پنجره ها


پنجره دریچه ای برای ارتباط فضای داخلی و خارجی می باشد و از آنجا که پنجره عاملی بر ای ورود نور و هوا به فضای داخلی و همچنین عاملی برای جلوگیری از اتلاف انرژی به بیرون و از همه مهمتر چون از لحاظ بصری تأثیر بسزایی در فضای داخلی دارد، جایگاه و اندازه و مواد بکار رفته در ساخت آن بسیار حائزاهمیت است.
از عمده ترین انواع پنجره می توان به پنجره های کشویی، عمودی، لولادار، بدون بازشو و پنجره های U.P.V.C اشاره کرد که ممکن است از چوب یا فلز ساخته شوند.

نکته: چارچوب فلزی بیشتر از چارچوب چوبی اتلاف حرارت دارد، ولی نصب، نگهداری و درز گيری آن ساده تر است.
نکته: در جاهایی که نیاز به نورگیری بدون تهویه هوا باشد از شیشه های ثابت استفاده می شود.
نکته: قاب های چوبی در پنجره و درب باید تماما از مغز خالص تنه درختانی که در مقابل پوسیدگی و آفت مقاومند و یا از چوبی که پوشش محافظ روی آن کشیده شده باشد ساخته شوند. گونه هایی که معمولا برای ساخت این نوع قاب ها به کار می روند عبارتند از: سدر، سرو، درخت ماهوت، صنوبر، انواع درختان سوزنی برگ و کاج پاندروسا.
پنجره های کشویی عمودی

این نوع پنجره ها اصولا یک قاب در بالا و یک قاب در پایین دارند که هر یک جداگانه بصورت کشویی در جهت عمود قادر به حرکت می باشد. در این پنجره ها نصف مساحت کل پنجره به عنوان بازشو برای تهویه هوا در نظر گرفته می شود.
پنجره های لولا دار

در این نوع پنجره لولاهایی در کنار قاب طراحی شده است که می توانند به طرف بیرون و یا داخل باز شوند. نوعی که به طرف بیرون باز می شود در مقابل نفوذ هوا از طریق درزها مقاوم هستند.
پنجره های بدون بازشو

این پنجره ها در کنار انواع نامبرده درجایی که نیاز به نورگیر بزرگ داشته باشد توسط شیشه مقاوم در برابر انتقال حرارت نصب می گردد که محکم به چارچوبی متصل شده است. در این پنجره ها معمولا از شیشه عایق حرارتی که ضخامتی بیشتر از شیشه معمولی دارد و يا شيشه های دو جداره استفاده می گردد.
نکته: طراحان و یا شرکت های تولید کننده می توانند بر حسب نیاز مدلهای مختلف پنجره را با یکدیگر ترکیب کرده و در یک قاب استفاده نمایند که به آن پنجره مرکب می گویند.
نکته: بجز انواع گفته شده در مدلهای سایبانی، ناودانی لنگه دار، لنگه دار مرکب، ناودانی، سایه بانی، کشویی افقی و پیش بازشو نیز ساخته می شود که هر کدام در جایگاه خاص خود مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب از مصالحی مانند چوب، استیل و آلومینیوم ساخته می شود.
پنجره های U.P.V.C. (Unplasticised Poly Vinyl Chloride)
با گذشت زمان اتلاف انرژی از مهمترین مسائل کشورها شد و چون حدودا 30% از اتلاف انرژی ساختمان از طریق پنجره ها صورت می گیرد، سازندگان و طراحان بیشتر از پیش به فکر استفاده از پنجره ها و شیشه های عایق افتادند. دراین راستا تحولاتی در صنعت تولید پنجره ایجاد شد که منجر به تولید پنجره هایی از ماده اولیه پروفیل گردید. این نوع از پنجره ها را U.P.V.C می نامند.

در فرایند تولید U.P.V.C با افزودن مواد مختلفی مانند ضربه گیرها، مواد ضد احتراق، کمک کننده، پر کننده، روان کننده داخلی و خارجی به ماده اولیه P.V.C ماده ای غیر پلاستیک (مشتقات اصلی نفت خام و نمک طعام) اضافه می شود.
از ویژگیهای پنجره های U.P.V.C می توان نفوذ ناپذیری در برابر باران های شدید، گرد و غبار، دود و آلودگی خارجی، مقاومت در برابر تابش اشعه U.V، ضد ضربه و غیر قابل اشتعال بودن و از همه مهمتر صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد.
دربها

عامل ورود و خروج افراد به فضاهای گوناگون " در " می باشد که عموما به داخل باز می شود و از اینرو حس دعوت کنندگی را در انسان ایجاد می نماید. درها انواع گوناگونی از لحاظ مواد سازنده و همچنین موارد مصرف دارند که ذیلا به آنها اشاره گردیده است.
درها از لحاظ مواد سازنده به انواع زیر تقسیم می شوند:
- چوبی
- فلزی
- شیشه ای
- آلومینیومی
- پلاستیکی


درها از لحاظ مواد مصرف و استفاده به انواعی از قبیل درهای اتوماتیک، درهای ضد سرقت و حریق، درهای استیل پلاست و ... تقسیم بندی می شوند که توضیح مختصری از آنها را ذیلا ذکر کرده ایم.
درهای استیل پلاست
این نوع در از دو لایه ورق آهن مخصوص که ضد زنگ نیز می باشد در جهت پشت و روی لنگه تشکیل شده است.

این نوع درها در سه نوع وجود دارند:
ورق گالوانیزه روکش دار که معمولا روکشی از P.V.C با نایلون محافظ دارد و رنگ های متنوع چوب طبیعی مانند بلوط ، ملچ ، گردو، ساج و فندق و رنگ های ساده و طرحدار پارچه ای ، چرمی، صدفی، متالیک و غیره ساخته می شود.
ورق گالوانیزه پیش رنگ شده: با رنگ کوره ای مقاوم در برابر آفتاب و رطوبت، روی ورق رنگ پلی استر سیلیکون با نایلون محافظ ساخته می شود.
ورق آهن الکترو گالوانیزه: در این نوع پشت و روی ورق فیلی رنگ بوده و پس از تولید به رنگ دلخواه رنگ آمیزی می گردد.
درهای مقاوم در برابر حریق

این درها بر اساس استانداردهای بین المللی از نظر کاربرد به چهار گروه دسته بندی می گردند:
درهای خروج اضطراری برجهای مسکونی، اداری و هتل
درهای بیمارستانی
درهای مخصوص خزانه و انبار
درهای مخصوص نیروگاههای برق
نکته: در ساخت چارچوب در ضد حریق از پروفیل ورق آهن گالوانیزه و نوار سیلیکون مقاوم در برابر دمای بالا استفاده می گردد.
نکته: در داخل در از چسبهای ضد حریق استفاده می گردد که از داخل به ورقهای رو و زیر در چسبانده می شوند. شایان ذکر است در صورت نیاز در این درها می توان شیشه جاسازی نمود.
نکته: از لوازم و تجهیزات اضافی این نوع در می توان شیشه مخصوص دید دو جداره سیکوریت، ورق استنلس استیل برای وسط و پائین در، یراق فلز هیدرولیکی برای بسته نگه داشتن در و امکان تعبیه نوارهای درزبند مخصوص ضد حریق را نام برد.