1 فایل پیوست
مسائل مرتبط برای شروع به کار نظارت ساختمان
با سلام
در این تاپیک در مورد مراحل ارجاع کار نظارت و مسائل مرتبط با آن بحث خواهد شد
امیدوارم دوستانی که کار نظارت ساختمان را انجام می دهند در این تاپیک شرکت کرده تا کسانی که به تازگی موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار نظارت شده اند با مراحل آن آشنا شوند
مورادی که در زیر نوشته ام ممکن است در بعضی استانها به مقدار کمی متفاوت عمل شود ولی در کل مراحل کار به همین شکل است
مالک زمین موقعی که قصد اجرای ساختمان را داشته باشد ابندا به شهرداری مراجعه کرده و درخواست می دهد و برای او نوبت کارشناسی زده می شود و پس از بازدید یکی از کارشناسان شهرداری و در صورت نبود مشکل دستور تهیه نقشه با توجه به مشخصات زمین صادر می شود
مالک دستور تهیه نقشه را به یکی از دفاتر مهندسی برده و اونها هم نقشه مورد نظر مالک را برای او ترسیم و طراحی می کنند و طراح زیر نقشه ها را مهر کرده و نقشه توسط دفتر به نظام مهندسی برده می شود تا توسط کمیسیون کنترل نقشه مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت وجود اشکالات احتمالی دوباره به دفتر برگشت داده میشه تا اشکالات را برطرف نمایند اشکلاتی مثل طراحی سازه یا معماری اون مثلا رعایت نکرده نور برای تمامی اتاقها و ...
پس از تایید نقشه ، نقشه ها توسط نظام مهندسی مهر شده و برای ارجاع کار به ناظر آماده می شود
معمولا مالک اگر ناظری را بشناسد از نظام میخواهد که او را برای نظارت ساختمان بهش معرفی کنند و نظام مهندسی هم در صورتی که اون ناظر سهمیه داشته باشه کار را به نام اون میزنه
در این قسمت استانها متفاوت عمل میکنند بعضی از استانها ناظرین را بصورت تصادفی به مالک معرفی میکنند و مالک نمیتونه ناظر خود را مشخص کنه که جدیدا همه نظام مهندسی استانها مکلف شدند که سیستم ارجاع کار را عوض کنند و همه یکسان عمل کنند یعنی سیستم به صورت تصادفی تعدادی از ناظرین را به مالک معرفی کرده و مالک در بین اونها یکی را انتخاب میکنه تا اینجوری عدالت بهتری در سیستم ارجاع کار باشه البته هنوز اونطور که باید باشه نیست و این سیستم اشکالاتی دارد
پس از اینکه ناظر مشخص شد با ناظر تماس گرفته میشه که به نظام مهندسی رفته و فرمهای قرارداد را امضا کند
لازم به ذکر است که ناظرین نیازی نیست عضو دفاتر باشند و مالک توسط تلفن با ناظر میتونه در ارتباط باشه
ناظر باید در نظام مهندسی حاضر شده و فرمهای قرارداد و نقشه ها در اختیار ناظر قرار میگیره
با توجه به اینکه نقشه ها توسط کمیسیون کنترل نقشه قبلا بازبینی شده توصیه میشه که یکبار شما هم اونها را بررسی کرده و در صورت نداشتن مشکل فرمهای قرارداد را امضا و مهر کنید
یک فرم هم با عنوان تعهد نظارت هست که باید فرم را پر کرده و مهر و امضا کنید و در یکی از دفترخانه های اسناد رسمی شهر امضا شما را گواهی کنند یعنی مالک فرم را به دفترخانه برده و مالک و ناظر در اونجا حاضر شده و در دفتر امضا میدهند و دفترخانه هم گواهی ناظر را تایید میکنه
معمولا ناظرین با یکی از دفترخانه های اسناد رسمی صحبت میکنند تا امضاهای اونها را تایید کنند و پس از اینکه تعداد امضاها زیاد شد دفترخانه با ناظر تماس میگیره و ناظر میره به اونجا و تو دفتر اونها امضا میزنه حسن این کار اینه که دیگر نیازی نیست همزمان با مالک در دفترخانه حضور داشته باشید و مالک بدون حضور شما تایید دفترخانه را میگیره و شما وقتی تعداد امضاها زیاد شد اونجا حاضر میشید و مال همه را یکجا امضا میکنید
فرم دیگری مبنی بر ارسال نقشه به شهرداری هست که شما مشخصات مالک را داخل فرم مینویسید و امضا و مهر میکنید و بالای فرم هم شماره و تاریخ را مینویسید
در مورد شماره شما باید یک نمونه شماره برای خود در نظر بگیرید و تمام نامه های ارسالی شما باید با شماره باشه مثلا میتونید دفاتر مخصوص این کار را تهیه کنید و هر نامه ای که مینویسید در اون شماره و تاریخ و مشخصات نامه را یادداشت کنید تا برای خودتون هم شماره و تاریخ نامه ها را داشته باشید
تا اینجا شما ناظر ساختمان معرفی شدید در پستهای بعد ادامه روند کار را توضیح می دهم
نمونه فرم تعهد نظارت را می توانید از پیوست زیر دریافت کنید: