روزنامه ها از قول یكی از اساتید دانشگاه (دكتر عكاشه ) نوشته بودند كه در صورت بروز زلزله با قدرت بالای ۷ ریشتر هفتاد در صد خانه های تهران ویران خواهد شد. بسیاری از ما كه آثار زلزله را از طریق تصاویر منتشره در مجلات یا فیلم، خبر و تلویزیون می شناسیم زلزله مترادف است با آوار و ویرانی ساختمانها و اجسادی كه بین آوار گیر كرده اند و فرشهای نیمه پاره و وسایل در هم شكسته.
در طول تاریخ بشریت شهرهای زیادی هستند كه دراثر بروز زلزله به كل از بین رفته اند به طور مثال در چین به سال ۱۹۲۰ زمین لرزه ای با قدرت ۵/۸ ریشتر باعث از بین رفتن چند شهر و كشته شدن۲۰۰۰۰۰ نفر شد. یا زلزله ۱۹۸۷ مراكش كه شهر كوچك اقاریر را به كل ویران كرد و یك سوم اهالی شهر را كشت یا زلزله ۱۷۵۵ لیسبون پرتقال كه با قدرت ۷/۸ریشتر باعث كشته شدن ۶۰۰۰۰ نفر و ویرانی كامل شهر شد.
حقیقت این است كه در حال حاضر قسمت اعظم ویرانی و كشتار در اثر زلزله در شهری مثل تهران كه لوله كشی گاز بدون هیچ ضابطه أی انجام گرفته است در اثر آتش سوزی خواهد بود و نه ویرانی ناشی از تخریب خانه ها. هشت مركز در تهران وجود دارد كه وظیفه تحت فشار قرار دادن گازها در لوله به عهده این هشت مركز است گاز برای اینكه در لوله ها جریان یابد تا حد مایع شدن تحت فشار قرار خواهد گرفت. قرار است هشت كارمند ( یا بیشتر) در صورت بروز زلزله جریان گاز لوله ها را با احساس اولین حركات جدی زمین قطع كنند. در ژاپن این مهم به عهده دستگاهی ارزان قیمت و بسیار دقیق است كه از این دستگاهها حتی در كنتور ورودی خانه ها هم نصب شده است و در صورت لرزش زمین خود به خود جریان گاز داخل لوله قطع خواهد شد. حتی اگر به فرض محال هر هشت كارمند نمونه در صورت بروز زمین لرزه به موقع و سر وقت جریان گاز را قطع كنند باز هم در اثر لغزش زمین در محل گسلهای تهران ( كه كم هم نیست) شاهد شكستگی لوله گاز خواهیم بود گاز باقیمانده در لوله آنقدر است كه شهر را به آتش بكشد. سوخت لازم برای سوزاندن شهر در تهران به خوبی مهیا است. از ماشینهای پر بنزین گرفته تا مخازن پمپ بنزین كه حتی یكی از آنها برای زلزله ایمن سازی نشده اند و چوب و وسایل چوبی داخل منازل و فرشها و حتی آسفالت خیابانها كه درحرارت خاصی خواهند سوخت. آتش سوزی در صورتی كه مهار نشود به سرعت گسترش خواهد یافت. ضرب المثلی قدیمی میگوید شعله شعله را پیدا میكند.
از طرفی به دلیل در هم شكستگی گسل جریان آب ورودی به شهر تهران قطع خواهد شد. در اثر شكستن سدكرج بخش زیادی از كرج زیر آب خواهد رفت و شرق تهران نیز به همچنین. اما آب برای خاموش كردن غرب و مركز و شمال تهران در دسترس نخواهد بود. به عبارت دیگر آتش اینقدر میسوزاند تادیگر شیئ قابل سوختنی باقی نماند. این یعنی تخریب بیش از ۹۰در صد تهران.
در صورت بروز زلزله در تهران اگر جزو افرادی بودید كه بدون هیچ زخمی سالم ماندید و اگر توصیه های ایمنی قبل از زلزله را درست رعایت كردید امیدی نداشته باشید كه از دست بیل و كلنگتان كار چندانی برای نجات جان عزیزانتان بر بیاید. لودر و جرثقیلهای عظیمی كه برای این كار لازم است به هیچ جای این كلان شهر نمیرسد. اما توجه داشته باشید كه شعله آتشی كه در دور دست به چشمتان میاید با سرعتی بیش از ان كه به تصور آید به شما نزدیك میشود. به راحتی اتحاد چند شعله باعث در محاصره قرار دادن افراد میشود و این یعنی سوختن زنده زنده در آتش یا خفگی در اثر استنشاق دود.
پیش بینی می شود در صورت بروز زلزله در تهران دو میلیون نفر در دم كشته شوند و دو میلیون نفر در هفته اتی. این پیش بینی كه ظاهرا بسیار خوش بینانه است در عین حال فاجعه است. در طول تاریخ بشر هیچگاه میزان كشتار انسانها در اثر سوانح طبیعی از ۴۰۰هزار نفر فراتر نرفته است و در صورت بروز این فاجعه در تهران همانطور كه در طی این سالها در بسیار زمینه های منفی ركورد زدیم عددی به دست میاید كه بعید است هیچگاه در آینده این عدد تكرار شود. بزرگترین فاجعه تاریخ بشری.