انواع نماهای سبک نوین (رولسر - مینرال - کامپوزیت - شیشه فریم لس)




نما جلوه ایست از منش صداقت در سمای شهر.


یک شهر گالری اجباریست برای نمایش آثار معماران و نماسازان که لایه*ی اجتماع و شهروندان مجبور به دیدن این آثار موزون و یا بدقواره هستند و طبعا در آنها هیجانات و تاثیراتی به جا می*گذارد که در روند مطلوب و نامطلوی زندگی روزمره شان موثر است.


آنچه که آدمی را در نمای اجمالی هویت می*بخشد، لباس اوست و آنچه که بنایی را از دیگری جدا می*کند، نمای اوست. بحث نماسازی در ساختمان و ساخت بدنه*ی شهری نیز یک بحث هویتی و فرهنگی است. در نماهای شهری ما، معمولا بهم ریختگی هایی مشاهده می*شود که بیشتر ناشی از تقلیدهای کورکورانه از سبک های معماری است. استفاده های بی رویه و نابجا از یکی از مصالح در یک دوره*ی زمانی، باعث از بین رفتن و بی ارزش شدن آن مصالح می*گردد که متاسفانه در بدنه های شهری خود بسیار با این پدیده روبه *رو هستیم.


شهر جز خانه ای بزرگ نیست. از سوی دیگر خانه نیز به مثابه شهری کوچک است. پس هنگام ساختن شهرهای خود باید نیم نگاهی به آنچه در بنای خانه به کار می*آید داشه باشیم. این بدان معناست که شهر باید تندرست و مجهز به تمامی لوازم زندگی باشد و نسبت به آنچه موجبات آرامش و سکون و گذراندن زندگی را فراهم می*آورد، بی اعتنا نباشد (جیمز لئونی).


هدفی که مشخصا در گرافیک شهری دنبال می*شود عبارت است از بهبود بخشیدن به شرایط زندگی و رفع نیازهای ساکنان در آبادی های بزرگ ساخته*ی دست بشر. در طراحی فضاهای عمومی (نماد منظره شهر)، باید اصول و مبانی فراوانی را مدنظر داشته باشیم. از جمله این که این منظره*ی شهری کلیدی است برای شناخت فرهنگ. بهانه ایست برای ایجاد وحدت فرهنگی، نشان دهنده*ی شخصیت بومی شهر، هماهنگی و همخوانی با طبیعت، زیستگاهی است برای ساکنین شهر و متعلقات آن، محصولیست مصنوعی و سیستماتیک، مسئله*ایست فراروی مسئولان و شهروندان، ثروتی است برای اقشار مختلف جامعه و بیان*گر هویت ایدئولوژیکی جریان ساکن در آن. نمودی است برای تاریخ، مکانی است برای رفاه عمومی و از همه مهمتر اینکه این شهر باید زیبایی بصری داشته باشد که دست یابی به این اصول میسر نخواهد بود مگر با یک طراحی همراه با تدبیر و پاسخگویانه (پیرس اوف لوئیس).


از آنجاییکه اولین ارتباط افراد با یک پروژه*ی ساختمانی از طریق نمای خارجی آن شکل می*گیرد، نمای ساختمان تاثیرگذارترین عامل در تلقی و برداشت اشخاص از کیفیت و نوع ساخت پروژه*ی موردنظر می*باشد. یک طراحی و اجرای جذاب برای دید بیرونی ساختمان می*تواند القاکننده*ی جلوه ای شاخص، فراموش نشدنی و متمایزکننده از ساختمان باشد. در واقع نمای ساختمان نماد هویت آن قطعه شهری است که در کنار سایر نماهای همجوار خود، هویت کالبد شهری را تعریف می*کند. نما بیش از هر چهره*ی دیگری با مردم ارتباط برقرار می*نماید.


از جهتی دیگر حفظ و نگهداری نمای ساختمان از گزند هوازدگی، آلودگی و تاثیرات جوی (آفتاب، باران و رطوبت) برای مدت طولانی، یکی از معضلات حل نشده*ی ساختمان ها بوده است.


بنابراین به این اصل مهم می*رسیم که در پروسه*ی نما و بدنه*ی شهری، تقابل سه جانبه میان کارفرما، طراح، ضوابط شهری و معماری دخیل بوده و وجود نقص در هریک از رئوس این سه مثلث ارتباطی، پدیده های فجیعی را منجر می*سازد. پدیده هایی که نمود آن در زندگی خمود امروزین آشکار است و معلوم نیست تا کی ادامه یابد.


» ساختمان 3 نما دارد:


1) نمای سنتی که سمت یک موزه*ی تاریخی قرار دارد.


2) یک نمای مدرن که سمت خیابان و ساختمان های مدرن قرار دارد.


3) نمای داخل کوچه که همگون با بافت محلی است.


» زمانی برای آشنایی با مصالح نو:


شکل جدید بناهای امروزی که متناسب با نیازهای بشر امروز است، تنها بدلیل طراحی متفاوت نیست، بلکه شکل اجرا و نوع مصالح بکار رفته در بناها نیز در متفاوت بودن بناهای امروزی تاثیر بسیاری دارند. نگاه جدید انسان ها به حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی، خالص این دیدگاه جدید است.


بنابراین نماهای سبک نوین بعنوان یک بازیگر مهم، نقشی حیاتی را بعهده می*گیریند تا بر مشکلاتی موجود در بناهای کلاسیک فائق آمده و در عین حال، جلوه ای به یادماندنی از یک نمای ساختمان فراهم آورند. شرکت شمیم آذر سهند مفتخر است که یکی از پیشگامان در این زمینه بوده و متولی آخرین پیشرفت ها و تکنولوژی های بکاررفته در نمای ساختمان باشد.


نمای ساختمان
شامل انواع نمای بیرونی ساختمان مانند نمای شیشه ای ساختمان، نمای کامپوزیت، نمای آلومینیوم، آجرنما، نمای سنگ، تراورتن و...


- طراحی و اجرای انواع نماها شامل سنگ، کامپوزیت، آجر، ترکیبی .


- مرمت، بازسازی و شستشوی نماهای قدیمی بدون نیاز به داربست.




نمای رولسر


ویژگیهای نمای رولسر
1- اجرای سریع: صرفه جویی در زمان تکمیل و اجرای پروژه ها (روزانه 50 متر مربع از این نما توسط یک اپراتور قابل اجراست).


2- رنگ های متنوع: این نما قابلیت اجرا در انواع رنگها را دارد.
3- آنتی استاتیک: دافع گرد و غبار ،ضد الکتریسیته ساکن بوده و قابلیت گردروبی آسان را دارد.


نمای رولسر نمای رولسر
4- قیمت مناسب ،کیفیت عالی و زیبایی منحصر به فرد
5- سبکی وزن: نمای رولسر تقریبا 100/1 وزن سنگ را دارد.
6- قابلیت اجرا بر روی نمای سیمانی، دیوارهای کنافی و هر سطح صاف.
7- غیر قابل نفوذ بودن آب و عایق رطوبتی.
8- دارای سطحی متخلخل جهت پوشاندن موجهای نمای ساختمان و زیبایی بیشتر.
9- بی خطر بودن در برابر خطرات زلزله.
10- غیر قابل اشتعال.




کامپوزیت


کامپوزیت سیستم پوششی نمای خارجی و پوشش سطوح داخلی ساختمان به وسیله صفحه های کوچک و بزرگ آلومینیوم است . در این سیستم صفحه های آلومینیوم به ضخامت 4 میلیمتر متشکل از دو لایه ورق آلومینیوم با هسته پلی اتیلن یا مواد معدنی ضد حریق روی سازه اصلی قرار می گیرد رویه این پانلها از روی PVDF است که علاوه بر زیبایی و درخشندگی نما تنوع رنگ نامحدود دارد و امکانات اجرای انواع قوس و خم در نما و ایزولاسیون کامل صوتی و حرارتی و در بابر تکانهای باد و شوک های حرارتی کاملاً پایدار ایت .زیبایی فوق العاده و عمر طولانی این نما ازامتیازات ویژه آن به شمار می رود. در مقایسه با انواع مصالح نما وزن فوق العاده سبکی دارد و باعث کاهش قابل توجه در مصالح ساختمانی مصرفی در نمای سازه نما می گردد.


