همه*ی ما بارها و بارها نام[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] را شنیده ایم؛ اما بسیاری از افراد نمی*دانند سئو چیست و چگونه می*تواند به موفقیت در کسب و کارهای آنلاین کمک کند. به دلیل همین اهمیت امروز تصمیم گرفتیم تا شما را با صفر تا صد سئو آشنا کنیم. پس تا انتها با [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] همراه شوید.








سئو چیست؟





سئو به معنای بهینه*سازی برای موتورهای جستجو و نمایش سایت در رتبه*های برتر نتایج آن هاست. در واقع عبارت کامل آن search engine optimization است که به اختصار آن را SEO می*نامند. بیایید با مثالی تعریف سئو چیست را شفاف*تر کنیم. فرض کنید که شما فروشگاه آنلاین لپ تاپ دارید. زمانی که کاربران عبارت خرید اینترنتی لپ تاپ را سرچ می*کنند، لیستی از سایت*های برتر از نظر گوگل به وی نشان داده می*شود. سایت*هایی که بر روی بهینه*سازی سایت خود کار کرده باشند، می*توانند رتبه*های برتر این لیست را برای خود کنند و از رقبا پیشی بگیرند. حال که با تعریف سئو آشنا شدید، می*توانید به اهمیت سئو بیشتر پی ببرید.





با مشاوران ما تماس بگیرید












اهمیت سئو






هدف همه*ی وب سایت*ها فارغ از حیطه*ی فعالیت و نوع آن، دیده شدن توسط کاربران و مشتریان است. اگر شما بتوانید جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید، گام بزرگی در راستای فروش و کسب درآمد از سایت خود برداشته اید. بگذارید اهمیت سئو را تنها با این تحقیقی که بر اساس میلیاردها جستجو در سال ۲۰۲۱ شده است، به شما نشان دهیم.
۸۰ درصد کاربران بر روی لینکهای ۱، ۲ و ۳ نمایش داده شده در سرچ گوگل کلیک میکنند!
با همین یک جمله می*توانیم درک کنیم که چه تعداد مشتریان بالقوه*ای در انتظار ما هستند که کلید رسیدن به آن*ها تنها «سئو» است.








بخشهای مختلف سئو















فعالیت*هایی که در راستای بهینه*سازی موتورهای جستجو انجام می*شوند به طور کلی در سه دسته*ی اصلی قرار می*گیرند:

  • سئو تکنیکال
  • سئو داخلی
  • سئو خارجی

برای آن که بتوانید در کلمات کلیدی هدف خود جایگاه بهتری را کسب کنید، باید به تمام فاکتورهای هر سه گروه توجه کنید. البته لازم به ذکر است که بیش از ۲۰۰ فاکتور مهم برای گوگل وجود دارد که همه*ی آن*ها در زیرشاخه*های این ۳ گروه قرار می*گیرند. در ادامه به بررسی کلی این سه بخش سئو می*پردازیم.

















سئو تکنیکال






اولین قدم در راستای بهینه*سازی سایت، بررسی و تصحیح ایرادات احتمالی بخش فنی سایت است که به عنوان سئو تکنیکال شناخته می*شود. البته همواره این مورد را در نظر داشته باشید که فعالیت*هایی که از نظر گوگل غیر طبیعی به نظر برسند، جریمه خواهند شد. به زبان ساده*تر یعنی نه تنها شما رتبه*ی خوبی نخواهید گرفت بلکه اثرات منفی این فعالیت*ها را بر روی سایت خود مشاهده خواهید کرد. بنابراین در انجام تکنیک*های سئو خارجی با احتیاط و دانش کافی عمل کنید.
در این بخش باید به پارامترهای متعددی توجه کنید که در ادامه لیستی از آن*ها را برای شما آورده ایم.








بهبود تجربهی کاربری (UX)







رفع کنیبالیزیشن صفحات









بررسی دسترسی رباتهای گوگل برای خزش در سایت







تصحیح لینکهای داخلی و خارجی شکسته









استفاده از پروتکل امن https







ساختار صحیح و کوتاه آدرس صفحات (URL)









ساخت نقشه سایت (SiteMap)







بهینه سازی فایل robots.txt









افزودن اسکیماهای مورد نیاز و structure data







بهینه سازی صفحه ارور ۴۰۴









سئو داخلی






همانطور که می*توان از نام این بخش حدس زد، سئو داخلی شامل فعالیت*هایی است که در درون سایت شما انجام می*شوند. بعد از آن که ساختار فنی کدها و سایت خود را بهینه کردید، باید به سراغ موارد کلیدی و مهم سئوی داخلی (on-page seo) بروید که در ادامه به اختصار به آن*ها اشاره کرده ایم.

  • استفاده از کلمه کلیدی در آدرس صفحات (URL)
  • به کار بردن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان صفحات
  • استفاده از کلمه کلیدی در ۱۵۰ کلمه ی ابتدایی متن صفحات
  • رعایت ترتیب تیترها و به کار بردن کلمات کلیدی در آن*ها
  • کاهش حجم تصاویر و سایر پرونده*های چندرسانه ای
  • در نظر گرفتن تایتل و ویژگی alt برای تصاویر
  • به کاربردن کلمات هم*خانواده و مرتبط با کلمه*ی کلیدی
  • لینک*سازی داخلی بین مقالات و صفحات سایت
  • تولید محتوای یکتا و کاربردی به صورت منظم
  • نوشتن توضیحات متا برای صفحات









سئو خارجی






سئو خارجی که از آن به عنوان off-page seo نیز یاد می شود،به فعالیت هایی بیرون از سایت شما اشاره دارد که از نظر گوگل مثبت شمرده می*شوند. این فعالیت*ها بیشتر شامل لینک*سازی*های طبیعی، رپورتاژ، فعالیت در شبکه*های اجتماعی و برندسازی می*شوند. اما لیست دقیق*تری از معیارهای مهم در آن را می*توانید در زیر مشاهده کنید.

  • ارزیابی بک لینک*های سایت به وسیله*ی Google Search Console، MOZ و یا ahrefs
  • بررسی و تحلیل بک لینک سایت*های رقیب
  • اشتراک گذاری محتواهای تولید شده برای وب سایت در شبکه*های اجتماعی
  • نوشتن پست*های مهمان در سایت های پذیرنده مانند ویرگول
  • خرید رپورتاژ در سایت*هایی با موضوع کاری مرتبط
  • تبلیغات در فضای آنلاین مانند گوگل ادز و سایر پلتفرم*های ایرانی مانند مدیا اد و یکتانت
  • توجه به سئوی محلی (Local SEO)









ضرورت وجود متخصص سئو






همانطور که در این نوشتار دیدیم، پارامترهای متعددی برای ارزیابی توسط گوگل وجود دارد. اما صرفا با دانستن این پارامترها نمی*توانیم سایت خود را بهینه*سازی کنیم. تمام این موارد دارای جزئیات و نکات مختلفی است که باید توسط متخصص انجام شود. گاهی تنها با یک اشتباه ممکن است به اعتبار دامنه، سایت و حتی برند خود آسیبی جدی وارد کنید.
بنابراین بدون دانش و تجربه*ی کافی به سراغ سئو سایت نروید و حتما از مشاوره*ی متخصصین مربوطه استفاده کنید. تیم متخصصین جادو سایت در تمام مسیر [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] و رسیدن سایت شما به موفقیت و کسب جایگاه بهتر در کنار شما خواهد بود. تنها کافیست از طریق یکی از راه*های ارتباطی با ما در تماس باشید تا از مشاوره*ی رایگان تخصصی بهره بگیرید.








جمع بندی از سئو چیست ؟






سئو چیست ؟ سئو به زبان ساده یعنی بتوانیم جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنیم تا مشتریان بیشتری به ما دسترسی داشته باشند. در این صورت درآمد سایت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. سئو فرآیندی پیچیده و نیازمند صرف زمان و هزینه است. در این راه صبر را چاشنی تخصص و تجربه کنید تا راه برندسازی و افزایش درآمد برای شما هموار شود.