سیم مفتول چیست؟ معرفی انواع آن ها
سیم مفتول از پرکاربردترین ابزاری است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می* گیرد. از این ماده هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم در ساخت محصولات دیگر استفاده می* شود، از این رو می* توان به پرکاربرد بودن آن پی برد. به طور مثال از سیم مفتول* ها در ساخت تیرآهن،[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]، توری* های مختلف از جمله مرغی، گابیون، فرنگی و پرسی، [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] و … استفاده می* شود. در این مقاله به معرفی سیم مفتول و انواع آن پرداخته* ایم، پس برای آشنایی با این محصول در ادامه مطلب با ما همراه باشید.


سیم مفتول


سیم مفتول چیست؟
سیم مفتول* ها محصولی فولادی هستند که دارای سطح مقطعی بین 0.4 تا 4 میلیمتر بوده و به طور معمول به دو روش کشش و نورد گرم تولید می* شوند.[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] ها از یک رشته باریک فلزی و تاب داده شده به وجود آمده* اند. به این محصولات در بازار سیم خشک و یا میلگرد کشیده شده نیز می* گویند. جنس سیم مفتول* معمولا از فولاد کم کربن است، البته نوع خاصی از سیم مفتول نیز وجود دارد که در ساخت آن از فولاد پر کربن استفاده شده است. به طور کل میزان کربن به کار رفته در سیم مفتول بر اساس استانداردهای مختلفی تعیین می* شود تا در هر مدل از سیم مفتول* به میزان مشخصی کربن و دیگر عناصر آلیاژی به کار برود. در کنار فولاد کربن از مس نیز در تولید سیم مفتول* استفاده می* شود که کاربرد کمتری نسبت به کربن دارد.


معرفی انواع سیم مفتول
سیم مفتول*ها دارای چند نوع مختلف هستند که در ادامه این مطلب به معرفی آن*ها پرداخته شده است.


سیم مفتول سیاه
سیم مفتول سیاه از دسته سیم مفتول* هایی است که قابلیت خوبی برای خم شدن و تابیدن دارد. این سیم مفتول به خوبی می* تواند بافته شود، تاب بخورد و دوباره به حالت اولیه برگردد، به همین دلیل دارای شکل پذیری بالایی است. این ویژگی سیم مفتول سیاه به دلیل استفاده از فولاد کم کربن در تولید آن است. خوب است بدانید که مفتول* های سیاه به دلیل نداشتن پوشش در معرض خوردگی بالایی قرار دارند و در برابر هوا به راحتی زنگ می* زنند.
سیم مفتول* های سیاه در اندازه* های مختلفی تولید می* شوند و هر کدام از آنها استفاده خاصی دارند. از این سیم مفتول در آرماتوربندی، بسته* بندی* های کشاورزی، نجاری، قالب* بندی، عایق بندی و … استفاده می* شود. بر اساس اندازه سیم مفتول*، کاربردهای آن به بخش* های مختلفی تقسیم می* شود که عبارتند از:


سیم مفتول* های سیاه 1.5 میلیمتری در ساختمان* سازی و آرماتوربندی
سیم مفتول* های سیاه 2.5 میلیمتری در ساختمان* سازی و قالب* بندی
سیم مفتول* های سیاه 3 و 4 میلیمتری در نجاری، چوب و صنعت کشاورزی
سیم مفتول سیاه


سیم مفتول گالوانیزه
سیم مفتول سیاه را با عمل گالوانیزاسیون تبدیل به سیم مفتول گالوانیزه می* کنند. این عمل نوعی پوشش به سیم مفتول سیاه می* دهد تا در محیط* های مرطوب زنگ نزند و از این نظر برای سازه* ها مشکلی پیش نیاید. از دیگر فواید سیم مفتول* های گالوانیزه به مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر آسیب، تحمل بالای وزن، رنگ*پذیری مناسب و کم هزینه بودن بر می* گردد. سیم مفتول* های گالوانیزه به دو صورت گرم و سرد تولید می* شوند.
برای تولید سیم مفتول گالوانیزه گرم ابتدا سیم مفتول سیاه را در کوره حرارتی بین 800 الی 900 درجه حرارت می* دهند تا سیم مفتول نرم شود. در مرحله بعد سیم مفتول نرم شده را برای اکسید زدایی از وان اسید عبور می* دهند و در نهایت سیم مفتول آماده شده را درون وان مذاب روی غوطه* ور می*کنند تا گالوانیزاسیون در سطح فلز اعمال گردد. برای گالوانیزه کردن از عنصر روی استفاده می* شود. این عنصر زمانی که سیم مفتول در خطر زنگ خوردگی قرار می* گیرد، از سیم مفتول حفاظت کرده و جلوی زنگ زدگی آن را می* گیرد. به دلیل استفاده از وان مذاب این سیم مفتول سطحی براق و یکپارچه دارد.
برای تولید سیم مفتول گالوانیزه سرد در ابتدا سیم مفتول سیاه را با استفاده از جریان الکتریکی تمیز کرده و اکسید زدایی می* کنند و پس از آن با استفاده از روش الکترولیز پوششی از لایه گالوانیزه سرد بر روی سیم مفتول سیاه قرار می* گیرد. از آن جایی که عمق گالوانیزاسیون در این حالت از حالت گرم کمتر است، کیفیت سیم مفتول گالوانیزه سرد نسبت به سیم مفتول گالوانیزه گرم پایین*تر است.


سیم مفتول گالوانیزه


سیم مفتول پی وی سی
برای تولید سیم مفتول پی وی سی، سیم مفتول سیاه را در طی فرآیندی با مواد پی وی سی پوشش می* دهند. این عملیات با استفاده از دستگاه روکش مفتول انجام می* پذیرد. سیم مفتول* های پی وی سی دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ*زدگی بوده و همچنین شکل*پذیری بسیار خوبی نیز دارند.


سیم مفتول پی وی سی


سیم مفتول استنلس استیل
سیم مفتول استنلس استیل از فولاد زنگ نزن ساخته شده و به همین دلیل دارای مقاومت بالایی در برابر زنگ زدن است، در نتیجه این ویژگی خاص، سیم مفتول استنلس استیل از نظر قیمت از سیم مفتول* های سیاه و گالوانیزه، هزینه تمام شده بیشتری دارد. خوب است بدانید که در بازار به سیم مفتول* های استنلس استیل، سیم مفتول نگیر هم می* گویند که دلیل این نامگذاری به دلیل آرایش کریستالی مخصوصی است که این سیم مفتول* ها دارند. این آرایش کریستالی موجب شده این نوع از سیم مفتول* ها خاصیت مغناطیسی نداشته باشند و جذب آهنربا نشوند.
از سیم مفتول* های استنلس استیل در صنایع مختلفی از جمله گاز، پتروشیمی، نفت، ساخت سازه* های دریایی، تولید فنرهای لول، تولید فنرهای فشاری، تولید فنرهای کششی، تولید لوازم و قطعات مرتبط به ماشین آلات، تولید قطعات دستگاه* های حفاری و تجهیزات حفاری، تولید قطعات مرتبط به سکوهای نفتی، تولید لوازم خانگی مختلف از جمله آب چکان*های موجود در آشپزخانه، تولید قطعات مرتبط به یخچال و فریزر، تولید قطعات ظرفشویی و لباسشویی و … استفاده می* شود.


سیم مفتول استنلس استیل


سیم مفتول فنری
سیم مفتول فنری در دسته فولادهای پر کربن جای می* گیرد به طوری که این سیم مفتول* ها دارای 6 الی 9 درصد کربن هستند و در قطرهای بیشتری نسبت به قطر معمول سیم مفتول* ها و در 2 الی 12.5 میلیمتر ساخته می* شوند. سیم مفتول* های فنری به دلیل استفاده از فولاد پر کربن در دسته سیم مفتول *های خاص قرار می* گیرد. سیم مفتول* های فنری همان*طور که از نامشان پیداست، دارای خاصیت ارتجاعی خوبی در مقایسه با دیگر سیم مفتول* ها هستند. در این دسته از سیم مفتول* ها عنصر سیلیسیم وجود دارد که موجب می* شود خاصیت الاستیسیته سیم مفتول فنری افزایش پیدا کند و همچنین در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان دهد. از سیم مفتول فنری در صنایع خودروسازی، نظامی، لوازم خانگی، ماشین آلات کشاورزی، ساخت صندلی و مبلمان، ریلی و … مورد استفاده قرار می* گیرد.


سیم مفتول فنری


سخن پایانی


سیم مفتول* دارای کاربردهای متعددی هستند و در بسیاری از صنایع جزو جدایی ناپذیر آن صنعت محسوب می* شوند. خوب است بدانید که ضایعات این محصولات نیز در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می* گیرد. در این مقاله به معرفی این محصول پر کاربرد و انواع مختلف آن پرداختیم تا در صورتی که به دنبال خرید هر نوعی از سیم مفتول هستید، این مطلب بتواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.