بخش وسیعی از هتل توسط موکت پوشانده می شود؛ به عنوان مثال می توان به کف اتاق، لابی، آمفی تئاتر، رستوران، راهرو و حتی راه پله اشاره کرد. با توجه به این که موکت ها دارای تنوع رنگی بسیار بالایی هستند و از طرف دیگر دارای بافت و جنس های بسیار متفاوتی هستند به راحتی با عناصر دیگر هتل هماهنگ می شوند.
  1. ویژگی های موکت هتلی

    انواع موکت هتلی وجود دارد که می تواند در هتل ها مورد استفاده قرار بگیرد. اما برخی از مهم ترین ویژگی های موکت های هتلی که باید مورد توجه قرار بگیرد عبارتند از:
  2. مقاوم و با دوام باشدهتل یکی از مکان های پر تردد به شمار می رود. به تردد شبانه روزی مسافران و خدمه می توان جابجایی وسایل را نیز اضافه کرد. به همین دلیل کف پوش مورد استفاده در آن باید از مقاومت و طول عمر کافی برخوردار باشد. در غیر این صورت موکت هتلی پس از مدت کوتاهی نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد که از لحاظ اقتصادی چندان مقرون به صرفه نخواهد بود. مقاومت در برابر سایش، ضربه و اجسام سنگین بر اساس میزان تراکم و جنس الیاف تعیین می شود. از این رو هنگام خرید انواع موکت هتلی دقت به این موارد ضروری است.
  3. در برابر آتش سوزی مقاوم باشدهر چند در حال حاضر موکت هتلی کاملا نسوز در بازار وجود ندارد اما موکت هایی با نام کند سوز وجود دارند که می توانند در هتل ها مورد استفاده قرار بگیرند. این موکت ها در صورت آتش سوزی از گسترش حریق جلوگیری می کنند و دود کمتری تولید می کنند. قیمت این موکت ها نسبت به انواع موکت هتلی دیگر ممکن است کمی بیشتر باشد. مقاومت موکت در برابر حریق با دو استاندارد ASTME648 آمریکا و استانداردBS 4796 انگلستان مشخص می شود.
  4. به راحتی تمیز شودراه پله، راهرو و اتاق های هتل دائم در معرض رفت و آمد بوده و به همین علت باید موکتی برای پوشاندن این بخش ها مورد استفاده قرار گیرد که به سادگی تمیز شود. به عنوان مثال موکت های گل برجسته و یا پرز بلند به هیچ عنوان برای مکان های پر رفت و آمد مناسب نیستند. زیرا زمان زیادی صرف خارج کردن گرد و غبار یا زباله از لابه لای آنها می شود. همچنین باید به دوام آن در برابر شستشو و همچنین ثبات رنگ و کیفیت توجه جدی شود.
  5. رنگ مناسب داشته باشدیکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید انواع موکت هتلی مورد توجه قرار بگیرد رنگ موکت است. انتخاب رنگ موکت هتلی، سلیقه ای نیست و باید متناسب با دکوراسیون صورت بگیرد. به عنوان مثال موکت های روشن به دلیل نمایان شدن سریع لکه و گرد و غبار، گزینه مناسبی برای هتل نیستند. در صورت نیاز بهتر است مکان های کم تردد با این موکت ها پوشانده شود. از طرفی رنگ های بسیار تیره نیز محیط را تاریک، دلگیر و کوچک تر نشان داده و استفاده از آنها توصیه نمی شود.

انواع موکت هتلی از لحاظ بافت

موکت های هتلی از لحاظ بافت تنوع زیادی دارند. همین موضوع دست طراحان را برای انتخاب باز می کند. یکی از انواع موکت هتلی از لحاظ بافت کات پایل نام دارد که دارای سطح صاف و یکنواخت است. این بافت از طریق برش های حلقه ای کرک حاصل می شود. لوپ پایل نیز بافتی است که از وصل شدن سرو ته نخ به سطح موکت به دست می آید. در واقع هیچ گونه آثاری از قطع شدن الیاف در این بافت به چشم نمی خورد. ساکسونی نیز عنوان بافتی است که در آن الیاف در هم تنیده شده و حالت کوبیده به خود گرفته است. به این موارد می توان بافت شگی (پرز بلند)، فریز (ظاهر براق با نخ پیچیده شده) و بربر (گره بیشتر در کناره ها) را اضافه کرد.
  1. انواع موکت هتل از لحاظ الیاف

    انواع مختلفی از موکت هتلی بر مبنای الیاف مورد استفاده در دسترس می باشد. پشم، پلی آمید (نایلون)، پلی پروپیلین، پلی پروبیلن به همراه آکریلیک و پلی استر از جمله الیاف های پرکاربرد در ساخت موکت به شمار می روند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.
  2. موکت های پشمیدر بین الیاف های مورد استفاده برای ساخت موکت، پشم بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. نرمی، لطافت، انعطاف پذیری فوق العاده و استقامت بالای آن در برابر سایش و ضربه از جمله مهم ترین مزایای پشم هستند. همچنین تمیز کردن این موکت ها بسیار آسان است و زمان بر نیست. البته رعایت برخی دستورالعمل ها از قبیل استفاده از مواد شیمیایی ضد حشرات برای افزایش عمر موکت های پشمی الزامی است. الیاف پشمی قابلیت نگهداری ده برابری آب در الیاف خود را دارند. همین موضوع شرایط زندگی برای حشرات را مناسب تر می کند. به همین علت نظافت روزانه موکت های پشمی ضروری است.
  3. موکت های پلی آمیدالیاف پلی آمید نیز یکی دیگر از الیاف های رایج برای ساخت موکت هتلی است. این الیاف مصنوعی از طول عمر و مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش برخوردار است. علاوه بر این بسیار انعطاف پذیر بوده و بلافاصله پس از حذف بار و فشار به حالت اولیه خود باز می گردد. دلیل این موضوع وجود تراکم قابل توجه در بافت این موکت ها است. به این موارد می توان نرمی، لطافت، مقاومت در برابر صدا و گرما، ثبات رنگ و عدم گسترش آتش را نیز اضافه کرد.
  4. موکت های پروبیلینموکت های ساخته شده از الیاف پروپیلین در مقایسه با پشم و پلی آمید با هزینه کمتری تهیه می شوند. از مزایای این الیاف می توان به ضد لک، ضد رطوبت، عدم جذب مایعات و مقاومت بالای آن در برابر نور خورشید اشاره کرد. علاوه بر این قابلیت ارتجاعی کمتری داشته و جای وسایل به راحتی روی آن باقی می ماند. البته مقاومت در برابر سایش یا کوبش آن برای مکان های عمومی کمی پایین تر از حد استاندارد بوده و کاربرد آن توصیه نمی شود. در صورت نیاز می توان موکت های پروپلین را به عنوان کف پوش مناطق کم تردد مورد استفاده قرار داد.