اکسسوری و تزئينات
پرده
یکی از پوشش های متداول پنجره، پرده نام دارد که عموما از یک طرف روی میله ای به صورت چین دار متصل می شود. این میله ها می توانند توپر، گرد یا بیضی باشند و از جنس های گوناگون مانند چوب یا فلز ساخته می شوند.

پرده پوششی پارچه ایست که ممکن است ثابت و یا متحرک باشد. چین های پرده توسط تا زدن پارچه ایجاد می گردد.چین ها معمولا به حالت عمود بر کف قرار می گیرد.
طرز قرار گیری چین ها و همچنین نوع پارچه ای که در هر کدام نورد استفاده قرار می گیرد و طرح و رنگ آنها به دوران خاصی برمی گردد که همین عاملی برای نام گذاری سبک آنها شده است. برای مثال سبک هایی مانند ویکتوریا، مدرن، ژاکوبین، لویی و ... از آن جمله می باشد.
مثال: در قرن 18 میلادی پرده ها در مدل های لب آویز خوشه ای روی چینی شبیه آستین کشیشان در قسمت بالای بند پرده وجود داشتند همچنین در دوران فدرال پرده هایی در مدل آبشاری به وجود آمدند.
بند و گیره پرده

پرده ها را می توان توسط بند و گیره هایی به کنار پنجره متصل نمود که از آن جمله می توان نوار تسمه ای، نوار با با حاشیه برجسته، نوار تابیده شده، پاپیون با حاشیه برجسته و آویز، گیره گل سرخی با آویز پلکانی و... را نام برد.
میله پرده
میله پرده عاملی است که توسط آن می توان پرده را از سقف یا دیوار آویزان نمود. میله پرده را می توان مستقیما به دیوار یا سقف نصب کرد یا توسط پایه هایی که خود انواع گوناگونی دارند متصل نمود. این پایه ها نام هایی مانند پایه کنسولی، پایه کوژ، دو میله و... دارند.

از دیگر پنجره پوش ها می توان کرکره های چوبی، پنجره پوش غلتک دار، پنجره پوش کششی، پنجره پوش چین دار، حصیر و سایه بان های کرکره ای را نام برد.
انتخاب پارچه مناسب از نظر جنس، رنگ و طرح جهت پرده

بطور کلی از زمانیکه مردم برای حفظ حریم خانه خود به نوعی پوشش احتیاج پیدا کردند، پارچه ها را به هم دوخته و با میخ به دیوار می زدند. که قدیمی ترین نوع پرده و ساده ترین شکل پرده بوده است.
استفاده از پرده نه تنها نوعی پوشش برای حفظ حریم خانه می باشد، بلکه به زیبایی و ثبات خانه می افزاید. در امر چیدمان و دکوراسیون، پرده نقش بسزایی دارد که با توجه به مبلمان رنگ دیوارها و سلیقه مشتری انتخاب می شود.
امروزه تنوع پارچه ها ی پرده ای و همچنین مدلهای مختلف نصب دست طراحان را باز گذاشته است. و پارچه های پرده ای از زمانیکه در فروشگاهها قر ار می گیرند تا زمانیکه داخل منزل یک مشتری نصب می شوند حداقل 10 ساعت کار روی آن انجام می شود. اعم از طراحی، اندازه گیری، برش، دوخت و نصب.
امروزه معمولا پرده ها بصورت پرده های 5-6 لایه استفاده می شوند.
آستر از جنس فلامنت است با عرض 3 متر می باشد و قابلیت شستشوی بالایی دارند و در واقع بعنوان پوشش کار استفاده می شوند.
نکته: گرد و غبار معمولا روی آستر می نشیند.
نکته: در جایی که معمولا آفتاب شدید می باشد برای جلوگیری از خراب شدن حریر از آستر ساتن استفاده می شود.
حریر: نوعی از پارچه های پرده ای نازک می باشند. حریرهای ساده حالت دانتل دوزی داشته و امروز بشکل حریرهای شیشه ای استفاده می شوند. براق و خیلی سبک می باشند و از لحاظ شستشو باید محتاطانه شسته شوند.
معمولا عرض 99% از حریرها 90/2 متر می باشد.
پارچه های دکوری: این نوع از پارچه ها بعنوان دکور برای پرده استفاده می شوند. که شامل تافته، ساتن و ابریشم می باشند. عرض آنها معمولا 5/1 الی 3 متر می باشد و در حاشیه بالای پرده و اطراف آن نمای زیبایی به پرده می بخشد که بسته به چیدمان خانه و مبلمان طراحی می شود که دارای تنوع بسیار زیادی می باشد.
والان: از پارچه هایی که ضخامت بالایی دارند استفاده می شود. مانند تافته خشک، ابریشم و ساتن که عرض آنها 3 متر می باشد.
در میان بسیاری از کشورها امروزه چین و ترکیه در زمینه پارچه های پرده ای حرف اول را می زنند.
انواع پارچه های مورد استفاده در پرده

حریر: پارچه های حریر انواع مختلف و رنگهای متنوعی دارند.
حریر شیشه ای ساده، شیشه گلدار، شیشه ای خط دار، شیشه ای حاشیه دار، شیشه ای فانتزی با رنگ های تند، کتان، کتان ساده، خط دار، خشک، دوبل، چروک
تافته ولوت: متن زمینه تافته از نوع عالی می باشد و منظور از دلوت نوع مخمل است که روی آن کوبیده می شود.
ولوت: مخمل کوبیده شده است که خواب ندارد (مثل کرک فرش) و امکان ریختن آن کرک به علت کوبیده شدنش کم می باشد.
بطور کلی پارچه های پرده ای نوع و رنگ متنوع و فراوانی دارند.

پارچه
پارچه لایه ای نرمش پذیر است، که از نخ ها یا الیاف طبیعی یا مصنوعی تشكیل شده است که نوع الیاف یا نخ ها و ساختار و نحوه قرار گیری آن ها در کنار یکدیگر ساختمان پارچه و خصوصیات فیزیكی آن را به وجود می آورد.
پارچه از روش های بافت : تاری، پودی، بافت حلقوی ( کش بافی یا قلاب بافی ) و روش های بی بافت گره زدن تولید می شود.
انواع پارچه
چیت: پارچه پنبه ای و نقش داری که بیشتر مزین به نقش گل های کوچک و بزرگ می باشد.
چلوار: پارچه پنبه ای سفید و آهار دار و بسیار پر مصرف که از آن پیراهن ، زیر جامه ، ملحفه و روبالشتی تهیه می- کردند.
کرباس: پارچه پنبه ای سفید و درشت بافت که غالبا زنان و مردان روستایی از آن جامه می بافتند.
کتان: پارچه ای که از الیاف ساقه کتان ساخته می شود . کتان گیاه علفی یکساله ای است که دارای برگهای سبز مات و ساقه متشکل از الیاف نرم و بلند می باشد .
مخمل: پارچه ای نخی و یا ابریشمی است که یک روی آن صاف و روی دیگر آن دارای پرزهای لطیف و نزدیک به هم و به یک سو خوابیده می باشد .
حریر : پارچه ابریشمی نازکی است که بیشتر در پردهها مورد استفاده قرار می گیرد .
ململ : نوعی پارچه نخی لطیف و نازک و سفید می باشد .
ماهوت : پارچه ای ضخیم ، تمام پشم ، نرم ، کمی براق و با سطح پرزدار می باشد .
کریشه: پارچه سبک نخی دارای گلهای برجسته
کرپدوشین
طراحى با پارچه
با ترکیب رنگها، بافت ها و الگوها پارچه به شما آخرین امکانات و پیشنهادهایش را ارائه خواهد داد. پارچه می تواند پنجره ای را بپوشاند، دیوار را بپوشاند و یا صندلی کهنه ای را با شکوفایی و تازگی شگفت زده نماید.
برای اتاقی که دیوارهای معیوب و زخمی دارد، هیچ چیز بهتر از پارچه کوبی روی دیوارها نمی باشد. چون در حداقل زمان به میل و هدف خود نائل می آیید. بطور نمونه در اتاقهایی که از دیوار کوب استفاده شده است یک صمیمیت و پاکیزگی فوق العاده متفاوتی احساس می شود.
نکته: یکی از مزایای استفاده از پارچه این است که بواسطه این متریال می توانیم به مبلمانی که کاملا فرسوده شده است و یا قدیمی شده، جلوه ای جدید ببخشیم،گویا که مبلمانی جدید در دسترس داریم.
دیوارکوب
پوشش پارچه ای باعث پوشاندن دیوارهای خراب با کمترین هزینه شده و اتاق را مجلل نشان می دهد.
معمولا پوشش دیوار از طریق کوبیدن مستقیم پارچه به دیوار و یا آویختن پارچه از چوب پرده صورت می گیرد.
منگنه کردن ساده ترین و سریع ترین راه نصب پارچه به دیوار است و معمولا دیوارها از مصالحی ساخته شده اند که منگنه در آن فرو می رود.
برای نصب پارچه می توانید از پونز و منگنه سنگین استفاده کنید و برای پنهان کردن سوزن منگنه و پونز می تواند از اسپری استفاده کنید.
نکته: پارچه چین خورده نسبت به پارچه کوبی ساده برازنده تر می باشد و پارچه های سبک که قابلیت افت بهتری نسبت به پارچه های سنگین دارند برای این روش مناسب ترند.
پارچه های رومبلی

