سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    شهریور -۱۳۹۱
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    محل سکونت
    iran
    نوشته ها
    289
    پسندیده
    20
    مورد پسند: 643 بار در 251 پست
    میزان امتیاز
    1037

    چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

    این روزها در بیشترین عناوین آگهی های استخدام با کلمه « رزومه » زیاد برمی خوریم.تهیه یک رزومه کاری خوب که باعث می شود کارفرما شما را برای مصاحبه کاری دعوت کند ، کار خیلی سختی است که اکثر قریب باتفاق افراد جویای کار با آن مواجهه هستند. اما نکته هایی وجود دارد که با رعایت آن می توان یک رزومه کاری مناسب و تاثیر گذار تهیه کرد .به نقل از نیوساینتیست مهم ترین این نکات عبارت است از:

    برداشت اول ، مهم ترین و بادوام ترین برداشت است
    یک کارفرما ممکن است بیش از ۵۰ درخواست نامه دریافت کند و تنها نیم ساعت وقت دارد که از بین آنها تعدادی را برای دعوت به مصاحبه انتخاب کند . بنابراین اگر اولین نگاه به گزارش کاری شما کمتر از یک دقیقه طول می کشد ، چطور می توانید ترتیبی بدهید که مطمئن شوید سابقه کاری شما نادیده گرفته شود ؟
    از فونت واضح و مناسب استفاده کنید . هم چنین اسیر این تفکر نشوید که با استفاده از سایز کوچک تر فونت می توانید اطلاعات بیشتری را درون رزومه خود جای دهید . گزارش خود را به چند بخش تقسیم کنید . از پاراگراف های طولانی استفاده نکنید ، زیرا در این صورت بسیاری ازکارفرماها زحمت خواندن آن را به خود نمی دهند . از زیر عنوان ها استفاده کنید تا اطلاعات خود را به قطعات کوچک تر خرد کنید . از عبارات کوتاه یا نشانه دار (Bulleted List ) استفاده کنید تا کار فرما بتواند مهارت ها و موفقیت های شما را به راحتی در رزومه تان پیدا کند .
    ثابت قدم باشید . نحوه صفحه آرایی و عنوان بندی را در تمام رزومه رعایت کنید تا مشخص شود کجا یک بخش تمام و بخش دیگر آغاز می شود . از کلید tab برای جلو بردن ابتدای خطوط استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام حاشیه ها دقیقا زیر هم قرارمی گیرند . برای فهرست بندی تمام کارهایتان از یک نوع نشانه گذاری استفاده کنید . بیان جزئیات ریز می تواند تفاوت های بزرگی را در ظاهر و تاثیر رزومه شما ایجاد کند .
    از کاغذ مناسب و خوش رنگ استفاده کنید . تحقیقات نشان می دهد که کاغذهای عجیب و غریب و نامناسب شاید باعث دیده شدن رزومه شما شود ، اما اغلب تاثیر منفی ار خود بر جای می گذارد .


    اطلاعات فردی
    یک کارفرما نیاز دارد بداند شما که هستید و چطور می توان به شما دسترسی داشت . آیا تمام آن چه شما نیاز دارید ، ذکر دقیق اسم و جزئیات تماس است ؟ مسلما این کافی نیست !
    وضعیت سربازی و تاهل خود را ذکر نکنید ، آوردن تاریخ تولد و ملیت اختیاری است .
    حواستان به ردپای دیجیتالی که بر جای می گذارید باشد . اگر سابقه کاری خود را از طریق سایت شرکت ارسال می کنید ، آدرس و شماره تلفن ثابت خود را فراموش نکنید . تماس گرفتن با شما از طریق ایمیل یا تلفن همراه خیلی راحت تر است
    آیا به یک آدرس ایمیل جدید نیاز دارید ؟ یک آدرس ایمیل خنده دار شاید به درد شبکه های اجتماعی و دوستانتان بخورد ، اما چنین آدرسی در رزومه کاری شما غیر حرفه ای است و حتی ممکن است توهین تلقی شود .


    نمایه شخصی
    جلب توجه کارفرما با یک پاراگراف کوتاه و متمرکز خوب است ، اما یک نمایه ( توصیف فردی ) بی هدف و نامربوط ممکن است در کسری از ثانیه فرم سابق کاری شما را به سطل زباله هدایت کند ! بنابراین چطور می توان بین این ها تعادل برقرار کرد ؟
    درباره شخصیت تان با آب و تاب تعریف نکنید . شما قرار است یک مصاحبه کاری به دست آورید نه یک قرار دوستانه !
    چند مورد از شرایط و نیازهای مورد نظر کارفرما را انتخاب کنید و توضیح دهید که چرا شما برای این کار مناسب هستید .
    اگر اهداف شغلی خود را ذکر می کنید ، آن ها را به طور خاص مشخص کنید . عباراتی مانند ( من به دنبال یک شغل خوب در یک شرکت فعال هستم ) بیش از حد مبهم است . بیان کردن این که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید ، شما را فردی متمرکز و دقیق نشان می دهد ؛ اما حواستان به دو نکته باشد : اول این که اهداف شما با شغلی که برای آن درخواست می دهید هماهنگ باشد ، دوم این که باید نمایه تان را به تناسب هر درخواست شغلی اصلاح کنید .


    حاشیه نروید
    شما برای نشان دادن لیاقت خود تنها دو صفحه در اختیار دارید ، پس دقت کنید که سابقه کاری تان باید با معیارهای کارفرما مطابقت داشته باشد . تمام نمرات درسی و پروژه های خود را فهرست بندی نکنید . تعداد اندکی از آن ها را انتخاب کنید که نشان دهنده دانش یا مهارت های مرتبط با شغل مورد نظر باشد .
    مهارت های آزمایشگاهی خود را در صورتی که برای کار مورد نظر لازم است ذکر کنید ، در غیر این صورت آن ها را فراموش کنید . اگر برای یک شغل غیر عملی درخواست می دهید ، تنها لازم است که عنوان مدرک و نتیجه را ذکر کنید (مانند نام دانشگاه و تاریخ دریافت مدرک ) . مهارت های مرتبطی را که کسب کرده اید ، فراموش نکنید ، مانند روش های آماری ، مهارت های تحلیل و حل مساله و توانایی های مدیریتی . خودتان را دست کم نگیرید . اشاره به کارهای زمان دانشجویی ، فعالیتهای داوطلبانه و کارهای پاره وقت ، راه های خوبی برای نشان دادن مهارت ها و موفقیت های مرتبط است .


    رزومه را بر اساس زندگی خودتان ساماندهی کنید
    تنها یک روش درست برای ساماندهی رزومه شما وجود دارد . بنابراین نگران نباشید که سابقه کاری دوستانتان با سابقه شما خیلی متفاوت است . هردو ممکن است خوب باشد .
    مهارت های اصلی خود را در صفحه نخست ذکر کنید . فکر کنید که چه چیزی بیشتر از همه کارفرما را جذب می کند ، نمرات شما ، تجربه کاری تان ؛ مهارت های آزمایشگاهی شما یا تجربیات کاری مرتبط ؟
    بخش های مختلف رزومه را برای تاثیر بیشتر به چند قسمت تقسیم کنید . اگر کارهای پاره وقت زیادی را انجام داده اید اما میخواهید تنها یک یا دو نمونه از آن ها را پر رنگ کنید ، می توانید بخش تجارب کاری را به دو قسمت تجربیات مرتبط و سایر تجربیات تقسیم کنید . به قالب های نمونه نگاه کنید تا از آن ها ایده بگیرید ، اما از آن ها کپی نکنید . بسیار بعید است که زندگی شما دقیقا شبیه ساختار زندگی شخص دیگری باشد .


    منبع سایت هفتاد ده
    3 کاربر مقابل پست raha90 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,nejla

  2. Top | #2


    تاریخ عضویت
    شهریور -۱۳۹۱
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    محل سکونت
    iran
    نوشته ها
    289
    پسندیده
    20
    مورد پسند: 643 بار در 251 پست
    میزان امتیاز
    1037
    حال به بررسی ساختار یک رزومه می پردازیم:

    - اطلاعات شخصی این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد. نام باید بصورت کامل (نام و نام خانوادگی) بوده و با سایزی بزرگتر (Bold) درج شود. سال تولد صرفاً جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است.


    2- علائق حرفه ای
    این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه ای کارجو می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می گیرد. درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارتهایتان نیست. دقت کنید که رابطه ای بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می دهید برقرار باشد در غیراینصورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درک درستی از نیاز وی و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.


    3- مدارک و سوابق تحصیلی
    ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند. برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موءسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمائید. در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید. توصیه می شود در صورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید.




    4- سوابق حرفه ای
    این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه ای برای بسیاری از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمتهای خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.

    1. سمت و عنوان شغلی
      (مثال : کارشناس کنترل پروژه ، کمک حسابدار ، منشی و مسئول دفتر ، محقق و پژوهشگر ، ناظر چاپ و یا غیره)
    2. نام شرکت، موسسه یا محل کار
      (مثال : موءسسه کاربانک ، شرکت دیلمان فیلتر ، چاپ و انتشارات گلستانه و یا غیره)
    3. مدت زمان فعالیت
      (مثال : از آبان 1385 تا شهریور 1388)
    4. مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده
      (مثال : "مدیریت تیمی از تحلیلگران و برنامه نویسان جهت پیاده سازی پروژه نرم افزاری قیمت تمام شده" یا "مسئول هماهنگی و اجرای سمینارهای آموزشی در شهرستانها" یا "عضو فعال تیم تولید محتوا و ویرایش کتاب تست کنکور ..." یا "عضو تیم حسابداری و مسئول ثبت سندهای خرید در سیستم مالی و تهیه گزارش از مغایرتهای بانکی در مقاطع از پیش تعیین شده"


    ذکر تمام یا نیمه وقت بودن مشاغل قبلی بهتر است در قسمت 4 (مسئولیتهای سمت) انجام شود. در این قسمت از رزومه نیازی به ذکر مقدار حقوق دریافتی در کارهای قبلی نیست. پیشنهاد می شود چنانچه سوابق کاری گذشته شما در شهر دیگری انجام شده، نام آن شهر را نیز در قسمت 2 و بلافاصله بعد از نام محل کار ذکر نمائید.
    گر دانشجو یا کارآموزی هستید که سابقه حرفه ای در کارنامه خود ندارید، نگران نباشید. انجام هر کار یا قبول هر مسئولیتی که در گذشته و بدون استخدام انجام داده اید و حتی انجام کارهای فوق برنامه در دانشگاه نیز میتواند سابقه ای از کار و فعالیت شما محسوب شود. لذا از اینکه تازه کار هستید و قبلاً استخدام کسی یا جایی نبوده اید ناامید نباشید. به خاطر داشته باشید که هر کارمند باسابقه و مجربی یک نقطه آغاز در کارنامه حرفه ای خود دارد. کارفرمایان در رزومه شما بدنبال پیدا کردن ارتباط بین توانائی های شما و نیازهای شغل کنونی هستند و مایلند بدانند که چگونه توانسته اید از توانائی های فردی خود در امور مختلف کاری بهره گرفته و یا اینکه چطور آنها را در موقعیتهای مختلف کاری توسعه و رشد داده اید.
    هنگام توضیح مسئولیتهای پیشین خود در انتخاب نوع کلمات دقت کنید. کلمات نوشته شده باید بیانگر انگیزه، جدیت و خلاقیت شما در اداره امور محوله باشد. نوع نگارشتان باید تا آنجا که ممکن است مثبت و انرژی بخش باشد. سعی کنید از دامنه افعال و کلمات بیشتری استفاده نمائید تا رزومه تان جذاب تر گردد و از ذکر کلمات یا افعال دارای معانی منفی اجتناب نمائید. به تفاوت بین "عنوان سمت" و "توضیح مسئولیت" توجه کنید. سمت الزاماً بیانگر روش کار نیست! از پرداختن به افکار کلیشه ای نظیر "همه میدانند مهندس صنایع چه کار انجام میدهد!!" یا "خب، هر کارفرمایی که میداند بازاریاب یعنی چه!! " بپرهیزید و نگذارید این افکار باعث شوند تا در ارائه توضیح دچار کم گوئی شوید و وظایفی را که انجام می دادید به روشنی توضیح دهید. بهتر است توضیحات شما با اختصار ولی کامل انجام گیرد و بجای استفاده از جمله از عبارت استفاده کنید و آنها را به شکل لیستی زیر هم و با بالت پوینت آرایش نمائید (اشاره به نشان گذاری یاBullet Pointing در نرم افزارWord ). این امر سبب می شود تا کارفرمایان سریع تر و راحت تر محتویات رزومه شما را اسکن و مرور نمایند.

    5- تجربیات و دوره های تخصصی

    درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست برای یک کار تخصصی هستید، می توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید.

    6- مهارتها

    توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.
    هنگام ذکر مهارتها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمائید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید (مثال: آشنا به مکالمه در حد متوسط و تسلط بر مکاتبات اداری در حد پیشرفته) یا میزان تسلط خود با نرم افزاری مانند اکسل را توضیح دهید (مثال: تسلط کامل در طراحی صفحات گسترده و نمودارگیری از داده ها و آشنا با فرمول نویسی در سطح ساده).

    7- حضور در کنفرانسها

    اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لیستی از این فعالیتها تهیه کرده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید.

    جهت آشنایی هر چه بیشتر دوستان گرامی، یک نمونه از رزومه و فرمت خام نمونه در پیوست زیر ارائه می گردد.


    منبع : سایت [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    3 کاربر مقابل پست raha90 عزیز را پسندیده اند: admin,boushehromran,nejla

  3. Top | #3


    تاریخ عضویت
    تیر -۱۳۹۰
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    محل سکونت
    خراسان جنوبی
    نوشته ها
    72
    پسندیده
    84
    مورد پسند: 62 بار در 37 پست
    میزان امتیاز
    572
    عالیه
    مراقب قلب ها باشیم،هیچ چیز آسانتر از قلب نمی شکند.

    "ژان پل سارتر"

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 17:28 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو