همان طور که می دانید این روزها بحث بیت کوین در دنیا و همچنین ایران، بسیار داغ است. در سال های اخیر شاهد فعالیت های زیادی در این زمینه و استخراج بین کوین به وسیله دستگاه های ماینر بوده ایم. این دستگاه ها دارای مصرف بالای برق هستند و استخراج ارزهای دیجیتال توسط آن ها، با تولید سر وصدای زیادی همراه است. در واقع چنانچه شما از این دستگاه در ساختمان های مسکونی استفاده نمایید، سبب ایجاد مزاحمت و صدای زیاد برای همسایگان خواهید شد. در این گونه مواقع استفاده از یک عایق صوتی ماینر مانند عایق الاستومری سوپر فلکس، می تواند این مشکلات را تا حدودی کاهش دهد. در این مقاله شما را با بهترین روش های عایق کاری صوتی آشنا خواهیم کرد.

یکی از روش های کاهش صدای ماینر، کم کردن دمای محیط می باشد. در واقع وقتی هوای اطراف دستگاه ها خنک می گردد، فن دستگاه هم با سرعت کمتری کار می کند. بدیهی است که کاهش سرعت فن، سبب می شود تا صدای آن نیز کمتر شود. بنابراین در نهایت صدای ماینر نیز تا حدودی کاهش خواهد یافت. همچنین اگر تحمل صدای آن برای شما دشوار است، استفاده از یک هدفون هم می تواند روش ساده ای برای رفع این مشکل باشد. یک راه حل مفید دیگر برای حذف صداهای مزاحم، استفاده از باکس های پیش ساخته است که دیواره های آن با عایق الاستومری صوتی سوپر فلکسعایق کاری شده است.

البته لازم است در این باکس، مسیرهایی برای ورودی و خروجی دستگاه در نظر گرفته شود. از انواع عایق صوتی ماینر علاوه بر عایق الاستومری، پشم سنگ نیز می باشد. این عایق معدنی که حاصل ذوب سنگ بازالت در کوره است، کاربردهای زیادی در ساختمان های صنعتی و مسکونی به عنوان عایق صوتی وحرارتی دارد. این محصول دارای انواع مختلفی است که به منظور کاهش صدای ماینر، تخته ای و رولی آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. مانند عایق الاستومری سوپر فلکس شانه تخم مرغی، این محصول پس از نصب روی دیواره های باکس ماینر به وسیله چسب چوب یا خاک اره، تاثیر بسزایی در کاهش صداهای مزاحم خواهد داشت.

مزایا و معایب عایق های صوتی

به طور معمول برای عایق کاری لوله ها، از پشم سنگ رولی فویلدار استفاده می شودکه در این روش عایق را به دور لوله ها می پیچند. البته پشم سنگ در ضخامت ها و چگالی های مختلف تولید می گردد که بسته به کاربرد آن، از انواع مختلف آن استفاده می شود. از مهمترین مزیت های پشم سنگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- قدرت جذب صدای آن بالا است؛
2- در قیاس با سایر عایق ها، به صرفه تر می باشد؛
3- قدرت تحمل دمای آن بالا است.

معایب آن هم عبارتند از:

1- در صورتی که دست یا بخشی از بدنتان با آن تماس پیدا کند، سبب خارش در آن ناحیه می گردد؛
2- در برابر آب دارای مقاومت کمی می باشد.

یکی دیگر از انواع عایق الاستومری های صوتی که به منظور جلوگیری از صدای زیاد ماینرها مورد استفاده قرار می گیرد، عایق الاستومری سوپر فلکس شانه تخم مرغی می باشد. این عایق به صورت رولی است و ظاهر آن به شکل شانه تخم مرغ می باشد. سطح آن که به صورت هرمی طراحی شده است، سبب می شود تا از بازگشت صدا جلوگیری گردد. به این ترتیب با نصب بر روی دیوار باکس ماینر، صدای این دستگاه را جذب کرده و اجازه نمی دهد تا این صدا به بیرون انتقال پیدا کند. از آنجایی که ساختار این عایق سلول بسته می باشد، دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت و صدا بوده و می توان آن را به آسانی در اندازه های مختلف برش زد.

برای نصب عایق الاستومری سوپر فلکس شانه تخم مرغی، از چسب مایع مخصوص استفاده می گردد. همچنین علاوه بر بست، می توان از نوع پشت چسبدار این محصول نیز تهیه نمود و عمل نصب را با سهولت و سرعت بیشتری انجام داد. این عایق در ضخامت های 19 و 25 میلی متری تولید و به بازار عرضه شده است که از هردو نوع می توان برای دستگاه ماینر استفاده نمود. از مهمترین مزایای عایق الاستومری شانه تخم مرغی:

1-نصب راحت و قدرت جذب صدای بالا
2-عدم ایجاد حساسیت و خارش بر روی پوست

می باشد و از معایب آن نیز، بالاتر بودن قیمت آن در مقایسه با سایر عایق ها است.
منبع: عایق الاستومری سوپر فلکس