در درجه اول بیایید پوکه معدنی را مورد بررسی قرار دهیم:

پوکه معدنی
چیست؟


پوکه معدنی(پومیس یا اسکوریا) نوعی سنگ آتشفشانی است که بر اثر حرارت زمین در لایه های زیرین تشکیل شده و با فوران آتشفشان به سطح زمین می رسد. این سنگ گداخته در اثر ارش باران سرد شده، گاز درون آن خارج شده و ماهیت منحصر به فرد معدنی پیدا کرده و با نام پوکه معدنی شناخته می شود.
هنگامی که پوکه معدنی کشف شد؛ استخراج کنندگان را حیرت زده کرد! چرا که سنگی را پیدا کردند که اصیل ترین ویژگی سنگ، یعنی سنگین بودن و چگالی بالای آن را، نقض می کرد. ماده ای متخلل باوزنی بسیار پایین و استحکامی بسیار زیاد و همچنین بسیاری ویژگی های کاربردی دیگر که باعث محبوبیت و استفاده روز افزون این سنگ می شد.
هم اکنون؛ همانگونه که به احتمال زیاد دیده اید؛ این روز ها در ساختمان سازی و انواع پروژه های ساخت و ساز؛ از پوکه معدنی استفاده می کنند.
معدنی بودن پوکه به دلیل مواد معدنی زیادی است که داخل این سنگ محبوس شده اند و کاربرد این سنگ معدنی را در پروژه های کشاورزی نیز، پر رنگ کرده است.



[تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]


ویژگی های پوکه معدنی


ویژگی های خاص پوکه معدنی باعث می شود به عنوان یک ماده معدنی پرکاربرد برای پیمانکاران و کشاورزان شناخته شود. از مهم ترین ویژگی های پوکه معدنی شامل؛ غیرقابل احتراق بودن، رسانایی ضعیف، استحکام بالا، وزن سبک، عایق بسیار خوب در برابر گرما، سرما و صدا، مقاوم در برابر رطوبت و غنی بودن از مواد معدنی، می باشد.




انواع پوکه معدنی


پوکه معدنی به دودسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می شود.




پوکه ساختمانی :


پوکه ساختمانی همان گداخته های آتشفشانی و در رنگ های سفید و خاکستری است و در انواع پوکه عدسی، پوکه بادامی، پوکه فندقی، پوکه ماسه ای، پوکه نخودی و سنگ پا در بازار یافت می شود. پوکه ساختمانی به صورت طبیعی و از دل آتش فشان ها بیرون می آید و استخراج آن نیز در محلی مجاور یا نزدیکی آتش فشان می باشد. مناطقی که کوه های فعال داشته اند؛ اغلب از این پوکه معدنی استفاده می کنند؛ چرا که فراوانی پوکه ساختمانی در این مناطق بسیار زیاد است.
البته این نکته نیز حائز اهمیت است که قبل از استخراج پوکه معدنی ، باید مروبیت آن نیز تست شود! چرا که پوکه های معدنی نیز وجود دارند که پروسه تشکیل آنها ناقص بوده و از استاندارد های پوکه معدنی ساختمانی برخوردار نمی باشند.




پوکه صنعتی :


این پوکه محصول کارخانه ای است. پس از صاف کردن خاک رس و ترکیب کردن آن با آب، ورز داده می شود و در کوره تحت گرمای مناسب، خشک می شود. پوکه صنعتی وزن کم، عایق صدا و قساد ناپذیر است، یعنی تقریبا شباهت زیادی به پوکه معدنی ساختمانی دارد، اما سطی صاف تر و مواد معدنی کمتری نسبت به پوکه طبیعی دارد.
همانگونه که گفتیم پوکه صنعتی، محصول کارخانه ای می باشد؛ در نتیجه نیازی به استخراج از کوه های آتش فشانی ندارد، این مورد باعث کاهش هزینه های استخراج و حمل پوکه می شود، در نتیجه تولید پوکه معدنی صنعتی، نسبت به پوکه معدنی ساختمانی، کم هزینه تر است.




نوعی پوکه معدنی که به صورت طبیعی از آتشفشان ها بیرون نیامده است



کاربرد پوکه معدنی


پوکه معدنی به دلیل ویژگی های خاص خود کاربرد های بسیاری دارد. از مهم ترین کاربردهای آن می توان به صنعت بتن سازی، قلمه زنی، ساخت سد، عایق بندی(صدا و حرارت)، صنعت پزشکی، ریشه زنی، کشاورزی و افزایش رشد گیاهان، نساجی، تصفیه خانه ها، جایگزین مناسب برخی کود های شیمیایی، لوازم آرایشی بهداشتی، حفظ کیفیت خاک و ... اشاره کرد. از جمله کاربرد های دیگر پوکه معدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:




شیب بندی کف و سقف ساختمان ها
کاهش وزن سازه های ایجاد شده
برای حفظ و ایمن سازی ساازه ها
برای ساخت آبنماهای مصنوعی
در مقاوم و عایق سازی قصمت های پر سر و صدای ساختمان
موارد استفاده از پوکه

پوکه یک سنگ طبیعی است که کاربردهای عملی زیادی دارد. می توان از آن در اندازه های بزرگ یا خیلی کوچک استفاده کرد. در حالی که بسیاری از پوکه های استخراج شده در مصالح ساختمانی استفاده می شود، از آن به عنوان ماده ساینده در تمیز کردن لوازم و مصارف شخصی نیز استفاده می شود.


نحوه شکل گیری پوکه


پومیس سنگی آتشفشانی است؛ هنگامی که گدازه هایی با آب و گاز زیاد تشکیل می شوند و به سوی سطح زمین روانه شده و از آتشفشان فوران می کنند؛ ماده معدنی سبک و سنگی در نتیجه خنک شدن و سخت شدن گدازه ها شکل می گیرد؛ صخره های شکم مملو از حباب های گازی! که وزنی کم به جهت حبس گازها در آن، دارند.




منابع پوکه معدنی (پومیس) و تفاوت آن با pumicite


پومیس معمولاً؛ سرشار از سیلیس و میزان آهن و منیزیم کم است. پومیس به اندازه کافی سبک است که بتواند روی آب شناور شود اما در اثر نفوذ آب در آن، غرق می شود. اصطلاح "پومیس" یا پوکه معدنی، معمولاً به سنگهای بزرگ اشاره دارد. pumicite نسخه ای ریز دانه از پومیس است؛ که در صورت وجود سطح بالاتر گاز، تشکیل می شود (تخلخل بیشتر و وزن کمتری دارد).






پوکه در چه مناطقی استخراج می شود؟


پومیس بیشتر در مناطقی با کوه های آتشفشانی یافت می شود، زیرا نوعی سنگ آتشفشانی می باشد. در حال حاضر، پنجاه کشور در سراسر جهان پوکه معدنی استخراج می کنند. بزرگترین آن ایتالیا است و پس از آن شیلی، یونان، ترکیه، ایالات متحده، اسپانیا و ایران قرار دارند. در ایران بیشتر پومیس در معدن های قروه استخراج و توزیع می شود






در چه مواردی از پوکه استفاده می شود؟


تقریباً سه چهارم از حجم استخراج شده پوکه معدنی و پوکه صنعتی که به صورت کارخانه ای ایجاد می شود؛ در مصالح ساختمانی سبک مانند بلوك بتونی و بتن خام استفاده می شود. درصد کمتر پوکه؛ در باغبانی، کف، سقف، محوطه سازی و ساخت مواد ساینده استفاده می شود. استفاده های دیگر آن در خرد کردن و صیقل دادن شیشه و همچنین تمیز کردن و تهیه برخی انواع فلز می باشد.




استفاده های شخصی


پوکه معدنی به عنوان مواد ساینده در صابون و پاک کننده ها، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از نرمترین ساینده های روی زمین محسوب می شود. پومیس برای استفاده شخصی بی خطر است! زیرا یک ماده معدنی طبیعی و غیر سمی است. می توان از آن برای از بین بردن دانه و خاك و همچنین لایه برداری پوست استفاده كرد. از پومیس نیز به شکل سنگ طبیعی خود؛ برای از بین بردن پوست مرده روی پا و دست استفاده می شود.

منبع این قصمت [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ]می باشد.

و اما پوکه صنعتی:

پوکه صنعتی چیست

پوکه صنعتی چیست ؟ در گذشته به سوال پوکه معدنی چیست پاسخ دادیم. اما امروز قرار است در مورد محصول سبکدانه دیگری به نام پوکه صنعتی مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که در بخش پامیس صحبت کردیم، پوکه اصطلاحی است سبک وزن. کاربرد پوکه در مصالح ساختمانی سبک چشمگیر است.
طبق شنیده*ها از کارشناسان این ماده صنعتی ایده اولیه تولید پوکه صنعتی برگرفته از پوکه معدنی است. اما فرق آن با پومیس یا پوکه معدنی در این است که در کارخانجات تولید و فرآوری می*شود. در حالیکه پوکه معدنی مستقیم از معادن استخراج و در نهایت دانه*بندی و به بازار عرضه می*شود.

پوکه صنعتی یا لیکا بدنبال کدام یک هستید؟ پوکه صنعتی چیست؟ فرق آن با لیکا چیست؟
پوکه صنعتی یا لیکا


پوکه صنعتی یا لیکا همانطور که از نامش پیداست حاصل تولید و فرآوری مواد در محیط صنعتی است. این ماده در کارخانه*های صنعتی تولید شده. به عنوان سبکدانه رسی منبسط شده در برخی از کارخانه*های ایران به تولید می*رسد. یکی از معروفترین این کارخانه*ها با برند لیکا معروف است. پوکه صنعتی در این کارخانه از انبساط خاک رس در کوره*های گردان با دمای بالای 1200 سانتیگراد تهیه می*شود. پوکه صنعتی لیکا بدلیل تولید کارخانه*ای آن به شکل مدور و گرد است. سطح بیرونی آن زبر است. بخش داخلی پوکه صنعتی دارای بافت سیاه رنگ یا قهوه*ای است.
ویژگی*های پوکه صنعتی یا لیکا

ویژگی*های پوکه صنعتی از مهمترین آن بدین شرح است:

  • وزن کم
  • هدایت حرارت پایین
  • افت صوتی مناسب
  • مقاوم در برابر آتش
  • پردوام و پایدار در برابر تغییرات شیمیایی

تاریخچه پوکه صنعتی یا لیکا

تاریخچه پوکه صنعتی چیست؟ پوکه صنعتی از جمله سبکدانه*هایی است که همانند پوکه معدنی به منظور سبک سازی کاربرد دارد. علت دستیابی انسانها به تولید این ماده صنعتی مصنوعی به تاریخ سبک سازی در ساختمان بر می*گردد.
از دیرباز انسان بر کره خاکی زمانی که با صنعت ساختمان دست و پنجه نرم کرد به دنبال تولید قطعات مقاوم و کم وزن بود. رومیان باستان در احداث معبد پانتئون از نوعی سبکدانه استفاده کردند. استادیوم کلوزیوم نیز همین روش را پیش گرفت. در قرن ششم حتی در ساخت کلیسای صوفیای استانبول از سبکدانه*ها بکار برده شد. بنابراین در قرن دوم پس از میلاد در معبد پانتئون سبکدانه پومیس یا پوکه معدنی استفاده شد. پس از 1000 سال سبکدانه پامیس در ساختمانی در واتیکان استفاده شد. بطور کلی می*توان گفت،انگیزه تولید سبکدانه مصنوعی در صنعت کاران دنیا حاصل شناخت از پومیس بود.
در ایران نیز پوکه صنعتی با الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته مثل امریکا، انگلیس و … در سال 1357 آماده راه اندازی شد. کارخانه لیکا در ایران همانند انگلیس برند لیکا را برگزید و پوکه صنعتی را تولید کرده. بعضی از کشورهای دارنده پوکه صنعتی بدین قرار است:
دانمارک، نروژ، سویس، سوئد، فنلاند ، انگلیس و ایران به نام Leca، چک واسلواکی، لهستان و روسیه با نام Keramzite، فرانسه ،بلژیک و پرتقال با نام Argex، ایتالیا با نام Laterlite و آلمان و اتریش با نام Liapour (برگرفته از سایت لیکا).

در گذشته در مقاله پوکه صنعتی چیست به کاربرد و دیگر مشخصات این سبکدانه مصنوعی اشاره کردیم. بطور خلاصه می*توان کاربرد پوکه صنعتی یا لیکا را همانند کاربرد پامیس در حیطه ساختمان و عمران، کشاورزی، جاده سازی و … در نظر گرفت.
نام کارخانه پوکه صنعتی چیست

نام کارخانه پوکه صنعتی چیست ؟ سوالی که برخی مصرف کنندگان پوکه مطرح می*کنند. در ایران کارخانه*ای که پوکه صنعتی را تولید و عرضه می*کند به نام اختصاری لیکا فعالیت دارد. لیکا مخفف عبارت انگلیسی Light Expanded Clay Aggregate به معنی دانه رس سبک منبسط شده است. در واقع مهندسین ایرانی به دنبال تولید مصالح سبک*تر و غیر معدنی بودند.
در تولید پوکه صنعتی ماده اولیه خاک رس مورد استفاده قرار می*گیرد. بصورت گل رس وارد کوره*های مخصوص شده. گل رس در دمای حرارتی بالا قرار گرفته و گازهای ایجاد شده دانه*ها را منبسط می*کند. نهایتا مصالح سرد شده. حباب* هوا فضای خالی را پرکرده و سطح آن سخت می*شود.
پوکه صنعتی چیست در پاسخ به این سوال می*توان اشاره کرد که این ماده صنعتی مانند پوکه معدنی با دانه*بندی های متفاوت بصورت کارخانه*ای تولید می*شود. محصولات به صورت دانه*بندی مخلوط ۲۵-۰ میلی*متر وارد ســرند شده و به سه رده دانـه*بنـدی ۴ – ۰، ۱۰- ۴ و ۲۰- ۱۰ میلی متر جداسازی می*شوند.
پوکه صنعتی در مقایسه با پوکه معدنی دارای وزن مخصوص پایین است. زیرا یکی از اهداف این سبکدانه کارخانه*ای سبک*تر کردن وزن آن بود. طبق آمار سایت لیکا وزن مخصوص دانه های لیکا ۲۲۰-۳۲۰ kg/m3 و وزن مخصوص بتن لیکا در حالت متراکم ۹۵۰ kg/m3 و در حالت غیر متراکم ۷۰۰ kg/m3 می*باشد. وزن کم دانه، به دلیل فضای خالی داخل دانه*ها است که بر حسب دانه بندی، بین ۷۳ تا ۸۸ درصد فضای کل را اشغال می*کند.
کاربرد پوکه صنعتی چیست

کاربرد پوکه صنعتی همانند کاربرد پوکه معدنی است. به صورت فله جهت شیب بندی بام ساختمان*ها استفاده می*شود. به عنوان پرکننده در کف سازی*ها. به عنوان ماده اولیه جهت تولید قطعات بتنی سبک. عایق و هم چنین پانل*های غیر بار مخصوصا” در دیوار کاربرد دارد. بطور خلاصه کاربرد پوکه صنعتی در کشاورزی، ساختمان و نساجی همانند پوکه معدنی مورد استقبال بازار قرار گرفته است.
ویژگی پوکه صنعتی چیست

ویژگی پوکه صنعتی به ترتیب بدین شرح است:
– تراکم ناپذیری
دانه های لیکا در مقابل فشار مکانیکی دایمی و یا بار گزاری مکرر، فشرده نمی*شوند و نسبت درصد هوای موجود، ثابت می ماند.
– جذب آب
وجود منافذ درونی بسته، ساختمان سلولی بخصوص و وجود لایه روکش. این ساختار باعث کاهش چشم گیر میزان جذب آب دانه های لیکا نسبت به سایر سبک دانه ها (پوکه ها) می*شود. جذب آب دانه*های لیکا حداکثر به ۱۸ درصد وزن آن محدود می شود.
– واکنش ناپذیری
دانه های لیکا، مانند پوکه معدنی سبکدانه کانیار با pH حدود ۷است. از نظر شیمیایی خنثی بوده. فاقد هر گونه مواد معدنی واکنش پذیر میباشد. بنابراین باعث هیچ نوع خورندگی و پوسیدگی سایر اجزاء نمی*شود.
– مقاوم در برابر یخ زدگی این دانه*ها در برابر یخ زدگی واکنش خاصی نشان نمی*دهند.
– عمر مفید عمر مفید بسیار بالایی دارند.

وزن مخصوص پوکه صنعتی چه میزان است؟ پوکه صنعتی به عنوان یک سبکدانه مصنوعی است. این ماده در دنیا با اسامی مختلفی مشهور است. در ایران به نام لیکا تولید می*شود. کارخانه آن در ساوه این سبکدانه صنعتی را تولید می*کند.
وزن مخصوص پوکه صنعتی چیست


پوکه صنعتی در ایران با نام لیکا از رس منبسط شده ساخته شده است. ابتدا در کشورهای اروپایی و امریکایی تولید شد. شکل آن گرد و سطح زبری دارد. رنگ آن قهوه*ای است. بافت داخلی آن سیاه رنگ است.
در روش تولید دانه*ها ابتدا خاک رس از معادن به واحد فرآوری کارخانه انتقال داده می*شود. بعد از آن نمونه*گیری می*شود. میزان مواد شیمیایی مزاحم حذف و بررسی کامل صورت می*گیرد. بعد آبدهی به صورت گل رس به کوره گردان وارد می*شود.
گل رس در دمای 1200 درجه سانتی گراد وارد می*شود. گازهای حاصل از آن دانه*ها را منبسط می*کند. هزاران خلل و فرج در دانه*ها ایجاد می*شود. با سرد شدن مصالح، حباب*های هوا به صورت فضا های منفک باقی*مانده و سطح آنها سخت می*شود.
پس از مرحله تولید در کارخانه به صورت دانه*بندی مخلوط ۲۵-۰ میلی*متر وارد ســرند شده. پوکه صنعتی به سه رده دانه بندی ۴ – ۰، ۱۰- ۴ و ۲۰- ۱۰ میلی متر جداسازی می*شود.
وزن مخصوص دانه*های لیکا ۲۲۰-۳۲۰ kg/m3 است. وزن مخصوص پوکه صنعتی بتن لیکا در حالت متراکم ۹۵۰ kg/m3 می*باشد.
در حالت غیر متراکم وزن مخصوص پوکه صنعتی و بتن آن ۷۰۰ kg/m3 می باشد.
وزن مخصوص پوکه صنعتی خیلی پایین*تر از وزن مخصوص پوکه معدنی است. این کاهش وزن به دلیل فضای خالی داخل دانه*ها است. پوکه صنعتی بر حسب دانه بندی، بین ۷۳ تا ۸۸ درصد فضای کل را اشغال می کند.
این قصمت برگرفته از [تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند. ] می باشد.

با مقایسه هر دو : انگار فرق آنچنانی ندارند... اما پوکه معدنی در برخی موارد بهتر از پوکه صنعتی رفتار کرده است.