کامپوزیت کامپوزیت


» ویژگیهای اختصاصی ورقهای کامپوزیت:


1- سبکی وزن و تنوع در شکل پذیری
2- دوام و ثبات پوشش رنگ
3- عدم جدا شدن لایه ها از یکدیگر
4- خاصیت ضد حریق
5- مقاوم در برابر تغییرات دما از 50- تا 80+ درجه سانتیگراد
6- دارای خاصیت عایق صوتی
7- سرعت اجرای بالا با استفاده از ابعاد بزرگ و متنوع
8- پایداری در مقابل نیروی باد و خاصیت آنتی استاتیک (ضد گرد و غبار)
کارشناسان و مهندسین پس از سال ها تجربه، استفاده از نماهایی با پوشش آلومینیومی و شیشه ای را به عنوان بهترین و مقرون به صرفه ترین راهکار برای جلوگیری از وقوع مسایل و معضلات نماهای سبک قدیم پیشنهاد می*کنند. مناسب ترین راه برای نوسازی بناهای قدیمی و دادن جلوه ای جدید و ماندگار به آن، استفاده از ورقهای کامپوزیت آلومینیومی می*باشد.


بیش از یک قرن است که در ساخت بناها از فلز به طور گسترده جهت تحمل بار و همچنین ساخت پوشش ساختمان ها استفاده می*شود. از ظهور دوره*ی مدرنیسم در معماری، شروع عصر مدرن و همزمان با ظهور معمارانی چون "سیس وندروهه" و "باهاوس" و همچنین علاقه*ی جهانیان به ایجاد بناهای بلند مرتبه و به طور کل شروع ساخت و سازهای صنعتی در غرب، بحث پیش*ساختگی و استفاده از مصالخ پیشرفته یکی از مهمترین دغدغه های طراحان و مجریان بوده است.


آلومینیوم به علت خصوصیات منحصربفرد خود همچون سبکی، عایق بودن، انعطاف پذیری، در دسترس بودن، به نسبت ارزان بودن، باربر بودن و جلال خاص به عنوان یکی از بهترین و مناسب ترین مصالح ساختمانی مورد استقبال معماران بوده و هست.


آلیاژهای مختلف آلومینیوم و ترکیبات این فلز با دیگر مواد و ساخت ترکیبات جدید از آن، آن را به یکی از مهمترین و پرمصرف ترین مصالح جهت نمای ساختمان های امروزی در سبک های مختلف معماری تبدیل نموده است به طوریکه استفاده از آن در نماها و بناها به نوعی معرف ارزش و تازگی آن بنا محسوب می*شود. همچنین خواص شکل پذیری آلومینیوم باعث علاقه*ی معماران به آن به عنوان وسیله ای جهت ساخت بناهای تندیس گونه شده است.


» موارد استفاده*ی ورق های کامپوزیت آلومینیومی:


ورق های مرکب آلومینیومی علاوه بر اجرای نماهای ساختمانی، در ساخت جایگاه های عرضه*ی سوخت، سردر فروشگاه ها، دکوراسیون داخلی، تابلوهای تبلیغاتی و ... مورد استفاده قرار می*گیرد.


ورق های مرکب آلومینیوم از سه لایه شامل 2 لایه آلومینیوم در خارج به ضخامت های متنوع mm ( 0.3، 0.4 ،0.5 ) و یک لایه*ی میانی از مواد کامپوزیت به ضخامت mm 4 تشکیل شده که خود باعث ایجاد خصوصیات منحصربفردی در آن شده است.


» خصوصیا ورق های کامپوزیت:


وزن سبک، مقاومت بسیار بالا، سطح بسیار صاف و یکنواخت، تنوع رنگ و طرح، ضد حریق، مقاومت در برابر عوامل طبیعی و شرایط جوی، عایق صدا و حرارت، قابلیت شکل پذیری بالا، نصب سریع و سرعت اجرای بالا، نگهداری آسان و بدون نیاز به شستشو.


» وزن سبک:


وزن حجمی بسیار پایین این ورق ها و همچنین زیرسازی بسیار سبک آنها در مقایسه با دیگر مصالح رایج نما، باعث سبک تر شدن نمای ساختمان می*شود که تاثیر بسزایی در محاسبات سازه و کاهش هزینه های اسکلت خواهد داشت.


