پله گرد چیست؟
پله گرد به پله ای گفته می شود که دارای قوسی به شکل دایره بوده و اگراین قوس دارای زاویه ی 360 درجه باشد، اصطلاحا به آن پله اسپیرال گفته می شود.متریال به کار برده شده در ساخت این پله اهمیت بالایی دارد چرا که در صورت استفاده ازمواد لغزنده، عبوراز این پله ها با دشواری همراه بوده وباعث اجاد ناامنی و وقوع حادثه می شود.


ساخت پله گرد فلزی:
حتما این نوع پله ها را در فیلم ها و سریال ها و یا ویلا و خانه های لاکچری مشاهده کرده اید و می دانید که به این پله ها، پله ی اسپیرال یا پله پیچ نیز می گویند و یکی ازمهمترین مؤلفه های ساخت یک بنای شیک است.دراین مطلب به کاربردها و نحوه ساخت پله گرد فلزی می پردازیم.
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که برای محل کار یا زندگیتان این پله ها را در نظر گرفته اید، پس با ما همراه باشید. تا با آن آشنایی بیشتری پیدا کرده و بهتر بتوانید برای انتخاب بهترین نوع آن تصمیم بگیرید.


کاربرد پله گرد فلزی:
اگر بخواهیم برای ساخت منازل دوبلکس یا خانه های مجلل ، بهترین پلکان را پیشنهاد دهیم قطعا پله گرد یا اسپیرال است. با بررسی عمارت های قدیمی و خانه های مجلل که در طول تاریخ به جا مانده است می بینیم که بیشترین و پرکاربرد ترین پله همین پله گرد بوده و البته که در زیبایی بنای مورد نظر نقش بسزایی دارد.بنابراین امروزه نیز برای ساخت مکان های خاص و رویایی انتخاب اکثر افراد بوده کما اینکه با اشغال کمترین فضا و داشتن استحکام بالا در طراحی رستوران و مراکز خرید نیزکاربرد زیادی پیدا کرده است.
پیشنهاد می کنیم مطلب نقش پله دکوراتیو در زیبایی منزل را هم مطالعه نمایید.


مزایا و معایب ساخت پله گرد فلزی:
همان طور که گفتیم نام دیگر این پله ها اسپیرال spiral)) است .علت این نامگذاری شکل ظاهری آن بوده که مارپیچی است درواقع به جای آن که مانند پله های معمولی به واسطه ی یک شیب صاف به طبقه ی دیگر متصل شود به شکل دورانی به بالا ساخته می شوند. به عبارتی دیگر برای ارتباط دو طبقه پایینی و بالایی حول یک محور فرضی پیچیده می شوند.


البته بسته به فضایی که قرار است ساخت پله گرد فلزی در آن صورت بگیرد و کاربرد آن، امکان دارد که به شکل دایره ای یا مارپیچ باشد و یا اینکه دارای قوس های کم یا زیادتری باشد تا درآخربتوان فضای شیک و امروزی را برای بنای موردنظررقم زد.


این نکته را در نظر داشته باشید که ساخت پله گرد فلزی فقط محدود به خانه و بناهای مسکونی نبوده و در رستوران ها، مراکز خرید وتجاری نیز کاربرد زیادی دارد. لازم به ذکر است که پله گرد آهنی پرکاربردترین پله در میان سایر مدل ها می باشد.


یکی ازمزایای مهم پله گرد اشغال فضای کمتری توسط آن هاست که همین امر باعث شده تا افراد زیادی برای محل کسب وکارشان که دارای مساحت کمتری بوده و امکان نصب پله های معمولی درآن ها نیست این پله های مارپیچی را انتخاب نمایند تا فضای مورد نظرشان با پله های معمولی کوچک ترنشود.اگر دقت کرده باشید در بسیاری ازفست فود ها برای فضای انباری یا پارکینگ ها ازاین نوع پله استفاده شده است.


از دیگرمزایای ساخت پله گرد فلزی، زیبایی و شکیل بودن آن است. به همین دلیل درساخت ویلاهای لاکچری و بناهای مجلل، کاربرد زیادی دارد البته به شکل های مختلفی در بازار وجود دارد که بر اساس مکان موردنظر، متریالی که برای ساخت آن به کار برده می شود متفاوت است.به طورمثال در ساخت آن ازشیشه یا چوب گران قیمت نیزاستفاده می گردد. هم چنین برای طراحی داخلی آن ها گاهی نورپردازی های نیز درنظر گرفته می شود تا فضای رویایی و شیک را رقم بزند. بهتر است مطلب استفاده ازپله گرد فلزی درهویت بخشی به ساختمان را نیز مطالعه نمایید.بهتر است مطلب ​استفاده از پله گرد فلزی در هویت بخشی به ساختمان را هم بخوانید.


یک مسئله ی مهم در ساخت پله گرد فلزی نوع طراحی آن است که به گونه ای ساخته شود تا عبورازآن به سختی و با ایجاد وحشت و دلهره نباشد.متاسفانه درمکان هایی که فضای کافی ندارند این مدل پله گرد به وفور دیده می شود در حالی که نباید تنها فاکتورزیبایی را مد نظرقرار داد وراحتی وامنیت آن نیزاهمیت بالایی دارد.


منبع : پله گرد آس استپ