي*يورتان، اين محصول در حين عمل*آوري منبسط نمي*شود و اجازه مي*دهد كه بخار آب به راحتي از ميان آن عبور كند. فوم UF هم*چنين در هنگام قرارگيري طولاني در دماهاي زياد بيش از 88 درجه سلسيوس فرو مي*پاشد و حاوي هيچ ماده شيميايي كندسوز كننده*اي نيست. قيمت اين عايق با عايق فله*اي يا ريخته شده در محل قابل رقابت است. فوم فنوليك مصالح عايق*كاري فوم فنليك (PF) صلب، مصالح پلاستيك سلولي صلبي است كه به طور عمده ساختار سلولي بسته دارد و از رزين فنليك در تركيب با يك ماده دمنده و يك كاتاليزور، با افزودن حرارت خارجي يا بدون آن ساخته مي*شود. چند سال پيش اين نوع فوم به عنوان يك عايق تخته*اي صلب تا حدي متداول بود. در حال حاضر تنها به صورت يك عايق فوم شده در محل در دسترس است. در توليد آن از هوا به عنوان ماده دمنده استفاده مي*شود. عيب اصلي فوم فنوليك اين است كه مي*تواند پس از عمل*آوري تا 2 درصد جمع شود. اين مورد باعث شده است كه اين عايق امروزه كمتر متداول باشد، چون گزينه*هايي وجود دارد كه اين عيب را ندارند. فوم فنليك يك كامپوزيت گرماسخت ارزان قيمت داراي استحكام مكانيكي بالا و مقاومت عالي در برابر دماهاي بالاست. براي مثال، حداكثر دماي پيوسته فوم*هاي فنليك 149 درجه سلسيوس است در حالي كه فوم*هاي پلي*استايرن، پلي*الفين و كوپليمراستايرن را نمي*توان در بالاتر از 79-71 درجه سلسيوس به كار برد. فوم فنليك خود خاموشگر بوده و نسبت به فوم*هاي پلاستيكي داراي دو مزيت است: اول آنكه در هنگام سوختن چكه نمي*كند و دوم در هنگام سوختن زغال سختي توليد مي*شود كه از توسعه شعله جلوگيري مي*كند چرم ويژه فوم*هاي فنليك به كار رفته بين 40 تا 64 كيلوگرم بر مترمكعب است و هدايت حرارتي آنها از فوم*هاي پلي*استايرن و پلي*يورتان بيشتر است. دليل هدايت حرارتي بالاتر وجود سلول*هاي باز و جذب آن نسبتا بالا و سرعت نفوذ بخار آب بالاست. از طريق ايجاد پوسته مي*توان كارآيي عايق حرارتي اين نوع فوم*ها را افزايش داد. يك نمونه اعمال قير روي سطح اين نوع فوم*ها است. از نظر چسبندگي نيز اندود به خوبي به آنها مي*چسبد ولي سطح آنها را نمي*توان رنگ كرد. عايق حرارتي EPDM EPDM مخفف اتيلن - پروپيلن - داين - منومر است و در واقع اين ماده مخلوط اتيلن، پروپيلن و داين است. EPDM مصالح ساختماني مناسب براي مناطق سردسير است و حتي در دماهاي زير 30 درجه سانتي*گراد خصوصيات عالي از خود نشان مي*دهد. محدوده دمايي آن 45- تا 120 درجه سلسيوس است. مقاومت زيادي در برابر ازن دارد. زمان*مند شدن، اكسيدشوندگي، پيرشدن ناشي از گرماي آن كم است. در برابر مواد شيميايي آلي و غيرآلي مقاوم است. ضعف آن مقاومت كم در برابر مايعات بر پايه نفت است. EPDM انتخاب معمول در بين فوم*هاست چون مقاومت عالي در برابر ازن، هوازدگي و زمان*مندي دارد. هم*چنين مقاومت زيادي در برابر آب و بخار داشته و قابليت انعطاف را در دماهاي كم حفظ مي*كند. مقاومت شيميايي آن در برابر فرآورده*هاي بر پايه غيرمحلول كم است. فوم پلي وينيل كلرايد (PVC) محدوده وسيعي از تغيير شكل فشاري همراه با مزاياي عالي عايق رطوبت و بخار ارايه مي*دهد. فوم PVC از طريق آميزه*سازي انواع مختلف نرم*كننده و كوپليمر به دو طريق فيزيكي و شيميايي با خواص مختلف به دست مي*آيد. اين نوع فوم*ها به صورت نرم، سلول باز، بخشي سلول باز، نيمه سخت و سخت سلول بسته مي*توانند باشند. از نظر عايق حرارتي فوم PVC سخت دو برابر گران*تر از فوم*هاي پلي*استايرن و پلي*يورتان است. در مقايسه با ديگر پلاستيك*هاي سول*دار به كار رفته در عايق حرارتي PVC انبساطي مقاومت بالايي داشته و بسيار سخت است. فوم PVC سخت عايق حرارتي و صوتي بسيار خوبي بوده و نفوذ بخار و رطوبت در آن بسيار كم است. از آنجا كه مقاومت برشي فوم PVC بالاست سطح آن براي اعمال سيمان و گچ بسيار مناسب است. مزيت عمده فوم*هاي PVC عملكرد بهتر آنها در برابر آتش نسبت به ساير فوم*هاي پليمري است. از اين*رو اين نوع پانل*ها در كاربردهاي دريايي و ساختماني در اروپا پذيرفته شده*اند. نيتريل فوم دماي كار آن 30- تا 110+ درجه سلسيوس (150 درجه سلسيوس به طور متناوب)* است. مقاومت عالي در برابر مايعات و روغن دارد. ضعف آن مقاومت كم در برابر ازن و عملكرد بد در دماهاي پايين است اما آن را مي*توان با افزودن