سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد.

در صورتی که قبلا ثبت نام کرده و رمز عبور خود را فراموش کرده اید از طریق ايــن ليـــنک آنرا بازیابی کنید.

مقاله مرمت » ارزیابی رویکرد موزه ای بر معماری روستایی

پاسخ یاب یافتن سریع پاسخ ها ویژه آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده راهنمای استفاده از امکانات سایت و روش ایجاد تاپیک جدید اینجا کلیک کنید.

برای ارتقا عنوان کاربری خود به کاربر ویژه و دسترسی به بخش ویژه VIP اینجا کلیک کنید.
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: مقاله مرمت » ارزیابی رویکرد موزه ای بر معماری روستایی

  1. Top | #1


    تاریخ عضویت
    دی -۱۳۹۳
    عنوان کاربر
    مدیر بخش معماری
    محل سکونت
    بوکـــان
    رشته تحصيلي
    معماری
    نوشته ها
    661
    پسندیده
    695
    مورد پسند: 995 بار در 499 پست
    میزان امتیاز
    1497

    مقاله مرمت » ارزیابی رویکرد موزه ای بر معماری روستایی

    مکان و معماری


    در معماری ابنیه موزه میراث روستایی گیلان، پتانسیل نمایش زندگی روستایی وجود دارد به نحوی که شکلِ معماری بناها و فضاهای مربوطه بیانگر شکل زندگی روستایی است. به عبارت دیگر، این بناها، فرهنگ روستایی را به مخاطبین منتقل می*نماید. البته باید درنظر داشت که فرهنگ در خاستگاه اصلی برقرار بوده و با انتقال صورت آن نیز در معرض خطر فراموشی است.


    ارزیابی رویکرد موزه ای به معماری روستایی


    موزه میراث روستایی استان گیلان بیانگر میراث روستایی با توجه به فضای زندگی روستاییان است. در موزه مذکور کل استان به حوزه*های فرهنگی و معماری تقسیم*بندی شده و هر ناحیه با نمونه*هایی از خانه*ها، فضاها و لوازم وابسته به زندگی روستایی معرفی شده است. بناهایی که در این موزه قرار دارند از نمونه*های نادر برجای مانده از معماری روستایی گیلان هستند که از مکان اصلی خود واقع در روستاهای استان به اکو*موزه میراث روستایی انتقال داده شده یا درحال انتقال*اند.

    ارتباط بین معماری، فرهنگ و مکان (روستا)

    معماری از صور فرهنگ است و فرهنگ، معنا و محتوای آن است، چنانچه محتوا شکل*دهندة صورت است و صورت، نماد و نشانه محتوا است. مکان، بستر شکل*گیری فرهنگ و معماری است؛ محدوده زندگی انسان*هایی است که در طی زمان، فرهنگ و معماری تولید کرده و بر غنای آن می*افزایند. بنیان به وجود آمدن فرهنگ و معماری در مکان زندگی انسانهاست. اگرچه صورت برای محتوا قابل تولید است، اما توان ایجاد محتوا را ندارد؛ همان*طور که معماری برای فرهنگ قابل بازیابی است ولی معماری به تنهایی توان ایجاد دوباره فرهنگ را ندارد. نفی مکان، نیز انقطاع در تداوم فرهنگی و معماری است.



    ارتباط بین مکان، فرهنگ و معماری

    در معماری ابنیه موزه میراث روستایی گیلان، پتانسیل نمایش زندگی روستایی وجود دارد به نحوی که شکلِ معماری بناها و فضاهای مربوطه بیانگر شکل زندگی روستایی است. به عبارت دیگر، این بناها، فرهنگ روستایی را به مخاطبین منتقل می*نماید. البته باید درنظر داشت که فرهنگ در خاستگاه اصلی برقرار بوده و با انتقال صورتِ آن نیز در معرض خطر فراموشی است.

    این ابنیه، در بستر شکل*گیری*شان دارای تاریخ و هویت مربوط به خود بوده*اند که شاید هریک از آنها باعث مباهات مردم یک روستا یا منطقه باشند. این بناها جزیی از خاطرات روستاییان یا مردمی*اند که آن را ایجاد و با آن زندگی کرده*اند و قسمتی از ماهیت وجودی آنها هستند. انتقال بناها برای روستاییان، پاکسازی هویت و فرهنگ حقیقی روستایی است. مکان جدید برای معماری منتقل شده دارای ماهیتی تصنعی است. اصالت مکان، رکن فراموش*شده در موزه میراث روستایی گیلان است و نتایج این به عنوان پاکسازی از بین بردن خاطرات، نابودی پشتوانه*ها، انگیزه ماندن*ها و دلبستگی*ها به فضای روستایی است. از این رو انتقال ابنیه، نفی مکان در معماری روستایی است و پیامدش، فراموشی، نابودی فرهنگ و زایندگی فرهنگی روستایی است.