» تنوع پذیری در رنگ:


از آنجاییکه ورق های کامپوزیت قابلیت شکل پذیری بالایی دارند، با ایجاد قوس و خم در آنها، هیچگونه موج یا شکستی بر روی سطح*شان ایجاد نمی*گردد. از جهتی دیگر، مجریان مجرب این بخش با استفاده از ابزارآلات پیشرفته، توانایی ایجاد انواع طرح های متنوع و منحصربفرد را روی این ورق ها دارند که این مزیت، قابلیتی عالی را به معماران برای ایجاد طرح های ناب، بی*نظیر و یگانه می*دهد.






نمای مینرال:
نمای مینرال یکی از نماهای روز ساختمانی می باشد که به سرعت در ایران مورد مقبول واقع شده است ، به ویژه این که جای خود را به عنوان یکی از گزینه های اصلی نمای


ساختمان مسکن مهر باز کرده است.


نمای مینرال چیست؟


نمای مینرال تشکیل شده است از سرامیزه طبیعی سنگهای معدنی (مرمر- گرانیت- کوارتز) در حجم ها وچگالی یکسان حاوی رزین های صنعتی وچسب های سیلیکونی


وآکریلیک بیس آب که بعداز خشک شدن نما تأثیری برآن ندارد. باتنوع رنگ و دانه بندی های متعدد.


تنوع محصول نمای مینرال :


نمای مینرال در سه دانه بندي درشت ، متوسط ، ريز وهمچنين بالغ بر 48 نوع رنگ زيبا و متنوع عرضه ميگردد.


ویژگی های عمومی نمای مینرال :


1- اجرای سریع و صرفه جویی در زمان ونیروی کار :


یکی از ویژگی های منحصربه فردنمای مینرال، سرعت اجرایی بالا می باشد بطوریکه هراپراتور مینرال، روزانه در سطوح صاف قادر به اجرای50 الی 70مترمربع می باشد. این


سرعت در مقایسه بانماهای سنگی- آجری –کامپوزیت تقریباً بیش از 5 برابر است. معمولاً در اجرای نماهای مینرال در یک پروژه، حداقل 2 اپراتور همزمان شروع به اجرا کرده


ودر هرپروژه، سرعت مینرال حتی در ارتفاعات بیش از 100مترمربع در روز می باشد.


در پروژه های انبوه که به صورت مجتمع ساخته شده اند، بزرگترین مشکل در اواخر پروژه، مربوط به نمای پروژه ها می باشد. درواقع استفاده از نماهای سنگی وآجری کاملاً


وقت بربوده به همین دلیل سرعت اجرای بالای مینرال این مشکل را حل کرده وازلحاظ صرفه جویی در زمان وهزینه بسیار مناسب می باشد.


2-وزن بسیار سبک :


سبک سازی وزن سازه ها:


یکی از مهمترین معضلات صنعت ساختمان وزن زیاد سازه ها هاست که باعث میشود سهم بیشتری از نیروی زمین لرزه را دریافت کند. همچنین مصالح سنگی ،آجری ،


شیشه ای وکامپوزیت استفاده شده در نمای ساختمان هابه دلیل وزن بالایشان بیشتر در معرض خطر جداشدن از دیوارو پرتاب شدن برروی محل گذر عابران قراردارد.


وزن زیاد وحجم بالای سنگ ومصالح مشابه از زیرسازی های سنگین تری را می طلبد که در این راستا در ساختمان های بلندتر از چهار طبقه کمتر مصالح سنگی درشت


وآجری استفاده میکنند. بدین شکل نمای مینرال و رولستر پلاسترهای معدنی بیشتر در مرکز توجه قرارگرفته اند.


بزرگترین ویژگی نمای مینرال وزن بسیارسبک این نوع نما در مقایسه با نماهای سنتی می باشد. مصرف مینرال در هرمترمربع 3.5 کیلوگرم در مترمربع می باشد.


مصرف سنگ در هر مترمربع 80الی 100 کیلوگرم می باشد.


مصرف آجر در هرمترمربع 20الی40 کیلوگرم می باشد.


