این دو دستگاه هر دو از وسایل سرمایشی هستند که در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند که در آن با لوله کشی آب سرد به همدیگر متصل می شود. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که فرق چیلر و فن کویل جیست؟ این نوع از سیستم های سرمایشی کاربردهای فراوانی دارند و بیشتر از آنها در ساختمان های اداری، مسکونی و صنعتی استفاده می شوند. فن کویل چیست و چه تفاوتی با چیلر دارد؟

[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] یک دستگاه ساده می باشد که دارای مبدل حرارتی و فن است که بخشی از سیستم تهویه مطبوع در مکان های تجاری صنعتی و مسکونی است. این دستگاه دارای قابلیت های مختلف است که با مکش هوای موجود درجه حرارت فضای محیط اطراف را تنظیم می کند. شاید با معرفی نحوه کارکرد این دستگاه بیشتر تفاوت چیلر و فن کویل را درک کنید.این سیستم با آب سرد و گرم و از دیگ های مرکزی و یا چیلر تغذیه می کند. این دستگاه ها از دو لوله سرد و گرم بهره میگیرند تا انرژی تولید شده را به محیط ارائه دهد. نصب کردن آنها بسیار ساده است ولی برای اطمینان از اینکه عملکرد خوب و کارآمدی دارند٬ باید تعمیر و نگهداری شوند.این دستگاه ها دارای انواع مختلفی هستند از جمله: کاستی (دو طرفه و چهار طرفه)٬ سقفی توکار٬ کانالی و زمینی.کاربردهای مناسب این سیستم عبارت است از:
  • ساختمان های مسکونی
  • ساختمان های اداری
  • بیمارستان ها
  • هتل ها

معمولا این دستگاه ها دارای ویژگی های زیادی است که یکی از آنها این است که لوله کشی آن نیاز به فضای کمتری دارد. به علاوه٬ دارای قابلیت کار با یک سیستم چیلر و حرارت مرکزی را دارد. همچنین می تواند برای کم کردن هزینه انرژی فضا های مختلف را به صورت جدا کنترل کند. چیلر چیست؟

دستگاه چیلر آب را برای خنک سازی هوای داخل ساختمان و یا دیگر مصارف صنعتی سرد می نماید. به طور کلی می توان گفت این دستکاه٬ آب سرد تولید می کند و آبی که توسط آن تولید می شود به وسیله ی پمپ و لوله کشی به واحد های ساختمان توزیع می شود. برای اینکه فرق چیلر و فن کویل را بیشتر درک کنید در ادامه مقاله به انواع و کاربردهای این دستگاه اشاره میکنیم.

چیلر صدایی بسیار زیادی دارد که این صدا با توجه به ظرفیت دستگاه می تواند بیشتر و یا کمتر باشد. به این علت نمی توان چیلر را در محیط داخل نصب کرد چیلر ابعاد بزرگی دارد که نمی توان در داخل اتاق جا نمی شود. این دستگاه در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می شود که نوع اول با گاز طبیعی کار می کند و نوع دوم با برق کار می کند. کاربرد چیلر به دو دسته تهویه مطبوع و صنعتی تقسیم می شود. در کاربرد تهویه مطبوع آب سرد شده به وسیله ای چیلر به سیستم های تهویه مطبوع مثل فن کویل، هواشور، [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] پمپ شده و از این روش هوای محیط ها از نظر رطوبت و دما به اندازه نیاز افراد تنظیم میشود.