سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

رانش ترانشه

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 11

موضوع: رانش ترانشه

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1106

    رانش ترانشه

    باسلام ازدوستان داراي تجربه ميخوام نظر خودشان را درخصوص رانش ترانشه واقدامات وراهكارهاي عملي جهت ادامه عمليات بيان فرمايند :


    تصاوير پيوست شده تصاوير پيوست شده
    2 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: boushehromran,star10
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۸۹
    عنوان کاربر
    مدير کـل سايت
    محل سکونت
    بوشهر
    مقطع تحصيلات
    فوق لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران سازه
    پایه نظام مهندسي
    1نظارت و اجرا
    نوشته ها
    2,105
    پسندیده
    3,174
    مورد پسند: 2,249 بار در 941 پست
    میزان امتیاز
    3740

    روش پایدارسازی گود و سازه های نگهبان

    با سلام
    روشهای مختلتفی وجود دارد که بستگی به نوع خاک و ریزشی بودن آن و وجود آب زیر زمینی و ... یک روش را انتخاب میکنند
    انواع روشها و توضیحات آنرا در زیر قرار دادم می توانید مطالعه کنید:

    روش پایدارسازی گود و سازه های نگهبان

    انواع روش ها :
    1) روش مهارسازی
    2) روش دوخت به پشت - Nailing
    3) روش دیواره دیافراگمی - Diaphragm walls-Slurry wall
    4) روش مهار متقابل
    5) روش اجرای شمع - Bored pile walls
    6) روش سپر کوبی
    7)روش خرپایی
    8) روش پشت بندهای افقی و مایل - Braced wall using wale struts


    1) روش مهارسازی
    در این روش برای مهار حرکت و رانش خاک ،با استفاده از تمهیداتی خاص،از خود خاک*های دیواره کمک گرفته می*شود .ابتدا در حاشیه زمینی که قرار است گود برداری شود ،در فواصل معین چاه*هایی حفر می*کنیم .عمق این چاه*ها برابر با عمق گود به اضافه مقداری اضافی برای شمع بتنی انتهای تحتانی این چاه*هاست .پس ازحفر چاه*ها درون آن*ها پروفیل*هایI شکل یاH شکل قرار می*دهیم .به منظور تأمین گیرداری و مهاری کافی برای این پروفیل*ها ،انتهای پروفیل*ها را به میزان 0.25 تا0.35 عمق گود ،پایین*تر از رقوم کف گود درون بخش شمع ادامه می*دهیم و در انتهای پروفیل*ها نیز شاخک*هایی را در نظر می*گیریم.
    سپس شمع انتهای تحتانی را که قبلاً آرماتوربندی آن را اجرا و کار گذاشته*ایم ،بتن ریزی می*کنیم .بدین ترتیب پروفیل*های فولادی مذکور درشمع مهار می*شوند و پروفیل*های فولادی همراه با شمع نیز در خاک مهار می*شوند .پس ازاجرا این مرحله ،عملیات گودبرداری را به صورت مرحله به مرحله اجرا می*نماییم . در هر مرحله پس از برداشتن خاک در عمق آن مرحله ،برای جلوگیری از ریزش خاک ،با دستگاه های حفاری ویژه در بدنه گود چاهک*هایی افقی یا مایل ،به قطر حدود 10 تا 15 سانتی متر ،در جداره گود حفر می*کنیم (آنگاه درون این این چاهک*ها به نوع خاک و پارامترهای فیزیکی و مکانیکی آن ونیز به عمق گود بستگی دارد و مقدار آن در حدود 5 تا 10 سانتی متر است )پس از انجام این مرحله ،پانل*های بتنی پیش ساخته ای را در بین پروفیل*های قائم قرار داده . آن*ها را از سویی به میلگرد های بیرون آمده از چاهک*ها به نحو مناسبی متصل می*کنیم و از سوی دیگر پانل*ها را به پروفیل*های قائم متصل می*نماییم .به جای استفاده از این پانل*های پیش ساخته می*توانیم آن*ها را به صورت درجا اجرا نماییم . همچنین می*توانیم ابتدا بر روی دیواره آرماتور بندی کرده و سپس بر روی آن بتن پاشی کنیم .
    برای اتصال پانل*ها به میلگردهای بیرون آمده از چاهک*ها می*توانیم سر میلگرد های مزبور را رزوه کرد و سپس بااستفاده از صفحات سوراخ دار تکیه گاهی و مهره آن*ها را پانل*ها درگیر کنیم .
    کلیه عملیا ت فوق را به صورت مرحله به مرحله ،از بالا به پایین اجرا می*کنیم .
    ملات یا خمیری که برای تزریق استفاده می*کنیم ،مخلوطی است از سیمان و آب یا سیمان و آب و ماسه که ممکن است در آن ازمواد افزودنی نیز استفاده کنیم .همچنین می*توانیم از مواد پلیمری و دوغاب*های با پایه غیر از سیمان پرتلند و با ترکیبات خاص نیز برای تزریق استفاده کنیم .در تزریق با استفاده از سیمان پرتلند نسبت آب به سیمان در ابتدا حدود 1.5 است که به تدریج آن را کاهش داده و به حدود 0.5 می*رسانیم . طراحی و برنامه ریزی و اجرای عملیات تزریق باید توسط متخصصان آشنا به موضوع و یا با استفاده از دستگاه های خاص و طبق استانداردها و ضوابط خاص صورت گیرد .همچنین باید توجه داشته باشیم که در صورتی که فشار به کار برده شده برای تزریق بیش از حد لزوم باشد ،ممکن است ناپایداری*ها و شکست*هایی در خاک ایجاد شود .

    مزایای روش مهارسازی
    1) مشخصات مکانیکی خاک بر اثر تزریق بتن در درون چاهک*ها بهبود می*یابد ؛لذا بر اثر این امر،علاوه بر کمک گرفتن از خاک اطراف جداره برای مهار رانش خاک ،میزان رانش خاک بر اثر بهبود مشخصات مکانیکی خاک کاهش می*یابد .
    2) سازه نگهبان در داخل گود جاگیر نیست .
    3) از خاک موجود برای مهار دیواره گود استفاده می*شود .

    معایب روش مهارسازی
    1) استفاده از بدنه خاک مجاور دیواره گود ضروری است ؛لذا در مواردی که خاک مجاور گود در زیر یک ساختمان و یا در حریم همسایه یا در حریم تاسیسات و معابر شهری باشد ،از این روش نمی*توان استفاه کرد یا استفاده از آن با محدودیت همراه است .
    2) به دلیل ضرورت اجرای عملیات به صورت مرحله به مرحله ،به زمان زیادی نیاز دارد،البته این امر ممکن است در پروژه های بزرگ مطرح نباشد بلکه بر عکس ممکن است زمان کلی اجرای کار نیز،به ویژه با مدیریت صحیح ،کاهش یابد .
    3) هزینه اجرای عملیات ،به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر ،درمقایسه با روش*های ساده تر بیشتر است؛ولی در پروژه های بزرگ و احجام زیاد ممکن است این امر مطرح نباشد و بر عکس هزینه کلی کار کاهش یابد .
    4) به دستگاه های خاص نظیر دستگاه های لازم برای حفر چاهک*ها ،تزریق ،حمل پانل*ها نیاز دارد.
    5) به افراد با تخصص*های بالاتر در رده های مختلف فنی برای اجرای عملیات مربوطه ،در مقایسه با روش*های ساده تر نیاز دارد .


    2) روش دوخت به پشت Nailing
    این روش مشابهت زیادی با روش مهارسازی دارد.در این روش حفاری را به صورت مرحله به مرحله و از بالا به پایین گوداجرا می*کنیم .
    در هر مرحله به کمک دستگاه های حفاری ویژه چاهک*های افقی و مایل در بدنه دیواره گود حفر می*کنیم سپس درون این چاهک*ها کابل*های پیش تنیدگی قرار می*دهیم و با تزریق بتن در انتهای چاهک ،این کابل*ها را کاملاًدر خاک مهار می*نماییم.سپس کابل*های مزبور را به کمک جک*های ویژه ای می*کشیم و انتهای برون آمده کابل را بر روی سطح جداره گود مهار می*کنیم.آنگاه به درون چاهک*های مزبور بتن تزریق می*کنیم .پس ازسخت شدن بتن و کسب مقاومت کافی آن کابل*ها را از جک آزاد می*کنیم .این کار باعث می*شود که نیروی پیش تنیدگی موجود درکابل خاک را فشرده سازد و در نتیجه خاک فشرده تر و متراکم شده و رانش ناشی از آن کاهش می*یابد و در عین حال کل نیروی رانش خاک در جداره گود به خاک*های داخل بدنه دیواره منتقل شده و خاک بدنه انتهایی به عنوان سازه نگهبان عمل کرده و رانش خاک بدنه مجاور جداره را تحمل کند .عمق گودبرداری در هر مرحله بستگی به نوع خاک و فاصله بین چاهک*ها دارد و معمولاًدر حدود 2 تا 3 متر است .
    شرح روش:
    این روش از حدود سه ده اخیر آغاز شده و تاکنون نیز بعنوان یک تکنیک برای پایداری ترانشه ها و حفاظت گود با انعطاف پذیری بالا استفاده می گردد.



    روش اجرای نیلینگ
    تئوری استفاده از روش نیلینگ بر مبنای مسلح کردن و مقاوم نمودن توده خاک با استفاده از دوختن توده خاک توسط مهارهای کششی فولادی Nail با فواصل نزدیک به یکدیگر می باشد.
    استفاده از این روش موجب:
    1) افزایش مقاومت برشی توده خاک می گردد[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    2) محدود نمودن و تحت کنترل در آوردن تغییر مکانهای خاک در اثر افزایش مقاومت برشی در سطح لغزش Slid بدلیل افزایش نیروی قائم می شود.
    3) باعث کاهش نیروی لغزش در سطح گسیختگی و لغزشی می شود.
    باید توجه داشت کلیه سطوح ترانشه های حفاری شده که توسط نیلینگ بایستی مسلح شوندبا استفاده از شبکه مش و شاتکریت ابتدا حفاظت شده و سپس سیستم نیلینگ روی آنها اجرا می شوند.
    کاربرد نیلینگ در پروژه های عمرانی
    1) پایداری ترانشه ها در احداث بزرگراه ها و راه آهن ها.
    2) پایداری جداره تونلها وسازه های زیر زمینی.
    3) پایدار سازی و حفاظت گود در سازه های مناطق شهری، ساختمانهای مجاور گود، ایستگاه های زیر زمینی مترو و...
    4) پایدار سازی کوله های مجاور پل ها در زمین های سست و ریزشی.
    مهار کششی نیلینگ معمولا از آرماتورهای فولادی با قطر 20 الی 40 میلیمتر و با حدتسلیم 420 الی 500 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می شوند که درون یک چال حفاری شده با قطر 76 الی 150 میلیمتر قرارگرفته و دور آن درون چال تزریق می گردد. فواصل بین مهارهای کششی در حدود 1 الی 2 متر می باشد و طول آنها نیز در حدود 70 الی 100 درصد ارتفاع گود می باشد و حداقل شیب نسبت به افق حدودا 15 درجه می باشد.
    باید توجه داشت که رویه شاتکریت شده روی ترانشه های حفاری شده نقش سازه ای نداشته اما می توان جهت اطمینان برای پایداری موقت خاک بین مهارها استفاده نمود.





    مراحل اجرای سیستم نیلینگ (nailing)
    مطابق با شکل مراحل اجرای نیلینگ بصورت شماتیک نشان داده شده است .
    1) گودبرداری در مرحله اول ترانشه و یا گود و ایجاد پله بعدی عملیات.
    2) حفاری چال جهت نصب مهار کششی Nail.
    3) قراردادن آرماتور داخل چال و تزریق چال.
    4) اجرای سیستم زهکشی و اجرای شاتکریت جداره و نصب ضخامت فولادی.
    5) گودبرداری مرحله بعدی ترانشه و یا گود و ایجاد پله های بعدی علمیات.
    6) اجرای پوشش شاتکریت نهایی پس از اتمام آخرین مرحله حفاری.

    اصول طراحی نیلینگ (nailing)
    مراحل طراحی سیستم نیلینگ مطابق زیر است: •
    • هندسه سازه مشخص گردد. •
    • عمق و زاویه شیب خاکبرداری مشخص گردد. •
    • بارگذاری و سربار بارهای وارده به Nail و موقعیت سطح افزایش تخمین زده شود. •
    • انتخاب نوع آرماتور شامل: سطح مقطع، طول و فاصله از یکدیگر و در هر تراز مقاومت موضعی آنها تضمین گردد تا مقاومت از نظر استحکام و ظرفیت چسبندگی برای تحمل نیروها تخمین زده شده و با ضریب اطمینان مناسب و قابل قبول کنترل شوند. •
    • پایداری کل سازه نگهدارنده و خاک اطراف آن در زمان حفاری گود و ایجاد پله های حفاری و بررسی و کنترل ضریب اطمینان قابل قبول. •
    • تخمین نیروهای وارده بر صفحه فولادی Bearing plate •
    • در نظر گرفتن سطح پیزومتریک آبهای زیر زمینی و لحاظ نمودن سیستم زهکش




    مزایای روش دوخت به پشت
    1) مشخصات مکانیکی خاک بر اثر تزریق بتن به درون چاهک*ها و نیزپیش تنیده شدن خاک بهبود می*یابد در نتیجه هم از خاک اطراف جداره برای مهار رانش خاک استفاده می*شود و هم میزان رانش خاک بر اثر بهبود مشخصات مکانیکی خاک کاسته می*شود .
    2) سازه نگهبان در داخل گود جاگیر نیست .
    3) از خاک موجود برای مهار دیواره گود استفاده می*شود .