    جابه*جایی ابنیه تاریخی از دیدگاه قوانین داخلی و بین*المللی

    ایران جزء کنوانسیون حمایت میراث فرهنگی و جهانی است. اصول منشور ونیز اساس فعالیت*های علمی و قانونی در کنوانسیون میراث جهانی است . ماده هفتم منشور ونیز به طور مستقیم درباره انتقال ابنیه تاریخی است. بنا از محیط و موقعیتی که در آن ساخته شده است و از مراحل تاریخی که آن را به وجود آورده است، جدا نیست. جابه*جا نمودن یک قسمت و یا کل ساختمان تاریخی بدین ترتیب هرگز جایز نبوده مگر در موردی که برای حفظ آن احتیاج به چنین عملی باشد و یا در مواردی که یک علت مهم ملی و یا بین*المللی چنین جابه*جایی را ایجاب نماید.

    خطر نابودی ابنیه در اثر عوامل طبیعی به صورت دفعی و دائمی همواره بناهای تاریخی را تهدید می*نمایند. همان طور که پیشتر گفته شد، ایده اصلی تأسیس موزه میراث روستایی گیلان نیز در پی زلزله سال1369 گیلان شکل گرفت. زلزله یکی از شایع*ترین عوامل تخریب ابنیه تاریخی بوده و مقاوم*سازی راه حل آن است و انتقال ابنیه روستایی کمکی به حل مشکل زلزله نمی*کند.

    شاید نگرانی برای سرنوشت و حفظ ابنیه تاریخی روستایی گیلان باعث جابه*جا کردن آنها بوده است. از مهم*ترین عوامل نابودی ابنیه تاریخی در کشورهای جهان سوم، عوامل انسانی، به ویژه مدیریت غلط است. داستان میدان نقش جهان و برج جهان نما، تخریب حمام صفوی خسرو آقا، در اصفهان و یا تخریب قسمتی از حصار تاریخی یزد، نمونه*هایی از آن است. در حالی که شهرهای معروف و مورد توجه حوزه میراث فرهنگی کشور، مانند اصفهان و یزد مورد تخریب و حذف آثار قرار می*گیرند، از این رو احساس خطر نابودی ابنیه تاریخی روستایی گیلان امری دور از ذهن نبوده است. این در حالی است که در بسیاری از روستاهای کشور آثار و ابنیه تاریخی ارزشمند همراه با روستاییان به زندگی خویش ادامه می*دهند. در برخی روستاها که مدیریت صحیح اعمال شده است نه تنها ابنیه تاریخی و بافت روستایی حفظ شده بلکه استفاده از همین پتانسیل، جایگاه گردشگریِ ملی و بین*المللی به روستاهای مذکور داده است.

    روستاهایی مانند :
    ماسوله، زیارت، ابیانه، فهرج، نیاسر، اورامانات و... . پس نه تنها امکان حفظ ابنیه تاریخی در روستاها وجود دارد؛ بلکه پتانسیل ویژه*ای را برای توسعه پایدار روستایی نیز ایجاد می*کند.

    بنابراین جابه*جایی بناهای تاریخی روستاهای گیلان، از دیدگاه قوانین بین*المللی و داخلی جایز نیست. جالب اینجاست که سازمان مسئول بر نظارت و اجرای قوانین مذکور، خود بانی این موزه است.

    رویکرد موزه*ای

    گذر زمان در مکان زندگی انسان*ها باعث توسعه و غنای فرهنگی و معماری است. میراث فرهنگی، ثروت*های است که از گذشتگان بر جای مانده است و پویایی و تداوم آن بر غنای آن می*افزاید. حال در طی این گذار از ابتدا تا به امروز اگر برهه*ای انتخاب و معرفی شود، مسلماً ارزش*هایی را بیان خواهد نمود. بیان ارزش*ها در جهات گوناگون با تعدد و تنوع حوزه*های میراثی، نقش بارزی در تداوم فرهنگی دارد. تأسیس موزه*ها یکی از راهکارهای معرفی میراث فرهنگی بوده است.

    با نگاهی کلی به موزه میراث روستایی گیلان، شاخصه اصلی آن معرفی معماری روستایی است. اساس معرفی و نمایش میراث روستایی در این محل، معماری روستایی به ویژه خانه*ها و فضاهای وابسته به آن است؛ به دیگر سخن نوعی موزه معماری روستایی با نمونه*هایی واقعی است. بیان ارزش*های میراث روستایی گیلان در موزه میراث روستایی، بیشتر توسط بناهای انتقال یافته است به عبارتی برای معرفی میراث روستایی گیلان، خاستگاه اصلی این بناها مورد پاکسازی ابنیه تاریخی قرار گرفته است.

