سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

کاربردهای سنگ بازالت

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: کاربردهای سنگ بازالت

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    مهر -۱۴۰۱
    عنوان کاربر
    کاربر سایت
    محل سکونت
    تهران
    مقطع تحصيلات
    لیسانس
    رشته تحصيلي
    معماری
    نوشته ها
    3
    پسندیده
    0
    مورد پسند: 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    61

    کاربردهای سنگ بازالت

    یکی از اصلی ترین کاربرد های سنگ بازالت این است که از آن برای تولید الیاف بازالت استفاده می شود. در واقع بازالت جزو مواد خنثی، طبیعی و حاصل سنگ های آذرین بیرونی است که گسترده ترین حالت صخره ای را در پوسته ی زمین به خود اختصاص می دهد.

    مشخصه های موادی که شامل ترکیبات انواع سنگ بازالت می باشند، به شکل کامل با محیط زیست سازگاری دارند و موادی هستند که کاملا غیر سمی می باشند. به همین خاطر است که از بازالت برای ساخت الیاف بازالتی استفاده می کنند.
    از ویژگی ها و خوصوصیات مثبت الیاف سنگ بازالت می توان داشتن ثبات شیمیایی بالای آن را نام برد که در مقایسه با الیاف شیشه ای به ویژه در فضاهای بازی قوی هستند. این الیاف ها غیر سمی و همین طور غیر قابل حریق و مقاوم در مقابل دما های بسیار زیاد می باشند.
    از دیگر خصوصیات این الیاف های سنگ بازالت این است که پایداری حرارتی بسیار زیادی دارند که همین موضوع باعث شده است که قابلیت ایزولاسیون حرارتی بازالت، سه برابر پنبه نسوز باشد. به دلیل داشتن همین ویژگی نسوز بودن و مقاوم بودن در برابر حریق از الیافت سنگ بازالت برای محافظت از حریق شناورها، استفاده می شود.
    همینطور طبق تحقیقات و برسی های لازم در باره ی الیاف مورد استفاده در صنعت های دریایی، ثابت شده است که الیاف های بازالت شامل خواص مکانیکی هستند که اصلا قابل مقایسه با الیاف شیشه مدل e نمی باشد، چه بسا از آن نیز بهتر می باشد. به همین دلیل است که انتخاب خوبی برای استفاده در شناور ها می باشد. و همیشه برای آنها، از خرید سنگ بازالت استفاده می شود.

    همین مزیت بسیار خوب الیاف های انواع سنگ بازالت ماکو موجب شده است که از آنها برای صنعت های قایق سازی و کشتی سازی استفاده شود. قیمت سنگ بازالت سیاه مناسب می باشد و همین امر باعث شده که به جایگزینی مقرون به صرفه و مناسب در مقایسه با الیاف شیشه تبدیل شود. با استفاده از این الیاف ها می توان شناور هایی با قیمت مناسب و همین طور ایمن برای کارگران و کارکنان تولید کنند. از دیگر خواص موجود در سنگ بازالت می توان به این موارد اشاره کرد:
    در محیط های قلیایی این الیاف ها به هیچ عنوان دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی نمی شوند. اما نکته اصلی اینجاست که به کارگیری مصالح سنگی و سیمانی موجب بروز تغییرات در الیاف شده و همین طور در محل اتصال مصالح و سیمان نقطه ضعف دارد.

    در حالتی که با اضافه کردن الیاف بازالت به سیمان های خالص، مقاومت های فشاری آنها را افزایش می دهد. این مقدار از افزایش های مربوط به مقاومت های فشاری با بیشتر شدن طول عمر الیاف ها رابطه مستقیم دارد. همین طور اگر طول عمر الیاف ها زیاد شود، مقاومت فشاری سیمان ها نیز زیاد می شود. این زیاد شدن مقاومت های فشاری نتیجه ی به وجود آمدن محیطی همگن در ملات های سیمان به وسیله ی الیاف بازالت می باشد.

    از سنگ بازالت به شکل فرآوری شده که به خاطر تنوع رنگی که در آنها وجود دارد، آنها را به یک گزینه بسیار مناسب برای بکارگیری در پوشاندن کف های خیابان ها، پیاده رو ها و همین طور نماهای ساختمان ها تبدیل کرده است.
    یکی دیگر از کاربرد های سنگ بازالت می توان به استفاده از آنها به عنوان مواد اولیه ی تولید صفحه های کامپوزیتی و همین طور جذب دی اکسید کربن، پروفیل*های ساختمانی، تجهیزات ورزشی، تهیه لنت ترمز، تیرهای برق، ساخت تانک*های گاز و بدنه اتومبیل اشاره کرد.
    بهتر است بدانید که سنگ بازالت جزو سنگ های فراوان در کره زمین می باشد که بر اثر سرد شدن گذاره هایی که از دهان کوه های آتشفشانی خارج شده است، به وجود آمده اند. به همین خاطر پس از گرانیت، لقب فراوان ترین سنگ های روی کره زمین را به خودشان اختصاص داده اند.
    منبع: سنگ بازالت فلات ایران
    ویرایش توسط mehri2033 : ۲۳ ۰۷ -۱۴۰۱ در ساعت 15:28

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 18:24 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو