نحوه انتخاب رشته دکتری

انتخاب رشته دکتری از موارد مبهم و سوال برانگیز برای با داوطلبان آزمون دکتری است چرا که در سال*های اخیر آزمون و ثبت نام آزمون دکتری آزاد 97 ، ثبت نام آزمون دکتری سراسری با همادغام شده است و طبق روال قبل انجام نمی*شود و همین تغییر سردرگمی را برایداوطلبان آزمون دکتریکه قصد ادامه تحصیل دردانشگاه آزاد را دارند به وجود آورده است.انتخاب رشته دکتری یکی از حساس ترین مراحلی می باشد که تمامی داوطلبان برای افزایش شانس قبولی خود نیاز به یک مشاوره مناسب دارند. عوامل زیادی برای انتخاب رشته دکتری مناسب وجود دارد که به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را به خوبی مطالعه کنید.
نحوه انتخاب رشته دکتری

برای یک انتخاب رشته صحیح در مقطع دکتری، باید اطلاع کاملی درمورد ظرفیت هر دانشگاه، شرایط مصاحبه و حد نصاب قبولی هر دانشگاه و … داشته باشید. با اطلاع از این آگاهی ها، می توانید بهترین انتخاب رشته دکتری را داشته باشید و با آمادگی کامل در مصاحبهشرکت کرده و در لغایت در بهترین دانشگاه قبول شویدداوطلبان پس از اعلام نتایج آزمون دکتری سراسری 97 و اعلام نتایج آزمون دکتری دانشگاه آزاد 97 که منتشر می شود در رابطه با زمان و نحوه انتخاب رشته دکتری لازم است اطلاع کافی داشته باشند. آن دسته از داوطلبانی که در آزمون دکتری شرکت کرده اند و برای آن ها کارنامه صادر شده است و مجاز به انتخاب رشته شده اند این امکان را خواهند داشت تا در اردیبهشت ماه با دریافت دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 97 و سراسری می توانند اقدام به انتخاب رشته کنند. البته داوطلبان واجد شرایط انتخاب رشته دکتری ، بارها در انتخاب رشته مقاطع مختلف شرکت کرده اند انتخاب رشته دکتری سراسری 97 و آزاد کاملا متفاوت باانتخاب رشته دیگر مقاطع است و انتخاب رشته نامناسب و اشتباه منجر به عدم قبولی در دوره دکتریحتی با رتبه های خیلی خوب می شود.
عوامل تاثیر گذار انتخاب رشته دکتری

آزمون دکتری یک آزمون نیمه متمرکز می باشد به این معنا که ملاک قبولی در مقطع دکتری تنها مرحله آزمون نمی باشد بلکه مصاحبه حضوری در این مقطع نقش تعیین کننده ای در قبولی و پذیرش داوطلبان دارد. انتخاب رشته دکتری دارای شرایطی می باشد که داوطلبان در انتخاب رشته های مقاطع قبلی تحصیلی خود انجام نداده و این شرایط را تجربه نکرده اند. داوطلبان توجه داشته باشید که نباید روی رتبه آزمون کتبی دکتری خود زیاد حساب باز کند، این توصیه به ویژه برای داوطلبانی است که رتبه هایی عالی کسب کرده اند. کسب رتبه تک رقمی هیچ تضمینی برای قبولی شما در دانشگاه های معتبری مانند شریف و با تهران نمی باشد.اصل انتخاب رشته را بر گرایش های خود قرار دهید. حتی در رشته هایی مانند مدیریت، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و فیزیک که داوطلبان می توانند از بین گرایش های مختلف دست به انتخاب بزنند بهتر است گرایش مرتبط با دوره های قبلی خود را در اولویت قرار دهید و حتمابه چند برابر ظرفیت ها دقت کنید.در سالهای قبل برخی دانشگاه ها تعداد زیادی از داوطلبان را دعوت به مصاحبه دکتری سراسری می کردند. پس بعید نیست شما هم امکان ثبت نام در ارزیابی دانشگاه مورد نظرتان را پیدا کنید پس تمام تلاش خود را کرده و به هیچ وجه نا امیدنشوید.
نحوه گزینش داوطلبان در مقطع دکتری

نحوه گزینش داوطلبان این آزمون به این صورت می باشد که داوطلبانی که براساس اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده باشند باید نسبت به انتخاب کد رشته محل های تحصیلی در زمان مقرر اقدام نمایند. مرحله اول آزمون متمركز است كه توسط سازمان انجام می شود و پس از برگزاری آزمون، كارنامه ای شامل: نمـرات خـام، تراز، نمره كل در اختيار داوطلبان قرار خواهد گرفت كه «داوطلبان مجاز به انتخاب رشته»، براساس آن اقدام بـه انتخـاب رشـته نمـوده و براسـاس كدرشته محله های انتخابی و حدنصاب نمره كه با هماهنگی دانشگاه های پذيرنده تعيين می شود.حد نصاب نمره علمی لازم را در کدرشته محل های انتخابی دارا و برای مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده باشند. در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژهشی) در یک یا چند دانشگاه شرکت کرده و حد نصاب نمره مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژهشی) که توسط دانشگاه مربوطه تعیین می شود را دارا باشند.در ضمن داوطلبان در صورت پذیرفته نشدن در رشته مورد نظر خود می توانند شانس خود را دوباره در تکمیل ظرفیت دکتری سراسری و تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد امتحان نمایند..
نکات کلیدی در مصاحبه دکتری

جلسه مصاحبه دكتری خیلی مهم است و برای افراد شركت كننده پر از چالش می باشد و چنین افرادی به دلیل اینكه از محتوی مصاحبه آگاهیی ندارند و با رویكردهای افراد مصاحبه كننده آشنا نیستند و همینطور صحبت كردن حضور اساتید مختلف در یك جلسه دچار استرس می شوند. من هم سال قبل چنین تجربه ای رو داشتم و خیلی هم برای مهم بود كه از تجربه دیگران استفاده كنم. چون روش برخورد در جلسه مصاحبه خیلی مهم است.یكی از سوال اساسی این است كه از شما خواسته می شود كه در مورد پایان نامه خود توضیح دهید. در این مرحله لازم است موضوع پایان نامه خود را به صورت واضح و در یك یا چند جمله با بیانی روشن معرفی كنید. به خاطر داشته باشید كه داشتن انگیزه، كلید اصلی موفقیت در مصاحبه آزمون دكتری می باشد. صرفا قبولی در مرحله اول این آزمون نمی تواند دلیل مناسبی برای ادامه تحصیل شما درمقطع دكتری باشد.نكته بسیار مهم در مورد مصاحبه این است كه شما توانایی عوض كردن عقیده اساتید را دارید و این امر میسر نمی شود مگر در صورتی كه شما علاقه مندی و پیگیر بودن خود را نشان دهید و در پاسخ به سوالات صادق باشید. می توانید یك پرونده مختصر از اطلاعات مقاطع مختلف تحصیلی تان، سوابق كاری و توانایی های خود تهیه كنید تا در صورت لزوم ارائه نمایید.