    معایب روش دوخت به پشت
    1) استفاده از بدنه خاک مجاور دیواره گود ضروری است [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]لذا درمواردی که خاک مجاور گود در زیر یک ساختمان یا درحریم همسایه یا درحریم تاسیسات و معابر شهری باشد از این روش نمی*توان استفاده کرد یا استفاده از آن با محدودیت همراه است .
    2) به دلیل ضرورت اجرای عملیات به صورت مرحله به مرحله ،به زمان زیادی نیاز دارد،البته این امر ممکن است در پروژه های بزرگ مطرح نباشد بلکه بر عکس ممکن است زمان کلی اجرای کار نیز،به ویژه با مدیریت صحیح ،کاهش یابد .
    3) هزینه اجرای عملیات ،به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر ،درمقایسه با روش*های ساده تر بیشتر است؛ولی در پروژه های بزرگ و احجام زیاد ممکن است این امر مطرح نباشد و بر عکس هزینه کلی کار کاهش یابد .
    4) به دستگاه های خاص نظیر دستگاه های لازم برای حفر چاهک*ها ،تزریق ،حمل پانل*ها نیاز دارد.
    5) به افراد با تخصص*های بالاتر در رده های مختلف فنی برای اجرای عملیات مربوطه ،در مقایسه با روش*های ساده تر نیاز دارد .


    3) روش دیواره دیافراگمی
    در این روش ابتدا به کمک دستگا ه های حفاری ویژه محل دیوارنگهبان را حفر می*کنیم .سپس به طور همزمان محل حفر شده را با گل بنتونیت و سیمان پر می*کنیم تا ازریزش خاک دیواره محل حفر شده جلوگیری شود .سپس قفسه آرماتورهای دیوار نگهبان را که از قبل ساخته و آماده کرده*ایم،در داخل محل حفر شده دیوار جای می*دهیم .آنگاه بتن ریزی دیوار را انجام می*دهیم . بتن مصرفی معمولا از نوع بتن روان وبا کارایی زیاد است . دیوارهای دیافراگمی معمولاً به صورت پیش ساخته و پیش کشیده نیز اجرا می*شوند .
    شرح روش:
    یکی دیگر از روشهای محافظت از جداره گود احداث دیوار دیافراگمی و یا دیوار دوغابی Slurry Wall می باشد. در این روش ابتدا توسط دستگاههای گراب متناسب با شرایط زمین حفاری قسمتی از دیوار انجام می شود و همزمان با حفاری جهت پایداری جداره دیواره حفاری شده و جلوگیری از ریزشهای موضعی از دوغاب بنتونیت استفاده می شود تشکیل کیک بنتونیت در داخل دیواره حفاری شده و نفوذ در لایه های دانه ای جداره باعث می گردد جداره همواره پایدار بماند و سپس بلافاصله پس از رسیدن به عمق مورد نظر آرماتور گذاری شده و در نهایت بتن ریزی می گردد. این روش در زیر هسته سدهای خاکی نیز کاربرد بسیار دارد و از هرگونه نشتی را جلوگیری می نماید. استفاده از این تکنیک در مناطق شهری نیز با محدودیت های نظیر استفاده از روش مهار بندی افقی و مایل و المانهای کششی دارا می باشد.

    مزایای روش دیواره دیافراگمی
    1) سرعت اجرای کار بسیار زیاد است .
    2) درجه ایمنی کار بسیار زیاد است .
    3) دیوار دیافراگمی هم به عنوان سازه نگهبان گود رفتار می*کند و هم در حین بهره برداری از آن به عنوان دیوار حایل استفاده می*شود .
    4) دیواردیافراگم به ویژه برای حفاری*ها و گودهای با طول زیاد مناسب است .

    معایب روش دیواره دیافراگمی
    1) در احجام کم هزینه کار بسیار زیاد است ،ولی در احجام بزرگ هزینه کلی اجرای کار می*تواند از روش*های ساده تر کمتر نیز باشد.
    2) در این روش دستگاه های حفاری مربوطه نیاز به فضای کار زیادتری بدارند و در صورتی که از نظر فضای دو طرف دیواره محدودیت داشته باشیم اجرای کارناممکن خواهد بود و یا اینکه به سختی صورت می*گیرد .
    3) در این روش به دستگاه های حفاری ویژه ای نیاز است .
    4) در این روش به نیروهای با تخصص بالا برای کار با دستگاههای مورد نظر و سایر موارد نیاز است .


    4) روش مهار متقابل
    این روش برای گودهای به عرض کم مناسب است .در این روش ابتدا در دو طرف گود ،در فواصلی معین از یکدیگر چاهک*های را حفر می نمائیم .طول این چاهک*ها برابر با عمق گود به اضافه مقداری اضافه تر به میزان حدود 0.25 تا 0.35 برابر عمق گود است .این عمق اضافه به منظور تأمین گیرداری انتهای تحتانی پروفیل*هایی است که در چاهک قرار داده می*شوند .
    سپس درو ن این چاهک*ها پروفیل*های فولادی HیاI مطابق با محاسبات و نقشه های اجرایی قرار می*دهیم . طول این پروفیل*ها را معمولاًبه گونه ای در نظر می*گیریم که انتهای فوقانی آن*ها تاحدی بالاتر از تراز بالای گود قرار گیرند .
    آنگاه قسمت فوقانی هر دو پروفیل قائم مزبور را به کمک تیرها و خرپاهایی به یکدیگر متصل می*کنیم .این کار موجب می*شود که هر دو پروفیل متقابل قائم ،به پایداری یکدیگر کمک کنند .
    پس از آن، عملیات گود برداری را به تدریج انجام می*دهیم .در صورت لزوم ،در نقاط دیگری از ارتفاع پروفیل*های قائم نیز سیستم مهار متقابل را اجرا می نمائیم .
    در صورتی که خاک خیلی ریزشی باشد باید در بین اعضای قائم از الوارهای چوبی یا اعضای مناسب دیگراستفاده کنیم .
    سیستم مهار متقابل فوق الذکر باید در جهت عمود بر سیستم قبلی آن یعنی در جهت طول گود نیز به صورتی مناسبی مهار بندی شود .

    مزایای روش مهار متقابل
    1) گودبرداری*های با عرض کم دارای مزایای بسیار زیادی است که از آن جمله سرعت زیادتر ،هزینه کمتر و جاگیری کمتر را می*توان نام برد .
    2) این روش به ویژه در بسیاری از عملیات*های اجرای کانال*ها می*تواند بسیار سودمند واقع شود .

    معایب روش مهار متقابل
    1) در صورتی که عرض گود زیاد ،مثلاً بیش از 10 متر شود و نیز درصورتی که عمق گود زیاد باشد ممکن است مهاربندی های عرضی ویا مهاربندی های تراز های مختلف دست و پا گیر شده و موجب بروز مشکل در اجرای کار بشود .


    5) روش اجرای شمع
    در این روش در پیرامون زمینی که قرار است گود برداری شود در فواصل معینی از هم شمع*هایی اجرا می*کنیم .این شمع*ها می*توانند از انواع مختلف مصالح سازه ای نظیر فولاد،بتن و چوب باشند .همچنین شمع*های بتنی را می*توان به صورت پیش ساخته یا درجا اجرا کرد .در این روش شمع*ها فشار جانبی خاک را به صورت تیرهای یکسر گیردارتحمل می*کنند . طول گیرداری لازم در انتهای شمع*ها چیزی در حدود 3 درصد است. پس از اجرای شمع*ها می*توان عملیات گودبرداری را اجرا کرد .در صورت لزوم باید شمع*ها را در امتداد گود مهاربندی کرد .
    شرح روش:
    یکی از روشهای متداول در پایداری و حفاظت جداره ها با شرایط متنوع اعم از زمین سخت و سست و نرم استفاده از شمع های درجا می باشد و در برخی موارد علاوه بر ایفای نقش حفاظت جانبی نقش آب بندی را نیز انجام می دهد و همواره درصورت نیاز بار قائم نیز تحمل می کند. مهار بندی جداره ها توسط شمع های درجا در موارد زیر بعنوان گزینه برتر برای سیستم های حفاظت جانبی گود مطرح می باشند : -
    - در مواردیکه امکان اجرای سپر فولادی (کوبیدن و نصب) وجود ندارد و یا سختی و تراکم زمین بیش از حد توان سپر کوبی و با دشواری زیادی مواجهه می باشد. -
    - در شرایطی که بدلیل وجود آبهای زیر زمینی و بالا بودن سطح آن نیاز به آب بند بودن جداره می باشد. -
    - در مواردیکه امکان ایجاد مهارهای جانبی (کششی) در زیر ساختمان های مجاور ناشی از گودبرداری وجود ندارد و یا در تلاقی با تاسیسات زیر بنایی شهری و مستحدثات زیرزمینی (تونل) باشد. -
    - در مواقعیکه امکان استفاده از سیستم حفاظت گود بعنوان بخشی از سازه اصلی و باربری وجود داشته باشد.



    روشهای مختلف برای اجرای تکنیک های شمع های درجا ریز وجود دارد و متداولترین آنها عبارتند از:
    الف) اجرای دیوار محافظت پیوسته (آب بند)
    ب) اجرای دیوار محافظت ناپیوسته
    الف) اجرای دیوار محافظ پیوسته (آب بند)
    در این روش ابتدا شمع هایی با بتن پلاستیک یک در میان حفاری و اجرا می گردد و سپس با رعایت هم پوشانی شمع های اصلی و سازه ای با رعایت احداث جداره زنجیره ای و پیوسته اجرا می گردد.



    ب) اجرای دیوار محافظت ناپیوسته
    در مواردیکه توده خاک و سنگ دارای چسبندگی زیاد بوده و سطح آبهای زیر پایین بوده می توان از شمع های درجا ریز ناپیوسته و با فاصله استفاده نمود. در این روش بدلیل چسبندگی بین دانه ها خاک بین شمع ها با وجود پدیده قوس خوردگی پایداری جانبی وجود دارد . با در نظر گرفتن شرایط و پارامترهای ژئوتکنیکی خاک معمولا حداکثر فاصله محور تا محور شمع های اصلی 2 برابر قطر شمع ها می باشد همچنین در این روش پایداری در برابر نیروهای جانبی نیز مدنظر قرار می گیرد این روش در پایداری های کوتاه مدت کارایی داشته و در اثر مرور زمین احتمال هوازدگی بین شمع ها وجود دارد و در دراز مدت نیز تغییر مشخصات خاک و برخی از پارامترهای آن مانند از دست دادن آب و یا حالت اشباع پیدا نمودن آن باعث ریزش خاک بین شمع ها شده و برای جلوگیری از آن می توان از بتن پاشی (شاتکریت) و با بستن مش پوشش لازم را جهت پایداری ایجاد نمود.




    مزایای روش اجرای شمع
    1) سرعت عملیات اجرایی بسیار بالاست .
    2) سیستم به هیچ وجه دست و پا گیر نیست .
    3) در احجام زیاد هزینه عملیات کاهش می*یابد .
    4) گاهی از اوقات می*توان از شمع*ها به عنوان سازه نگهبان دائم (نظیر دیوار حائل)یا بخشی از آن نیز استفاده کرد .
    5) شمع*های پیش ساخته را پس از جمع آوری می*توان در پروژه های دیگر نیز استفاده کرد .
    6) در گودهای با عمق تاحدود 5 متر معمولاً اقتصادی*اند .

    معایب روش اجرای شمع
    1) در صورتی که ارتفاع گودبرداری زیاد باشد هم باید فواصل شمع*ها از هم کم شوند [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] هم باید از مقاطع سازه ای قوی*تری برای اجرای کار استفاده کرد .
    2) در بسیاری از پروژه های شهری به دلیل مشکلات شمع کوبی نمی*توان ازشمع های پیش ساخته استفاده کرد و فقط باید شمع*ها را به صورت درجا اجرا کرد .


    6) روش سپر کوبی
    در این روش ابتدا در طرفین گود سپرهایی را می*کوبیم وسپس خاکبرداری را شروع می*کنیم .پس از آنکه عمق خاکبرداری به حد کافی رسید در کمرکش سپرها و بر روی آن*ها تیرهای پشت بند افقی را نصب می*کنیم .سپس قید های فشاری قائم را در جهت عمود بر صفحه سپرها به این پشت بندهای افقی وصل می*کنیم سپرها و پشت بندها و قیدهای فشاری در عرض*های کم و خاک*های غیر سست معمولاًاز نوع چوبی است ولی در عرض*های بیشتر و خاک*های سست*تر استفاده از سپرها و پشت بتدها و قیدهای فشاری فلزی اجتناب ناپذیر است .
    در این روش صفحات فلزی Sheet pile داخل خاک و جداره گود توسط چکش پنوماتیک و با استفاده از لرزش کوبیده می شوند و با انواع اتصالات بین خود به یکدیگر متصل شده و یک جداره پیوسته را تشکیل می دهند از مزایای این روش راحتی در کوبیدن ـ نصب و بیرون کشیدن آنها به دیگر روش ها برتری داشته و مصالح آن مجددا قابل استفاده در پروژه های دیگر می باشد، همچنین در این روش به المانهای افقی و مایل کمتری نیاز می باشد.
    بنابراین محدودیت های اشغال فضای داخل گود کمتر وجود دارد. لیکن از جمله معایب این روش وابستگی به نصب سپرهای فلزی می باشند که در محیط های شهری بدلیل وجود تاسیسات زیربنایی شهری و ایجاد لرزش و صدای ناشی از کوبش سپرها محدودیت هایی را بوجود می آورد. همچنین کوبیدن سپرها در زمین های سنگی و یا خاک های بسیار متراکم به سختی انجام پذیر است و در زمین های با شرایط بالا با محدودیت مواجهه می گردد.


    مزایای روش سپرکوبی
    1) سرعت اجرایی کر بسیار زیاد است .
    2) درجه ایمنی کار بسیار زیاداست .
    3) برای اجرای کانال هابه ویژه با طول*های بسیار مناسب است .
    معایب روش سپرکوبی
    1) در این روش به دستگاه های سپرکوبی که به هر حال یک دستگاه ویژه است نیاز است
    2) این روش به نیروهای باتخصص بالاتر نسبت به روش*های ساده تر نیاز دارد .
    3) دستگاه های سپرکوب به جای کافی برای اجرای کار نیاز دارند .
    4) این روش برای عرض*های کم مناسب*تر است .


