[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
لباس کار در واقع معرف و نمایش مشخصات یک سازمان و شرکت است. در هر صنعت یا حرفه ای که مشغول به کار باشید، یکی از مهمترین ملزومات آن لباس کار است. اونیفورم کار علاوه بر اینکه نظم و انضباط خاصی به محیط کار می بخشد اگر بر اساس نوع شغل و حرفه انتخاب شود، می تواند از بسیاری از حوادث کاری هم پیشگیری نموده و هزینه های هنگفت ناشی از این حوادث را کنترل کند. هر شغلی به مقتضای محیط و نوع ابزارهایی که فرد با آن کار می کند باید لباس کار ویژه ای داشته باشد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم.




لباس کار مخصوص شرکت های صنعتی و تولیدی

شرکت های صنعتی و تولیدی در واقع نوعی جبهه و خط مقدم محسوب می شود. کار با انواع ماشین آلات صنعتی و ابزارهای خاص، کارگران و تکنسین ها و حتی خود مدیران را دایم در معرض خطر قرار می دهد. مثلا افرادی که در کارخانه های تولید مواد اولیه دارویی یا داروسازی و کارخانه های مواد شیمیایی و رنگ سازی کار می کنند، مجبورند دایم با اسیدها و بازها در تماس بوده و به عنوان ماده اولیه در پروسه تولید از آنها استفاده کنند. اسید ها و بازها و برخی دیگر از این مواد شیمیایی خواص سوزانندگی داشته و اگر در تماس مستقیم با پوست قرار بگیرند، سوختگی های شدید ایجاد می کنند. در یک چنین شرایطی بهترین سپر دفاعی در برابر این آسیب ها لباس کار مناسب است. لباس های مقاوم در برابر مواد شیمیایی باعث می شوند، حتی اگر شخص در اثر سهل انگاری یا حواس پرتی مواد را روی بدن خودش بریزد، آسیب های وارده به حداقل برسد. در نتیجه در هزینه ها مربوط به درمان و خسارت های حادثه به کارگر صرفه جویی های هنگفتی در طول سال خواهد شد. گاهی هزینه های ناشی از حوادث محیط کار چندین برابر خرید دو یا سه دست لباس برای کارگران در طول سال است.


لباس کار مخصوص کارهای خدماتی

تصور اینکه فقط کارهای تولیدی و صنعتی نیاز به اونیفورم کار دارند و بقیه رشته های شغلی ضرورتی به تهیه لباس کار نخواهند داشت، واقعا اشتباه است. اونیفورم کار در واقع هویت و معرفی کننده شغل و محیطی است که شخص در آن کار می کند. شرکت های خدماتی هم مانند همه مشاغل تولیدی می توانند با تهیه اونیفورم شکیل و مناسب برای پرسنل خود کارکنان را از پوشش های سلیقه ای و ناهمگون منع کرده و ویترین حرفه ای تری به سازمان خود بدهند.

ویژگی های یک لباس کار مناسب

یک اونیفورم مناسب در درجه اول باید از مواد و پارچه ای دوخته شود که کاملا با شغل مربوطه متناسب باشد. مثلا برای کار با مواد شیمیایی استفاده از نخ و پارچه معمولی جوابگو نخواهد بود و قطعا بدن را در برابر صدمات وارده محافظت نمی کند. بنابراین جنس لباس کار باید با شغل مورد نظر هماهنگی داشته باشد.
دومین ویژگی تناسب اونیفورم با شغل به لحاظ ایمنی است. مثلا خرید پیش بند برای کسی که با دستگاههای دوار کار می کند، اشتباه محض است چون پیش بند در واقع هر لحظه ممکن است، در دستگاه گیر کرده و اندام های کارگر هم به داخل بکشد و صدمات جبران ناپذیری به آن وارد کند.

انواع لباس کار

به طور کلی اونیفورم کار انواع مختلفی دارد که شامل: لباس کار صنعتی، لباس عملیاتی، پزشکی، فرم اداری و لباس صنایع غذایی بوده و هر کدام هم برای مشاغل خاصی قابل استفاده هستند.
لباس کار صنعتی

می تواند شامل لباس دو تکه، یکسره، شلوار تک، شلوار دو بنده، کاپشن، جلیقه، تیشرت، پیراهن آستین کوتاه و یا روپوش باشد.
لباس کار عملیاتی

اونیفورم عملیاتی هم انواعی نظیر شلوار، کاپشن، اورکت، شلوار دو بنده، لباس یکسره، جلیقه و کلاه دارد.
لباس فرم پزشکی

لباس فرم پزشکی هم انواع روپوش پرستاری زنانه، شلوار پرستاری زنانه، روپوش و شلوار پرستاری مردانه، لباس بیمار، گان، کلاه و کفش دارد.
لباس فرم اداری

این نوع اونیفورم در انواع مانتو، پیراهن، شلوار زنانه و مردانه، لباس نگهبانی، واکسیل و جلیقه، کفش و کلاه دوخته می شود.
لباس فرم صنایع غذایی

در صنایع غذایی افراد ممکن است به روپوش، بلوز، شلوار، پیراهن، پیش بند، شلوار دو بنده، لباس یکسره، تیشرت،کاپشن، جلیقه، کفش و کلاه احتیاج داشته باشند و بر اساس نوع نیاز باید نیارهای آنها برای جلوگیری از حوادث تامین شود.

بنابراین خرید لباس کار در واقع به نوعی صرفه جویی اقتصادی و حفاظت از نیروی انسانی تلقی شده و باعث می شود در طولانی مدت هزینه های متاثر از عدم وجود لباس کار مناسب به حداقل برسد.منبع:لباس کار سعید