در طراحی یک فضا تکنیکی وجود دارد که بواسطه رنگ پارچه مبل می توانید به یک مبل شخصیت بدهیم. بطور مثال در فضاهایی که تمامی المانها از رنگ سفید استفاده شده است، با تغییر پارچه یکی از مبلها به رنگ قرمز می توانید علاوه بر تأثیر گذار بودن یک رنگ در ایجاد تضاد به مبل مورد نظر شخصیتی خاص بدهیم.
نکته: چرم گزینه دیگری برای روکش مبل می باشد که نسبت به روکش پارچه ای دوام بیشتری دارد.
نکته: چرم مورد استفاده در مبلمان اداری بیشتر مشکی، قهوه ای و رنگهای تیره می باشد. و همینطور در فضاهای مسکونی نیز با رنگهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
نکته: چرم عالی چرمی است که فقط بخاطر رنگ و مقاومت در برابر لکه پرداخت مخصوص روی آن انجام شده باشد.
نکته: نظافت روکشهای چرمی به مراتب از روکشهای پارچه ای آسانتر می باشد.
نکته: در فضاهای اداری بیشتر روکشهای مبلی، چرمی می باشد و روکش چرمی رسمی بودن را القا می کند.
انواع پارچه های رومبلی


پارچه های ساده
پارچه های راه راه
پارچه های طرح دار
پارچه های با بافت برجسته

پارچه های ساده
متقال و پارچه بادبان

این دو نوع پارچه دارای بافت ساده و ابتدایی می باشد که متقال نوع سنگین وزن و پارچه بادبان نوع سبک این بافت را نشان میدهد.
ریپ (Repp)

این نوع پارچه شباهت زیادی به نوع مخمل کبریتی نازک دارد. رگه های راه راه این پارچه متراکم تر از مخمل می باشد. و دوام و ایستایی بیشتری دارد.
فنانل

پارچه ای نرم است که با روشی خاص پرداخت شده و کمی پرزدار می شود.
جناغی

بافت این پارچه عبارتست از عبور هر پود از روی یک و زیر دو یا چند تا رگه به بافت حالت گره دار می بخشد.
تویید دست بافت

نخ این نوع پارچه زبر و زمخت می باشد و این تصور را ایجاد می کند که با دست بافته شده است.
شنیل

این نوع از پارچه دارای سطح نرم و پرزدار می باشد با نخ مخصوصی که پیچ می خورد بافته می شود و سپس سطح آن قیچی می خورد تا پرزدار شود.

پارچه های راه راه
تیکینگ

از نوعی پارچه متقال نازک و متراکم می باشد که معولا رنگ راه راه آبی و سفید می باشد.
اوتمان

دارای ظاهری راه راه با بافت برجسته می باشد. که ظاهری خشن تر نسبت به پارچه های دیگر دارد.
مویره (moiré)

این نوع از پارچه به گونه ای پرداخت می شود که بر سطح آن نقش موجدار شبیه به خط آب یا طرح چوب به چشم می خورد.
مخمل کبریتی

این نوع از پارچه از طریق پرزهایی که بالاتر از سطح پارچه قرار گرفته و سپس قیچی می خورند ایجاد می شود که بادوام بوده و در ضمن برای پوشش دیوار نیز استفاده می شود.
دابی (Dobby)

جنس این نوع از پارچه ها نخی یا کتانی است که دارای سطح برجسته کوچکی است که شکل هندسی دارد.
ژاکار

این نوع از پارچه ها دارای نقش ظریف و درهم برهم بافته شده است. نقش ژاکار می تواند زاویه دار، کمانی یا پیچ دار باشد و بصورت تکرنگ یا چند رنگ یافت می شود و کیفیت سه بعدی آن سبب قدر و ارزش این نوع پارچه می باشد.

پارچه های طرحدار
چاپ نخی

این نوع از پارچه دارای طرح و رنگهای متفاوتی است که کاربرد آن در پرده، روتختی و ... می باشد و نوع سنگین تر آن بعنوان روکشی از مبلمان استفاده می گردد.
بروکید (Brocade)

این نوع از پارچه دارای بافت پرکار و غنی می باشد و اغلب شکلهای زینتی در آن بافته می شود. این بافت دارای نقش برجسته است که به گلدوزی شبیه است. این نوع بافت از پارچه در قدیم از ابریشم بافته می شده است.
چینتس (Chintz)

این نوع از پارچه دارای بافت ساده می باشد و دارای جلای زیادی می باشد. اگرچه بعضی از چینتس ها تکرنگ هستند، اما اغلب نقش گلهای رنگارنگ دارند.
داماسک (Damask)

این نوع از پارچه ها در دو گونه بافت ابتدایی با هم ترکیب می شوند و یک نقش غیر برجسته بوجود می آورند. این پارچه ها کاملا دورو هستند و در وزنهای مختلف بافته می شوند.
فلیم استیچ (flame stitch)

نوعی گوبلن محسوب می شود که ویژگی آن نقش شعله آتش می باشد. ممکن است بصورت تکرنگ بافته شود و در اغلب موارد چند رنگ است. و معمولا این نوع از پارچه برای استفاده در دکوراسیون سنتی مناسب است.
اکسسوری و تزیینات:
در یک فضای مسکونی تنها رنگ و نور پردازی و امثال آنها به تنهایی نمایانگر زیبایی آن فضا نمی باشد بلکه زیبایی توسط عناصر مختلف تریینی از قبیل تابلو ، تابلو فرش ، مجسمه و دیگر اشیاء دکوراتیو ایجاد می شود ؛ چنانکه در پاره ای از اوقات فقط با قرار دادن یک شی تریینی ساده ولی زیبا می توان قسمتی از منزل را که از نظر طراحی و کاربری تقریباً فضایی بدون استفاده می باشد تزیین نموده و جلوه ای خاص به فضای مورد نظر بخشید.

تابلو:
یک دیوار را می توان به وسیله یک تابلوی زیبای نقاشی یا عکس یا تابلو فرش به همراه نورپردازی از سادگی و بی روحی رهایی بخشید. لازم به ذکر است وجود تابلو روی دیوار از لحاظ بصری ایچاد یک بازشو می کند ، به طوری که حسی که القاء می کند مثل همان حسی است که یک پنجره روی دیوار ایجاد می کند. تاثیر بصری این بازشوی ایجاد شده روی دیوار از این لحاظ حائز اهمیت است که دیوار اولین بخش شاز فضا است که با آن روبرو می شویم و وجود چنین بازشویی جلب نظر کرده و گرایش بصری ایجاد می کند.

مجسمه :
فضاهای خالی محل کار و زندگی را می توان توسط مجسمه های مختلف البته با نورپردازی مناسب پر نمود. امروزه مجسمه های مختلفی مانند مجسمه هایی بر گرفته از موتیف های آفریقایی (توتم)، سرخپوستی، هندی، مجسمه های کلاسیک و غیره در بازار موجود می باشند که با انتخابی هماهنگ با طراحی و یا سبک فضا قابل تهیه اند. این گونه اشیاء تزیینی با جنس مختلفی مانند، چوب، گچ، برنز، شیشه، پولیستر، فایبر گلاس ساخته می شوند.


نکته: استفاده از هر کدام مجسمه های فوق حتماً باید با طراحی آن فضا تناسب داشته باشد یا حتی الامکان از لحاظ ترکیب رنگی با فضا متناسب باشد. گاهی ممکن است پس از چیدمان بهینۀ فضا با یک عدم تعادل روبه رو می شویم، که یک مجسمۀ متناسب با فضا می تواند فضای مورد نظر را به تعادل برساند.
گلدان (Flower Box) :
یک گلدان ساده سفالی، چینی، چوبی و یا یک Flower Box زیبا و ساده به راحتی می تواند طراوت و زیبایی و تا حدی تازگی را به قضا القا کند. استفاده از گل های خشک یا گل های مصنوعی در گلدانهای تزیینی و یا استفاده از گل های طبیعی در داخل Flower Box به زیبایی هرچه بیشتر فضا کمک می کند.

نکتۀ بسیار مهم در استفاده از گلدان و یا Flower Box این است که با استفاده از این المان ها در فضا در واقع طبیعت را به راحتی وارد فضای خود کرده ایم و طراوت و حس تازگی و زندگی ارمغان این انتخاب است.
از دیگر متریال های قابل استفاده برای گلدان ها عبارتند از شیشه، چوب، پلکسی گلاس Plexy Glass و غیره می باشند.
شمعدان ها:
از این نوع المان تزیینی برای نورپردازی غیر متمرکز و تزیینی استفاده می شود که به طور معمول در روی میزهای غذاخوری، کافی شاپ ها، داخل دیوارکوب ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.


دیوارکوب ها:
نوعی دیگر از المان های تزیینی بوده که در مدل و سبک های متفاوت ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد ، دیوارکوب ها در نوع الکتریکی ( لامپ دار ) و شمعدانی وجود دارند. دیوارکوب ها را می توان با جنس های مختلفی چون فلز ، چوب ، شیشه ، سفال ، گچ و ... در فضا به کار برد.

آیینه و کنسول:
برای جلوی درب های ورودی منازل یا راهروهای خاص ( البته نه به صورت قطعی و همیشگی ) از آیینه و کنسول های مختلف استفاده می کنند که می تواند دارای سبک هایی چون کلاسیک ، مدرن و ... و از جنس های متنوعی مانند برنز، چوب ، سنگ مرمر و ... باشد.

فرش ، گلیم ، گبه ، جاجیم :
برای پوشاندن قسمت هایی از منازل یا محل کار می توان از فرش های مدرن ، کلاسیک ، گلیم ، گبه و یا جاجیم استفاده نمود؛ البته امروزه بر خلاف گذشته این ادوات دیگر جنبه کاربری ( کفپوش ) نداشته بلکه بیشتر جنبه تزیینی دارند. انتخاب این المان ها باید در تناسب با سبک کلی فضا صورت گیرد.

اشیاء تزیینی خاص:
این نوع اشیاء بسته به سلیقه و علایق اشخاص متفاوت و متنوع می باشد ؛ مانند شاخه و تنه درختان ، المان هایی که با مواد بازیافتی ساخته می شوند و ...