بنظر شما مهندسان عزيز علت اين پديده چي ميتونه باشه ؟
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
نمایش نسخه قابل چاپ
بنظر شما مهندسان عزيز علت اين پديده چي ميتونه باشه ؟
[برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
با سلام : جناب مهندس: حدس وتصور من این است : نفوذ اب در اثر بالا امدن سفره یا از ابیاری مکرر مزارع اطراف بمرور به لایه بستر وزیر سازی که در این قبیل جاها به مسایل فنی توجه چندانی نمی شود. احتمال دیگر :وجودلایه رس حساس :مارن -که در اثر رطوبت متورم می شود (پدیده تحکیم در رسهای حساس) و تراکم تنش انبساط تورم قشر نازک اسفالت رویه را در هم شکسته است.مضافا باینکه زهکش هم دیده نمی شود. مورد دیگر مشکوک بودن خاک منطقه به :ارگانیک وآلی بودن(خاک کشاورزی گیاهی) وریختن اسفالت روی ان بدون برداشتن این لایه-متاسفانه -در این قبیل جاها توصییه های مهندسین را خرج اضافی!! می دانند. البته اگر امکان از نزدیک دیدن این پدیده ها باشد -دقیق تر می توان قضاوت نمود. چون لایه کوچکی از زیر سازی هم دیده نمی شود. در نهایت از توجه شما به مسا یل فنی بسیار متشکرم.حداقل اگر حدس ما درست نباشد-صحیح انرا از همکاران می اموزیم. واین جای امتنان دارد.
با سلام خدمت مهندس تركاشوندعزيز همه گزينه هايي كه نام برديد ميتواند باشد وباهمشون موافقم فقط خواستم نظرتون رو درخصوص احتمال پديده رانش يا روانگرائي خاك هم بدونم
با سلام واحترام :جناب مهندس مهرداد عزیز: بنده چند روز است باحترام همکاران سایت در پاسخ صبر کردم. امید وارم دوستان دیگر هم در این مباحث مفید شرکت کنند.فکر نمی کنم روزی یک ساعت بیشتر وقت بگیرد. هیچکدام هم در ناسا کار نمی کنیم.که وقتمان ضیق !باشد!. پس بسم الله: اما بعد:نقل قول:
نوشته اصلی توسط mehrdad52 [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
مهندس عزیز-فوقا اشاره شد:شما اینها را میدانید. فقط جهت بحث فنی عرض می شود.واینکه شاید از خلال همین بحث ها خود من بتوانم بیاموزم. نیروهای کشش سطحی اب در خاکها در سطح ومویینگی در عمق -فشار اسمز کشاورزی را می گویم.که بهر حال بعلت ایجاد فشار منفی که در بین دانه ها می کنند باعث نگهداری وتعادل میان دانه ای وبالانس هستند.اما این تعادل نسبی ونیم بند -وقتی توسط اب از خارج تهدید وغرقاب بوجود اید دیگر ماهیت خود را از دست می دهند. وتوده خاک در سطح وسیعی رانش یا فرو می ریزد.در ابگونگی ها :liquifaction مثل انچه در سونامی ها -بخصوص ژاپن دیده شد سازه ها بدون تخریب بصورت عمودی یا مایل در باتلاقی از غرقاب :ابگونگی واز بین رفتن اصکاک مقاومتی ونگهدارنده خاک محل تا کمر!فرو رفتند.فشارهای حفره ای ایجاد شونده منفی در رسها قوی تر از ماسه هاست. در رسهای مارنی یا بد وحساس که قبلا اشاره کردم:این خاکها حالت بد وگول زننده ای دارند.
در اثر رسیدن اب :متورم می شوند وفشار رو به بالای انها سازه های مثل ساختمان وراه(اساس ورویه)را در هم می شکند.وبعد فروکش گرده ولایه های بالا را در حفره همراه خود پاییین می کشند. این داستان در پایداری شیروانی های خاکی و تحلیل عددی وبا ترسیم خط رانش "کولمان" بخوبی خود را نشان می دهد.که مفصل است. نمونه برداریهایی که به ازمایشگاه زیوتکنیک دست نخورده منتقل گردند می توانند از نظر :L.L و P.L واندیکس حجمی -خمیری:پی.ای.P.I خاک اطلاعات خوبی در اختیار بگذارند.چرا که:
p.I=LL-PL شاخص خمیری خاک می تواند وضعیت ابگونگی لایه ها را مشخص کند. گفتیم:تا زمانی که وضعیت هیدروستاتیکی اب در خاک بصورت طبیعی :فشارمنفی بین دانه ای در تعادل نسبی است مشکلی نیست.اما مشکل وقتی شروع می شود که سفره اب زیر زمینی بالا بیاید -یا در اثر بارندگی فراوان ونفوذ به لایه ها تعادل بهم بخورد. چنین مشکلی در مسیله شبکه جریان وتراوش بصورت خطوط همفشار یا همتراز پتانسیلی سهموی در زیر سدها وپرده اب بند (دیافراگم هسته رسی یا امروزه اسفالتی و سنگریزه ای) وایجاد:PIPING یا حفره روباه(مثل کندن زیر حصار توسط روباه برای داخل شدن در زیرفرازبند وکات اف سدها دیده شده است.)اگر جلو گیری نشود سرعت تراوش بالا می رود و پدیده :فرسایش در پایین دست :پرده اب بند سد وپنجه وپاشنه سد را تهدید میکند. ودر راهها وباند فرودگاهها زیر سازی را تهدید بریزش می کند. با ازمایش :spt-نفوذ استانداردکه در راهسازی عمق گمانه زنی را 2متر زیر لایه اساس باید گرفت وبفواصل :200 تا500 متر این گمانه ها را زد:ازمایش مخروط نفوذ استانداردو برش پره ای منظورم است.با میل زنی استوانه های جدار نازک شکاف دار.استانداردهای:ASTM D:1587 , ASTM D 1586 ژیوتکنیک را می گویم. می توان به تحقیقات :skampton مراجعه کرد.جای بحث بیشتر این جا نیست.
من فعلا وارد احتمال دوم : رانش زمین واحتمال سوم:خیزش خاک نمی شوم. این اشاره مختصری بود که از دیدن عکس شما برداشت کردم مهندس عزیز : خود قضاوت کنید: در شهرهای بزرگ ما هنوز بسیاری از مردم وحتی مسیولان ازمایشهای خاک را خرج اضافی!!می دانند که مهندس ایجاد می کند!. ودر ان محیط زیبای احتمالا شمالی وپر اب -از روستاییان زحمتکش وپاکدل چه انتظاری دارید.؟.!.انها وقتی با همان رس مارنی تنور می سازند -فکر می کنند راه که چیزی نیست!!. روی همان لایه ها با یک کوبش مختصر -حتی جناب پیمانکار!- ویا دستگاه اجرایی استانی!-بیندر وتوپکا را می ریزنند........نمی دانم نظر دوستان چیست؟. امید وارم بیایند نظرشان را بگویند.ما هم استفاده می کنیم.
سلام
دوستان عزیز
احتمال گسل را تا چه اندازه در این مورد در نظر می گیرید ؟
باسلام مهندس جان اگه دقت كنيد فقط يه قسمت محدود دچار اين آسيب گرديده بقيه مسير همش دشته ....نقل قول:
نوشته اصلی توسط reza333 [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
سلام مجددنقل قول:
نوشته اصلی توسط mehrdad52 [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
دوباره عکس را نگاه کردم به نظر من نشست در اثر عدم تحکیم زیر سازی است
نقل قول:
نوشته اصلی توسط reza333 [برای مشاهده لینکها ابتدا در سایت عضو شده و وارد نام کاربری خود شوید. برای عضویت اینجا کلیک کنید...]
مهندس رضای عزیز:
سلام- گسل یا:fault معمولا شکافی برشی است که اگر فعال شود عرض وعمق زیاد شده و هم چیز را می بلعد. ودر خود فرو می برد. مانند یک دره- در اینجا اگر گسل بود روسازی خرد شده که سهل است تمام زیر سازی وبستر فرو رفته بود و شما یک شکاف دره مانند را می دیدی :کوچک یا بزرگ- البته بعد نظرتان را تصحیح کردید. در فوق من وسایر همکاران مفصل عرض کرده ایم. با تشکر .