3- غیرقابل اشتعال در هنگام آتش سوزی :


نمای مینرال به خودی خود اشتعال زانمی باشدو در صورت آتش سوزی مشتعل نشده و به صورت پودر شده و می ریزد.


4-مقاوم در برابرهوای گرم وسرد:


نمای مینرال مقاومت بسیاربالایی درهوای گرم وسرد دارد و هیچ تغییر شکل و رنگی از خود بروز نمی دهد.


5-مقاوم در برابر بخار آب:


نمای مینرال مقاومت بسیار بالایی در مقابل بخار آب رادارد و به هیچ عنوان در مقابل بخارآب تغییر رنگ نداده و پوسته نمی شود.


6- عایق رطوبت و قابل شستشو:


نمای مینرال با داشتن رزین اکریلیک و سیلیکون پس از خشک شدن به یک صفحه نایلونی تبدیل شده و مانع نفوذ رطوبت می شود .


7- آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند:


به علت عدم استفاده از حلالهای سمی و مضر وموادنفتی درساختار شیمیایی آن دوست دار طبیعت می باشد.


8- آنتی استاتیک و ضد اسیدالکتریسته ساکن :


نمای مینرال کاملاً دافع گردوغبار بوده و به هیچ عنوان گردوغبار را برروی نما جذب نمی کند. که در مقایسه با نماهای کامپوزیت،pvc، آجری، نمای مینرال کیفیت ظاهری خود را


تا مدت طولانی حفظ می کند.


9- تنوع منحصر به فرد در رنگ:


تمامی کدهای استفاده شده درنمای مینرال از سنگهای معدنی طبیعی ساخته شده که این خاصیت باعث می شودکه بامرور زمان رنگ نما حالت طبیعی خود را حفظ کرد.


10- مقاوم دربرابر زلزله وضربه:


نمای مینرال به علت وزن سبک وضخامت کم وانعطاف پذیری بالاکاملاً درمقابل ضربه وزلزله مقاوم می باشد.


11- از بین بردن محدودیت ها در استفاده از ایده های طراحی.


12- بی نیاز به شستشود مداوم


13- زیرسازی آسان و متنوع


14- تا حدودی عایق صوتی و حرارتی محسوب می شود.


15- پس از خشک شدن به هیچ وجه از سطح جدانشده و غیرقابل تخریب است.


16- نمای مینرال طی سالیان دراز درکشورهای اروپایی نظیر ترکیه، آلمان، ایتالیا، رومانی، روسیه، آذربایجان وغیره استفاده میشود.


17- دارای تنوع رنگ طبیعی سنگ که بامخلوط چند نوع سنگ به رنگهای مختلف تبدیل شده و دارای چهل وهشت رنگ متنوع میباشد.


18- دارای 5 سال بیمه نامه رسمی می باشد.(بیمه نامه نمای مینرال )


19-دارای 1 سال گارانتی محصول توسط کارخانه سازنده .(گارانتی نمای مینرال)



ویژگیهای نمای مینرال


1- اجرای سریع و صرفه جویی در زمان و نیروی کار
2- قابلیت اجرا در کلیه سطوح صاف از جمله سیمان ،دیواره کنفی و هر سطح صاف
3- جلوگیری از پرت هزینه و زمان
4- آنتی استاتیک و ضد الکتریسیته ساکن(ضد گرد و غبار)
5- غیر قابل اشتعال در هنگام آتش سوزی
6- با دوام و مقاوم و بی خطر بودن در برابر خطرات زلزله
7- عایق رطوبتی و مقاوم در برابر نفوذ آب
8- وزن سبک،این نما صرفه جویی قابل توجهی در وزن ساختمان و صرفه جویی در هزینه فونداسیونو غیره در صورت محاسبات سازه ای دارد
9-نمای مینرال در مقیاس هر متر مربع 60/1 وزن نمای سنگی را دارد (برای هر متر مربع 3.5 کیلوگرم)
10- قیمت ارزان در مقایسه با سنگ و آجر
11- تنوع منحصر به فرد در رنگ (دارای 30 رنگ مختلف سنگ طبیعی)
12- قابلیت جایگزینی این پوشش به جای سنگ های خطر ساز و آجر در نماهای بیرونی




منبع : مهندس فراهانی