روان*كننده*ها بهبود بخشيد. نيتريل (اكريلونيتريل - بوتادين) مقاومت بسيار خوبي در برابر روغن و بنزين دارد. مقاومت سايشي به طور متوسط زياد است. مقاومت در برابر حلال آن بيش از نئوپيرن است اما در كاربردهايي كه در معرض شرايط جوي سختي قرار مي*گيرد، توصيه نمي*شود. اين ماده عاري از CFC، آزبست و كلر است و باعث حساسيت پوستي نمي*شود. باعث رشد باكتري و قارچ نمي*شود. يكي از انواع فوم*هاي نيتريل، سلول بسته است. اين محصول براي عايقكاري حرارتي و صوتي طراحي شده است. علاوه بر اين زيباست و عمر درازي دارد. قابليت صدابندي بيشتر و صرفه اقتصادي بالاتري نسبت به انواع معمول مصالح عايق*كاري صوتي سلول بسته يا سلول باز دارد. نيتريل فوم را معمولا در عايقكاري اتاقك*هاي موتور كاميون*ها، اتومبيل*ها، هواپيماها، كشتي*ها (رطوبت جذب نمي*كند)، ژنراتورها و سيستم*هاي تهويه هوا و كانال*هاي مربوط استفاده مي*كنند. شيشه سلولي عايق شيشه سلولي از شيشه خرد شده تشكيل مي*شود كه با يك ماده سلول*ساز تركيب مي*شود. اين اجزا با يكديگر مخلوط مي*شوند، در يك قالب ريخته و سپس در يك دماي حدود 510 درجه سلسيوس حرارت داده مي*شود. در طي فرايند حرارت دادن،* شيشه خرد شده به يك مايع تبديل مي*شود و تجزيه ماده سلول*ساز باعث مي*شود كه مخلوط منبسط شود و قالب را پر كند. همان*طور كه مخلوط منبسط مي*شود،* ميليون*ها سلول بسته،* يكسان به وجود مي*آيد كه ماده عايق حرارتي سختي تشكيل مي*دهد. عايق بام شيشه سلولي از سال 1943 براي اولين بار در سيستم*هاي بام تجارتي مورد استفاده قرار گرفت. عايق بام شيشه سلولي به صورت تخته*هاي مسطح و داراي كام و زبانه و هم*چنين بلوك*هاي تخت و داراي كام و زبانه عرضه مي*شوند. تخته*هاي عايق شيشه سلولي با رويه*هاي با كاغذ كرافت با لايه قيري توليد مي*شوند در حالي كه بلوك*هاي شيشه سلولي پوشش داده نمي*شوند. شيشه سلولي داراي خواص مطلوبي است. بعضي از اين خواص عبارتند از: - اين فرآورده*ها غيرقابل نفوذند، - زمان*مند نمي*شوند، - از نظر ابعادي پايدارند، - غيرقابل اشتعال هستند، - مستحكم**اند و در برابر مواد شيميايي مقاوم*اند. شيشه سلولي غيرقابل نفوذ است يعني رطوبت را به سادگي جذب نمي*كند. بنابراين عايقي است كه حفظ ثمردهي عايقكاري آن بهتر از ساير انواع عايق است. ضريب انبساط حرارتي شيشه سلولي مشابه فولاد و بتن است. اين ضريب به قدري كوچك است كه در 38 درجه سلسيوس در يك متر تنها حدود 4/0 ميلي*متر منبسط مي*شود. اين انبساط كم يك كف پايدار براي سيستم پوشش بام ايجاد مي*كند. از آنجا كه عايق شيشه سلولي غيرآلي است و 100 درصد از شيشه تشكيل مي*شود، عايقي غيرقابل اشتعال است و كم*ترين نرخ گسترش شعله را دارد. مقاومت فشاري اين عايق نسبت به ساير عايق*ها زياد و در حدود 7 كيلوگرم بر سانتي*مترمربع است. بنابراين براي عايقكاري در جايي كه بام بايد بارهاي متمركز ناشي از عمليات ساختماني و دستگاه*ها و هم*چنين بار رفت و آمد را تحمل كند، ايده*آل است. شيشه سلولي با داشتن اين خواص دلخواه، معايبي نيز دارد. رويه*هاي كاغذ كرافت روي تخته*ها به رطوبت حساس است و بنابراين بايد از رويارويي محافظت شود تا از جذب رطوبت و تخريب آن جلوگيري به عمل آيد. به دليل مقاومت فشاري زياد، عايق ممكن است با ناهمواري*هاي سطح كف بام مطابقت نيابد. اين به ويژه وقتي بحراني است كه عايق با قير داغ به كف بام متصل شود. از طرف ديگر بايد توجه داشت كه اين عايق*ها ارزان نيستند. فرآيند توليد اين عايق شامل ايجاد سلول*هاي شيشه*اي بسيار ريز است كه از طريق واكنش شيميايي شيشه اكسيد شده بسيار ريز آسياب شده با كربن در دماي زياد تشكيل مي*شود. همه مواد اوليه مورد استفاده مواد طبيعي هستند كه به فراواني در طبيعت يافت مي*شوند. هيچ جزيي از آنها خطري براي انسان يا محيط*زيست ايجاد نمي*كند. در فرآيند توليد شيشه سلولي CO2 به وجود مي*آيد كه به وسيله سلول*هاي شيشه كوچكي احاطه مي*شود. هيچ ماده فوم*كننده ديگري مانند HCFC، چسباننده*هاي آلي يا مواد زبان*آور استفاده نمي*شود و باعث آلودگي هوا نمي*شود. در مرحله پرداخت، بلوك*هاي ناصاف شيشه سلولي بريده مي*شوند و به ابعاد موردنظر در مي*آيند.
    کاربر مقابل پست admin عزیز را پسندیده است: eisa
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

  5. Top | #5


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    فوق لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران سازه
    پایه نظام مهندسي
    1نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,105
    پسندیده
    3,174
    مورد پسند: 2,249 بار در 941 پست
    میزان امتیاز
    3740

    عايق ها و فوم هاي پليمري

    عايق ها و فوم هاي پليمري :


    1-پلي استايرن منبسط (فوم پلي استايرن ,پلاستو فوم يا يو نيليت)

    براي اولين بار پلي استايرن توسط يك شركت آلماني در سال 1940براي عايق در صنايع الكتريكي ساخته شد. و در جريان جنگ جهاني دوم جهت ساخت لاستيك مصنوعي از آن استفاده شد . محصولات پلي استايرن در سه گريد توليد مي شود.



    گريد 1- مقاوم در برابرضربه كه جهت مصارفي مانند : تهيه ظروف , بدنه لوازم خانگي استفاده مي شود.

    گريد2- نوع معمولي كه مقاومت كمتري در مقابل ضربه دارد كه كاربردهاي در صنايع اتومبيل سازي و الكتريكي و غيره دارد.

    گريد3- پلي استايرن منبسط يا فوم پلي استايرن (پلاستو فوم )كه در صنايع بسته بندي كار برد وسيعي داشته و به عنوان عايق حرارتي نيز استفاده مي شود دامنه استفاده از اين فوم در حال افزايش است به عنوان مثا ل اخيرادر سقفهاي تيرچه بلوك به جاي بلوك سيماني از بلوك هاي پلاستو فوم استفاده مي شود.

    مزاياي عمده فوم پلي استايرن عبارتند از :

    1-انتقال حرارت كم جهت استفاده عايق حرارتي 2-جذب خوب انرژي براي بسته بندي مواد 3-شناوري بالا 4- بالا بودن نسبت سفتي به وزن به طوري كه قطعات ساخته شده داراي وزن كم و استحكام خوب هستند 5- هزينه كم به ازاي واحد حجم .

    معايب عمده فوم پلي استايرن عبارتند از :

    1-خاصيت اشتعال پذيري وكمك به گسترش حريق

    2-توليد گازهاي سمي در هنگام سوختن

    3- انتقال بخار آب و جذب رطوبت4-نمي توان در بالاتر از ˚C 74 درجه سلسيوس به كار برد .

    فوم پلي استايرن به طور وسيعي در عايق حرارتي54-تا 74درجه سانتيگراد به كار برده شده است كه دلائل عمده آن قيمت پائين بوده , در دسترس مي باشد و به راحتي ساخته مي شود , محكم و پايدار بوده و در برابرتخريب مقاوم است . پلي استايرن اكسترود شده به صورت تخته در اندازه هاي مختلف جهت ساخت ديوار و عايق بام در دسترس است . دانه هاي قابل انبساط پلي استايرن را نيز مي توان به صورت صفحاتي براي نما در ساختمان سازي ساخته و به كار برد. در مواردي كه كاربردعايق حرارتي مورد نظر است مقاومت بالا لازم نبوده و پلي استايرن منبسط به اندازه كافي مقاومت دارد .

    فوم پلي استايرن را در جرم ويژه هاي بسيار پائين نيز مي توان توليد كرد. ولي كاهش جرم ويژه به افزايش ضريب هدايت حرارتي با كاهش عايق حرارتي و افزايش انتقال بخار آب مي انجامد .از اين رو از اين نوع فوم هاي بسيار سبك در كارهاي بسيار حساس نمي توان استفاده كرد.

    2- فوم پلي يورتان

    فوم پلي يورتان با يك ساختار سلولي بسته كه برپايه پلي يورتان ,حضور كاتاليزورها و مواد دمنده باواكنش شيميايي پلي ايزوسيانات ها با تركيبات حاوي هيدروژن اسيدي ساخته مي شوند. مزيت هاي فوم پلي يورتان عبارتند از : هدايت حرارتي كم كه از تمامي مصالح عايق متداول ديگر كمتر است , وزن سبك , استحكام بالا, قابليت بسيار زياد در پذيرش تغيير در فومولاسيون جهت برآورده كردن انتظارات كاربردي, چسبندگي قوي به بسياري از مواد, نفوذپذيري كم در برابر بخار آب, مقاومت حرارتي در دماي بيش از 100 در جه سلسيوس, قابليت فوم شوندگي در محل براي پر كردن شكل هاي پيچيده, فوم سخت پلي يورتان در گستره وسيعي از دما به عنوان عايق حرارتي به كار برده شده است .براي مثال اين نوع فوم در عايق كاري ازت مايع در-196 درجه سلسيوس و بخار در +126 درجه سلسيوس به كار برده شده است .

    فرم انعطاف پذير پلي يورتان نيز در عايق كاري لوله ها مي تواند به كار برده شود . فوم هاي پلي يورتان به صورت يك لايه نازك با كارآرايي بالا عايق كاري بدنه يخچال ها و فريزرها به كار برده مي شود . امروزه سعي مي شود كه فوم پلي يورتان باگازي غير از CFC(كلروفلوئور كربن )به عنوان ماده دمنده ساخته شود . اگر چه اين گازها به خوبي گاز هايCFC عايق كاري را انجام نمي دهند ,ا ما به لايه ازن سياره زمين آسيب كمتري وارد مي كنند, چگالي فو م هاي ساخته شده توسط روش جديد معمولا 32 كيلو گرم بر متر مكعب است . فومهاي پلي يورتان سلول باز با چگالي كم (8كيلو گرم بر متر مكعب) نيز وجود دارد .بعضي انواع با چگالي كم از دي اكسيد كربن به عنوان ماده دمنده استفاده مي كنند و همچنين فوم هاي كم چگالي به داخل ديوار هاي دو جداره باز اسپري مي شوند و به سرعت منبسط مي شوند و فضاي خالي راپر از درزبندي مي كنند فو مهاي آهسته منبسط شونده براي ساختمان هاي موجود كه عايق حرارتي ندارند در نظر گرفته شده است . اين فوم مايع بسيار آهسته منبسط مي شود و بنابراين احتمال آسيب رسيدن به ديوار ناشي از انبساط بيش از حد كاهش مي يابد . فوم در برابر بخار آب نفوذ پذير است, قابل انعطاف بوده و در برابر مكش آب اين عايق درزبندي هواي خوبي انجام مي دهد . همچنين كندسوز است و بعد از براشتن آتش , شعله پايدار نخواهد بوداما نكته با اهميت اين است كه متصاعد نمودن گازهاي سمي سيانيد هيدروژن(سيانور) در مجاورت حرارت يا در هنگام سوختن مي باشد.

    3- فوم پلي اتلين (پلي فوم)

    پلي اتلين داراي خواص مهمي از جمله عايق الكتريكي, خاصيت فيلم و ورقه شدن و مقاومت شيميايي در برابر رسوبات را داراست . از جمله معايب پلي اتلين اين است كه در برابر حلالها تحت دما و شرايط معين , مقاومت كمتري نشان ميدهد و اكسيژن مي تواند در آن خرابي بوجود آورد . به طوري كه در طولاني مدت وقتي در برابر آب قرار مي گيرد اكسيژن آزاد شده توليد پوسيدگي مي كند اين امر استفاده از اين عايق هارا در شبكه آبرساني آب گرم محدود مي كند. در صورت استفاده از اين عايق در صنايع برودتي وحرارتي با پديده كندانس و اتلاف حرارت مواجه خواهيم شد ضريب انتقال حرارت اين عايق در دما ي 25 درجه سانتيگراد 0/042 است . اين عايق قابل اشتعال است و برابر شعله مستقيم باعث افزايش دامنه حريق مي گردد و نبايد از آن در معرض تابش مستقيم نور خورشيد استفاده شودگسترده دمائي قابل استفاده از اين فوم بين دماهاي ˚40- 90 تا˚ است.

    4-فوم پلي وينيل كلرايد (PVC)

    محدوده وسيعي از تغيير شكل فشار ي همراه با مزاياي عالي عايق رطوبت و بخار ارايه مي دهد . فوم PVC از طريق آميزه سازي انواع مختلف نرم كننده و كوپليمر به دو طريق فيزيكي و شيميايي با خواص مختلف به دست مي آيد . اين فوم ها به صورت نرم , سلول باز , بخشي سلول باز , نيمه سخت و سخت سلول بسته مي توانند باشند. از نظر عايق حرارتي فوم PVC سخت دو برابر گران تر از فوم هاي پلي استايرن و پلي يورتان است .در مقايسه با ديگر پلاستيك هاي سلولدار به كار رفته در عايق حرارتي PVC انبساط مقاومت بالايي داشته و بسيارسخت است.فوم PVC سخت عايق حرارتي و صوتي بسيار خوبي بوده و نفوذ بخار و رطوبت در آن بسياركم است. از آنجا كه مقاومت برشي فوم PVC بالاست سطح آن براي اعمال سيمان و گچ بسيار مناسب است . مزيت عمده فوم هاي PVC عملكرد بهتر آنها در برابر آتش نسبت به ساير فوم هاي پليمري است .از اين رو نوع پانل ها در كاربردهاي دريايي و ساختماني در اورپا پذيرفته شده اند.

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

  6. Top | #6


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    فوق لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران سازه
    پایه نظام مهندسي
    1نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,105
    پسندیده
    3,174
    مورد پسند: 2,249 بار در 941 پست
    میزان امتیاز
    3740

    عایق صوتی و حرارتی پلی یورتان پاششی ( چگالی پایین)

    عایق صوتی و حرارتی پلی یورتان پاششی ( چگالی پایین)

    فوم پلی یورتان پاششی سلول باز متشکل از دو نوع مایع ایزوسیانات و پلی یول، دارای چگالی پایین است که در تفنگ مخلوط سازی دستگاه
    مربوطه، تحت فشار و حرارت با هم ادغام شده و حجم آن پس از چند ثانیه سریعاً به میزان 100 برابر افزایش می یابد و به شکل فوم فشرده، منسجم و یکپارچه به ضخامت دلخواه (وابسته به میزان ماده پلی یورتان پاشیده شده) در می آید. فوم پلی یورتان سلول باز دارای ضریب مقاومت حراراتی (R-value) بالا بوده و به دلیل وجود حفره های هوا و سلول باز آن، امواج صوتی به خوبی جذب می شود؛ از این رو عایق مناسب صوتی و حرارتی می باشد.

    زمینه های کاربردی :

    عایق بندی اسکلت های چوبی، آجری، آهنی، سیمانی و بتونی ساختمان ها (اعم از دیوارها ،سقف ها و کفپوش ها)
    عایق بندی دستگاه های حرارتی - برودتی در صنایع و ساختمان ها، کانال های هوا، لوله های آب گرم و سرد، لوله های نفت و گاز و غیره
    عایق بندی جداره کلیه وسایل نقلیه از جمله: کانکس ها و کامیون ها
    ترمیم شیروانی های سفالی، فلزی، ایرانیت ها و غیره
    عایق بندی آکوستیک استدیو هال ها، منازل مسکونی و ...

    مزایا :

    سهولت کار و امکان دسترسی به نقاط کور ساختمان در شرایط عمودی، افقی، قوسی، مورب و غیره
    یک پارچگی عایق و در نتیجه بالا بردن ضریب عایق حرارتی
    تحت پوشش قرار دادن تمامی سطوح بدون درز و شکاف که در نتیجه از فرار حرارتی جلوگیری می کند
    جلوگیری از اتلاف انرژی مصرفی در ساختمان تا 70% در مقایسه با عایق های معمول
    قابلیت افزایش حجم عایق و انتخاب تراکم لازم آن در زمان نصب، بر اساس شرایط سطح مورد نظر
    زمان نصب بسیار کوتاه
    مقاومت در برابر حرارت های غیر مستقیم
    قابلیت چسبندگی بسیار بالا

    مشخصات فنی:

    مشخصه روش تست مقدار

    ضریب انتقال حرارت هدایتی
    ASTM C-518 0.035 W/m.k
    مقاومت حرارتی (R-value) ASTM C-518
    1.15 @ 4cm
    2.3 @ 8cm
    مقاومت فشاری ASTM D-1621

    0.04 Mpa
    چگالی ASTM D-1622

    10 kg/m3
    میزان سلولهای بسته

    ASTM D-2856


    > 90%
    مقاومت کششی ASTM D-1623

    0.4 Mpa
    نفوذ پذیری رطوبت ASTM E-96

    21 perms @ 1”

    7 perms @ 1”
    Vapor Retarder کلاس 2

    1 اینچ حداقل
    پایداری ابعادی ASTM D-2126

    < 15%
    نرخ عبور هوا ASTM E-283

    < 0.02 L/s.m

    مشخصه افروزش سطحی


    ASTM E-844 inches


    پخش شعله: کمتراز25

    پخش دود: کمتر از450
    کلاس آتش E BS476 pt.7-87
    Sound Transmission Class

    ASTM E-90
    37

    Noise Reduction Coefficient


    ASTM C-432
    70
    پارامترهای فرایندی :
    مواد بایستی در دمای محیط ( 18 الی30 درجه سانتی گراد) و در محل خشک نگهداری شود.مواد سلول باز، بایستی هر روز توسط یک مخلوط کننده با قدرت حداقل 5/1 اسب بخار، هم زده شود.
    کاربرد :
    پیش شرط :
    پاشش توسط دستگاه های خاص که دما و فشار مواد را تنظیم نماید صورت می پذیرد. همچنین پاشش توسط اپراتور حرفه ای آشنا به مواد و دستگاه انجام می شود. حداقل دمای سطح C°5 و حداکثر C°50 ، دمای نقطه شبنم حداقل C°5 و دمای سطح همواره C°3 بالاتر از نقطه شبنم باید باشد. حداکثر رطوبت نسبی هوا نیز 85% می باشد. قبل از پاشش سطح بایستی کاملاً تمیز و عاری از هرگونه گردوخاک، روغن، گریس و رطوبت باشد.
    وسایل و تجهیزات :
    پلی یورتان پاششی بایستی توسط دستگاههای فشار قوی، مجهز به هیتر، مانندCraft، Gama ، Graco، Glas ... و به صورت 1:1 استفاده گردد. فشار اعمالی 70 الی 110 بار و دمای مواد هنگام پاشش C°40 الی C°50 می باشد.
    انبارداری :
    نگهداری محصول از 6 ماه در ظروف دربسته به دور از گرمای شدید، یخ زدگی، نور شدید خورشید و رطوبت امکان پذیر است.
    میزان مواد مصرفی :
    تقریباً 0.3kg/in/m2
    ایمنی و سلامت مواد :
    استفاده از پلی یورتان پاششی چه به صورت کاربرد به عنوان پر کننده منافذ کوچک و چه به عنوان یک پوشش یا کفپوش کامل، نیازمند آموزش و تجهیزات ویژه است. تنفس و تماس با مواد در حین کار ممکن است سبب حساسیت جدی شود، لذا استفاده از لباس فرم مخصوص و دستکشهای مجهز حین عملیات ضروری است.
    سلامت پلی یورتان پاششی از سوی USDA مورد تأیید قرار گرفته است. طی پاشیدن پلی یورتان به سطوح مختلف، به دلیل عدم وجود هیچ گونه حلال، به هیچ وجه ترکیب آلی فرار (VOC) از این ماده متصاعد نمی شود.
    پارامترهای فرایندی و مشخصه های فیزیکی
    دمای پیش گرم مواد : ℃ 40 الی ℃ 50
    دمای شلنگ : ℃ 40 الی ℃ 50
    فشار : 70 الی 110 بار
    نسبت اختلاط : 1:1 حجمی
    ویسکوزیته (در دمای ℃ 24) : 225


    منبع: [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

  7. Top | #7


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۹
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نوشته ها
    5
    پسندیده
    0
    مورد پسند: 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    152
    پلی یورتان به طور کلی چه به صورت فوم، چه به صورت چسب و ... کاربردهای مختلفی داره. به عنوان مثال در زمینه ی هدایت آبهای سطحی میتونید این مطلبو بررسی کنید: [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ].

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

aac، com، construction، http، information، pvc، url، فونداسيون، فاصله، فرآیند، فرار، قدرت، كه، كوچك، كاربردي، لوازم، لازم، لباس، لحظه، مقاله، مقاومت، منحصر، مند، موتور، مورد، میان، میزان، مگر، ماندگار، ماده، متفاوت، مثال، محمد، محدوده، محصول، مختلف، مسكوني، مشکلات، مشخصه، مصالح، مصارف، مصرف، مطالب، مطالعه، مطابقت، نقطه، نماهای، چون، نوار، چوبي، نوسازی، نیمه، نیازهای، نگهداری، چاپ، ناپذیر، ندارد، چسب، نصب، همچنین، همین، همکاران، همراه، هوا، هیچ، هزینه، هست، ویژگی، وابسته، وارده، وجود، ورقه، ژل، کفپوش، کلاس، کمتر، کننده، کنار، کوچکترین، کيفيت، کاملاً، کانکس، کاذب، کاربرد، کاربردهای، کاربردی، کدام، کشورهای، کششی، گالوانیزه، گذاري، گسترده، پمپ، پنج، پیشنهادی، پژوهش، پايان، پشم، www، آلمان، آن، آنچه، آب، آشنا، امروزه، انواع، اند، انداز، انعطاف، اهداف، اينجا، این، اینکه، ابزار، اتاق، اجراي، اجرائي، اجزا، ادغام، ارتجاعی، از، است، استفاده، اشاره، اطراف، اعمال، بهسازي، با، بالاي، بايد، بازگشت، بازالت، برودتی، برابر، برخي، برروي، بسته، تقسیم، توليد، تواند، توزيع، تبديل، تثبیت، ترك، ترکیب، ترکیبی، تزریق، جلوگیری، جرم، جرثقيل، حین، حال، حداقل، حرکت، حضور، خوب، خوردگي، خوردگی، خورشید، خاص، خرابي، دفتر، دلايل، دهنده، دهه، دیوارها، دامنه، دارد، داغ، درجه، ذرات، رقابت، رنگ، روکش، روش، ريزي، ردیف، زلزله، زمين، زمانی، زیر، زده، سقف، سلول، سنگي، سنگی، سيمان، سیمانی، ساندویچ، ساختمان، ساده، سازه، سازي، سبک، سختی، سرمایه، سست، شلنگ، شوند، شونده، شيوه، شده، صفحات، صنعت، صوت، صدا، ضرورت، طور، طی، طرف، طریق، طراحان، علت، عالي، عبور، غذایی، غرب

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 03:10 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو