کاشت میلگرد و آرماتور
یکی از روش های تقویت، ترمیم و مقاوم سازی اعضا و المان های سازه بتنی، کاشت میلگرد در بتن است. در این راستا برقرری اتصال بین بتن جدید و بتن قدیمی و اتصال اجزا و سازه های فولادی به سازه موجود امری مهم است و از تحولات صنعت ساخت و ساز به حساب می آید. اتصال و چسب کاشت باید قابلیت تحمل بارهای وارد بر هر دو المان را داشته باشند. کاشت بولت و آرماتو ر امکان اصلاح نواقص اجرایی و اعمال تغییرات نقشه های اجرایی را فراهم می کنند. مهارت در انتخاب نوع چسب و داشتن دانش کافی طراحی و اجرای کاشت میلگرد امری مهم و قابل توجه است.

کاشت آرماتور و کاشت بولت به سه روش زیر انجام می*شود:


1- کاشت آرماتور و بولت با استفاده از مواد پایه سیمانی
2- کاشت بولت و آرماتور با استفاده از چسب کاشت اپوکسی (چسب کاشت شیمیایی)
3- کاشت آرماتور و بولت با استفاده از مهار مکانیکی


کاشت آرماتور


کاشت آرماتور


روش کاشت آرماتور با استفاده از مواد پایه سیمانی


در پروژه*های ساختمانی به دلیل فراموشی در تعبیه ریشه*های ستون یا دیوار برشی، اجرای ستون در محل*هایی غیر از محل استقرار ستون در نقشه، رفع خطا در محل میلگردهای انتظار و بالاخره عملیات بهسازی و بازسازی ساختمان از روش کاشت پایه سیمانی استفاده می*شود (در جاهایی که مقاومت کششی زیادی در میلگردهای کاشت شده نیاز نیست). در روش کاشت آرماتور و بولت در بتن سوراخی به قطر 5 میلیمتر بزرگتر از قطر میلگرد و به طول مهاری آن و یا بیشتر با استفاده از دستگاه مغزه*گیر، در بتن ایجاد می*شود و داخل آن با حجم دو سوم حفره، ملات روان پر می*گردد. ملات روان دارای مواد منبسط شونده و روانساز می*باشد. پس از پر نمودن سوراخ، آرماتور و یا بولت به کمک جک هیدرولیک با فشار به داخل سوراخ رانده شود. مواد داخل حفره در مدت زمان لازم عمل*آوری می*گردد تا ملات به مقاومت مورد نیاز برسد. بدیهی است اگر آرماتور یا بولت کاشت شده آجدار بوده و محیط سوراخ مضرس شده باشد مقاومت کششی آن رضایت بخش*تر خواهد بود.


روش کاشت بولت و روش کاشت آرماتور با استفاده از مواد اپوکسی


روش کاشت آرماتور و بولت با استفاده از مواد پایه اپوکسی همانند روش کار کاشت با مواد پایه سیمانی است که در آن به جای سیمان از رزین اپوکسی یا چسب کاشت آرماتور و بولت استفاده می*شود. با توجه به چسبندگی فوق*العاده زیاد چسب*های کاشت اپوکسی بتن، بدیهی است که قطر سوراخ و طول مهاری کوچکتر خواهد شد، در نتیجه عملیات سوراخ*کاری سهل تر می*گردد. اما قیمت مواد کاشت اپوکسی گرانتر از مواد پایه سیمانی است. چسب*های کاشت آرماتور اپوکسی قدرت گیرش فوق*العاده زیادی به سطح بتن و فولاد دارند. بنابراین آنها را نمی*توان به صورت ترکیب کامل بسته*بندی و حمل نمود، زیرا به سرعت می*گیرند و فاسد می*شوند.





مراحل روش اجرای کاشت آرماتور و بولت عموماً به شرح زیر است:


محاسبه ابعاد سوراخ برای استقرار آرماتور و یا میلگرد
ایجاد سوراخ مورد نیاز با ابزار مناسب،
تمیز نمودن گرد و غبار ناشی از حفاری با استفاده از دستگاه مکنده یا برس موئی،
زدودن هرگونه چربی و مواد روغنی، دانه*های سست و یا سطوح فاقد استحکام و رطوبت از سطوح داخلی سوراخ،
ترکیب نمودن اجزا چسب کاشت میلگرد درون نازل،
تزریق چسب کاشت آرماتور تا میزان دو سوم حجم حفره،
نصب رول بولت به صورت چرخشی داخل سوراخ کاشت بولت،
تمیز نمودن مواد اضافی بیرون ریخته از دهانه سوراخ با کاردک و یا ابزار دیگر،
زمان عمل*آوری بر اساس درجه حرارت محیط می*باشد که پس از گذشت این زمان، بارگذاری قابل اعمال است.
کاشت بولت و آرماتور به وسیله چسب اپوکسی:









عمق کاشت آرماتور بسته به نوع چسب کاشت متفاوت می*باشد. به عنوان نمونه شرکت تولید چسب کاشت هیلتی عمق کاشت مورد نیاز برای چسب کاشت میلگرد را مطابق جدول زیر در نظر می*گیرد:




انواع روش های نصب و اجرای کاشت میلگرد


سیستم های متفاوتی در بازار وجود دارد که بر اساس نوع رزین چسبی که ترکیب آنها بکار گرفته شده و نحوه نصب و کاربرد، دسته*بندی می*گردند. چسب کاشت شیمیایی بولت یا چسب کاشت شیمیایی آرماتور به صورت دو یا سه جزئی تولید می*گردند. در بعضی حالات این مواد بصورت جدا داخل کپسول تعبیه می*شوند و در بعضی موارد به صورت چسب های کاشت کارتریجی یا به صورت فله ای می*باشند که در این حالت خمیر کاشت بولت و آرماتور در بسته بندی*های متنوع عرضه می*گردند. در تمام این سیستم ها یک سوراخ ایجاد شده و سپس تمیز می*گردد. روند تمیز کردن بسته به نوع محصول متفاوت است. در بسیاری از موارد سوراخ می*بایست با استفاده از فرچه یا پمپ تمیز گردد.




نحوه سوراخ کردن و تمیز کردن در روش کاشت میلگرد


در سیستم های تزریق رزین و چسب کاشت میلگرد، با استفاده از یک ابزار تزریق، سوراخ ایجاد شده با رزین و یا چسب پر می*شود. دو جزء سازنده چسب کاشت در حین تزریق به صورت خودکار ترکیب می*شوند. این اجزاء شامل مواد آلی اپوکسی، پلی استر و وینیل استر، سیمانی و ترکیبات آلی- غیرآلی است. میلگردها بعد از پرکردن سوراخ ها با یک حرکت پیچشی به داخل سوراخ وارد می*گردد.


نمونه ای از تزریق رزین در روش کاشت میلگرد


نمونه ای از تزریق رزین در روش کاشت میلگرد


علاوه بر این از سیستم های کپسول شیشه ای کاشت میلگرد نیز استفاده می*شود. این کپسول ها حاوی موادی هستند که ترکیبات رزینی آن در بخش محصولات و چسب کاشت میلگرد توضیح داده شد. این کپسول ها در داخل سوراخ قرار داده می*شوند و سپس میلگرد یا بولت با استفاده از چکش به داخل سوراخ وارد می*شود، که باعث می*شود کپسول شکسته و در نتیجه کپسول ها از بین رفته، رزین و ماده سفت کننده ترکیب می*شوند.


کاشت آرماتور


کاشت آرماتور در بتن به کمک مواد اپوکسی داخل کپسول