    7) روش خرپایی
    این روش یکی از مناسب*ترین و متداول*ترین روش*های اجرایی سازه نگهبان در مناطق شهری است . اجرای آن ساده بوده و نیاز به تجهیزات و تخصص بالایی ندارد و در عین حال قابلیت انعطاف زیادی از نظر اجرا در شرایط مختلف دارد .شمای کلی این نوع سازه نگهبان در شکل شماره یک نشان داده شده است . برای اجرای این نوع سازه نگهبان ابتدا در محل عضو های قائم خرپا که در مجاورت دیواره گود قرار دارند چاه*هایی را حفر می*کنیم . عمق این چاه*ها برابر با عمق گود به اضافه مقداری اضافه برای اجرای شمع انتهای تحتانی عضو خرپاست . طول شمع را که با LP نشان داده می*شود از طریق محاسبه به دست می*آوریم .آنگاه درو ن شمع را آرماتوربندی کرده و عضو قائم را در داخل شمع قرار می*دهیم و سپس شمع را بتن ریزی می*کنیم پس از سخت شدن بتن انتهای تحتانی عضو قایم به صورت گیردار در داخل شمع قرار خواهد داشت .
    سپس خاک را در امتداد دیواره گود با یک شیب مطمئن برمی درایم .آنگاه فونداسیون پای عضو مایل را اجرا می*کنیم.این فونداسیون درپلان به صورت مربعی است .بعدیا عرض فونداسیون را باBF و ضخامت یا ارتفاع آنرا باB نشان می*دهیم .پس از آن عضو مایل را از یک طرف به عضو قائم و از طرف دیگر به ورق کف ستون بالای فونداسیون متصل می*کنیم .عملیات فوق را برای تمام خرپاهای سازه نگهبان در امتداد دیواره به صورت همزمان اجرا می*کنیم .حال خاک محصور بین اعضای قائم و افقی خرپا را در سرتاسر امتداد دیواره به صورت مرحله به مرحله برمی داریم و در هر مرحله اعضای افقی و قطری خرپا رابه تدیج نصب می*کنیم تا اینکه خرپا تکمیل شود .



    شمای کلی سازه نگهبان خرپایی


    مزایای روش خرپایی
    1) برای عموم گودهای واقع در مناطق شهری مناسب است .
    2) از نظر اجرا درشرایط مختلف ،قابلیت انعطاف زیادی دارد .
    3) امکان استفاده مجدد از خرپا وجود دارد.
    4) ساده است و به تخصص و دستگاه های خاص نیازی ندارد.

    معایب روش خرپایی
    1) سرعت اجرا در مقایسه با روش*های پیشرفته تر نسبتاً کمتر است .
    2) خرپاها جاگیرند .
    3) احتمال الزامی بودن برداشتن بخشی از خاک با روش*های دستی وجود دارد .


    8) روش پشت بندهای افقی و مایل
    این روش ساده برای نگهداری و حفاظت جداره های حاصل از گودبرداری و برای جلوگیری از تغییر مکان های جانبی در گودهایی با عرض کم در محیط های شهری استفاده می شود از معایب این روش اتلاف قابل توجهی از فضای کاری داخل گود و محدودیت در بکارگیری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز و همچنین افزایش ریسک برخورد با المان ها و به مخاطره انداختن آنها می باشد.




    شیب پایدار
    از جمله مسائل مهمی که در گود برداری*ها بدان بر می خوریم ،حفاظت و نگهداری شیروانی*های خاکی یا دیواره های ترانشه های محیطی گودها، به ویژه گودهای عمیق و عرض است .در خاک برداری*های وسیع که لازم است حجم عظیمی از خاک برداشته شود ،استفاده از مهاربندی عرضی در جهت عمود بر دیواره معمولاً غیر اقتصادی ،و در بسیاری از موارد نیز عملاً غیر اجرایی است .
    در گودبرداری*های کوچک*تر، مقایسه بین استفاده از مهار بندی عرضی یا اجرای دیواره گود به صورت شیبدار و انتخاب یکی از این دو گزینه بستگی به میزان فضای قابل دسترسی و نیز ملاحظات اقتصادی دارد .
    گودبرداری*های باز و عریض ممکن است برای استفاده دائم و یا به عنوان بخشی از کارهای اجرایی موقت لازم باشند .نکته قابل توجه آنست که گودبرداری و مسائل مربوط به آن ،یکی از مسائل مهندسی عمران است ونباید ازضوابط ویژه سایر شاخه*ها نظیر استخراج معادن و نظایر آن بدون در نظر گرفتن ملاحظات مهندسی عمران در این خصوص استفاده شود .
    به طورکلی می*توان گفت که اجرای گودبرداری*های موقت به صورت شیبدار چه از نظر هزینه مستقیم و چه از نظر زمان اجرا ،در مقایسه با سایر روش*های نگهداری خاک اقتصادی*تر است .این گزینه را زمانی می*توانیم اتخاذ کنیم که هم بتوانیم شیب را در داخل زمین مورد نظر اجرا نمائیم و هم دبی آب زیرزمینی که به شیب وارد می*شود کم باشد یا بتوانیم آن را کنترل نماییم .
    با این وجود اتخاذ تصمیم در مورد اجرای سازه نگهبان حتماً باید مبتنی بر دارا بودن آگاهی کافی در مورد خاک زیرین و نیز تحلیل پایداری مناسب خاک باشد و نمی*توان صرفاً بر مبنای ملاحظات اقتصادی و نیز یک شیب فرضی به این امر مبادرت کرد .پایداری شیب خاک*های دانه ای را می*توانیم به سهولت با توجه به زاویه مقاومت برشی ،یعنی زاویه اصطکاک داخلی خاک یا لایه های خاک تعیین کنیم .در خاک*های چسبنده تحکیم عادی یافته ،برای بررسی و تعیین پایداری شیب می*توانیم از محاسبات تکراری لنگرهای محرک و مقاوم*تر گزینه های آزمونی مختلف سطوح گسیختگی بالقوه استفاده نماییم.نیروی مقاوم را باید بر اساس مقاومت برشی زهکشی نشده سریع خاک در سطح گسیختگی مورد نظر به دست بیاوریم .
    در صورت امکان برای جلوگیری از تاثیر دست خوردگی خاک بر روی تعیین مقاومت خاک رسی ،بهتر است مقاومت برشی این گونه خاک*ها را به جای آنکه با استفاده از روش*های آزمایشگاهی به دست آوریم در محل و با استفاده از آزمون برش پره ای به دست آوریم . در ترانشه های شیبدار از جنس خاک*های رس بیش تحکیم یافته لازم است روش تحلیل رابا توجه به مدت زمانی که گود در معرض عوامل جوی می*ماند انتخاب کنیم .هدف از این کار اینست که عواملی نظیر زهکشی و نیز به تعادل رسیدن فشار آب منفذی ناشی از آزاد شدن فشارسربار قائم را به حساب بیاوریم .به رغم آنکه از نتایج تحلیل*های تنش موثر ،مبتنی بر پارامترهای مقاومت مقاومت برشی زهکش شده ،برای سازه های دائمی از شرایط کاملاً زهکشی شده استفاده می*کنند ،ولی در صورتی که طراح بخواهد شیب*های موقت با عمر کم مثلاً شش ماه را بررسی و طراحی کند برای به دست آوردن پایداری کوتاه مدت شیب بدون داشتن آگاهی در مورد سرعت افت فشار آب منفذی دچار مشکل خواهد شد. انتخاب زاویه شیب دراینگونه خاک*های رس،به تبعات ناشی از گسیختگی و لغزش شیب بستگی دارد . در صورتی که بر اثر لغزش خاک ایمنی به خطر نیفتد می*توانیم هزینه اقتصادی تعمیرات شیروانی در صورت لغزش خاک را محاسبه کرده و آن را با هزینه واقعی افزایش شیب که پایداری بیشتری را برای شیب موجب می*شود مقایسه کنیم .
    طبق تحقیقات انجام شده میانگین مقاومت رس*ها در سطح گسیختگی آن*ها در حدود 50 تا 100 درصد مقاومت برشی زهکشی نشده نمونه های به قطر 38 میلی متر خاک*های مزبور است .
    پایداری کوتاه مدت خاک*های شیروانی خاک*های رس بیش تحکیم یافته عملاً به اقدامات احتیاطی*ای بستگی دارد که به منظور جلوگیری از جریان یافتن آب زیرزمینی در شیب،ناشی از لایه های تراوای بالای خاک رس یا ناشی ازبارش باران بر روی شیب صورت می*گیرد .
    تاثیرات مخرب تورم این گونه خاک*های رس بر روی پایداری آن*ها،بر اثرآزادشدن فشار ناشی از سربار خاک و نرم شدگی و تورم بعدی خاک بر اثر ورود آب*های زیرزمینی به داخل ترک*ها و منافذ ترک،دلایل کافی برای اتخاذ روش*های حفاظتی خاک به دست می*دهند .روش*های ساده ای نظیر پوشانیدن خاک با ورق*های پلی اتیلن یا پاشیدن بتن ضعیف بر روی سطح شیبدار خاک از جمله روش*هایی هستند که هم سودمندند و هم اقتصادی*اند .

    روش*های بهبود پایداری شیب ترانشه ها
    برای بهبود پایداری شیب ترانشه ها می*توانیم از روش*های زیر استفاده کنیم :
    1) شیب بندی مجدد پروفیل شیروانی ،و سنگین کردن موضعی پنجه شیروانی با استفاده از یک سکوی شیب بر خاکی به منظور مقابله با لنگر متحرک
    2) تحت کشش قرار دادن خاک با استفاده از پیچ*های مهاری سنگ به منظورافزایش تنش موثر روی سطح گسیختگی بالقوه خاک و در نتیجه افزایش مقاومت خاک
    3) قطع کردن سطوح گسیختگی بالقوه خاک با سپرها ،شمع*های درجا یا ستون*های اجرا شده به روش تزریق فورانی
    4) افزایش تنش قائم موثر بر روی سطوح گسیختگی بالقوه خاک ،از طریق کاهش فشار آب منفذی به کمک زهکشی
    5) بهبود مقاومت خاک مرکب،از طریق شیب بندی مجدد شیروانی و کارگذاری آرماتور در داخل خاک و قطع سطوح گسیختگی بالقوه خاک با آرماتورها
    6) مهارکوبی در داخل خاک و قطع سطوح گسیختگی بالقوه این خاک با این مهارها .

    توزیع تقریبی تنش در خاک ،بر اثر بارهای وارده برسطح خاک
    در مواردی که پروفیل خاک از چند لایه تشکیل شده باشد ،می*توانیم برای تعیین ظرفیت باربری خاک،تاثیر بار وارد بر سطح پروفیل را بر روی یک یا چند تا از لایه*ها در نظر بگیریم .
    در اینگونه موارد نمی*توانیم به طورتقریبی توزیع بار ناشی از مصالح واقع در بالای سطح مورد نظر را با این فرض در نظر بگیریم که کل بار وارد بر سطح خاک ،بر روی سطحی توزیع می*شود که شکل آن با شکل سطح بارگذاری شده یکی است ،ولی ابعاد آن با افزایش عمق زیاد می*شود .این موضوع در شکل زیر نشان داده شده است.


    توزیع تقریبی تنش قائم ناشی از بارگذاری وارد بر سطح خاک


    در این شکل ابعاد سطح بارگذاری شده فوقانیB*L است . در عمقZ فرض می*شود که کل بار به طور یکنواخت بر روی سطح به ((L+Z)*(B+Z)) توزیع می*شود .در شکل زیر رابطه بین توزیع تقریبی تنش حاصل از روش فوق ،و توزیع تنش دقیق نشان داده شده است .همانطور که در این شکل مشاهده می*کنیم بار یکنواختی به شدتP بر روی سطح مربعی فوقانی به بعد B وارد می*آید .در قسمت پایین شکل ،توزیع تنش قائم در عمقB از سطح ،با توزیع*های تقریبی و دقیق نشان داده شده و با یکدیگر مقایسه شده*اند .با افزایش نسبت عمق به بعد سطح بارگذاری شده تفاوت بین این دو روش کم می*شود .


    مقایسه بین نتایج حاصل از روش های تقریبی و دقیق تنش قائم زیر یک سطح با بارگذاری یکنواخت


    روش فوق روش2:1 نامیده می*شود .پاره ای نیز بر این عقیده*اند که ناحیه تنش را با زاویه خط مایل نسبت به امتداد قائم بین 30 تا 45 درجه مشخص کنند . این روش*های تقریباً یکجا در شکل زیر نشان داده شده*اند .



    روش های تقریبی تعیین افزایش تنش در خاک زیر شالوده


    توزیع تنش ناشی ازسازه های ثقلی و پشته های خاکریز
    در بسیاری از موارد می*توانیم بارهای وارده از یک سازه بر روی یک توده خاک را با یک سیستم ساده تنش مرزی نشان دهیم ،بدون آنکه این امر تاثیر چندانی بر روی توزیع تنش*های محاسباتی در محدوده مورد نظر بگذارد .با این وجود ،در مورد بارهای ناشی از وزن یک توده خاک اضافی در تماس با خاک زیرین ممکن است تقریب فوق منجر به تفاوت*های زیادی بین تنش*های واقعی و محاسباتی شود .
    یکی از مثال*های مهم در این زمینه ،پشته های خاکریز است [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]با استفاده از یک تحلیل ارتجاعی خطی تقریبی می*توانیم تاثیر یک پشته خاکریز را مطابق با شکل زیر (الف) در نظر بگیریم .این شکل،یک پشته ارتجاعی متقارن و طویل را نشان می*دهد که با شالوده*اش یکپارچه است. در گذشته مرسوم بود که تنش ناشی از این پشته را که در شالوده آن ایجاد می*شود به صورت یک تنش گسترده عمود بر سطح مزبور در نظر می*گرفتند و مقدار آن را برابر با حاصلضرب وزن مخصوص مصالح پشته خاکی در ارتفاع پشته مزبور در هر نقطه از آن فرض می*کردند .این نوع توزیع که بارگذاری تقریبی عمودی یا مسئله بوسینسک نامیده می*شود در شکل زیر (ب) نشان داده شده است.روش تقریبی فوق از تنش برشی ایحاد شده بین پشته خاکریز و شالوده آن صرف نظر می*کند .در روش*های متاخرتر ،پشته خاکریز و شالوده آن را به صورت جسم یکپارچه ای در نظر می*گیرند که فقط بار ناشی از وزن خودش بر آن وارد می*آید .


    پشته خاکریز ارتجاعی
    الف) پشته ارتجاعی متقارن طویل که با شالوده اش یکپارچه است ب) بارگذاری تقریبی قائم


    در شکل زیر، به عنوان یک مثال ،تفاوت بین نتایج حاصل از دو روش فوق آورده شده و بایکدیگر مقایسه شده است.این شکل،توزیع تنش قائم ،در نقطه واقع در زیر خط مرکزی پشته و نیز نقاط واقع در لبه پاشنه آنرا نشان می*دهد.پشته مزبور متقارن است ،و زاویه شیب جوانب آن برابر با 45 درجه و ضریب پواسون آن برابر با 0.3 است . سایر منحنی*های این شکل که با خطوط پر نشان داده شده*اند ،توزیع تنش قائم را برای پشته های باشکل های مختلف،بر حسبL/H نشان می*دهند.منحنی*های خط چین ،نتایج حاصل از تحلیل تقریبی بوسینسک برای L/H=1 را نشان می*دهند .



    توزیع تنش قائم در امتداد مقاطع قائم برای نسبت های مختلف L/H
    الف) در امتداد خط محوری ب) در پنجه شیب

    5 کاربر مقابل پست admin عزیز را پسندیده اند: boushehromran,mehrdad52,sara.Architect,SIAMAK-TORKASHVAN7,star10
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

    ----------------------------------------------------------

    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehrdad52 نمایش پست ها
    باسلام ازدوستان داراي تجربه ميخوام نظر خودشان را درخصوص رانش ترانشه واقدامات وراهكارهاي عملي جهت ادامه عمليات بيان فرمايند :


    با سلام-جناب مهندس مهرداد:
    در مورد این موضوع که بیان فرموده اید -تصدیق می نمایید با دیدن دو یا سه عکس نمی توان نظر کامل ودقیق داد. ونیاز به اطلاعات وداده های زیر می باشد که در بندها قید کرده ام. بنابراین نظری که میدهم بطور تشبیهی و مقایسه ای بر اساس تجارب راهسازی و ایجاد بند های خاکی واستفاده از دپوی خاک محل برای پر کردن وازاین قبیل است. واحتمال در تخمین وتشخیص ابعاد وبافت خاک بطور چشمی زیاد است.
    1-رنگ خاک ودیدن محل رگه های ناخن بیل و تیغه بولدوزر موقع تراشیدن نشان از متلاشی شدن تخته سنگهای نوع رسوبی -متامورفی در اثر فرسایش شدید توسط خورشید وباد وبارندگی دارد.بنطر رس وماسه واهک خاک را تشکیل داده اند. سنگهای رسوبی بدلیل فرسایش وپدیده کوهزایی -که انها رابوجود اورده سریع ترک برداشته ودر طول سالها این ترکها تبدیل به صفحات شکست و گسل سنگ می شوند. بنا براین موضوع را خیلی خلاصه کنم : نیاز به : ازمایش های تعین مقاومت برشی - زاویه اصطکاک-چسبندگی-ازمایش سه محوره مکانیک خاک می باشد.تا بتوان نسبت به طراحی ومحاسبه :دیوار حایل در پای همین مخروط ناقص از ابتدا تا برش وگسل سنگ اخر با سنگ مالون ویا بتن مسلح اقدام نمود.بهر حال دیر یا زود این مخروط فرو خواهد ریخت. در پایین دست -محل جاده دسترس بیلها ولودر دیوار حایل نیاز دارد.
    2-ان موارد اشاره شده در بند یک هم برای دادن نظر دقیق و محاسبه نیروهای اکتیو وپاسیو بر دیوار حایل نیاز است. موفق وموید باشید.
    5 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,mehrdad52,sara.Architect,star10

  4. Top | #4


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1106
    مهندس تركاشون عزيز سلام ضمن سپاس از اظهار نظر كارشناسانه جنابعالي به عرض ميراسانم دراين مسير حفر ترانشه با زدن برم انجام شده بود وپس از حدود يكسال لغزش نمود درخصوص جنس خاك هم دقيق فرمودين وفكر كنم درنهايت بايستي ديوارحائل احداث گردد منتهي علي رغم چندمتر تغيير محور مسير به محض برداشت قسمتي از خاكهاي ريزش نموده اگه به عكس اول دقت فرمائيد برشي در پاي دپوي حاصل باتوجه به شيب تند محل ايجادگرديد انگاركه پاشنه آشيل آن را كشيده باشن مع الوصف توفيق شد عكسهاي جديدتري از عمليات درتاپيك قرار خواهم داد بازم سپاس از حسن توجهتنون مهندس ...
    3 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,sara.Architect
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  5. Top | #5


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1106

    ترانشه

    باسلام مجدد خدمت همه دوستان بالاخص مهندس تركاشون بزرگ اين ترانشه قبلا توسط شركتي ديگر حفر شده بود و بدلايل ژئوتكنيكي كه مهندس تركاشون برشمردند رانش نموده وحال شركت جديد ادامه عمليات ميدهد طرحي كه بمنظور سرعت عمل ازطرف كارفرما ومشاور ارائه گرديده اجراي ديوار حايل بتني ( اجراي ژوئن ها بصورت شطرنجي ) وسپس تثبيت خاكهاي لغزش نموده ميباشد وليكن همانگونه كه درعكس ملاحظه ميفرمائيد نيروي active خاك درست درمركز ديوار آن را درجهت حركت نيروي محرك جابجا نموده است ويقينا بيشتر هم خواهد شد ... منتظر ادامه بحث ونظرات محترمتون هستم




    تصاوير پيوست شده تصاوير پيوست شده
    ویرایش توسط mehrdad52 : ۱۷ ۰۹ -۱۳۹۳ در ساعت 09:23 دلیل: تصحيح متن
    3 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,sara.Architect
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  6. Top | #6


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304

    ترانشه ودیوار حایل


    مهندس مهرداد عزیزم:
    سلام-تصویر ناقص است وباز نمی شود. محل دقیق دیوار حایل مشاور-اینها را از زوایای مختلف با موبایل یا دوربین دقیق عکس بگیرید-تا بتوان راهنمایی درست کرد. با تشکر




    مهندس مهرداد عزیز:سلام-در تایپیک اول گفتم این تپه بزودی میریزد.نوع خاک چنین است. حال راه اینست:
    با دوربین نیوو یا حدودی: ارتفاع -طول -عرض تپه را بده .-سپس چقدر از دیوار سالم وپابرجاست؟-چقدر باید جمع شودواسیب دیده؟
    اینها را مشخص کن-کلا چقدر دیوار اجرا می شود-طول ان؟. باید مشاور شما برابر انچه در ابتدا عرض شد نمونه برداری واین مختصات را بدست می اورد وبعد فشار اکتیو را حساب می کرد؟. حال اینها را معلوم کنید تا پیشنهاد را به مشاور برای تصویب بدهید. موفق باشید.
    ویرایش توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 : ۱۸ ۰۹ -۱۳۹۳ در ساعت 07:41
    3 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,mehrdad52

  7. Top | #7


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1106
    نقل قول نوشته اصلی توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 نمایش پست ها

    مهندس مهرداد عزیزم:
    سلام-تصویر ناقص است وباز نمی شود. محل دقیق دیوار حایل مشاور-اینها را از زوایای مختلف با موبایل یا دوربین دقیق عکس بگیرید-تا بتوان راهنمایی درست کرد. با تشکر
    مهندس تركاشون عزيز با سلام محضر جنابعالي من عكس را درسايت واضح ميبينم ودرضمن اگر به عكس اولي دقت بفرمائيد درمحل اتصال دو ژوئن انحراف سرقالب كه نشان ازحركت جانبي ديوار ميباشد بو وضوح مشخص ميباشد مع الوصف سعي ميكنم عكسهاي واضحتري ارائه نمايم .... سپاس از توجه جنابعالي
    2 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: admin,SIAMAK-TORKASHVAN7
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  8. Top | #8


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304
    مهردادعزیز :سلام: به پاسخ بنده در پای تاپیک که با قرمز نوشته ام توجه فرمایید.متشکرم.
    2 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,mehrdad52

  9. Top | #9


    تاریخ عضویت
    اردیبهشت -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    پایه نظام مهندسي
    2نظارن و اجرا
    نوشته ها
    239
    پسندیده
    711
    مورد پسند: 793 بار در 208 پست
    میزان امتیاز
    1106

    گسيختگي ديوار حائل

    باسلام خدمت دوستان وبخصوص مهندس تركاشون عزيز ... عكسي كه درذيل قرار داده ام مربوط به ژوئن كناري ( ژوئن ترك خورده ) ميباشد كه خط گسيختگي در محدوده پي ژوئن جديد قبل از اجراي آن بوضوح مشخص گرديده است ... منتظر اظهار نظرات محترمتون ميباشم ...

    ديوار ترك خورده از نماي جانبي :

    تصاوير پيوست شده تصاوير پيوست شده
    2 کاربر مقابل پست mehrdad52 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran
    براي موفقيت با كساني همراه شويد كه ماموريتي مشابه شمادارند...

  10. Top | #10


    تاریخ عضویت
    فروردین -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    پاسخگو و راهنما
    محل سکونت
    مشهد
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    عمران
    نام دانشگاه
    دانشگاه تبریز
    سال اخذ مدرک
    1352
    پایه نظام مهندسي
    پایه یک :نطارت واجرا
    نوشته ها
    370
    پسندیده
    693
    مورد پسند: 1,134 بار در 353 پست
    میزان امتیاز
    1304
    همکار محترم جناب مهندس مهرداد عزیز:سلام: خسته نباشید:
    اقای مهندس: انطور که شما فرموده اید :قبل از اجرا- اگر این گسیختگی (گسله برشی مورب-ایجاد شده باشد) بوجود امده است -ممکنست بعلت بافت :بد خاک -خاک فعال است -مثل وضعیت رسهای حساس دارد عکس العمل نشان می دهد. لذا موارد ذیل را (احتمالا مشاور طراحی را براساس ازمایش انجام داده است)-باید داشت وبعد قضاوت کرد.بطور اجمال:
    1-نیاز به گمانه های ژیو تکنیک ومکانیک خاک بافت خاک:ایا گچ در ان وجود دارد؟.-اهک وجود دارد؟ زاویه اصطکاک (اگر بافت مخلوط ماسه ای غالب است): فی؟ چقدر است؟.-وزن مخصوص؟-بافت غالب(چسبنده؟غیر چسبنده؟)-مقاومت فشاری(مجاز:kg/cm2?)-اگر گچ یا اهک در ان موجود است انقدر هست که با بارگذاری عکس العمل نشان دهد؟.
    در جایی که میلیونها تومان هزینه دیوار حایل می شود مخارج چنین ازمایشاتی در صد بالایی از اعتبار پروژه نیست.
    2-من بطور حدسی وتخمین:چون هیچگونه داده و اطلاعات ژیو تکنیکی ندارم. فرض کردم : وزن مخصوص:1600kg/m3-ارتفاع قله تپه 20 تا25 متر-زاویه اصطکاک:30 درجه-مقاومت مجازفشاری:1.2 تا 1.5kg/cm2 وضریب اصطکاک: خاک وپی: 0.4 و ارتفاع دیوار از تراز سطح جاده :h=8m.
    3- اگر دیوار بصورت یک شکل چنگال غذا خوری معکوس طراحی شود. که دسته چنگال بدنه نمایان دیوار 8 متر-و دندانه ها :پاشنه های فرو رونده در زمین تجسم شوند (من خلاصه گفتم)مسیله مفصل است نمی شود در تایپیک سایت فضا را اشغال کرد.:
    4-حدود :12 تا17تن نیروی فشاری خاک (وانرژی ضربه ای توده رانشی) -وبه یک سکوی بتنی (فنداسیون افقی یا پلت زیر دیوار عمودی بعرض 3 تا 4 متر که حداقل 1.5 تا تا2متر ان صفحه کنسول طرف جاده است)
    ضخامت دیوار و صفحه کنسول :60 تا70 سانتیمتر - عمق پاشنه ها در خاک(بصورت چاه وشمعی بتنی:1.5 تا 2متر با ضخامت: 40 سانتو میلگرده ها قفل در سکوی افقی)- در هرقطعه ا0 متر ی دیوار یک پشت بند قایم الزاویه مثلثی از بتن با ضخامت 40 تا 50 سانت(دیوار کانترفورت بتنی پشت بند) بصورت عمود بر دیوار اصلی وتیغه رو به جاده منشوری اجرا وروی سکوی صفحه فونداسیون پلت دیوار اصلی وقفل میله گردها ی این حمایل وپشت بند در دیوار اصلی و صفحه زیر.برای این قسمت تخریب شده این حمایلها پس از برداشتن بخش تخریب واجرا ضروریست. بتن هر سه تکه(دیوار وپشت بند-سکو سعیشود یک دفعه وهمزمان باشد.). با فرایض بالا حدود:15 تا 22 تن متر لنگر بلند کننده منفی زیر صفح تکیگاه اصلی ناشی از فعال شدن خاک وضربه انرژی ریزش:توده خاک از بالا به پایین تقریا برای کله کردن دیوار امکان وجود دارد.
    5-در نهایت :مهندس جان تمام اینها براساس حدس وفرایض از روی عکسها ومقیاس کردن اشل عکسها با محل بود و حدس بافت خاک- ان ازمابشات- ان پاشنه های چاهی شکل(دندانه های چنگالی شکل در مقطع عرضی سکوی زیر دیوار در هر 3متر و30 سانت ) و...ضروری هستند. بررسی کنید:از این مواردچه کارها شده و وضعیت لنگرهای زیر پی در محاسبات چقدر ؟ و پاشن ها چقدر بصورت شمعی فرو رفتنه اند؟.-زمین گچ واهک(رگه ای فعال دارد یا نه-اب زیرزمینی در انجا بالاست یا نه؟). موفق باشید.


    ضمنا این تصاویر را از پست ادمین عزیز اوردم:برای اشاره به تجسم گمانه های پاشنه -و پشت بندها وحمایل ها تصاویر خوبی هستند.
    پ پاشنه ها البته نیاز به داده ها ومحاسبات دارند. پشت بندها
    تصاوير پيوست شده تصاوير پيوست شده
    ویرایش توسط SIAMAK-TORKASHVAN7 : ۲۳ ۰۹ -۱۳۹۳ در ساعت 19:34
    3 کاربر مقابل پست SIAMAK-TORKASHVAN7 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,mehrdad52

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 12:03 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو