-
مديريت منابع انساني پروژه:
مديريت منابع انساني پروژه، شامل فرآيندهاي سازماندهي، مديريت و رهبري تيم پروژه ميباشد. تيم پروژه
متشكل از افرادي است كه نقش ها و مسئوليت هايي براي تكميل پروژه، به آنها تخصيص داده شده است. ممكن است
بصورت مداوم، نوع و تعداد اعضاي تيم پروژه با پيشرفت پروژه تغيير كند. اعضاي تيم پروژه را كاركنان پروژه نيز
مي نامند. هنگامي كه نقش ها و مسئوليت هاي مشخصي به اعضاي تيم پروژه تخصيص يابد، فعال شدن تمامي اعضاي تيم
در برنامه ريزي و تصميم گيري پروژه، مي تواند سودمند باشد. فعاليت و مشاركت زود هنگام اعضاي تيم، موجب افزايش
تخصص آنها در فرآيند برنامه ريزي و تقويت تعهد آنها نسبت به پروژه خواهد شد.
1- تهيه برنامه منابع انساني
2- تشكيل تيم پروژه
3- توسعه تيم پروژه
4- مديريت تيم پروژه
-
مديريت ريسك پروژه:
مديريت ريسك پروژه شامل فرآيندهاي برنامه ريزي، شناسايي، تحليل، برنامه ريزي پاسخ و نظارت و كنترل
ريسك پروژه مي باشد. اهداف مديريت ريسك پروژه، افزايش احتمال و اثر وقايع مثبت و كاهش احتمال و اثر وقايع منفي
در پروژه مي باشد.
1- برنامه ريزي مديريت ريسك
2- شناسايي ريسك ها
3- تحليل كيفي ريسك
4- تحليل كمي ريسك
5- برنامه ريزي پاسخ هاي ريسك
6- نظارت و كنترل ريسك
-
شناسايي ذينفعان
شناسايي ذينفعان، فرآيند شناسايي تمامي افراد يا سازمان هاي اثرپذير از پروژه و مستندسازي اطلاعات
مربوطه در خصوص علايق و اثرات آنها بر موفقيت پروژه است. ذي نفعان پروژه، افراد و سازمان هايي از قبيل مشتريان،
حاميان، سازمان اجرايي و عموم مردم هستند كه به صورت فعال در پروژه درگير بوده يا علايق آنها ممكن است به صورت
مثبت يا منفي، تحت تأثير اجرا يا تكميل پروژه، قرار بگيرد. همچنين آنها ممكن است بر پروژه و اقلام قابل تحويل آن، اثر
بگذارند. ذي نفعان ممكن است در سطوح مختلفي از سازمان بوده و ممكن است سطح قدرت متفاوتي نيز داشته و يا اينكه
احتمال دارد خارج از سازمان اجرايي باشند.