سقف*های عرشه فولادی از پانل*ها یا ورقه*های فولادی نورد سرد (Cold Rolled Steel) ساخته شده*اند و در هر یک از این پانل*ها میله*هایی کار گذاشته شده که استحکام و صلابت سقف را تضمین می*کنند. درجه پانل*های به کار رفته در سقف*های عرشه فولادی می*بایست ٢٢ یا سنگین*تر از آن باشد و پوششی از ورقه گالوانیزه G-60 یا G-90 بر روی آن*ها قرار گرفته باشد. سقف عرشه فولادی باید بر بستری از تیرچه*های فولادی بنا شود.
الزامات طراحی و اجرای سقف*های عرشه فولادی
- فاصله میان تیرچه*های چهارچوب سقف
- ظرفیت تحمل بار
- ارتفاع میله
- شیوه اتصال
- به*هم وصل کردن بخش*هایی که روی*هم قرار می*گیرند.
- رعایت موازین و مقررات
- مقاومت در برابر آتش
عدم نفوذ مواد خورنده به فضاهای داخلی
افرادی که در زمینه طراحی و نصب سقف*های عرشه فولادی فعالیت دارند، می*بایست به هنگام اجرای سقف*های عرشه فولادی تمامی موازین و استانداردهای SDI را مد نظر قرار دهند.
اتصال پانل*های فولادی به تیرک*های نگه*دارنده و چهارچوب سقف
جهت اتصال پانل*های فولادی به تیرک*های نگه*دارنده و چهارچوب سقف به جوشکاری نیاز است. چنانچه می*خواهید میزان جنبش و انحراف عرشه*ها در زیر فشارهای وارده بر سقف به حداقل رسد، نباید فاصله نقاط اتصال تا مرکز بیش از ١٢ اینچ باشد.
سقف*های عرشه فولادی
پیش از نصب و اجرای سقف می*بایست در صدد جایگزین کردن نقاط جوش معیوب و ناقص برآیید. در صورت نیاز می*بایست در اطراف و داخل سقف تیرک*های بیشتری تعبیه نمود. پانل*های عرشه فولادی باید بر روی یک خط مستقیم نصب شده و با دقت و وسواس خاصی به*هم وصل شوند، به منظور نصب صحیح و آسان ورقه*های عایق چاره*ای ندارید جز آن که از دیواره*های مربعی شکل متقاطع و سیستم*های قاب*دار استفاده کنید. توجه داشته باشید که انحراف سطح پانل*های سقف از سطح افق نباید در هر ١٠٠ فوت از ٠/٢٥ اینچ تجاوز کند.
برای به*هم وصل کردن لبه*های کناری بخش*هایی از پانل عرشه فولادی که بر روی*هم قرار می*گیرند، باید به صورت مکانیکی عمل کنید. فاصله میان این اتصالات نباید از ٣ اینچ بیشتر شود. برای متصل کردن عرشه*های میانی به یکدیگر و محکم کردن آن*ها در جای خود باید از گل میخ استفاده کنید. چنانچه قصد دارید بخش*هایی از عرشه فولادی را محکم کنید که از کناره*های سقف بیرون زده*اند، می*بایست به پیچ*های خودکار نمره ٨ یا بزرگ*تر اکتفا کنید.
عایق*بندی بال فوقانی پانل*های فولادی:
در هنگام نصب لایه*های عایق می*بایست تمامی استانداردها و موازین ASTM C36 یا C1178 رعایت شود. چنین پوشش*هایی را باید به صورت مکانیکی به بال فوقانی پانل*های عرشه فولادی وصل کنید. برای اتصال مکانیکی لایه*های عایق به [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] به توصیه*های سازنده سقف گوش فرا دهید.
منافذ و سوراخ*های سقف عرشه فولادی
زمانی که می*خواهید در یک پانل فولادی سوراخی ایجاد کنید تا منفذی در سقف باز شود، می*بایست چهارچوبی برای آن در نظر بگیرید و این منافذ را تقویت کنید. نحوه تقویت این منافذ به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن میان می*توان به درجه پانل فولادی، فاصله میان میله*های به کار رفته در پانل*ها، حد فاصل میان تیرک*ها و سایز بازشو*ها اشاره داشت.
سقف*های عرشه فولادی
عایقی که مستقیماً بر روی عرشه فولادی قرار می*گیرد باید فشارهای پیش*بینی شده را تاب آورد. حداقل ضخامت لایه عایق متغیر بوده و به استحکام عایق و پهنای میله*های به کار رفته در پانل*های عرشه فولادی بستگی دارد. برای تعیین ضخامت و استحکام لایه عایق با سازنده مشورت کنید.
