10 علت شکایت از مهندس ناظر ، طراح و مجری ساختمان

0
علاقه مندی ها






تا جایی که بخاطر دارم ، همیشه یکی از دغدغه های فکری مردم این بوده که طوری زندگی کنند تا پای آنها به دادگاه و پاسگاه کشیده نشود.حتی این خواسته تبدیل به دعای بزرگترها در حق کوچکترها بوده وهست.
متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که در جامعه مهندسی کشور، بدلیل عدم آگاهی از قوانین جاری در حوزه فعالیت کاری و عدم انجام وظایف قانونی خویش، دچار درگیری های حقوقی می شوند و بعضا این پرونده ها و احکامی که به واسطه این تخلفاتِ ندانسته صادر می شوند، موجبات شکایت از مهندس ناظر ساختمان را فراهم می آورد .
" افرادی که گرفتار قانون می شوند ، افرادی ذاتاً بد و خلافکار نیستند ، بلکه تنها گناه آنها اینست که یک بار در مقابل انجام قانون و وظایف قانونی کوتاه آمده اند ."
در این مقاله قصد دارم به دلایل اصلی محکومیتهای قضایی و انتظامی مهندسان بپردازم .
در ادامه به 10 دلیل اصلی محکومیتهای قضایی و انتظامی مهندسان که باعث شکایت از مهندس ناظر ساختمان، طراح و مجری میگردد خواهم پرداخت:
1) حذف پارکینگ :
عدم رعایت فاصله ستونها با هم در ورودی پارکینگ و دقت نکردن به نحوه استقرار خودروها در زمان دیوارچینی می تواند موجب کسر فضا و در نتیجه حذف پارکینگ و پرداخت جرائم سنگین در کمیسیون ماده 100 شود که در بسیاری موارد مالک از مهندس ناظر و مجری ساختمان بابت عدم دقت کردن به این موضوع و عدم صدور گزارش و دستورکار در این خصوص شکایت می کنند.


2) عدم رعایت درز انقطاع :
عدم رعایت درز انقطاع در ساختمانهای بتنی قبل از بتن ریزی فنداسیون و اجرای ریشه ستونها و در ساختمانهای فلزی همزمان با نصب بیس پلیت و نصب اسکلت ساختمان که باید توسط ناظر نقشه بردار ، ناظر معمار و ناظر هماهنگ کننده کنترل شود.
توصیه می کنیم مقاله {[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]} را مطالعه کنید.


درز انقطاع بین دو ساختمان

3) عدم رعایت بَر و کف ساختمان :
عدم رعایت بَرِ ساختمان می تواند موجب ورود ملک به داخل معبر و عدم رعایت تراز کف موجب افزایش ارتفاع ساختمان یا افزایش طول ستونها شده و در نهایت پرونده در کمیسیون ماده مطرح شده و منجر به تخریب یا پرداخت جرائم سنگین شوند .
این تخلف می تواند موجب ورود ساختمان به معبر شود که با طرح این پرونده در کمیسیون، حکم تخریب را در بر خواهد داشت.
4) عدم نصب آسانسور های استاندارد :
سقوط آسانسور در زمان بهره برداری قبل از صدور پایانکار نیز یکی دیگر از دلایل شکایت از مهندس ناظر ساختمان می باشد .
5) عدم اجرای اسکوپ در نمای ساختمان :
سقوط سنگ نما را می توان به عنوان پرتکرار ترین حادثه ساختمانی به شمار آورد . که می تواند خسارات جبران ناپذیر جانی یا خسارات سنگین مالی را برای مالک و ناظر ساختمان در بر داشته باشد .

عدم اجرای اسکوپ و ریزش نمای ساختمان

6) عدم اجرای کلید محافظ جان
7) عدم اجرای دریچه تبادل هوا :
مرگ خاموش نیز یکی دیگر از حوادثی است که در صورت عدم اجرای آن ، میتواند بعد از بهره برداری از ساختمان موجبات شکایت و محکومیت مهندسان ناظر و مجری ساختمان را فراهم نماید .
8 ) اجرای نامناسب اسکلت بتنی ساختمان که موجب اجرای طرح تقویت گردد :
مهندسان ناظر سازه و مجریان ساختمانی در صورت عدم توجه به دتایل های اجرایی و کنترل نکردن مقاطع بتنی قبل از بتن ریزی و عدم صدور دستورکار و گزارش های به موقع ، در صورت بروز حوادث ساختمانی مانند نشست سازه ، به عنوان یکی از مقصران در دادگاه حاضر خواهند شد .


تقویت اعضای بتنی با استفاده از ژاکت فلزی


کاشت میلگرد

9) عدم رعایت موارد ایمنی :
کار در ارتفاع بدون رعایت موارد ایمنی ، مسدود نکردن بازشوهای سقف ، سقوط مصالح ، عدم نصب مناسب بالابر و . . . نیز جزو موارد ایمنی هستند که متاسفانه مهندسان زیادی را درگیر و موجب شکایت از مهندس ناظر ساختمان شده اند .
10) عدم رعایت دسته بندی تخلفات ساختمانی و صدور پایانکار قبل از اصلاح تخلفات دسته 3 و 4 :
برخی از تخلفات که در دسته بندی [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] قرار می گیرند در صورت صدور پایانکار ، می توانند برای مهندسان ناظر و مجری گرفتاریهای حقوقی در بر داشته باشند .
و در پایان باید عرض کنم که نمی توان به طور قطع اعلام کرد که چه حوادثی ممکن است در ساختمان رخ دهد و از همین رو تنها توصیه می کنم خیلی ساده از کنار مسائل فنی و ایمنی موجود در کارگاه عبور نکنید، چرا که خیلی اوقات همین کوتاهی های بی مورد می تواند مسبب بروز حوادث تلخ و زیانبار گردد .
بسیاری از همین تخلفات را می توان با یک تذکر کتبی به جا و بموقع و با کلمات و جملات درست و بجا ، اصلاح کرد و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نمود.