    موزه*ای دیدن فرهنگ و استفاده ابزاری از ابنیه تاریخی روستایی به منظور نمایش آن، رویکرد موزه*ای است. این رویکرد اهمیتی برای فرهنگ پویایی که در روستاها و ابنیه تاریخی آن در جریان بوده است قائل نیست. ارمغان رویکرد موزه*ای، مرده*بینی و سپس میراث*سازی از فرهنگ است. گسترش رویکرد موزه*ای به فرهنگ توسط بانیان میراث فرهنگی، از ویژگی*های مخاطره*آمیز آن است. در این رویکرد، نمایش فرهنگ در موزه مهم بوده و در موزه میراث روستایی گیلان، ابنیه تاریخی نوعی اشیاء نمایشی موزه هستند .




    بررسی و تحلیل رویکرد موزه*ای در روستاها و موزه میراث روستایی


    نتیجه*گیری

    ابنیه تاریخی منتقل*شده در موزه، نمایشگاهی از شکلِ زندگی روستایی بوده و ماهیتی تصنعی دارد. اصالت مکان، اصلی است که با انتقال ابنیه تاریخی، انتقال نمی*یابد از این رو ابنیه انتقالی در موزه دارای هویت جعلی شده و جای خالی آنها، انقطاع فرهنگی در روستاها را به دنبال خواهد داشت.
    بر اساس قانون، انتقال بناهای تاریخی از مکان اصلی خود مردود بوده و وجود عوامل تهدید*کننده مانند زلزله نیز از توجیه علمی برخوردار نیست. حفظ ارزش*های فرهنگی روستاهای گیلان منوط به جلوگیری از انتقال ابنیه تاریخی آنهاست و امکان بهره*برداری اقتصادی نیز مانند ایجاد و توسعه گردشگری روستایی در روستاهای صاحب ابنیه وجود دارد.

    وجود رویکرد موزه*ای نسبت به فرهنگ و معماری روستایی، باعث انتقال ابنیه تاریخی روستاهای گیلان بوده است. نتیجه دیدگاه مذکور، شیء*شدگی بناهای تاریخی روستایی، جمع*آوری و نمایش آن در موضعی جدید به نام موزه میراث روستایی است. در موزه میراث روستایی صحبت از نمایش فرهنگ است ولی در روستاهای صاحب ابنیه تاریخی، خود فرهنگ جاری است. ادامه این اقدام باعث جلوگیری از تدوام فرهنگی در روستاهای صاحب ابنیه شده و حجم وسیع این انتقال، باعث پاکسازی هویت روستاهای گیلان خواهد شد.

    به نظر می*رسد این موزه موفق به نمایش زندگی روستایی با محوریت شکلِ ابنیه تاریخی معماری روستایی شده است، اگرچه متولیان آن می*توانستند با هزینه و رنج کمتری کالبد ابنیه تاریخی را در موزه بازسازی کرده و علاقه*مندان را به مکان اصلی ابنیه یعنی روستاهای گیلان ارجاع دهند که در این صورت هم موزه روستایی داشتند و هم روستاهای گیلان ابنیه تاریخی خود را از دست نمی*دادند، همچنین ارتباطی معنایی و واقعی بین روستاها و موزه روستایی برقرار می*شد.

    نویسنده : احسان دیزانی/کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت*های تاریخی

    منبع : ص 6-9 ماهنامه تخصصی منظر ، شماره هشتم ، تیر 1389.
    کاربر مقابل پست Ar Sa عزیز را پسندیده است: memar1373



    خـــدا صـــدامــو میـــشنوی؟ ... بـــاور کـــن بـُــــریـــدم... بُــــریدم از آدمـــهای ایــــن زمیــــنت خـــــدا...

    خســـته نیـــستم امــــا خســــته م کــــردن...

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
وبسایت تخصصی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از نخستین سایتهای تخصصی رشته های مهندسی، خدمت رسانی خود را در سال 1389 آغاز کرد.
تمامی فایلها و آموزشهایی که در سایت قرار می گیرند بصورت کاملا رایگان بوده و هدف ما ارتقا سطح علمی دانشجویان و مهندسان عزیز کشورمان بوده است.

اکنون ساعت 12:59 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
ایمیل مدیریت سایت پست الکترونیکی مدیریت سایت: iromran@yahoo.com
X بستن تبلیغات
همکاري در فروش فايل سل يو