مقاومت در برابر وزش باد
سقف عرشه فولادی باید به گونه*ای طراحی و ساخته شود که متعلقات آن به هنگام وزش بادهای شدید از چهارچوب نگهدارنده سقف جدا نشود. لازم به ذکر است در هر منطقه میزان وزش باد و قوانین و تمهیداتی که در این خصوص باید اندیشید، متفاوت می*باشد.
ساختمان*هایی با درجه رطوبت بالا و بازدارنده*های بخار
اگر رطوبت نسبی ساختمان در حدی است که احتمال خورده شدن و زنگ زدگی سقف های عرشه فولادی وجود دارد، باید با سازنده سقف مشورت کنید تا پوشش مناسبی برای حفاظت از فولاد در برابر رطوبت پیشنهاد دهد. طراحان می*بایست عرشه*های فولادی را با حداقل یک لایه گالوانیزه G-90 یا آلیاژ آلومینیوم روی بپوشانند و از آن در برابر خورده شدن حفاظت کنند. چنانچه بر روی عرشه فولادی عایق سبکی از جنس بتن یا سایر مصالح ساختمانی قرار گرفته است، استفاده از آلیاژ آلومینیوم روی ممنوع می*باشد. بازدارنده*های بخار را باید بر روی عایق یا لایه مقاوم در برابر نفوذ آب نصب کرد.
آماده*سازی عرشه فولادی
اتصال عرشه*های فولادی باید به درستی و بدون هیچ عیب و نقصی صورت گیرد، سطح این عرشه*ها باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی، پستی و بلندی و لبه*های تیز باشد، در غیر این صورت نمی*توانید سقف را آن*طور که باید و شاید اجرا کنید.
دما و شرایط جوی
غالباً در کارخانه پانل*های عرشه فولادی را رنگ نموده و با یک لایه آستر می*پوشانند. لبه*های برش خورده این پانل*ها و بخش*هایی که رنگ یا پوشش آستر آن*ها آسیب دیده، در مجاورت هوا زنگ می*زنند. در معرض هوا قرار گرفتن طولانی مدت این بخش*ها، تهدیدی جدی برای یکپارچگی پانل*های فولادی به شمار می*رود.
سقف*های عرشه فولادی
پیش از نصب سقف عرشه فولادی می*بایست شرایط آب و هوایی و دمای منطقه را به دقت مورد بررسی قرار دهید و متناسب با این شرایط نسبت به اجرای صحیح سقف اقدامات و برنامه*ریزی*های لازم را صورت دهید. اگر پانل*های سقف بی*حفاظ و عاری از هر نوع پوششی باشند و در اثر شرایط جوی صدمه دیده و تحلیل رفته*اند، می*بایست پیش از نصب سقف این پانل*ها را عوض کنید.
سقف*های آویخته
قرار نیست سقف*های عرشه فولادی تکیه*گاهی باشند برای سقف*های آویخته و تجهیزات داخلی. انحراف بیش از حد عرشه*های سقف نمایان*گر نامناسب بودن فشاری است که سقف*های آویخته به آن وارد می*کند. می*بایست آویزهای خاصی را بر روی چهارچوب سقف سوار کنید تا بار سقف*های آویخته و تجهیزات داخلی را به دوش کشند.
نصب صفحات عایق
نخستین لایه صفحات عایق می*بایست استحکام لازم برای پوشش*دادن بازشوهای پانل*های فولادی و تاب آوردن فشارهای احتمالی را داشته باشند.
این صفحات به صورت مکانیکی بر روی عرشه*های فولادی محکم و ثابت می*شود. لبه صفحات عایق نباید بر فراز بازشوهای موجود در عرشه فولادی سایه افکند. دومین لایه می*بایست صفحات عایق سختی باشد که به واسطه آسفالت به نخستین لایه صفحات عایق یا بازدارنده*های بخار چسبیده است. در شرایطی که نصب بیش از یک لایه عایق میسر نمی*باشد، صفحات عایق را می*بایست به صورت مکانیکی به [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] متصل کرد. در چنین مواقعی صفحات عایق باید با استفاده از یک ورقه فولادی به صورت مکانیکی به بال فوقانی عرشه*های فولادی وصل و تقویت شوند.
منبع: [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]