تولید وینیل یک فرایند تولید بسته اتوماتیک با تکنولوژی بالا است و تقریبا تمام ضایعات آن به چرخه تولید بازمی¬گردد. مطالعات نشان داده است که تولیدات وینیل تنها یک¬درصد آلودگی کل ناشی از مصارف گاز و نفت را تولید می¬کنند و انرژی مصرف شده برای تولید وینیل سه برابر کمتر از انرژی مصرف شده برای تولیدات آلومینیومی است. همچنین مطالعاتی که توسط Principia Partners انجام گرفته است، نشان می¬دهد که بیش از 98 درصد وینیل موجود می¬تواند به چرخه تولید بازگردد.
وینیل در مقایسه با سایر مواد به ¬کار رفته در ساختمان¬سازی دوام قابل قبولی دارد. یک مثالساده در این مورد، پوشش¬های بام وینیلی می¬باشد. این پوشش¬های تک ¬لایه وینیلی، بیش از 30 سال عمر می¬کنند. وینیل بهترین انتخاب برای پوشش¬ کف¬ها و پوشاندن دیوارهاست، به ¬خصوص در محل¬های پر رفت ¬وآمدی همچون مراکز بهداشتی. انتخاب لوله¬های PVC برای مواردی که لوله ¬ها زیر خاک قرار می¬گیرند بسیار به¬صرفه است، چرا که بدون هرگونه نیازی به نوسازی، بدون ترک خوردن و زنگ زدن عمر می¬کنند.
ـ صرفه ¬جویی در انرژی
باتوجه به هدردهی انرژی کمتری که وینیل نسبت به سایر مواد مشابه دارد، از¬ این رو بیشترینمصرف را در زمینه ساخت درب و پنجره داشته است.
ـ مقاومت در برابر آتش ¬سوزی
معمولا استفاده از محصولات ساختمانی وینیل کمترین درصد ریسک را در بر دارد. وینیل نسبت به سایر مواد از مقاومت فوق¬العاده بیشتری در برابر آتش دارد.
سیستم¬های جدید ساختمانی تولید شده از وینیل
ترکیبات جدیدی که از وینیل به¬دست می¬آیند، امکان عرضه سازه¬های جدیدی را می¬دهد که می¬توانند جای فلز و چوب را در بسیاری موارد بگیرند. Royal Building Systems یکی از این نوع سیستم¬های سازه¬ای جدید است که از پیوند وینیل¬های توخالی تولید می-شود. داخل آن را با بتن پرنموده¬ و به عنوان دیوار آماده عرضه می¬شود. این سیستم، قابلیت آن را دارد كه انجام هرگونه عملیات اجرایی در سطح آن انجام¬پذیر باشد. این سیستم در تمام دنیا، برای ساخت خانه¬های یک یا دو خانواری، ساختمان¬های اداری، صنعتی و تجاری به کار می¬رود. مزایایی که این سیستم دارد، باعث می¬شود که بتواند در کشورهایی که تغییرات دمای آنها در طی سال زیاد است و در معرض آسیب¬های طبیعی مثل زمین¬لرزه، تندباد و سیلاب قرار دارند، بسیار مفید واقع شود. دیوارهای به¬کار رفته در این سیستم، علاوه بر دارا بودن خاصیت¬های وینیل، در برابر موریانه نیز مقاومند.
امروزه، تولید محصولات متنوع¬تر تشکیل یافته از وینیل و کاربردهای تازه و مختلف آنها، امكانانتخاب و گزینش¬ بسیاری را در اختیار معماران و طراحان قرار می¬دهد.