مقدمه : پُمپ وسیله*ای مکانیکی برای انتقال مایعات است که با افزایش فشار جریان آن، امکان جابجایی را به ارتفاعی بالاتر (با افزایش هد) یا حتی پایین دست (معمولاً حوضچه یا مخزن) فراهم می*آورد.
راهنمای انتخاب پمپ راهنمای زیر کمک می کند تا بهترین انتخاب را بر حسب نوع کاربری برای پمپ انجام دهید. هدف از این اطلاعات، ارائه یک معیار کلی می*باشد و برای تمام پمپ*های یک کلاس معتبر نمی*باشد. بهتر است برای به دست آوردن اطلاعات دقیق*تر به کاتالوگ سازنده*های پمپ مراجعه نمایید.
انتخاب پمپ بر حسب سیال نخستین گام برای انتخاب نوع مناسب پمپ، توجه به نوع سیالی است که قرار است پمپ شود. در مورد سیال باید به ویسکوزیته، میزان خورندگی، میزان خطرناک بودن مایع، وجود مواد ساینده و یا جامدات معلق در سیال، دمای سیال و میزان اهمیت تمیز نگه داشتن سیال توجه نمود. در مورد هر کدام از موارد بالا، باید به نکات و پیشنهادات زیر توجه نمود:
مایعات دارای ویسکوزیته بالا: اصولا پمپ*های دینامیکی از جمله پمپ*های سانتریفوژ برای سیالات ویسکوز مناسب نیستند. برای این نوع سیالات، اغلب پمپ*های جابه*جایی و مخصوصا پمپ*های دنده*ای داخلی (internal gear pumps) گزینه مناسبی هستند.
مایعات بهداشتی: پمپ*های لوب بهداشتی (sanitary lube pumps) برای بیشتر مواد غذایی، نوشیدنی*ها، مواد دارویی و کاربردهای بیوتکنولوژی خوب هستند.
جامدات: انتخاب پمپ به کاربرد مورد نظر بستگی دارد. برای مواد غذایی دارای جامدات، در ابتدا یک لوب پمپ بهداشتی پیدا کنید. برای گل و لای و مواد جامد صنعتی با پمپ*های دنده*ای داخلی شروع کنید.
مایعات خورنده: انتخاب مناسب متریال برای ساخت بیش*ترین تاثیر را بر راندمان پمپ دارد. پمپ*های دنده*ای خارجی (external gear pumps) کامپوزیتی و پمپ*های دنده*ای داخلی استنلس استیل بهترین انتخاب برای شروع هستند. مواد ساینده: برای کاهش اثر سایشی می*توان چند فاکتور را با هم ترکیب کرد. با پمپ*های دنده*ای داخلی که دارای اجزای استیل سخت شده هستند شروع کنید.
مایعات سمی، خطرناک و یا مایعات مشکل برای آب*بندی: در کار با این مایعات، جلوگیری از نشتی*ها بسیار حیاتی است. بهترین نقطه برای شروع، پمپ*های دنده*ای داخلی یا پمپ*های دنده*ای خارجی با رانش مغناطیسی یا آب*بندی مکانیکی است. دمای بالا: پمپ*های دنده*ای داخلی دارای غلاف، کنترل بسیار خوبی بر دما انجام می*دهند.
عوامل دیگر در انتخاب پمپ علاوه بر توجه به نوع سیال، در انتخاب پمپ باید به موارد دیگری از جمله میزان دبی سیال، میزان فشار و فرآیند مورد نظر توجه نمود. در صورتی که جریان پمپ به صورت نوسانی باشد (همانند پمپ*های پیستونی تک سیلندر)، باید تمهیدات لازم برای مقابله با نوسان سیال در نظر گرفته شود. به عنوان مثال می*توان از یک اکومولاتور (accumulator) هیدرولیکی برای کاهش ضربه*ها استفاده نمود. در صورتی که پمپ خود راه انداز (self priming) نباشد، باید تمهیدات لازم برای پر کردن (پرایمینگ) اولیه آن در نظر گرفته شود. جدول زیر عوامل تاثیر گذار در انتخاب پمپ را برای انواع پمپ*ها بیان کرده است.
...
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
و همچنین سایت
[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
مراجعه شود.